ma
door marjaa Aug 3, 2008 om 21:46
Computers & telefonie

Problemen met foto's kopieren op cd-r

hallo lezers,

sinds kort heb ik laptop windows vista home basic. Geprobeerd foto's van geheugenstick + laptop op cd-r Maxell te kopieren via windows. Mislukt, cd wordt niet herkend door dvd recorder (bij vorige computer XP lukte dit wel altijd). Winkel heeft inmiddels Nero erop gezet, maar helaas weer hetzelfde probleem. Ik had aangeklikt vcd maken (fotodiavoorstelling). Halverwege liep alles vast, maar kon na uit -en aanzetten laptop wel weer verder met kopieren (via R muisknop enz.). Foto's op cd zijn wel op laptop te zien, maar dvd recorder gooit de schijf er weer meteen uit. Wat doe ik fout?

Alvast bedankt voor de reacties, gr. Marjaa

2383 32 Rapporteer

holpen
door holpen - Aug 4, 2008 om 10:26
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer het eens met een ander merk cd'tje. Op die manier kun je uitvinden of het probleem in het type cd'tje zit, of dat die brander niet helemaal deugdelijk is. Mochten ook andere merken (indien mogelijk, probeer er een paar verschillende) hetzelfde probleem kennen, dan is het zeer waarschijnlijk een fysiek probleem van de brander zelf en moet deze vervangen worden.
Kun je trouwens nog wel uitleggen wat je bedoelt met "Foto's op cd zijn wel op laptop te zien, maar dvd recorder gooit de schijf er weer meteen uit." ?

ma
door marjaa - Aug 4, 2008 om 10:47
152 Antwoorden / 44 Vragen

bedankt voor je reactie. Op mijn oude laptop (half jaartje geleden) deden deze cd's het prima, dus ik denk niet dat het daaraan ligt.

Wat me ook opvalt is dat de cd eerst geformatteerd wordt, was eerder niet zo.

Als ik de cd in mijn laptop doe kan ik alle mappen met foto's prima bekijken, niets aan de hand, maar op de dvd recorder dus niet.

holpen
door holpen - Aug 4, 2008 om 10:58
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Even kijken of ik het nu goed begrijp:
Je hebt een oude XP-laptop waarop je de cd'tjes brandde. Je hebt nu een nieuwe laptop met Vista waarop je dat ook doet. Op beide systemen kun je wel branden.
De gebrande cd's probeer je vervolgens af te spelen op een aparte dvd-recorder (aangesloten op je tv, wellicht)?

holpen
door holpen - Aug 4, 2008 om 11:13
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even een ideetje dat me net te binnen schiet:
Het formatteren van het schijfje doet mij denken dat het systeem het cd'tje ziet als een cd-RW (en niet een CD-R). Controleer dat ook nog even goed.
In dat geval kan het zijn dat je dvd-recorder niet goed om kan gaan met cd-rw, maar wel met cd-r.

edwardus
door edwardus - Aug 4, 2008 om 11:32
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Als er eerst geformatteerd wordt, dan is het als een CD-RW gebrand. Dat is niet de optie die door de meeste apparatuur wordt herkend. Kies bij het branden de optie Schijf ineens (sessie afsluiten) of soortgelijks.

gsm
door gsm - Aug 4, 2008 om 12:41
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Formatteren doet mij denken aan In-CD van Nero.
Ik kan me niet voorstellen dat je CD-RW of DVD-RW schijven zou willen formatteren, wel dat je ze zou willen wissen.
Gebruik voor de foto's branden NIET het In-CD programma van Nero, want daar snapt de DVD-speler dan geen hout van.

Voor diavoorstelling branden heb je eigenlijk Nero Vision Express nodig.
Daarbij bovendien noch een MPEG2/SVCD plugin licentie (SVCD is beter dan VCD) en een DVD-Video plugin licentie om DVD-video te mogen branden. In SmartStart van Nero kun je zien welke licenties je hebt: Klik op het Nero logo en kies het tabblad voor Programma's of voor Serienummers

Het kan best zijn dat tijdens het maken van de diavoorstelling door Nero wordt aangegeven dat hij bezig is met formatteren. Dat gebeurt dan echter zeker niet op de CD of DVD. Bedoeld wordt dan waarschijnlijk, dat de diavoorstelling in het VCD formaat wordt voorbereid (op harde schijf). Daarna moet er nog gebrand worden.

