nw
door nwpm Dec 24, 2010 om 01:02
Computers & telefonie

Prepaid bellen

Mijn vader is het slachtoffer geworden van een sms-dienst, Hij kan zich niet herinneren dit zelf aangevraagd te hebben en ook niet dat hij dat bevestigd zou kunnen hebben in een tweede mailtje. Maar hij heeft zich volgens de belgegevens bij Simyo aangemeld bij 4949. Mijn vader belt prepaid maar dan via het opwaardeersysteem via Simyo. En nu staat hij daar 35 euro negatief. 4949 schrijft nl per week 6 sms-jes af a 3 euro per stuk (is nu geblokkeerd).
Maar met pre-paid kun je toch niet in de min komen? Simyo zegt dat het bij een tekort saldo toch de klant zijn gesprek laat af maken en de sms-jes die nog moeten komen nog af te werken. Maar dat is prima als het over een paar euro gaat maar niet over 35,00.
Kan dit zomaar en hoe zou ik kunnen bewijzen dat deze sms-dienst niet door mijn vader is benaderd?
Hij is 66 maar nog wel bij de pinken maar niet bij het budget dat hij zoiets kan betalen.

Alvast bedankt,
Nathalie

1262 11 Rapporteer

remi
door remi - Dec 24, 2010 om 06:32
317 Antwoorden / 84 Vragen

De sms provider voor 4949 is van www. smsvoetbal.nl en is gereserveerd door een klant van Shock-media. Tel.: 0546 - 714360 Tijdens en rond de feestdagen zijn ze op sommige dagen (eerder) gesloten. Hieronder een schema:

24-12-10 : Gesloten vanaf 16:30
31-12-10 : Gesloten vanaf 16:30
01-01-11 : De gehele dag gesloten
misschien kunnen hun jou verder helpen hiermee.

nw
door nwpm - Dec 24, 2010 om 07:28
17 Antwoorden / 26 Vragen

Dankjewel voor je snelle reactie. Ik ga er vandaag nog achteraan.
Nathalie

di
door dirk2 - Dec 24, 2010 om 08:49
364 Antwoorden / 21 Vragen

Het is ergens misleiding als je achteraf nog een rekening kan krijgen als je bewust kiest voor prepaid bellen. Je kan overwegen om een klacht in te dienen bij de Reclame Code Comissie link

mahadma
door mahadma - Dec 24, 2010 om 13:40
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Uit de algemene voorwaarden Simyo: "Artikel 1:8 - BETALINGEN EN Prepay Tegoed
1. Ten behoeve van uw betaling van de door U verschuldigde vergoedingen voor uw afname van Diensten of van Contentdiensten van derden, dient U bij Simyo een positief Prepay Tegoed aan te houden. Betaling van de vergoedingen vindt plaatst doordat Simyo afboekt op uw Prepay Tegoed. Indien de hoogte van uw Prepay Tegoed ontoereikend is, is het niet mogelijk om de betreffende Dienst te gebruiken, en kan Simyo het gebruik van de Aansluiting verbreken
."

Dit verhaal staat haak op het verhaal van TS. "Mijn vader belt prepaid maar dan via het opwaardeersysteem via Simyo. En nu staat hij daar 35 euro negatief."

Blij dat het **** nummer gestopt is, maar de voorwaarden en de realiteit botsen. Dit kan Simyo m.i. niet eerlijk verklaren.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 24, 2010 om 13:47
16885 Antwoorden / 202 Vragen

De voorgaande antwoorden geven al aanleiding om bezwaar te maken ( op zijn minst) middels een aangetekend schrijven met ontvangstbevestiging. De aanbieder overtreedt zijn eigen overeenkomst nog apart van het gegeven dat de aanbieder naar ik aannnem niet kan aantonen dat uw vader de dienst ook zelf heeft bevestigd.

Dat betekent dat sprake is van of de onrechtmatige daad art 6:168 BW en/of het niet naleven van een overeenkomst art 6:74 en 6:78 BW en is schadeplicht aan de orde. Maar hoe dan ook: alle diensten van deze aanbieder beëindigen per zsm is mijn primaire advies.

Aan alle collegae (jullie zien, ik volg het wel) en andere lezers: goede kerst en goed uiteinde, voorspoedig 2011. Gerrit

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 24, 2010 om 13:50
16885 Antwoorden / 202 Vragen

ps Dien een klacht in bij OPTA via www.consuwijzer.nl

ro
door ron530 - Dec 24, 2010 om 13:53
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik denk dat bij een negatief saldo de sms dienst niet gestopt wordt enkel berichten worden achter gehouden. Zodra het saldo weer positief is worden al de achtergehouden sms berichten verstuurd met alle kosten van dien.

edwardus
door edwardus - Dec 26, 2010 om 15:47
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Dat je op deze manier bij Simyo (heb ik zelf ook) een negatief saldo kunt oplopen is opmerkelijk en nieuw voor mij, maar helemaal mysterieus is het ook weer niet. Als er géén sprake zou zijn van een premium sms-dienst, dan kun je inderdaad alleen een negatief saldo bereiken tijdens een gesprek, dit gesprek kun je afmaken, er ontstaat negatief saldo en je kunt pas weer bellen en sms'en als je saldo weer opgewaardeerd is.

Echter, een premium sms-dienst is een vorm van abonnement, het is best mogelijk dat dit anders uitwerkt dan bovenstaand scenario; denk maar aan een abonnement op een krant of sportschool of de huur/hypotheek, ook als je saldo-tekort hebt, ben je nog steeds de overeengekomen kosten verschuldigd. "Overeengekomen" klinkt misschien misplaatst in dit geval, maar zo'n premium sms-dienst is wel een (elektronische) overeenkomst en die moet je beëindigen om er vanaf te geraken.

edwardus
door edwardus - Dec 26, 2010 om 15:52
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Aanvullend: als je vader ooit een sms heeft gestuurd aan 4949, dan heeft hij zelf een abonnement gesloten op die sms-dienst. Het kán ook buiten zijn schuld om worden gedaan, het schijnt mogelijk te zijn of te zijn geweest, dat weet ik niet zeker, om via de computer andermans nummer aan te melden op zo'n sms-dienst.

nw
door nwpm - Dec 26, 2010 om 16:20
17 Antwoorden / 26 Vragen

Hartelijk dank voor jullie reacties. Ik wacht even af wat Simyo uitzoekt. Maar ik weet nu waar ik moet zoeken en tercht kan als dit niet tot tevredenheid uitpakt.

Fijne kerstdag nog en een goed 2011!
Nathalie

invalide
door invalide - Dec 26, 2010 om 17:15
787 Antwoorden / 5 Vragen

Omdat de kans groot is dat deze schuld bij de eerste keer opwaarderen weer verrekend word en er nog steeds rotzooi binnen komt gewoon een andere aanbieder en nummer nemen.
Vooral geen oude nummer overzetten want dan komen ze weer binnen.

Dus denk eens aan Aldi of Kruidvat die goedkope kaarten hebben.
Wel moet je toestel simlockvrij zijn.