sw
door sweety1 Mar 13, 2008 om 21:51
Computers & telefonie

Processor

Beste mensen

Ik overweeg de aanschaf van een laptop maar dat valt niet mee.Wat maakt het zo ingewikkeld het type processor want ik krijg daarover zoveel adviesen dat ik van de bomen het bos niet meer zie.Als ik het goed begrijp zijn er twee merken Intel en Amd de ene verkoper zegt Intel is stabieler dan Amd en de andere precies het tegenovergestelde.Nou zeg het maar wie heeft er nou gelijk ik wil gewoon een goede snelle laptop waar ik zo ongeveer hetzelfde mee kan doen als mijn desktop graag uw gewaardeerde mening

343 18 Rapporteer

gladdeharry
door gladdeharry - Mar 13, 2008 om 21:57
463 Antwoorden / 14 Vragen

U wilt hetzelde doen als op uw pc.En wat is dat ongeveer?Niet alleen de processor is belangrijk.Ook werkgeheugen en een goede videokaart bijvoorbeeld.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 13, 2008 om 23:19
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag sweety,

Dat met die processoren is niet zo belangrijk. AMD is over het algemeen wat goedkoper, waarbij de performance soms beter is dan Intel, met dezelfde kloksnelheid. Het meeste van de tijd staan de processoren een beetje "uit de neus te peuteren en zeggen bij zichzelf: schiet toch eens wat op met dat tikken, want ik verveel me zo".
Alleen als je veel met plaatjes (spelletjes, fotomontage en films) wilt doen dan krijgen ze het druk. Dan zit je snel in het bovensegment, ook qua prijs.
Heb je de hele dag de tijd om er mee te klooien en heb je daar lol aan, dan stijgen je eisen des te sneller.

Je moet dus eerst bedenken en zeker weten wat je er de komende 2 jaar mee wilt doen en als je dat weet, dan kun je je eisen formuleren.

Laat even weten wat de mogelijkheden zijn qua geld en wat je er mee wilt, dan kunnen we je verder adviseren.

Hardware ERror MAN.

me
door melkmeisje - Mar 13, 2008 om 23:23
20 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Sweety 1

Als ik je een goed advies mag geven ,koop er een met voldoende scherm groote

heb er een gehad met 12 inch maar was voor mij (  brildragend ) moeilijk te lezen

ben toen overgegaan naar 15 inch

en als ik het nu nog eens moest doen koos ik voor 17 inch

het ligt er maar aan wat je kan besteden en waarvoor je hem nodig hebt

voor continue gebruik  of voor hobby ?

groet van het melkmeisje

gsm
door gsm - Mar 13, 2008 om 23:32
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Hou minimaal het volgende aan:
Intel vanaf T5440 of AMD Turion vanaf TL-60.

Verder:
Video Nvidia Geforce 6400M GS of ATI HD 2400.
Geheugen 2GB
Schijf 160GB

GSM

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 13, 2008 om 23:52
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ GSM:

Als sweety ziet wat dat kost, schrikt ze zich een bult.

Het ligt eraan wat ze er mee wil en wat ze nu voor desktop heeft. Daar biedt Aldi nu er ééntje van aan met een dubbele dual processor 2,4 GHz met 1GHz front side bus. Een monster van een ding voor een rotprijs. Het duurt nog wel even voor er zo'n zware laptop is. Daar moeten eerst nieuwe accu's voor ontwikkeld worden.

Ik heb een ding dat vorig jaar oktober 499,- kostte, een Compaq en heb er veel plezier mee. Zit 1 Gb, (XPsp2) 120 GB en een dualprocessor 1,43 GHz in.
Wel 15 inch. 12 inch kan echt niet meer.

gsm
door gsm - Mar 14, 2008 om 09:02
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Met wat zoekwerk had ik een dergelijke laptop voor €600,- (wel met behoorlijke korting, actie e.d. :)  :)

GSM

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 14, 2008 om 11:35
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ GSM:

Valt me mee. Speuren aan de Keizergracht en de Maanweg geleerd?