Als het niet lukt kun je het nog met Picasa2 proberen. Dit gratis programma kan een "Cadeau-CD" (= diavoorstelling) branden op CD of DVD en maakt daarbij gebruik van de Nero software.

GSM

pk49
door pk49 - Aug 4, 2008 om 13:22
243 Antwoorden / 2 Vragen

er kan vanalles misgaan op dit gebied omdat er absoluut geen sandaardisering bestaat.Kan je DVD recorder dit formaat cd/dvd wel aan?  Je hebt:
 cd+/-r
 cd-rw
 cd+rw
 dvd-r
 dvd-rw
 dvd+rw plus tegenwoordig nog dubbellaags schijfjes.
Vaak kan de dvd recorder maar 1 bepaalde soort cd/dvd aan.Vooral de oude types.Kijk in instruktieboekje.Hetzelfde probleem kun je met de dvd brander in je pc hebben.Ik had vroeger hetzelfde probleem met mijn JVC recorder.Ik heb alles vernieuwd, dus betere dvd recorder(Sony, die bijna alles aankan)en een "allesvretende" cd/dvd brander in de komputer.Samen met de nieuwste Nero heb ik geen enkel problemen meer.Samen met een aantal hulp-programmatjes, b.v. Cloon-DVD en wat IMTOO video converters sta ik niet meer voor verassingen.

jv
door jvanmil - Aug 4, 2008 om 13:28
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Marjaa,

Controleer inderdaad eerst goed of het een cd-r of een cd-rw is.

De beste ervaringen die ik heb zijn met het programma Picasa van Google. Is helemaal gratis en werkt uitstekend. Enerzjds om je foto's allemaal te beheren, categoriseren, bewerken etc. en anderzijds om ze op CD te zetten. In Picasa noemen ze dat "cadeau-CD" maken. er wordt dan ee cd gemaakt die je zowel op een PC als een DVD-speler kunt afspelen. (Geef familieleden ook een CD van jouw foto's. Stel er gebeurt iets en je raakt alles kwijt, heb je tenminste nog een backup).

Als je een CD in de pc stopt, annuleer dan alle bewerken of opties die je automatisch voor je neus krijgt (Windows en Nero willen vaak meteen vanalles gaan doen met die CD). Selecteer in Picasa welke foto's je op CD wilt hebben en kies de optie: cadeau-cd maken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 4, 2008 om 13:59
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ik sluit me aan bij al eerdere antwoorden waarin wordt gesteld dat als de schijf wordt geformateerd deze niet zal worden herkend door welke DVD speler dan ook.

Wat mij opvalt en volgens mij nog niet is genoemd, is dat formatteren dan uitsluiten gebeurt bij een RW schif en hoe dan ook RW schijven (of het nu RW + of RW - is, normaliter (ook) niet worden herkend door DVD en CD spelers, anders dan die in een PC.

Vermoedelijk heeft u dus RW schijven gebruikt en niet een eenvoudige R. Hoewel u aangeeft cd-r.

Of wordt inderdaad "weggeschreven als In-CD" en dat wordt ook niet gelezen door DVD/CD spelers maar dan valt het iop, dat InCD juist een schijf geschikt maakt als opslagmedium dus ook herschrijfbaar.

Ik zelf kopieer met regelmaat foto's, (overgenomen al of niet van andere schijven, van i-net, gekoieerd uit bijv. power point naar CD schijven en dat gaat probleemloos, zowel met Windows media speler, maar gebruik overwegend de SONIC Home media applicatie (of de real toepassing).

henk14
door henk14 - Aug 4, 2008 om 14:00
163 Antwoorden / 85 Vragen

Marjaa, als je Nero 6 hebt moet je (Data schijf maken) selecteren.

audb
door audb - Aug 4, 2008 om 14:03
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ik moest even goed lezen maar ik snap nu het probleem.

Ten eerste hoeveel geheugen zit er in uw computer? minimaal 2 gigabyte is aan te bevelen maar 3 gig is nog beter (meer kan vista niet aan)

Defragmenteer uw harddisk en zorg voor voldoende ruimte en zet de foto`s op de harddisk, een usb stick is mooi maar mischien te traag en mogelijk is deze gedeeld met een pci poort waar ook de brander opzit.

