ro
door rockynight Mar 26, 2011 om 14:29
Computers & telefonie

Sata card

Mijn vraag is de volgende ik heb een harde schijf gekocht (samsung)hd502hj 500 gb 7200 om die aan te kunnen sluiten op mijn pc dus ook een sata card pci gekocht .hij ziet de harde schijf wel tijdens het opstarten en in de hardware maar ik kan hem niet vinden in mijn computer , met installeren van xp stop hij en zegt dat de harde schijf niet niet ziet en ik moet sweex raadplegen .wat ik ook probeer jumpers verzet naar master of als slave hij ziet hem niet ,heb hem ook al verwijderd ,maar na het opnieuw opstarten staat hij er weer wel maar dus ook weer niet ,,wie weet hoe het zit

935 17 Rapporteer

quantas
door quantas - Mar 26, 2011 om 15:19
670 Antwoorden / 0 Vragen

Dan zul je tijdens het installeren eerst de Sata drivers van Sweex moeten installeren dmv een externe floppy of een xp cd branden met de drivers erin.

Heb je zo'n oud moederbord dan dat je een sweex sata er los in moet zetten.

Als je er niet uitkomt beter een expert het laten doen want anders blijf je dweilen met de kraan open.

ro
door rockynight - Mar 26, 2011 om 15:33
49 Antwoorden / 38 Vragen

het moederbord is van 2005 (asus).en de drivers zijn geinstalleerd ,dat is het rare .als ik nu de sweex sata card er nog eens uit haal (opnieuw opstart zonder die sweex en harde schijf) en alles op nieuw installeer zou dat een optie zijn ,want de software deed hij automatisch .misschien is daar iets mis gegaan ,hij draait nu nog op mijn oude harde schijf .,maar net wat ik zeg hij ziet hem in boot niet als harde schijf ,staat als none detectict

quantas
door quantas - Mar 26, 2011 om 15:36
670 Antwoorden / 0 Vragen

De drivers kunnen niet geinstalleerd zijn als XP er niet eens opstaat.
Tijdens het opstarten van de xp cd duw je op f6 om de sata drivers te laden.

Die moet je dus branden op een xp cd of installeren via een externe floppy als je op je moederbord dus geen Sata aansluitingen hebt.

ro
door rockynight - Mar 26, 2011 om 16:19
49 Antwoorden / 38 Vragen

dank je ik dat ik dit eens ga proberen ..nogmaals dank ,je hoor nog van me f 6 die had ik niet gezien

ro
door rockynight - Mar 26, 2011 om 16:30
49 Antwoorden / 38 Vragen

p.s moet is de schijf op master zetten of ??

ro
door ron530 - Mar 26, 2011 om 16:32
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als het moederbord geen s-ata ondersteund wordt de schijf niet herkend als zijnde een systeemschijf, de installatie stopt dan want er kan niets op deze c schijf weggeschreven worden. Wat je zou kunnen proberen is de sweex software voor installatie te laden en pas daarna xp installeren, of dat werkt is een tweede want de pci kaart wordt door xp aangestuurd.

ro
door rockynight - Mar 26, 2011 om 16:41
49 Antwoorden / 38 Vragen

oke ron dus net wat quantas zegt F6 dan sweex installeren zodat hij de harde schijf herkend

quantas
door quantas - Mar 26, 2011 om 22:16
670 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is niet proberen de enigste manier die werkt is xp cd erin en de satadrivers laden via een floppydisk ( dus eerst het erop zetten vanaf de cd van sweex.
Of een xp cd maken met n-lite waar je de drivers inbakt dan hoef je niet op f6 te duwen, met floppy wel.

=ron530 schreef op zaterdag 26 mrt 2011, 16:32: Als het moederbord geen s-ata ondersteund wordt de schijf niet herkend als zijnde een systeemschijf, de installatie stopt dan want er kan niets op deze c schijf weggeschreven worden. Wat je zou kunnen proberen is de sweex software voor installatie te laden en pas daarna xp installeren, of dat werkt is een tweede want de pci kaart wordt door xp aangestuurd.

ro
door rockynight - Mar 27, 2011 om 09:52
49 Antwoorden / 38 Vragen

nog een vraag , de samsung harde schijf staat in hardware als harde schijf in apparaatbeheer ,in bios staat scsi/onboard ata boot deviice ,tijdens het opstarten staat de slave op none (want hij ziet hem niet ) en tijdens de installatie van windows xp of windows 7 komt de melding unable to load to ???? error 0x80300001 terwijl hij wel de drivers accepteerd ????? wat kan ik nu nog doen .pc de vijver in meppen of weten jullie nog iets ,,,,, thx

ro
door ron530 - Mar 27, 2011 om 10:03
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Tja xp installeren op een ata/ide schijf, je kunt de sata schijf dan als data schijf gebruiken.

quantas
door quantas - Mar 27, 2011 om 10:20
670 Antwoorden / 0 Vragen

U doet niet wat er aangedragen wordt.
Je kan niet eens in apparaat beheer zitten tijdens installatie van XP.
Koppel je oude hdd maar los, hang de nieuwe aan je sweex maak met nlite een xp incl drivers of copieer de sata drivers vanaf de cd naar een floppy toe en duw dan op f6 als je dat in beeld ziet.
Dan kies je de juiste sata driver en installeert alles.