H.

qp
door qpc - Mar 14, 2008 om 20:16
203 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Sweety1,

zoals anderen hier het ook al aangeven, het is heel erg van belang wat je er mee gaat doen en wat je er voor over hebt.

Ik ben het echter volstrekt oneens met de stelling dat een AMD processor net zo goed presteert als een Intel Dualcore processor.... AMD blijft er BEHOORLIJK in achter...... Van de 50 snelheidstesten die ze op processoren loslaten, zijn er vaak maar 2 waarbij de  AMD het wint en de overige worden door Intel gewonnen.... De tijd dat AMD hetzelfde (of zelfs beter) presteerde dan een Intel, dat is al anderhalf jaar geleden achterhaald.......

Ik verkoop zelf vel notebooks en ik kan je vertellen dat bij notebooks deze stelling zelfs meer op gaat dan bij desktop computers.
Notebooks onder de ongeveer € 600,-, die verkoop ik al niet eens meer, daar heb ik veel te veel werk aan om hem klaar te maken voor de klant, daar deze (naar mijn idee) onder de maat presteren.

akkefiet
door akkefiet - Mar 14, 2008 om 21:12
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo qpc

Die tests waarover jij het hebt slaan inderdaad (nog) uit in het voordeel van Intel.
Maar overweeg wel dat die test alleen maar interessant zijn voor de techneuten en diegenen die echt hele hoge eisen aan hun systeem stellen, (en dan nog vraag ik me af of die mensen het verschil uiteindelijk wel merken.  De gemiddelde consument in elk geval niet).
Er is voor de consument maar één ding interessant: door de "oorlog" tussen AMD en Intel worden de prijzen omlaag geschroefd.

Vrgr. AF

qp
door qpc - Mar 14, 2008 om 21:37
203 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi akkefiet,

Inderdaad, zo is het.... Intel heeft gewoon eindelijk de slag tegen AMD gewonnen.... Mijn verwachting is dat AMD zeker de eerste jaren niet met een antwoord kan komen, Intel is namelijk technisch zo'n 2 stappen op AMD voor....
Het is inderdaad prettig dat AMD zo zijn best doet en zijn processoren voor dumpprijzen aanbiedt, hierdoor blijven de prijzen namelijk zakken (Intel verlaagd over een paar weken wederom de prijzen)....

Op jouw opmerking of de consument het snelheidsverschil tussen een (gelijkwaardige) AMD of Intel processor zal merken? JA, dat is duidelijk te merken als je ze kan vergelijken.......

Ik ben computer bouwer/reparateur/verkoper en ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat je het verschil ECHT merkt.... Intel systemen reageren gewoon veel allerter dan AMD systemen.

Heb je de keuze, dan moet je momenteel dus ECHT voor een Intel gaan.... Een ieder die anders beweerd, weet niet waar ie het over heeft..... Maar goed, dat kan iedereen het laatste anderhalf jaar ook al overal op internet lezen.....

gsm
door gsm - Mar 14, 2008 om 21:55
5940 Antwoorden / 47 Vragen

De gewone consument merkt met name de €100,- (of meer) voordeel van de goedkopere AMD. Is inderdaad misschien ietsje minder pittig dan een veel duurdere intel, maar dat merk je bij normaal gebruik amper. Voldoende geheugen (voor Vista 2 GB) is minstens zo belangrijk.

Voor de consument is het van het grootste belang dat AMD intel blijft beconcurreren.

Gebruik daarnaast zoveel mogelijk het prima en complete Open Office pakket om zo de Office melkkoe van Microsoft te beconcurreren.

GSM

akkefiet
door akkefiet - Mar 14, 2008 om 22:08
1075 Antwoorden / 10 Vragen

<qoute> Hoi akkefiet,
Inderdaad, zo is het.... <unquote>

@Qpc
Ik beweerde toch echt wel wat anders!
Dat jij je mening hier zo moet ventileren is jouw zaak maar gebruik mijn naam er verder niet meer mee.