Probeer nu eerst met een nieuwe cd lukt dit weer niet probeer dan met een Arita, deze zijn vooral op de markt te koop en zijn heel erg goed.

Let u ook goed op dat nero op CD staat en niet op DVD

ook kunt DVD santa proberen deze is zeer makelijk en echt iets voor mensen die nero iets te lastig vinden :

http://www.stores.dusstty.com/for_evaluation_only/fo-dvs45.zip

Let op deze mag u alleen uitproberen en daarna zult u deze moeten kopen

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 4, 2008 om 14:03
16885 Antwoorden / 202 Vragen

juist NIET!!! Data schijven worden niet gelezen/herkend door huiskamer DVD en CD spelers.

henk14
door henk14 - Aug 4, 2008 om 14:23
163 Antwoorden / 85 Vragen

Ze heeft het zelfs over een DVD Recorder, deze moet compatibal zijn. Bij lukt het gewoon hoor.

ma
door marjaa - Aug 4, 2008 om 20:11
152 Antwoorden / 44 Vragen

het is echt een cd-r (de 4e inmiddels die weg kan). De dvd recorder speelt de cd-r's die op de vorige laptop gebrand zijn prima af, ook trouwens de cd-rw die ik regelmatig maakte.

ma
door marjaa - Aug 4, 2008 om 20:13
152 Antwoorden / 44 Vragen

@pk49. Bedankt voor je reactie, maar het is een cd-r, en de cd-r's die ik op de vorige laptop brandde doen het allemaal uitstekend op de dvd recorder.

ma
door marjaa - Aug 4, 2008 om 20:18
152 Antwoorden / 44 Vragen

bedankt voor je reactie. Het is echt een cd-r.

Ik ben van plan Picasa te proberen (had ik al op laptop), maar nadeel vind ik daarbij dat ik dan eerst alle mappen met foto's van de geheugenstick naar laptop moet kopieren (dat neem ik tenminste aan). Ik heb nogal wat mappen, omdat het van verschillende camera's is en ik het "spaar" totdat er weer een cd-r vol is. En ik maak altijd al een extra kopietje.

ma
door marjaa - Aug 4, 2008 om 20:31
152 Antwoorden / 44 Vragen

gsm, bedankt voor je reactie. Het is echt een cd-r (de 4e inmiddels die ik kan weggooien). Op de vorige laptop gebruikte ik precies dezelfde en dat ging allemaal prima, ook het afspelen op de (zelfde) dvd recorder.

Wat je met In-cd bedoelt begrijp ik niet.

Ik denk dat ik Picasa ga proberen, maar een nadeel daarvan lijkt me dat ik eerst alle foto's die op de geheugenstick staan weer moet kopieren naar de laptop.

Overigens zoek ik alleen de eenvoudigste manier om foto's over te ztten enz., het is absoluut geen voorwaarde dat het een diavoorstelling moet worden

labswans
door labswans - Aug 4, 2008 om 20:44
1918 Antwoorden / 10 Vragen

Waarschijnlijk is de cd niet gefinaliseerd en daarom kan de speler het eruitgooien

labswnas

ma
door marjaa - Aug 4, 2008 om 21:19
152 Antwoorden / 44 Vragen

bedankt voor je reactie.

Aan het eind van het kopieren komt er niet automatisch iets te staan van nog dit doen of dat doen, maar toen ik de cd-r uit wilde laten werpen stond er bij de taakbalk wel een opmerking dat er eerst nog iets gebeurd (automatisch). Kan dat het niet zijn?

labswans
door labswans - Aug 4, 2008 om 21:37
1918 Antwoorden / 10 Vragen

u moet dat we lvan te voren aangeven of de disc moet worden gefinaliseerd. Als vooraf het vinkje niet staat aangevinkt dan laat hij de disc open en doet hij niets uit zijn eigen. Bij nero is zo'n optie te zien en moet wordne aangevinkt als u denkt dat er geen data meer bij hoeft gezet te worden

labswans

gsm
door gsm - Aug 4, 2008 om 22:03
5940 Antwoorden / 47 Vragen

De eenvoudigste methode
voor foto's van de stick op de CD of DVD kopiëren:

Start Nero Burning ROM.
Zorg dat DVD of CD juist gekozen is.
Kies voor een Data CD of DVD
Selecteer in het rechter deel de USB stick (drive_Letter)
Sleep de gewenste foto's naar links in de CD of DVD.
Opmerking:
  Als je wil afspelen op DVD-speler/recorder, kopieer dan liever niet de
  mappen waar de foto's in zitten, maar alleen de foto's zelf.
Als je alle foto's naar links gekopieerd hebt, dan branden (klik op lucifer met vlam).

