Slechte scharnieren Asus laptop
ik kocht ca. 4 jaar geleden een Asus laptop, waarvan de scharnieren bij gewoon gebruik binnen de garantietermijn begonnen te scheuren.
De laptop werd opgehaald en gerepareerd, telefonisch werd medegedeeld dat het een constructiefout was van dit model.
Nu weer 2 jaar later zijn de scharnieren weer gescheurd, en het deksel/beeldscherm begint te wijken aan de zijkanten.
De garantietermijn op de reparatie is verlopen, maar ik vind dat het gezien een fout is men mij moet tegemoetkomen bij de aanschaf van een nieuwe.
Maar men is daartoe niet bereid en ook niet om het zonder kosten te repareren,
wie kan me over mijn rechten informeren en hoe handel ik dit het beste af?
Vaak een kwestie van verkeerd (bij de hoeken) beetpakken tijdens open en dicht doen. Beetje mosterd na de maatijd, maar toch nog even:
Het scherm altijd midden-boven vasthouden bij openen en sluiten!
GSM
Denk niet dat je nu nog ergens aanspraak op kunt maken, want 4 jaar is toch wel een hele tijd voor zoiets.
En dit hoeft beslist geen verkeerd gebruik te betekenen gsm, want er zijn meerdere types in de handel die een mindere scharnierfunctie hebben en sneller kapot gaan.
De prijs zal toch ergens in terug te vinden zijn....
Nu dat je al antwoord hebt gekregen op je vraag wil ik nog een tip toevoegen: je kunt op 2e hands sites zoeken naar een evt. defecte Asus, liefst hetzelfde model. Als deze niets makeert aan de scharnieren zou je weer een hele laptop kunnen samenstellen door de onderdelen te verwisselen.
Meerdere merken hebben dit probleem en de grotere 14"of meer sterker dan de kleine 13" .
De knop voor openen zit in het midden! En daarmee hoor je deze ook te sluiten, maar vele pakken een hoek en dan krijg je torsie krachten op de schanieren die naast draaien ook het scherm moeten vasthouden dus zwaarder gaan dan de deuren in huis...!
Er zijn opkopers op marktplaats (ik dus) die deze kopen en met een soldeerbout de gescheude plastic delen weer heel boetseren!
Met een 15 watt bout die schoon is van binnenuit herstellen en met afval plastic extra materiaal aanbrengen... zo worden ze gerepareerd en meestal steviger dan orgineel!
Het feit dat niemand zegt hoe je moet sluiten bevorderd de verkoop van nieuwe dus ze hebben er belang bij dat je het gewoon fout blijft doen dus graag gewoon in hoek dichtdrukken want ik wil graag deze koopjes op marktplaats en met winst goedwerkend verkopen!
De schermen kunnen inderdaad ook te snel stuk gaan bij normaal gebruik. Dan is er sprake van een te zwakke constructie bij de scharnieren of er is een fout gemaakt bij de montage.
Omdat laptops zo dun moeten zijn tegenwoordig is het een compromis tussen uiterlijk en stevigheid. Verwring het scherm daarom zo weinig mogelijk en pak het dus op de juiste plaats beet en doe het zo weinig mogelijk dicht en weer open.
GSM
Goh, alweer een Asus met defecten! Het merk is dus "beresterk" lijkt mij (dus niet).
Vraagstelster, helaas, u heeft geen rechten meer als al gesteld. Maak bij de winkel duidelijk dat u daar dan niet meer zult kopen. Mogelijk levert dat toch nog wat op als men graag klanten houdt.
Acer en Packard Bell zijn berucht om hun scharnieren. Asus niet. Asus heeft inmiddels een goede reputatie opgebouwd en geeft hoge garantie. Ik zou zó een Asus kopen, Acer of PB niet.
Dag Anthonetta,
zoals Xandor ook al schreef, heeft u, formeel gezien, nergens meer recht op.
Een laptop heeft over het algemeen een gebruiksduurverwachting van 2 tot 4 jaar. De branchevereniging Uneto-VNI houdt (indien de verkoper/fabrikant niets opgeeft) een gebruiksduurverwachting van 2 jaar aan.
Dit wil dus zeggen dat een laptop binnen die genoemde periode (economisch gezien) geheel is afgeschreven. Technisch zou deze nog wel een x-aantal jaren mee kunnen, maar in deze hebben de scharnieren het dus al (weer) begeven.
Maar al zou u ook nog binnen de gebruiksduurverwachting zitten en buiten de 'gewone' garantieperiode, dan nog zou u een groot gedeelte (zelfs bijna de gehele rekening, afhankelijk dus van die gebruiksduurverwachting) van de totale reparatiekosten mee moeten betalen.
Aan u dus de keus, of op uw kosten laten repareren, of een nieuwe kopen, of..... het zo laten. Wel zou het de verkoper sieren (service - klantenbinding), indien hij u tegemoet zou komen (qua korting), maar..... verplicht: nee! Wel weet ik, dat de winstmarge op dit soort produkten niet erg groot is
Gr. Hutch
bedankt voor je antwoord.
Ik ga op zoek naar een sterke lapop, mag best zwaar zijn, vroeger had ik zo'n dikke Toshiba, als ze nu weer dat soort dingen konden leveren, maardan met de nieuwe techhniek, dan zou ik heel blij zijn.
het mag van mij best wat wegen,
met vriendelijke groet,
Carla
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Webwinkel
Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.
Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden.
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g
...
Lees meer
Sns 2008 afschrift
Mijn stiefmoeder is overleden
En nu beginnen dus de problemen,ik heb een hele lieve stiefzus trouwens
Mijn vader is sinds 2008 dood
En om een heel lang verhaal kort te maken,mijn erfdeel gaat over wat er op 2008 op de rekening van mijn vader en zijn vrouw stond op het moment van overlijden,volgens hun testamenten
Dat moet nu dus verrekend worden
En we gaan er echt ge
...
Lees meer
Post.NL geeft je geen mogelijkheid om je Post.NL afhaalpunt te wijzigen. Dit wor
Wanneer je een pakket ontvangt via Post.NL kun je alleen je afhaalpunt wijziggen bij de bestelling.
Als ontvanger kun je niet via de Post.NL App en de Klantenservice niet je afhaalpunt van Post.NL bepalen.
Post.NL doet dit voor jou en wel via je postcode.
Als ontvanger kun je dat niet zelf bepalen.
Wel bij het plaatsen van je bestelling bij de verzender.
Je mag dus als ont
...
Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer