adwolfs@hotmail.com
door adwolfs@hotmail.com Feb 18, 2020 om 11:51
Computers & telefonie

Roamingkosten door T- Mobile Internet tijdens mijn verblijf in de winter in Spanje.

Mijne heren, Ik verblijf jaarlijks tijdens de winter 4 maanden in Spanje. Ik heb een mobielcontract bij T-Mobile met onbeperkt bellen en 5 GB data. Sinds enige jaren mag volgens mij de provider volgens Europesche regels geen roamingkosten meer vragen. Nu krijg plots bericht van T-Mobile dat ze mij extra kosten per GB in rekening gaan brengen omdat ze "mijn gebruik" in het buitenland niet redelijk vinden. De toeslag voor Roaming is dan 4,24 € per GB. Ik gebruik mijn MB's bijna alleen als ik in het buitenland geen/slecht internet heb op campings.
Mag dit wel volgens de Europesche regels? Bovendien is wel een flinke toeslag. T-mobile vindt dat ik mijn "Internet gedrag" moet aanpassen. Zonder aan te geven wat T-Mobile dan verstaat onder "redelijk verbruik". Graag krijg ik van u antwoord op mijn vraag.

Ad Wolfs
Ik ben lid van de Vara.

6631 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 18, 2020 om 11:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u de regels over internetgebruik in het buitenland zou lezen, dan snapt u dat het komt omdat u vier maanden daar bent.

Dus daar maar een abonnement of zo met internet kopen, of via wifi werken.

aurora1
door aurora1 - Feb 18, 2020 om 12:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Meine Damen,
Lees eens hier, Voorwaarden Roam like Home:
https://www.t-mobile.nl/klantenservice/mobiel/buitenland

Ka
door Kassagebruiker - Feb 18, 2020 om 12:07
683 Antwoorden / 5 Vragen

Kennelijk is uw gebruik in het binnenland en buitenland dusdanig verschillend (Vakantie 4 maanden) dat de "Fair use politiek" in het gedrang komt.

ne
door neodutchio - Feb 18, 2020 om 12:17
5151 Antwoorden / 12 Vragen

Wat is redelijk? Een vakantie van 3 weken is normaal te noemen. Langdurig verblijf in het buitenland niet. Elke provider heeft een fair use policy en dat is niet tegen de wet.

NeoDutchio
[edit-redactie]

Gr
door Grunn1 - Feb 18, 2020 om 12:24
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Voorwaarden Roam like Home

Vanaf 13 juni 2017 worden er door T-Mobile in de EU geen extra roamingkosten meer in rekening gebracht en zijn de kosten gelijk aan het nationale tarief. Het uitgangspunt van de roaming regulering is om periodiek reizen te ondersteunen maar niet om permanent roaming mogelijk te maken. De Europese Commissie heeft daarom voorzorgsmaatregelen opgesteld voor mobiele operators om onredelijk gebruik te voorkomen. T-Mobile kan onredelijk gebruik vaststellen op basis van de verhouding tussen nationaal- en internationaal (roaming) aanwezigheid en verbruik. Het uitgangspunt is dat je meer tijd in Nederland moet besteden dan in het buitenland, of je de dienst(en) meer in Nederland moet gebruiken dan in het buitenland. In dit geval is er sprake van redelijk gebruik. Er is sprake van onredelijk gebruik van de dienst(en) als je gedurende een periode van minimaal vier maanden méér tijd buiten Nederland, maar in de EU doorbrengt en méér verbruik vertoont in de EU dan in Nederland. Elke dag waarop je je aanmeldt op het netwerk van T-Mobile in Nederland geldt als een dag in Nederland.

Dus ja het is terecht dat tmobile dit doet. En ja tmobile geeft dus in de voorwaarden heel duidelijk aan wat wel en niet mag en het is aan u om de voorwaarden zelf door te lezen.

ma
door marsgoddess Feb 19, 2020 om 12:25
16 Antwoorden / Vragen

klinkt leuk al die antwoorden, maar als de gebruiker 4 maanden (en niet meer dan dat) in Spanje verblijft mag T-mobile niet rekenen.
Bovendien is het onredelijk en onevenredig bezwarend voor de gebruiker als je in het buitenland niet meer mobiel internet mag gebruiken dan in Nederland.
Immers, als je voor 5GB internet betaalt, iedere maand, maar in NL maar 1GB opgebruikt omdat je veel van wifi gebruik kan maken, dan betekent dat niet dat je daarmee jouw abonnement naar 1GB hebt bijgesteld.
Je betaalt 5GB, je mag dus 5GB gebruiken (die 5GB geef ik als voorbeeld, ik heb geen idee om welk abonnement op mobiel internet het hier werkelijk gaat).
Ik zou dit uitgezocht willen hebben door Kifid (helaas niet betrouwbaar voor de consument en vaak op de hand van de bedrijven), want je hoort te krijgen waar je voor betaalt, ongeacht of je het een groot deel van het jaar per maand niet opmaakt.
Zoals gezegd, tot 4 maanden mag t-mobile sowieso niet zeuren, want dat recht heb je om in het buitenland te roamen.

tijger1
door tijger1 Feb 19, 2020 om 12:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

T- mobile zeurt niet, maar houdt zich aan de regels.