Opties voor het branden:
Bij Multi sessie branden kun je als er nog ruimte over is later nog meer foto's toevoegen op dezelfde CD of DVD.
Bij Single sessie, of als je de CD of DVD meteen afsluit, dan kan dat niet, maar dan kun je de foto's waarschijnlijk wel op de speler afspelen.

GSM

ma
door marjaa - Aug 4, 2008 om 22:22
152 Antwoorden / 44 Vragen

bedankt voor je reactie.

Per foto kopieren/slepen is wel erg veel werk, want ik spaar ze op tot ongeveer 700 mb, dus heeel veel foto's.

Waarom raad je per map kopieren af?

Op een cd-r (dus niet cd-rw) kun je toch niet later nog meer foto's plaatsen?

Vanwege de prijs gebruik ik voor het definitief bewaren van de foto's altijd cd-r's en geen cd-rw's.

gsm
door gsm - Aug 4, 2008 om 22:49
5940 Antwoorden / 47 Vragen

je kunt natuurlijk meerdere foto's selecteren en die tegelijk verslepen.
Als je de foto's niet hoeft af te spelen op de DVD speler dan kun je handiger de mappen met inhoud verslepen of de bovenliggende map verslepen.
Als je voor het branden Multisessie als optie kiest en
 de CD/DVD niet afsluit (optie Afsluiten niet aangevinkt),
 dan kun je er later nog foto's bij branden.

Opmerking:
Je moet de oorspronkelijke foto's al zien staan in het linker vensterdeel van Nero.
Daar kun je eventueel zelfs de foto's weghalen die je niet meer op de CD of DVD wil hebben.
Dat alles kan totdat de CD of DVD te vol wordt.
Bij elke handeling (ook weghalen van foto's) wordt de CD of DVD schijf weer voller. Er wordt telkens een nieuwe inhoud-index gemaakt.

Bij de laatste keer branden wel Afsluiten aanvinken.

GSM

st
door stdancer - Aug 5, 2008 om 09:38
8 Antwoorden / 2 Vragen

installeer ROXIO easy cd/dvd creator. dat is een programma waar je alles kan branden. zoals data , foto's,video, mp3 enz. het programma werkt als het ware als een verkenner. brand nooit op een te hoge snelheid dan krijg je ook van die haperingen.1600 kb/ dan brand ie beter op de cd/ dvd

ik gebruik altijd Traxdate van de blokker. nog nooit een vastgelopen. en goedkoop (4,99 per 10 stuks)

ko
door koningsjpc - Aug 7, 2008 om 10:49
68 Antwoorden / 4 Vragen

Er moet een lead-in en lead-out geschreven worden (bij het begin en einde van de cd). Het brandprogramma geeft altijd aan, dat hij deze bestanden wegschrijft. Heb je mogelijk niet aangegeven, dat het een 80 minuten cd is en dat het programma denkt, dat het een 74 minuten cd is, hij kan dan n.l. geen lead-out meer maken. Zorg ook, dat je ongeveer 2 minuten over hebt op de cd, dit i.v.m. deze lead-out. Brand ook eens op de langzaamste snelheid.

Ik zou e.e.a. altijd eerst proberen met een cd-rw, dan heb je nooit geen cd's die weggegooid moeten worden. Als de cd-rw werkt, dan naderhand deze cd gewoon kopieren.

ma
door marjaa - Aug 7, 2008 om 21:50
152 Antwoorden / 44 Vragen

@gsm bedankt voor je reactie

inmiddels ben ik weer 4 x naar de winkel geweest: zij hadden vergeten programma power dvd ook te installeren (want ik kon inmiddels foto's ook niet meer op laptop zien). Zien op laptop is nu goed. Cd's worden niet meer geformatteerd, dus dat is nu goed.

