ek
door ekris Dec 16, 2005 om 20:52
Computers & telefonie

Rechten/plichten bij koop

mijn zoon is bij een autobedrijf overeengekomen om zijn auto om te ruilen voor een andere auto waar hij daar belangstelling voor toonde hij heeft een handtekening gezet onder een koop overeenkomst en overlegd de auto om te ruilen over een weekdat is vanochtend afgesproken nu vanavond is hij niet zeker of dit een goede zet was kan hij dit nog ongedaan maken wie geeft advies aub.

733 3 Rapporteer

hutch
door hutch - Dec 16, 2005 om 23:16
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Hallo Ekris,

uw zoon is meerderjarig en tekenbekwaam, d.w.z. dat hij volledig verantwoordelijk is voor zijn "daden" en dus ook voor hetgeen dat hij getekend heeft.

Hij kan alleen onder deze koopovereenkomst uit, als de verkoper meewerkt. Mogelijk dat de verkoper tegen een bepaalde vergoeding, hiervan afziet, maar verplicht is hij (die verkoper) dat niet.

Ik ben bang dat hij die auto gewoon moet kopen danwel moet omruilen. Helaas het is niet anders.

Dit gebeurt wel vaker, de koper wordt "de kop gek gemaakt"; wordt eventueel helemaal verliefd op die auto en eenmaal thuis gekomen wordt de koper in spe, weer nuchter en ziet zijn fout in. Maar dan is het vaak te laat. Getekend is getekend.

Gr. Hutch

grindweg
door grindweg - Dec 17, 2005 om 17:02
2308 Antwoorden / 28 Vragen

uw zoon is bevoegd en bekwaam. dat betekent dat hij verplicht is tot afname echter er kan in overleg inderdaad  tot een oplossing gekomen worden. als het een bovag bedrijf is dan gewoon naar de voor waarden kijken op de bovag site. daar is een bepaald percentage voor gesteld in overleg met bovag,anwb en de konsumentenbond. is het geen bovag bedrijf kijk dan voor een onderlinge oplossing. of een andere auto uitzoeken.succes

pr
door prikkie - Jan 1, 2006 om 18:26
5 Antwoorden / 1 Vragen

In principe is de handtekening bindend en is daarmee de koop gedaan. Er blijft nog een optie open; Direct contact opnemen met met de desbetreffende autohandelaar en uw situatie uitleggen. Misschien is er dan samen uit te komen.