AF

qp
door qpc - Mar 14, 2008 om 22:27
203 Antwoorden / 0 Vragen

Ik beweerde toch echt wel wat anders!
Dat jij je mening hier zo moet ventileren is jouw zaak maar gebruik mijn naam er verder niet meer mee.

Waar ging ik verkeerd?

Die tests waarover jij het hebt slaan inderdaad (nog) uit in het voordeel van Intel.

-Inderdaad, zo is het....

Maar overweeg wel dat die test alleen maar interessant zijn voor de techneuten en diegenen die echt hele hoge eisen aan hun systeem stellen, (en dan nog vraag ik me af of die mensen het verschil uiteindelijk wel merken

-Op jouw opmerking of de consument het snelheidsverschil tussen een (gelijkwaardige) AMD of Intel processor zal merken? JA, dat is duidelijk te merken als je ze kan vergelijken.......
Ik ben computer bouwer/reparateur/verkoper en ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat je het verschil ECHT merkt.... Intel systemen reageren gewoon veel allerter dan AMD systemen.

Er is voor de consument maar één ding interessant: door de "oorlog" tussen AMD en Intel worden de prijzen omlaag geschroefd.

-Het is inderdaad prettig dat AMD zo zijn best doet en zijn processoren voor dumpprijzen aanbiedt, hierdoor blijven de prijzen namelijk zakken (Intel verlaagd over een paar weken wederom de prijzen)....

dus nogmaals, waar heb ik iets verkeerds van jouw bericht gelezen????

qp
door qpc - Mar 14, 2008 om 22:37
203 Antwoorden / 0 Vragen

Voor de vragensteller nog even een linkje waar ie zelf kan kijken welke processor voor hem het beste is. De prijzen van deze processoren zal je echter zelf even op moeten zoeken en moeten vergeleijken...

http://www23.tomshardware.com/cpu_2007.html

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 14, 2008 om 23:37
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ qpc:

Lijkt het je niet belangrijker en een juistere volgorde, dat sweety eerst even op een rijtje zet wat er met de laptop gedaan gaat worden?

Voor mij is een Celeron absoluut not done, maar het kan zijn dat er alleen klopwerk met de laptop gedaan wordt en dan staat zelfs een Celeron nog in de neus te peuteren.

Ik laat sweety dit eerst bepalen voor ik er nog weer een letter voor klop. Ze reageert niet eens, maar lacht zich misschien krom over ons.

Fijn week-end.
H.

qp
door qpc - Mar 14, 2008 om 23:42
203 Antwoorden / 0 Vragen

@hrdwerrorman

Uiteraard!!

Daarom schreef ik mijn eerst berichtje ook het volgende:

Hoi Sweety1,

zoals anderen hier het ook al aangeven, het is heel erg van belang wat je er mee gaat doen en wat je er voor over hebt.

sw
door sweety1 - Mar 17, 2008 om 11:46
22 Antwoorden / 17 Vragen

Bewust een aantal dagen gewacht met mijn reactie.In de eerste plaats was het niet mij bedoeling een discussie op gang te brengen.Een ieder had wel een goede suggestie intussen heb ik besloten een acer 5520g-7a3g25mi aan te schaffen.De reden is dat deze het beste aan mijn geluidshobby voldoet.Bij deze wil ik iedereen bedanken voor de goede raad ik heb alle raadgevingen goed kunnen gebruiken gr sweety 1

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 17, 2008 om 13:39
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag sweety,

Ja, discussiëren doen ze hier graag.

Jammer dat je niet aangegeven hebt wat je met de laptop wilde gaan doen, voor je deze aanschafte.

Hopelijk blijft je ACER het tot in lengte van dagen goed doen. Dan merk je niet hoeveel klachten er hier op de Kassasite zijn over sommige handelaren zijn die ACER verkopen en over de servicedienst van ACER zelf.

Zelf had ik je dat niet aangeraden.....

Succes met je nieuwe aanwinst en veel plezier ermee.

Hardware ERror MAN.