druifje01
door druifje01 Jul 27, 2011 om 16:56
Computers & telefonie

Scherm firefox teveel naar rechts

Hallo,

Firefox schiet op mijn scherm altijd na eerst goed te staan ver naar rechts. Hoe kan ik dit herstellen?

3551 36 Rapporteer

freya
door freya - Jul 27, 2011 om 17:35
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo druifje01,

Heb je soms links in het scherm je favorietenlijst (bladwijzers) staan? Of met (Ctrl)(+) een groter lettertype ingesteld? Dat zorgt er allemaal voor dat het niet meer op je scherm past en dat je dus horizontaal moet scrollen om het meest rechter deel.van de webpagina te kunnen zien.

m.vr.gr. Freya

dobby
door dobby - Jul 27, 2011 om 17:35
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=druifje01 schreef op woensdag 27 jul 2011, 16:56]Hallo,

Firefox schiet op mijn scherm altijd na eerst goed te staan ver naar rechts. Hoe kan ik dit herstellen? Andere browser nemen? Nee sorry. even serieus.

Uitgaande van een windows OS:

Instellen zoals je wilt (en dan niet gemaximaliseerd, maar "restored").. dan shift ingedrukt houden terwijl je het laatste FF window afsluit (met het kruisje rechts boven, dubbelclicken links boven, alt-F4, File/Exit, of hoe dan ook.. dan zou niet uit moeten mogen maken, hoewel (zeer) soms keyboard shortcuts door allerlei hooks niet helemaal jofel werken)..

Dan *zou* je de volgende keer weer hetzelfde window terug moeten krijgen..

Q: ik ga er van uit dat je monitor wel hetzelfde aantal pixels heeft als dat het OS denkt te hebben?? (is eigenlijk altijd het geval zonder extreme hardware, en ook omdat blijkbaar alleen FF dit doet - maar just in case?)

Ook: gebruik je soms structureel een "cleaner" die de laatste status, grootte en positie van sommige windows (met name dus je FF) weggooit? (want ja - dat is zulke gevaarlijke informatie die perse verwijderd moet worden zodat je eigen instellingen nooit bewaard blijven?)?

Indien dit allemaal niet werkt/van toepassing is: welke versie van FF? (of aurora of nightly)? welk OS? bepaalde accessibility opties enabled? hoe staat de font grootte ingesteld? (of welk percentage in recentere versies)?

edrick3
door edrick3 - Jul 27, 2011 om 17:46
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo druifje01,

Nee hè, je zult weer eens niet wat hebben.
Hoe lukt het je toch om steeds iets 'naar de knoppen' te helpen? ;-)

Oplossing:
Het is mogelijk om Firefox te resetten. Het gaat als volgt. Klik op Start of uitvoeren en type het volgende in ”Firefox“. Je zult de keuze Firefox safemode vinden en dubbelklik hier op. In venster veilige modus kun je instellingen wijzigen. Zoals het uitschakelen van werkbalken, bedieningen en add-ons. Je kunt ook de webbrowser terug zetten naar standaard instellingen. Maak je keus en klik wijzigen doorvoeren en herstarten.
(Bron: Xcomputers)

Mocht het allemaal - zie ook de opmerkingen van freya - niet lukken, dan is het natuurlijk ook een oplossing om FF opnieuw te downloaden.

Suc6

edrick3
door edrick3 - Jul 27, 2011 om 17:49
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Aanvulling:

.....en type het volgende in ”Firefox“.....
Dit moet zijn: firefox -safe-mode.

Je kunt ook naar Start - Alle Programma's - Mozilla Firefox - Firefox safe mode gaan

freya
door freya - Jul 27, 2011 om 17:51
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@dobby:

Hmm... laat ik nu begrepen hebben dat de inhoud van de webpaginapagina naar rechts verschoven is en niet het hele venster.....

Als het om het venster gaat dat niet gemaximaliseerd is, dan zou ik even rechtsklikken op het icoontje van Firefox, 'Eigenschappen' kiezen en de optie 'Uitvoeren' instellen op 'Gemaximaliseerd'. Firefox start dan altijd gemaximaliseerd.

