door 1985jurrien Mar 31, 2007 om 15:50
Computers & telefonie

SMTP probleem van KPN

Als je e-mails wilt ontvangen van je eigen mailserver (pop3 óf IMAP) is er geen probleem; Wil je versturen gaat dat via SMTP; Als je (in mijn geval) internetplusbellen (IPB) van KPN hebt ben je verplicht om je mails te versturen via mail.kpnplanet.nl (als SMTP adres)... Als je een eigen mailserver hebt (bij bijvoorbeeld Lycos) dan wordt de SMTP.jouwpagina.extentie gewoonweg geblokkeerd door KPN omdat (zeggen ze) dat allemaal via hun SMTP server móet gaan én omdat die domeinnaam niet in de lijst van KPN staat, wat je ook niet kan laten toevoegen.. Ik heb meerdere mail servers bij twee verschillende providers; Ik kan alleen maar mails verzenden bij de andere provider, maar niet via twee mailservers bij Lycos;

In hoeverre mág KPN dit toepassen, aangezien de de vrijheid van domeinnaam gebruik in dit geval comprimeren en mensen verplcithen om meer moeite te doen terwijl het juist in een stijgende lijn steed gemakkelijker moet gaan... Het lijkt wel of KPN het alleenrecht op Internet in nederland heeft (voor ADSL dan)

5058 12 Rapporteer

ph
door phinder - Mar 31, 2007 om 16:07
433 Antwoorden / 4 Vragen

Jurrien,

KPN blokkeert geen mailverkeer, maar blokkeert een poort die vaak gebruikt wordt als SPAM-toegang.
Dit mogen zij doen !

Om mensen met een eigen mailserver toch van dienst te zijn hebben ze een omweg in gebruik genomen ( mail-relay-service ) die hier staat beschreven:

Bij Direct ADSL van KPN kunt u gebruik maken van een eigen e-mailserver. Echter om uw e-mailserver te beschermen tegen kwaadwillende personen, die mogelijk uw e-mailserver misbruiken om ongewenste e-mail (SPAM) te versturen, wordt door Direct ADSL poort 25 TCP/UDP (SMTP) verkeer vanuit internet naar Direct-ADSL eindgebruikers en visa versa niet doorgelaten.

Om Direct-ADSL eindgebruikers toch de mogelijkheid te geven om een eigen e-mailserver te gebruiken heeft Direct-ADSL een mailrelay server ingericht. Uw e-mailserver kan e-mail ontvangen en versturen van en naar uw eigen domeinnaam via de Direct-ADSL mailrelay server, zie voor meer informatie de gebruiksaanwijzing "DirectADSL(mailrelay).pdf".

Weliswaar gaat dit over direct-adsl, maar in principe werkt dit voor alle verbindingen.

Daarnaast is het mogelijk om gewoon de smtp-server van kpn in te stellen en toch met je eigen domein te versturen ! Ik maak hier zelf ook gebruik van en dit werkt prima !

Je vrijheid van domeinnaam ( zoals je het zelf noemt ) wordt dus helemaal niet geschaad !

Gr. Phinder

door 1985jurrien - Mar 31, 2007 om 16:47
4 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom werkt het dan niet voor lycos-klanten?

ph
door phinder - Mar 31, 2007 om 17:12
433 Antwoorden / 4 Vragen

Ik denk dat je dat even bij Lycos moet navragen ( hoewel, Lycos kennende zal dat een lastig verhaal worden :S )...

Ik maak zelf gebruik van een eigen mailserver en heb direct-adsl van KPN. Ik maak geen gebruik van de mail-relay, maar heb als SMTP-server 1 van de servers van KPN genomen ( mail.hetnet.nl / mail.planet.nl / mail.kpnplanet.nl ), maar verder gewoon alle instellingen van mijn eigen mailserver.

Alles draait naar behoren en krijg gewoon mail van mijn eigen domein binnen en verstuur ook via dit domein ( mail komt vanaf info@mijndomein.nl )...
Geen probleem.

Denk dat Lycos deze mail ziet als komend van een relay-server en dus blokkeert.

Gr. Phinder

ph
door phinder - Apr 12, 2007 om 19:11
433 Antwoorden / 4 Vragen

doch,

hier werkt het prima.

Wat dat overigens met ambtenaren te maken heb is mij volstrekt onduidelijk.

Blijkbaar heb je zelf nog iets niet goed staan ! Had hier dezelfde problemen, maar op het moment draait alles prima.

Gr. Phinder

door 1985jurrien - Apr 12, 2007 om 19:56
4 Antwoorden / 1 Vragen

Welke codes heb jij doorgekregen dan?

