haarp
door haarp Jun 28, 2012 om 12:45
Computers & telefonie

Sata 2 of Sata 3 kabel ?

Maakt het iets uit als je een gewone sata 2 kabel gebruikt i.p.v. een speciale sata 3 kabel ?

Op internet is er veel verdeeldheid over doch geen direct antwoord.
Eerder wordt er geschreven dat dit niets uitmaakt, een beetje verwarrend.

Ik heb een sata 3 (6GB) HDD aangeschaft en kan deze op mijn Sata 6 poort installeren.

8937 5 Rapporteer

freya
door freya - Jun 28, 2012 om 13:12
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo haarp,

Mijn inschatting is dat het zonder problemen werkt. Kortom, gewoon doen. Werkt het, dan werkt het. Als het niet goed werkt, merk je dat vanzelf wel.

m.vr.gr. Freya

grooverd
door grooverd - Sep 18, 2012 om 18:01
7 Antwoorden / 3 Vragen

Ja hoor dat kan gewoon.Je moet wel ff onthouden dat met een sata 3 kabel de gegevens doorvoer sneller is dan de sata 2 kabel alleen dat is niet echt te merken.

Als je dus een hele snelle pc heb dan zou ik die sata3 kabel gebruiken.

De kabel is er immers niet voor niets,anders zouden ze geen sata3 kabel hebben als je er ook een sata 2 voor kan gebruiken.

Zelf heb ik ook een sata3 hdd en eerst had ik een sata 2 kabel en nu een sata 3 kabel en ik merk iets in overdracht maar ik heb een wat snelle pc.
Zo een kabel is pas echt interessant als je ssd aanschaft.

Zo een kabel is niet echt duur,dus niet om wakker van te liggen.

Als je een sata3 kabel koopt dan heb je wel de juiste kabel die erbij hoort maar nogmaals met een sata 2 kan het ook.

Tis net als rijden met een noodreservewiel(thuisbrengertje),het gaat wel maar een normaal wiel is toch beter.

hereistom
door hereistom - Sep 18, 2012 om 18:09
738 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad werkt het ook met een Sata2 kabel, maar als je de volledige snelheid wil gebruiken is een Sata3 kabel dus beter en die zijn niet veel duurder; SATA III 6 GBp/s 1 meter rood.

haarp
door haarp - Sep 18, 2012 om 18:52
514 Antwoorden / 62 Vragen

Alleen staat op geen enkele kabel vermeld of het gaat om een sata 2 of een sata 3.
Zo ja dan had ik graag hierover een reply gehad.

rh
door rhs671 - Aug 18, 2013 om 14:28
10 Antwoorden / 0 Vragen

Een beetje late reactie. Voorgaande reactie zijn niet juist. Op deze site staat het juiste antwoord http://nl.hardware.info/forum/threads/260160-Het-nut-van-een-sata-3-kabel .