wm
door wmbremmer Jul 9, 2016 om 22:12
Computers & telefonie

REboot mijn computer??? Hoe doe ik dat ?

Mijn computer werkte altijd prima, maar ineens startte die niet meer goed op en kreeg ik geen startscherm meer maar de volgende mededeling:REBOOT AND SELECT PROPER BOOTDEVICEOR INSERT BOOT MEDIA IN SELECTED BOOT DEVICE AND PRESS A KEY. Als ik dan op een toets druk komt dezelfde mededeling weer inb beeld.
Wie helpt me.
Wat te doen.
Helaas heb ik geen opstart cd o.i.d.
Zou wel heel graag de bestanden van de harde schijf willen afhalen.
Mijun computer is inmiddels 4 jaar oud.
Wie kan me helpen????

10900 7 Rapporteer

ko
door konijn4 - Jul 9, 2016 om 23:16
5 Antwoorden / 3 Vragen

Heb je er toevallig meerder externe schijven aan hangen?

zw
door zwaardvis - Jul 10, 2016 om 10:06
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Welk besturingssysteem? Windows 7 of Windows 8? Of is het inmiddels Windows 10?
Misschien kent u een handig neefje met eenzelfde besturingssysteem die een hersteldisk kan maken.
U kunt wellicht ook een installatie DVD downloaden van Microsoft en dan een herstelactie uitvoeren:
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows8

B
elangrijk is te weten of de harde schijf nog bekend is in het BIOS (of heeft u UEFI?). Zie de link van Philip36.

Data redden, als de schijf niet kapot is,  kunt u ook proberen door de harde schijf op een andere PC aan te sluiten met een SATA-USB kabel of als het een desktop betreft gewoon inbouwen als 2e harde schijf.

fr
door franksam - Jul 10, 2016 om 10:59
9 Antwoorden / 2 Vragen

Zit er een USB-stick en/of een SD-kaartje in Uw computer en probeert hij daarvan te booten?

ro
door ronny530 - Jul 10, 2016 om 11:35
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Na 4 jaar kan de backup batterij wel eens leeg zijn, de bios onthoudt de instellingen niet meer en gaat vragen om een bootable station. Om in de bios te geraken start u de pc opnieuw op en in het opstartscherm krijgt u kort een paar opties te zien bijvoorbeeld F1 voor bios settings F2 voor first boot en F3 voor BIOS update. Als u kiest voor bios settings komt u in een scherm waarin u diverse opties heeft waarin u veel kan veranderen maar ook een bios fail save optie kies voor die optie en kies voor "save chances and exit" in de meeste gevallen de F10 toets. De pc zal opnieuw opstarten en alle aanwezige stations in het geheugen laden waarbij de CD/DVD de eerste is en de HDD als twee bootable station aangesproken wordt. Als Windows nu wel start kijk dan op de tijd aanduiding in de taakbalk die zal die bij een lege batterij afwijken van de huidige tijd.

zw
door zwaardvis Jul 10, 2016 om 12:18
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Behalve bij UEFI en fastboot...Sinds een jaar of 4 gangbaar.

reflecs
door reflecs - Jul 10, 2016 om 13:53
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo wmbremmer,

..REBOOT AND SELECT PROPER BOOTDEVICEOR INSERT BOOT MEDIA IN SELECTED BOOT DEVICE AND PRESS A KEY. Als ik dan op een toets druk komt dezelfde mededeling weer ...

Misschien handig om kort even uit te leggen wat er eigenlijk staat. Vrij vertaald:
1 Start opnieuw op en selecteer het correcte opstartmedium (=schijf)  waar het besturingssysteem Windows op staat of 2 plaats het medium (schijf/Usb/…) en druk op een toets.

De mededeling komt van het BIOS, een programmaatje dat bij de computer hoort en als eerste gestart wordt. Hier kan o.a. ingesteld worden wat de opstartvolgorde van de verschillende schijven is.

Stel dat de dvd-speler als eerste vermeld is en de harde schijf waar Windows op staat als tweede en u heeft per ongeluk een dvd in de speler laten zitten. Als u dan opstart krijgt u een foutmelding, omdat op die schijf geen besturingssysteem staat. Haalt u de dvd eruit en drukt op een toets, dan wordt er direct verdergegaan met Windows.
Dit is maar een voorbeeld. Voor meer info en andere oorzaken, zie de eerste link van philip36.

newmikey
door newmikey - Jul 10, 2016 om 21:39
830 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt uw bestanden nog makkelijk kopieren naar bijv een externe schijf of USB stick door met een liveCD/DVD/USB tes atrten. Deze kunt u gratis downloaden op bijv iemand anders zijn computer.