Freya

dobby
door dobby - Jul 27, 2011 om 18:07
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=freya schreef op woensdag 27 jul 2011, 17:51]
@dobby:

Hmm... laat ik nu begrepen hebben dat de inhoud van de webpaginapagina naar rechts verschoven is en niet het hele venster.....Hey.. das ook een optie.. en aangezien formeel hier in NL de meerderheid bepaalt is dat blijkbaar de juiste interpretatie, en misschien nog wel meer voor de hand liggend ook :-P - sorry, mein vaud .. (dan zal het inderdaad scaling zijn - en om dat verder altijd goed te renderen is een heel ander blik wormen met eisen aan de layout _en_ aan de respectievelijke browsers, wat overigens zelden echt lukt..)

druifje01
door druifje01 - Jul 27, 2011 om 18:15
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Bedankt voor je medeleven Edrick. Ik heb zoals atijd niet veel bijzonders gedaan. En nu is Firefox weer naar links verschoven zonder dat ik iets gedaan heb met als gevolg dat niet zichtbaar is. Ik merk wel dat ik op de laptop haast ongemerkt -vooral links van het toetsengedeelte- per ongeluk een toets raak die iets bewerkstelligt wat niet de bedoeling was. Ik zal jullie tips toepassen,merci.

druifje01
door druifje01 - Jul 27, 2011 om 18:24
1712 Antwoorden / 140 Vragen

1/3 is dus niet zichtbaar of indien naar rechts: de helft valt weg.

edrick3
door edrick3 - Jul 27, 2011 om 18:34
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@druifuje01,

Dit lijkt me het makkelijkste:
Naar Start - Alle Programma's - Mozilla Firefox - Firefox safe mode gaan en dan Standaardinstellingen aanvinken.
Klik wijzigingen doorvoeren en herstarten.

En dan verder uitkijken met wat voor toetsen/knoppen je allemaal activeert.

Met vr.gr.

druifje01
door druifje01 - Jul 27, 2011 om 18:52
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Ik zie safe mode niet. Het scherm staat weer naar rechts. Links is 50% weggevallen, wit dus, en rechts van de zoekbalk gaat de tekst maar tot "ZOE". "KEN" komt er dus niet op. Opties rechts boven zijn ook niet zichtbaar. Beetje duidelijk?

gladdeharry
door gladdeharry - Jul 27, 2011 om 19:00
463 Antwoorden / 14 Vragen

Misschien een domme vraag maar heb je de schermgrootte wel gemaximaliseerd?

druifje01
door druifje01 - Jul 27, 2011 om 19:13
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Ik pauzeer even. Het wordt een beetje moeilijk daar Firefox steeds heen en weer gaat en er delen wegvallen.

edrick3
door edrick3 - Jul 27, 2011 om 19:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@druifje01,

Als je naar Start - Alle programma's - Mozilla Firefox gaat, staat er bij jou dan geen pijltje achter?

Dan lijkt het me toch verstandig(er) om FF opnieuw te downloaden.

druifje01
door druifje01 - Jul 27, 2011 om 19:24
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Nee Edrick, er staat geen pijltje achter Firefox in "alle programma's".

freya
door freya - Jul 27, 2011 om 19:24
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij draait druifje01 Firefox in een (te groot) venster waardoor een deel van het venster 'buiten beeld' valt. De oplossing is dus om Firefox 'Gemaximaliseerd' te starten. De aanwijzing hoe dat is in te stellen heb ik al in een eerder antwoord gepost.....

Freya

druifje01
door druifje01 - Jul 27, 2011 om 19:30
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Dat lijkt mij een goed idee. Telkens als ik Firefox open komt er weer een ander formaat te voorschijn. Moet ik eerst Firefox verwijderen voordat ik opnieuw installeer?

druifje01
door druifje01 - Jul 27, 2011 om 19:46
1712 Antwoorden / 140 Vragen

De "gesprekken" lopen een beetje door elkaar heen. Hoe dan ook, bedankt voor het meedenken en de hulp.

edrick3
door edrick3 - Jul 27, 2011 om 20:21
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=druifje01 schreef op woensdag 27 jul 2011, 19:30]Dat lijkt mij een goed idee. Telkens als ik Firefox open komt er weer een ander formaat te voorschijn. Moet ik eerst Firefox verwijderen voordat ik opnieuw installeer?