Ik denk dat het puur financiëel is... Zakelijke klanten van KPN betalen zich een ons alleen al aan service en support, dan hebben we het nog niet eens over de verbinding.. En als daar iets veranderd moet worden is het binnen (max.) 72 uur geregeld.. Moeten consumenten dan ook maar een helpdesk abbonement krijgen?

ph
door phinder - Apr 12, 2007 om 20:25
433 Antwoorden / 4 Vragen

jurrien,

volgens mij ligt jouw probleem bij lycos en niet bij KPN !
je kan wel eindeloos KPN daarvan de schuld blijven geven, maar dat schiet niet op !

Los het probleem op bij Lycos.

Phinder

ne
door netgirl - Apr 12, 2007 om 20:48
1 Antwoorden / 0 Vragen

KPN doet alsof zij het alleenrecht hebben. (Uiteindelijk zijn het voormalige ambtenaren nietwaar?)

Dat KPN spammers te lijf wil gaan is prima. Maar het gaat toch echt te ver om eind december 2006 alle klanten zonder waarschuwing af te sluiten van uitgaande email. En je mag toch echt niet verwachten dat de zgn oplossing die ze bieden ook werkt. SMTP met hun code instellen. Werkt echt niet.

Het is gewoonweg grof dat ze niemand dit hebben meegedeeld of hun klanten een korting op het (te dure) abonnements geld geven. Of nog beter - als KPN een echt bedrijf was - hun klanten de mogelijkheid geven om hun abonnement vootijdig op te zeggen zodat ze kunnen overstappen naar een provider die doen wat ze beloven!

door 1985jurrien - Apr 12, 2007 om 20:51
4 Antwoorden / 1 Vragen

Op zich kan ik me dat wel voorstellen.. Maar uiteindelijk zijn het tóch de KPN smtp instellingen die mijn verbinding hinderen, niet die van Lycos, want die werken gewoon...

Als
Domeinhost #1 wél doorgelaten wordt bij KPN poortje 25 en
Domeinhost lycos niet doorgelaten wordt bij KPN poortje 25 en
Domeininstellingen zijn OK en userinstellingen zijn OK
Dan
Probleem ligt niet bij Lycos maar bij KPN

1+1=2 toch ??

ph
door phinder - Apr 12, 2007 om 21:00
433 Antwoorden / 4 Vragen

Domeinhost #1 wél doorgelaten wordt bij KPN poortje 25 en
Domeinhost lycos niet doorgelaten wordt bij KPN poortje 25 en
Domeininstellingen zijn OK en userinstellingen zijn OK
Dan
Probleem ligt niet bij Lycos maar bij KPN

Je redenering klopt net niet helemaal.

domeinhost #1 laat WEL toe dat mail dat via een relay-server ( SMTP-KPN ) naar de mailserver wordt gestuurd en accepteert deze mail.

domeinhost Lycos detecteert ook deze mail-relay en accepteert jouw mail niet...

Het is dus in feite Lycos die de mail blokkeert en niet KPN. Het enige dat KPN doet is de mail relayen en daarna doorsturen naar de juiste SMTP-server ( in dit geval Lycos ).

Dus nogmaals. Lycos kan dit probleem voor je oplossen ( de verbinding werkt namelijk, kijk maar naar domeinhost #1 ).. Met de verbinding is niets mis, dat constateer je zelf ook al...

KPN heeft echt geen detectie op de lijn zitten dat mail naar lycos NIET en naar andere providers WEL doorgaat !

Phinder

ro
door ronaldjes - Apr 17, 2007 om 10:20
4 Antwoorden / 1 Vragen

Probeer eens SMTP: 194.151.105.247 en POP: 213.75.3.24

door 1985jurrien - Apr 17, 2007 om 18:34
4 Antwoorden / 1 Vragen

Even mijn excuses aanieden aan Phinder, het klopt dat dit niet bij de KPN ligt.. De oplossing was blijkbaar simpeler dan mogelijk... Poort 587... Als iemand er ooit naar vraagt gebruik je eigen smtp server eerst i.c.m. poort 587.. werkt dat niet probeer het dan over mail.kpn-planet.nl met poort 587...

Die IP adressen werken niet.

Jur

ph
door phinder - Apr 17, 2007 om 18:52
433 Antwoorden / 4 Vragen

@1985jurrien,

Mijn complimenten !!!
Zowel voor het feit dat je niet bij de pakken neer bent gaan zitten en gewoon door bent blijven zoeken als dat je op een eerder zelf gemaakt statement durft terug te komen en dit openbaar durft te maken.

Je excuses zijn wat mij betreft niet nodig, maar bij deze aanvaard :D.
Blijkbaar zijn er voor het probleem meerdere mogelijke oplossingen die zouden kunnen werken en jij hebt er weer een gevonden. Heb zelf deze specifieke poort niet nodig, maar als dat bij jou werkt, perfect !
Mooi dat je dit ook nog even teruggekoppeld hebt, misschien kunnen er anderen hun voordeel mee doen !

Fijn dat je geholpen bent en suc6 met de rest.

Gr. Phinder