hd
door hdeknijf Aug 19, 2010 om 16:37
Computers & telefonie

Snelheid van glasvezel

Glasvezel mag dan veel sneller zijn dan data verzenden via koperdraad, maar wat blijft er over van die snelheid als na het kastje in de meterkast de data via koperdraad naar de desbetreffende apparaat gestuurd wordt?
Wie kan mij dit uitleggen?
Bij voorbaat vriendelijk dank!

Henk

549 5 Rapporteer

freya
door freya - Aug 19, 2010 om 16:47
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo hdeknijf,

Daar blijft gewoon alles van over hoor. Dat de snelheid over koperdraad niet zo hoog kan zijn (als bij glasvezel), moet je eigenlijk lezen als "de snelheid over koperdraad kan niet zo hoog zijn, wanneer het om grote afstanden gaat".
Kortom, de snelheid over koperdraad (binnenshuis) via een netwerkverbinding kan zonder problemen een snelheid van 100Mbps aan en als je de juist apparatuur en goede kabels hebt, nog wel een veelvoud daarvan.
Dus, je (glasvezel) internetabonnement van 60Mbps (of hoger) kan zonder problemen over je koperen netwerkkabeltjes.

m.vr.gr. Freya

pb
door pbarendse - Aug 19, 2010 om 17:41
406 Antwoorden / 1 Vragen

Mits goede UTP-kabels worden gebruikt is 1Gbps binnenshuis ook nog prima te halen, tenzij de kabellengtes groter worden dan 100 meter. Dat zal in de meeste woonhuizen in Nederland niet echt een probleem vormen denk ik!

Het grote verschil tussen glasvezel en koper is dat zoals Freya al zegt met glasvezel veel langere afstanden zonder noemenswaardig verlies kunnen worden afgelegd. Hierdoor is het transporteren van data op hogere snelheden over langere afstanden mogelijk.

an
door anicu - Aug 19, 2010 om 17:47
110 Antwoorden / 0 Vragen

Glasvezel is ook in staat om meerdere signalen te gelijk te verzenden, zonder dat zij elkaar negatief beïnvloeden.

pb
door pbarendse - Aug 19, 2010 om 17:54
406 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=anicu schreef op donderdag 19 aug 2010, 17:47]Glasvezel is ook in staat om meerdere signalen te gelijk te verzenden, zonder dat zij elkaar negatief beïnvloeden.
Dat klopt, maar alleen bij het gebruik van multimode fiber en dan is de maximale afstand weer veel kleiner.

ma
door malhy2 - Aug 21, 2010 om 01:22
311 Antwoorden / 13 Vragen

Daar komt nog bij dat over de kabel binnenshuis alleen jullie signalen gaan ( thuis PC's) en over de glasvezel in de wijk alle signalen van alle abonees in de wijk.
Ergo de capaciteit dient hier vele maen groter te zijn en dus is hier glasvezel de uitkomst.