Je hoeft daar je pc niet voor weg te gooien.

Nogmaals lukt het niet zoek een expert dus geen studentje die denkt het te kunnen geef wat geld uit en je pc draait als een zonnetje.

Ik weet niet in welke regio je woont anders kan ik je helpen of doorverwijzen naar een andere goede expert.

=rockynight schreef op zondag 27 mrt 2011, 09:52: nog een vraag , de samsung harde schijf staat in hardware als harde schijf in apparaatbeheer ,in bios staat scsi/onboard ata boot deviice ,tijdens het opstarten staat de slave op none (want hij ziet hem niet ) en tijdens de installatie van windows xp of windows 7 komt de melding unable to load to ???? error 0x80300001 terwijl hij wel de drivers accepteerd ????? wat kan ik nu nog doen .pc de vijver in meppen of weten jullie nog iets ,,,,, thx

ro
door rockynight - Mar 27, 2011 om 10:28
49 Antwoorden / 38 Vragen

oke ron .begrijp ik je goed ...ik kan die sata schijf dus nog werkend krijgen op deze pc .maar net wat ik al zei zelfs als ik hem verwijder in apparaat beheer en ik goei zelfs de drivers weg ,en ik start op nieuw op zie hem weer vrolijk staan in apparaat beheer ..alleen het gekke blijf ik vinden waarom ziet hij hem niet tijdens het opstarten
memory test

primaire master maxtor bla bla bla
primaire slave none
primaire master dvd rom
primaire slave dvd

dan start hij door en dan komt er te staan

0 samsung ........... 495 gb

snap jij het nog ik niet .maar al zo vast bedankt voor je hulp

quantas
door quantas - Mar 27, 2011 om 10:33
670 Antwoorden / 0 Vragen

Ja alles krijg je werkend als je maar raad wilt aannemen of een expert inhuurt.

Die oude schijf kan je evt wel als master gebruiken maar hoeft niet SATA kent nl geen master of slave meer dat is alleen met IDE.

Als u de samsung wilt gebruiken zult u toch echt op mijn manier moeten werken.

Maar u kunt ook eigenwijs blijven en over een week of 6 nog de schijf niet werkend hebben.

Het is heel simpel oude schijf loskoppelen nieuwe er in met de sweex, opstarten via xp cd en op f6 duwen dan de drivers van sweex installeren dmv floppy of branden met nlite, daarna schijf kiezen en xp installeren.

U zit in delen te zoeken waar u niet moet gaan zoeken.

ro
door ron530 - Mar 27, 2011 om 10:47
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Installeer xp maar op de maxtor en laat de samsung voor wat die is, die komt later wel. Omdat de samsung niet rechtstreeks op het moederbord is aangesloten zal de bios hem ook niet als schijf herkennen.
" primaire master maxtor bla bla bla
primaire slave none
primaire master dvd rom
primaire slave dvd "

Waarom moet xp op die sata schijf is erg onhandig want door de pci interface haal je geen snelheidswinst en 500 gb voor een systeemschijf is nergens voor nodig. Voor een systeemschijf is 40 gb voldoende de samsung gebruik je voor data opslag foto's films en zo meer. Blijven proberen om de samsung toch als systeemschijf aan de gang te krijgen bezorgt je enkel maar hoofdpijn of een verpeste zondag.

Succes.

ro
door rockynight - Mar 27, 2011 om 10:47
49 Antwoorden / 38 Vragen

oke bedankt ,en inderdaad ik ben misschien wel eigenwijs .maar misschien snapte ik het even niet ,,,ga er weer mee aan de gang

ro
door ron530 - Mar 27, 2011 om 11:01
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Geeft niet als iedereen alles wist bestond vraag en beantwoord ook niet. Zodra xp geïnstalleerd is doe je de pci drivers installeren en heb je een back up schijf waar je heel veel data op kwijt kunt.

ro
door rockynight - Mar 27, 2011 om 12:38
49 Antwoorden / 38 Vragen

alle bedankt ,voor alle duidelijkheid ...xp draait op de oude harde schijf ,maar die word erg heel erg slecht vandaar die nieuwe schijf dus ik kan wel zien of de nieuwe harde schijf in apparaat beheer staat ,nou de harde schijf staat nu ook in mijn computer en ik heb hem gelijk gesplitst ...dus hij staat nu overal op de pc ,maar wat ik ook probeer ik kan hem niet als opstart schijf gebruiken .dus ga ik jullie raad opvolgen en er morgen even naar de expert toe ,want mijn zondag is bijna om
nogmaals bedankt voor alle uitleg
de groeten van een eigenwijze brabander