Zou ik wel even doen.
Kun je hier opnieuw downloaden.

Hopelijk is dan alles opgelost.

gsm
door gsm - Jul 27, 2011 om 20:25
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Het komt waarschijnlijk door een van de add-ons in Firefox.

Zet alle add-ons uit.
Dat kan eventueel in de veilige mode van Firefox:
In het Firefox window klik je op de oranje Firefox knop (geheel links boven).
Kies via Help, Herstarten met uitgeschakelde add-ons.

Of,
Via Bureau accessoires, Uitvoeren,..
Geef het commando: firefox.exe -safe-mode

Daarna een voor een de add-ons weer aanzetten, telkens oplettend of de fout terugkeert.

freya
door freya - Jul 27, 2011 om 20:25
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@druifje01:

Niets verwijderen, niets opnieuw installeren. Volg de aanwijzingen die ik gaf om 17:51uur en pas de snelkoppeling van Firefox aan op de manier zoals ik dat beschreef.

Freya

edrick3
door edrick3 - Jul 27, 2011 om 20:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=freya schreef op woensdag 27 jul 2011, 20:25]
@druifje01:

Niets verwijderen, niets opnieuw installeren. Volg de aanwijzingen die ik gaf om 17:51uur en pas de snelkoppeling van Firefox aan op de manier zoals ik dat beschreef.

Freya

Dat is inderdaad een van de makkelijkste oplossingen, maar blijkbaar lukt het TS niet.

NB
Als ik bij mij rechtsklik op de snelkoppeling van Firefox krijg ik ook de mogelijkheid om op Firefox Veilige modus te klikken waardoor resetten mogelijk (en makkelijk) is.

Met vr.gr.

druifje01
door druifje01 - Jul 29, 2011 om 11:06
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Ik heb Mozilla Firefox uiteindelijk toch maar op nieuw geinstalleerd. Dat bracht geen verbetering. Hetzelfde beeld: naar rechts verschoven waardoor een 1/3 deel wegvalt. Ctrl+/- is hier niet in verbeterende zin aan de orde. Het scherm is maar voor 2/3 te zien en te groot. Met beeldschermgrootte schiet het ook niet op. Het gaat om het weggevallen deel dat in elk formaat weggevallen blijft.

edrick3
door edrick3 - Jul 29, 2011 om 12:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@druifje01,

Staat je beeldscherminstelling dan wel goed?
Klik rechts op bureaublad.Dan zie je een venster. Klik op Eigenschappen.
Dan rechtsboven instellingen.
Dan zie je bij beeldscherm resoluties een schuifje,Om de resolutie te veranderen,
moet je deze aanpassen via die schuif.En schrik niet want het beeld kan dan even zwart worden. Zet hem eens op 1024 bij 768 pixels (als-ie daar niet al op staat).
Klik op Toepassen, sluit af met O.K.

Suc6

freya
door freya - Jul 29, 2011 om 12:49
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=edrick3 schreef op vrijdag 29 jul 2011, 12:30]....
Zet hem eens op 1024 bij 768 pixels (als-ie daar niet al op staat).
Klik op Toepassen, sluit af met O.K.

Suc6
Ik zou hem maar wat hoger instellen. 1280x1024 (of b.v. 1280x744 voor breedbeeldscherm). Een resolutie van 1024x768 is zó jaren 90.... Dan moet je wel een héél erg oud scherm hebben wil dát de native resolutie zijn.
Bovendien, bij zo'n lage resolutie zou het geen woder zijn dat niet alles in het venster past. Websites zijn over het algemeen toch voor hogere resoluties ontworpen.

