lu
door lusde Jul 24, 2007 om 12:02
Computers & telefonie

SP2 zit WLan dwars!

Ik heb een Asus L3800c laptop, en nu blijkt dat SP2 (XP) er voor zorgt dat je het ingebouwde draadloos netwerk niet kunt inschakelen. Dat schijnt een bekend probleem te zijn, maar: heeft iemand ook een oplossing?

171 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 24, 2007 om 12:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is alle software voor het draadloze netwerk geinstalleerd?
Heb je al eens geprobeerd om de firewall van windows uit te schakelen?

ve
door verwijderd - Jul 24, 2007 om 18:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

lusde@ SP2 kan nooit en te nimmer de oorzaak zijn. Er moet dus een andere oorzaak zijn. Als al gesteld, probeer het draadloze netwerk te installeren met uitgeschalede beveiliging zoals firewall en virusscanner. Die na installatie wel weer inschakelen, uiteraard.

Let op dat SP2 de mogelijkheid biedt tot het binnenhalen van ook latere updates en met name m.b.t. beveiliging. Zonder SP2 kan dat niet.

ve
door verwijderd - Jul 24, 2007 om 18:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou Gerrit, dat kan dus wel.

Neem nou bijvoorbeeld Vista, de combinatie Vista en WPA gaat niet. Wil je WPA-PSK (TKIP) activeren dan kun je meestal met Vista geen verbinding krijgen. Rara ...

Het is dus mogelijk dat SP2 ervoor heeft gezord dat er een instelling gewijzigd is. Zo kom ik vandaag bijv. tot de ontdekking dat een XP notebook die altijd met 64-bits WEP key verbinding heeft gehad, na wijziging in 128-bits WEP (aangezien WPA niet ging met Vista) en 11G only geen stabiele verbinding meer krijgt.

Wat blijkt? Deze notebook (XP Home SP2) wil alléén nog verbinding maken als zowel op de router als op de notebook beide de optie Mixed (11b/g) aan staat, terwijl alle aanwezige hardware in huis 11g (54Mbit) is. Ergo: kijk dus even of je door met deze instellingen te spelen weer een verbinding krijgt.

ve
door verwijderd - Jul 24, 2007 om 18:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft asus hiervoor ondertussen geen oplossing voor, doormiddel van bv. een update?

ve
door verwijderd - Jul 24, 2007 om 20:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

edwardus@ wat is er loos???? SP2 is een XP update en heeft dus niets met Vista van doen!!!

ve
door verwijderd - Jul 24, 2007 om 20:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

ps edwardus : en ik gaf al aan: kijk de instellingen na. Die kunnen inderdaad wel eens wijzigen maar niet na SP2, wel is een andere update daarvoor berucht. Ik weet zo even niet meer welke waar veel hinder van werd ondervonden, ook door mij. Er is een reparatie door MS aangeboden.

ve
door verwijderd - Jul 25, 2007 om 12:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Speciaal voor Gerrit: ik gaf Vista als voorbeeld. Ik weet ook wel dat het hier over XP gaat. Nieuwe versies van software zorgen wel eens voor nieuwe instellingen, bijv. omdat die daarvoor niet bestonden. Ik geef alleen maar even aan dat jouw stelligheid m.b.t. het feit dat SP2 nooit of te nimmer de oorzaak kan zijn misschien wel eens ongefundeerd zou kunnen zijn.