Mijn dvd recorder blijkt/lijkt geen diavoorstelling te kunnen laten zien, daarom op hun (winkel) en jouw aanwijzing data gebrand op cd (rw - nu ivm al het mislukken). Ging wel anders dan volgens jouw aanwijzingen maar dat lukte allemaal, werd geladen in dvd recorder en op tv is dat te zien aan draaiend schijfje in hoekje, opent dan foto cd en ik zie heel veel vakjes, maar helaas kan ik het vervolgens niet openen, niet naar een andere foto gaan, niet kiezen en niet afsluiten. Nog een keer recorder uit en aangedaan, dan staat bij de 1e foto een ? in het vakje. Kortom, ik kan nog steeds geen foto's op dvd recorder afspelen. Heb je nog een idee?

ma
door marjaa - Aug 7, 2008 om 22:49
152 Antwoorden / 44 Vragen

ter aanvulling reageer ik nog een keer op je laatste bericht:

foto's op laptop wel kunnen zien bleek helaas alleen zo te zijn meteen na het branden. Later opnieuw geprobeerd en lukt niet meer, erger: de laptop loopt vast, tot 2 x toe, en alleen uit te doen door uit te zetten. Volgens power dvd programma waarmee je het moet starten: unsupported format.

Als ik met windows cd-rw wil opnenen krijg ik wel heel veel jpeg plaatjes (de gewone), maar bij aanklikken blijft het systeem maar draaien en loopt ook vast.

Piccasa ook geprobeerd, branden ging goed, schijf werd niet herkend door dvd recorder en toen ik deze wilde bekijken in laptop stonden er geen items op de schijf.

ma
door marjaa - Aug 7, 2008 om 22:52
152 Antwoorden / 44 Vragen

piccasa geprobeerd, branden ging goed, maar helaas .... dvd recorder herkent de schijf niet (cd-rw inmiddels).

Daarna geprobeerd schijf op laptop af te spelen, blijken er geen items op te staan.

ma
door marjaa - Aug 8, 2008 om 20:44
152 Antwoorden / 44 Vragen

na nog een paar uur proberen lukt het gelukkig wel om foto's via picasa te branden en de schijf ook af te spelen op de tv.

Alleen jammer dat het niet lukt om aparte mappen met foto's (wel foto's apart geselekteerd) in 1 x te branden, ook niet op cd-rw.

ma
door marjaa - Aug 8, 2008 om 20:46
152 Antwoorden / 44 Vragen

en de laatste reactie: via picasa lukt het nu te kopieren en via dvd recorder de foto's op tv te laten zien

Alleen jammer dat het niet lukt om aparte mappen met foto's (wel foto's apart geselekteerd) in 1 x te branden, ook niet op cd-rw.

Hierover zal ik een nieuwe vraag stellen.

groeten, Marjaa

ja
door janny48 - Aug 13, 2008 om 16:41
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Marjaa,

Wij doen het branden op de Vista Basic op onderstaande manier en kunnen de cd met foto's zien via de dvd speler op tv. Echter op de Vista Premium van mijn dochter lukt het niet, het branden lukt wel maar de foto's worden dan als bestand gebrand en zijn niet via de dvd speler te zien op tv.

Klik op 'afbeeldingen'. (Dus niet via 'fotogalerie'.)

Selecteer map en vervolgens je foto's die je wil branden.

Klik dan op 'branden'

(schijf plaatsen en dergelijke weet je denk ik wel, en als je andere vensters krijgt door het plaatsen van de schijf dan moet je die wegklikken)

Eventueel nogmaals je foto's selecteren en nogmaals op 'branden' klikken.

Dan krijg in een venster o.a. te zien 'opties voor formateren weergeven' die 'trek' je open.

Dan 'gemastered' aanvinken.

Op 'volgende' klikken.

Op ballonnetje klikken voor dvd-rw-station.

En dan op 'op schijf branden' klikken.

En op 'volgende' klikken voor de laatste fase branden.

Klik dan op 'voltooien'.

Wat ik heb gemerkt is dat je steeds nieuwe foto's bij kan plaatsen o de cd.

Hoop dat het jou ook lukt op deze manier, succes.

Groeten van Janny.

ma
door marjaa - Aug 13, 2008 om 20:39
152 Antwoorden / 44 Vragen

@jannie, bedankt voor je uitgebreide reactie.

inmiddels is het gelukt om met picasa de foto's op cd te branden en te zien op tv. Met nero lukt de laatste stap niet (foto's zien op tv) dus ik hou het maar bij picasa.

groet, Marjaa