Freya

druifje01
door druifje01 - Jul 29, 2011 om 13:17
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Wijziging van beeldschermresolutie zet geen zoden aan de dijk. In Firefox treedt er geen verandering op. Dient het beeldschermformaat steeds apart ingesteld te worden? Dus IE en Firefox afzonderlijk van elkaar instellen? In Firefox zie ik geen beeldscherminstellingen; maar ja, er valt steeds een groot deel weg.

druifje01
door druifje01 - Jul 29, 2011 om 13:22
1712 Antwoorden / 140 Vragen

IK heb de keuze nu gezien maar Firefox verandert niet van formaat.

edrick3
door edrick3 - Jul 29, 2011 om 14:09
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@freya,

.....Ik zou hem maar wat hoger instellen. 1280x1024 (of b.v. 1280x744 voor breedbeeldscherm). Een resolutie van 1024x768 is zó jaren 90.........

Voldoet (bij mij) prima! Niet zó klein! En alles pas echt wel in het scherm.
800 x 600 worst pas groot.

edrick3
door edrick3 - Jul 29, 2011 om 14:14
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=druifje01 schreef op vrijdag 29 jul 2011, 13:17]Wijziging van beeldschermresolutie zet geen zoden aan de dijk. In Firefox treedt er geen verandering op. Dient het beeldschermformaat steeds apart ingesteld te worden? Nee!Dus IE en Firefox afzonderlijk van elkaar instellen? NeeIn Firefox zie ik geen beeldscherminstellingen; maar ja, er valt steeds een groot deel weg.

Die moet je ook niet bij firefox instellen.
Lees nou eens regel voor regel en voer het uit.
Bureaublad
Rechtermuisklik op een leeg plekje
Klik op Eigenschappen (=onderste regel)
Rechts bovenaan Tabblad Instellingen
Linksonder Resolutie scherm: schuifje op bv. 1024 x 768 (of zoals freya aangeeft bv. 1280 x 1024)
Klik op Toepassen
Klik OK

druifje01
door druifje01 - Jul 29, 2011 om 14:37
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Edrick. dat heb ik gedaan onder beeldschermresolutie aanpassen. Maar geen resultaat.

edrick3
door edrick3 - Jul 29, 2011 om 14:43
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@druifje01,

Even om wat meer duidelijkheid te krijgen: het gebeurt alleen bij FF en NIET bij IE??

druifje01
door druifje01 - Jul 29, 2011 om 14:48
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Ja, het gebeurt alleen bij FF. IE staat heel correct. Als ik FF kies gaat het in het eerste moment goed maar dan gelijk schiet het FF-scherm naar rechts. Zit me net af te vragen of het geen storing anders dan een software-probleem kan zijn.

edrick3
door edrick3 - Jul 29, 2011 om 15:11
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@druifje01,

Dan lijkt het toch aan FF te liggen. Maar hoe dat nu komt?
Zoek nog even verder.
(Het meest logische lijkt mij: FF GOED verwijderen en opnieuw installeren).

druifje01
door druifje01 - Jul 29, 2011 om 15:31
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Nu is Firefox weer opnieuw geinstallleerd met -wat voorheen niet was- Google en zonder roze sierranden. Formaat is 100%. Vreemde kwestie, maar opgelost.

freya
door freya - Jul 29, 2011 om 15:38
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=druifje01 schreef op vrijdag 29 jul 2011, 15:31]Nu is Firefox weer opnieuw geinstallleerd met -wat voorheen niet was- Google en zonder roze sierranden. Formaat is 100%. Vreemde kwestie, maar opgelost.
Tja, dus toch weer die extra 'toeters en bellen' die de boel verzieken....

Freya

druifje01
door druifje01 - Jul 29, 2011 om 15:41
1712 Antwoorden / 140 Vragen

@Freya. Zou dat het zijn? Daar was ik nou nooit opgekomen. Voor de volgende keer...

edrick3
door edrick3 - Jul 29, 2011 om 15:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@druifje01,

Hè,hè, eindelijk opgelost. Gefeliciteerd!
Maar het zal wel niet de laatste keer zijn dat je je hier met een probleem(pje) meldt. ;-)