he
door henkriksen Sep 18, 2008 om 10:28
Computers & telefonie

Schijfopruiming

Als ik bij XP systeemwerkset schijfopruiming zoek dan wordt berekend wat ik kan opruimen, o.a.:

tijdelijke internetbestanden - offline webpagina's - logboekbestanden tijdens set-up - tijdelijke bestanden - oude bestanden comprimeren.

Totaal zou ik 15.416.979 kb kunnen vrijmaken, kan ik dat doen zonder problemen te krijgen ?

3304 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 18, 2008 om 10:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kortweg JA.
Met schijfopruiming gooit u alleen bestanden weg die u/de PC niet nodig heeft om goed te kunnen werken.

Zelf doe ik zulks echter bijna dagelijks met het programma Ccleaner dat gratis van het internet valt af te plukken.
Daarmee kan men niet alleen overbodige bestanden zoals cookies (opgebouwd op zo'n dag) makkelijk verwijderen met "opschonen" maar ook het register schonen.
Let wel op dat u de gratis versie daarvan gebruikt!
De betaalde versie die meer mogelijkheden geeft is voor de kenners.

Wanneer ik zo zie wat u kunt opruimen dan is het ook aan te raden om ook het register eens op te schonen.
Als u Win XP + SP2 heeft en Internet Explorer opent dan ziet u bovenin staan "PC-bescherming".
Daarop klikkend heeft u een keuzemenu maar u kiest voor "opschonen"".
Dan moet u onderaan de te verschijnen bladzijde "accepteren" kiezen en de rest zou zich vanzelf moeten wijzen.
Laat dat tot en met het verzenden van de gegevens naar Microsoft.

En dan een advies die door de kenners hier niet gedeeld zal worden, maar koop de betaalde antivirussoftware van Norman.
Dit advies voornamelijk omdat deze een uitstekende helpdesk heeft die makkelijk bereikbaar is tegen lage (gewone) telefoontikken en hun prima mogelijkheid van "Hulp op afstand".
Het heeft mij een hoop ellende bespaard want bij dat hulp op afstand nam die servicedesk mijn PC over (tegen hun telefoonkosten!) en kon ik zien hoe deskundig alle fouten die een gemeen virus veroorzaakt had werden verwijderd uit mijn systeem.

Veilige en prettig blijven werken met uw PC gewenst door

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Sep 18, 2008 om 10:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, die kunnen zonder problemen verwijderd worden. Kan een tijdje duren als je al heel lang geen schijfopruiming hebt gebruikt.
Advies: doe dit 1x per week.

ve
door verwijderd - Sep 18, 2008 om 11:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hartelijk bedankt voor uw goede advies

ve
door verwijderd - Sep 18, 2008 om 11:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt ik zal dat zeker gaan doen wekelijks

ve
door verwijderd - Sep 19, 2008 om 13:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Grapig genoeg denkt niemand aan de register welke eigelijk het belangrijkste is om eens op te ruimen....

Maar met dit programma kom je een heel eind : http://www.ccleaner.com/ < schoonmaken van de harddisk

Daarna dit programma gebruiken www.defraggler.com < defragmenteren zoals het wel moet

Maar gezien uw ervaring zal ik maar geen register cleaner gebruiken daar deze teveel problemen kan gaan geven.

een kleine fout heeft grote gevolgen.... dus oppassen

ve
door verwijderd - Sep 19, 2008 om 13:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vergat te vertellen dat bij schijfopruiming van windows echt niet alles wordt verwijderd!

Dit lijkt wel zo te zijn maar er wordt ook bestanden opgeslagen die niet direct zichtbaar zijn en door ccleaner wel worden gewist

ve
door verwijderd - Sep 19, 2008 om 13:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt er ook een geplande taak van maken zodat je er zelf niet aan hoeft te denken.

Ga naar de startbalk / instellingen / configuratiescherm / dubbelklik op geplande taken. Dubbelklik op "een nieuwe taak toevoegen". Klik op volgende. De programma's staan gesorteerd op alfabet, dus loop naar beneden totdat je Schijfopruiming ziet staan. Selecteer dit programma met de muis (het wordt blauw).