Gr
door Grunn1 Feb 19, 2020 om 13:53
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@marsgoddes, lees de algemene voorwaarden mede opgesteld door de Europese commissie om misbruik van roaming tegen te gaan.

Tr
door Trostomaat Feb 19, 2020 om 14:39
239 Antwoorden / Vragen

Marsgoddess, er staat nergens dat 4 maanden aaneengesloten verblijf in het buitenland ok is. Er staat iets over de verhouding binnen Nederland/binnen EU (excl. Nederland). Met het verblijf van 4 maanden aaneengesloten in Spanje, wordt die bepaling wel degelijk geschonden.

ne
door neodutchio Feb 19, 2020 om 20:14
5151 Antwoorden / 12 Vragen

Het gaat er om wat redelijk is en wat je redelijkerwijs kan verwachten. Langere tijd in het buitenland verblijven is niet redelijk meer te noemen. Een dagje weg, stedentrip of een zomervakantie van 3 weken is normaal te noemen.

mr
door mrmoto - Feb 18, 2020 om 12:35
167 Antwoorden / 4 Vragen

Ad, als u overwinterd in Spanje is het waarschijnlijk goedkoper om aldaar een abbo te nemen.
[edit-redactie]

Thijs12
door Thijs12 - Feb 18, 2020 om 13:24
538 Antwoorden / Vragen

Ja dat mag volgens hun eigen voorwaarden.

[edit-redactie]

tenormin
door tenormin - Feb 18, 2020 om 20:20
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Mijn schoondochter woont ook in Spanje, komt zo nu en dan naar huis om de familie te bezoeken. Maar heeft daar haar eigen wifi en Spaanse provider; zou veel te duur worden om alles via Nederland te laten lopen. T-mobile handelt dus volkomen juist, in wat de regels zijn. Maar dat heeft iedereen u inmiddels wel verteld. Heeft u, naar ik hoop, wel antwoorden gelezen?  Aangezien ik geen enkele reactie van u hier lees.

Iv
door Ivo W - Feb 18, 2020 om 20:38
729 Antwoorden / Vragen

Ja dat mag. Het onbeperkt bellen en roamen vanuit de belbundel geldt voor vanuit de EU regelgeving waarop elke provider de voorwaarden baseert, geldt voor incidenteel verblijf in het buitenland. Bij langdurig aaneengesloten verblijf in het buitenland gaat dit niet op en is het meestal verstandiger om een lokale simkaart te gebruiken.

Een handig hulpmiddel voor dit soort situaties is een dual-sim telefoon. U bent telefonisch en per SMS dan op uw gebruikelijke Nederlandse telefoonnummer bereikbaar, maar kunt internetten, WhatsAppen regen lokaal tarief met de buitenlandse simkaart.

mo
door mof - Feb 19, 2020 om 13:09
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Hangt van uw contract af. Onbeperkt bellen gaat altijd op basis van redelijkheid. Ik zou het in ieder geval niet betalen. Eerst proberen de zaak uit te leggen. T Mobile moet eerst maar aangeven waar de onredelijkheid nu in steekt.

Gr
door Grunn1 Feb 19, 2020 om 13:51
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Staat in de algemene voorwaarden mede opgesteld door de europese commissie

tenormin
door tenormin Feb 19, 2020 om 17:13
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@mof, lees de reactie van @epcot van gisteren even na. Daar staat alles wat (u kennelijk ook) weten moet. Uw advies om niet te betalen is dus geen goed advies.

edrick3
door edrick3 - Feb 19, 2020 om 17:43
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Verander je gebruikersnaam!
Of heb je graag spam?

Als je ingelogd bent klik je op Profiel
Klik dan op Bewerk profiel.
Klik dan op mijn.bnnvara.nl
Klik dan op Accountinstellingen
Klik op Gebruikersnaam en emailadres
Klik op wijzigen
Wijzig je gebruiksnaam
Klik op Opslaan.