Klik op volgende. Kies wanneer je deze taak wil laten uitvoeren, bijv. elke dag, elke week, bij het opstarten (dan gaat het opstarten wel een stuk langzamer), etc. Selecteer je keuze en kies voor volgende. Kies voor een tijd en startdatum. Dit is handig, want je kunt een tijd selecteren dat je doorgaans toch op de computer bezig bent. Typ eventueel een wachtwoord in. Als je bij het opstarten van Windows een wachtwoord gebruikt, dan moet je die intypen. Klik op voltooien.

Deze taak wordt nu uitgevoerd wanneer jij dat wil.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2008 om 14:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is wel erg veel. Oude computer ? U kan dit zonder problemen doen. Doe dit regelmatig. Doe ook regelmatig schijfcontrole en defragmentatie. Deze zijn te vinden onder de schijfeigenschappen bij "extra" Doe ook het programma ccleaner installeren en draaien. Zo houd u de PC schoon en snel. Ben er wel van overtuigd dat u van uw eventuele internet-koppelingen de inlognaam en wachtwoorden nog weet.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2008 om 15:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb hier al veel adviezen voorbij zien komen.
Ik wil er echter toch nog dit aan toevoegen:

Het is echt niet nodig om wekelijks een schijfopruiming te doen, zoals sommigen aanraden! Doe het gewoon zo nu en dan eens, wanneer je er toevallig aan denkt of wanneer je er een speciale reden voor hebt, zoals de verdenking van aanwezigheid van malware op de PC.

Defragmenteren kun je zo af en toe eens een keertje doen en dan ook nog alleen als je vindt dat Windows er sneller door zou kunnen worden. De defragmentatie verstoort mogelijk de automatische ordening van systeembestanden die door Windows al iedere keer bij het opstarten wordt uitgevoerd. Doe daarom altijd eerst een analyse en defragmenteer alleen als dat echt een keer nodig is.

Een totaal van 15.416.979kb (of 15 GB) is wel erg veel en opruiming is in dat geval wel zinvol.

Wees in ieder geval terughoudend bij het gebruik van CCleaner of andere schoonmaak programma's. Bestudeer op internet eerst de verschillende handleidingen en verwijder vooral niet teveel!

Bijvoorbeeld de verwijdering van niet gebruikte bestandsextensies door een register cleaner zou naderhand wel eens problemen kunnen geven.

GSM

ve
door verwijderd - Sep 19, 2008 om 22:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goeie genade 15.416.979 kb, dat is me nogal wat. U kunt gewoon schijfopruiming toepassen en daarna defragmenteren. Meteen ook Ccleaner installeren (gratis versie) AdAware installeren (gratis versie) en ook nog Spybot (gratis versie).

U zult dan merken dat uw computer sneller wordt.

Het advies om NORMAN te kopen en te installeren is een uitstekend advies. Ik heb een driejarig contract van NORMAN en ik krijg bijna dagelijks automatisch de updates van Norman. Wanneer u aan het surfen bent en u komt op een kwaadaardige site terecht die in uw computer wil komen, dan begint Norman direct te piepen en verwijderd onmiddelijk de indringer.

Norman heeft in Hoofddorp een nederlands sprekende helpdesk die vakkundig en vriendelijk u uit de problemen helpt indien dit nodig is.

Wanneer het dan nog niet lukt, neemt Norman op afstand uw computer over en kunt u met verbazing naar uw scherm kijken hoe het probleem verholpen wordt zonder dat u ook maar iets doet.

Mijn advies aan u is ook: doen!

Wanner u mijn adviezen opvolgt kunt u met en gerust hart computeren

Succes.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2008 om 22:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een goede virusscan en spamfilter. Verder 1 x per week schijf opruiming en defragmentatie van XP draaien en niet (teveel) op sites zitten waarvan je al vermoedt dat er zooi in kan zitten. Meer kun je niet doen. Kwaadwillenden kunnen altijd in je pc een kijkje nemen of meekijken.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2008 om 00:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vertrouw jij Windows toe te beslissen welke bestanden je niet meer nodig hebt? Ikke niet hoor. Neem nou alleen al de Software lijst: nagenoeg elk programma in mijn lijst is "zelden of nooit" gebruikt en zou ik dus op Windows' advies gewoon kunnen uninstallen. Een oud bestand hoeft nog niet nutteloos te zijn, integendeel.

Als ik in jouw schoenen stond zou ik willen weten wat hij denkt weg te mogen gooien.