hanedorp
door hanedorp Jul 17, 2012 om 20:50
Computers & telefonie

Spam van International Card Service - ICS

Krijg dagelijks Spam van International Card Service en hetgeen ik kan lezen : het is tot op heden gebleken dat Uw creditcardrekening geupdate dien............
Andere spam bevat de volgende tekst :
Registratie tijdens het winkelen .........Uw kaart is niet geregistreerd voor beveiligde betali............
Ik word het beu steeds deze berichten te ontvangen.Gelukkig worden ze herkend als Spam.
Overigens heb ik geen enkele creditkaart.
Ben ik de enige of zijn er meer die dit dagelijks binnen krijgen.
Nog beter : hoe kunnen deze berichten gestopt worden.
Vandaag alleen al waren het 5 berichten.

16372 32 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Jul 17, 2012 om 20:54
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Tja en als iedereen z'n ontvangen spam hier gaat posten... er zijn gister ook al een aantal onderwerpen geweest over de spam.

Nee, je bent niet de enige.
Nee, dit kan je zelf niet stoppen. Maar gelukkig voor je worden ze wel als spam aangemerkt, beter zal het niet worden.

edrick3
door edrick3 - Jul 17, 2012 om 20:55
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo hanedorp,

Is moeilijk te stoppen.
Wellicht kun je de afzender blokkeren.
In ieder geval worden ze dus al door je spamfilter (?) geblokkeerd.

Met vr.gr.

freya
door freya - Jul 17, 2012 om 21:04
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn phishingmail oogst van vandaag:

2x ICS
4x ABN/AMRO
1x SNS bank
1x ING

Gelukkig komen ze allemaal in de spambox en zijn ze met 2 muisklikken weer opgeruimd.....

Freya

mi
door miffy53 - Jul 17, 2012 om 21:08
67 Antwoorden / 3 Vragen

Je topictitel is ook niet zo handig gekozen, dit is geen spam van ICS zelf maar van oplichters die zich voordoen als ICS.

freya
door freya - Jul 17, 2012 om 21:12
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=miffy53 schreef op dinsdag 17 jul 2012, 21:08]Je topictitel is ook niet zo handig gekozen, dit is geen spam van ICS zelf maar van oplichters die zich voordoen als ICS.
Inderdaad, en zoals al gezegd, het betreft 'phishing' en geen 'spam'....

Freya

edrick3
door edrick3 - Jul 17, 2012 om 21:12
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=freya schreef op dinsdag 17 jul 2012, 21:04]
Mijn phishingmail oogst van vandaag:

2x ICS
4x ABN/AMRO
1x SNS bank
1x ING

Gelukkig komen ze allemaal in de spambox en zijn ze met 2 muisklikken weer opgeruimd.....

Freya

off topic:
'bofkont'!
Ik krijg (gelukkig) die rommel nooit (tot nu toe). ;-)

diumenge
door diumenge - Jul 17, 2012 om 21:20
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Lekker belangrijk of het 'spam' of 'phishing' is. Je moet er hetzelfde mee doen, niet beantwoorden, niet op links klikken en weggooien.

freya
door freya - Jul 17, 2012 om 21:26
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=diumenge schreef op dinsdag 17 jul 2012, 21:20]Lekker belangrijk of het 'spam' of 'phishing' is. Je moet er hetzelfde mee doen, niet beantwoorden, niet op links klikken en weggooien.
Nou, er is toch wel een belangrijk verschil. Spam is in principe ongevaarlijk en betreft alleen maar ongewenste reclame voor wat dan ook. Phishing daarentegen is niet ongevaarlijk en kan, als je er op ingaat, handen vol geld kosten.....

Maar ik ben met je eens, beide kun je maar beter meteen weggooien.

Freya

diumenge
door diumenge - Jul 17, 2012 om 21:29
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=freya schreef op dinsdag 17 jul 2012, 21:26]Nou, er is toch wel een belangrijk verschil. Spam is in principe ongevaarlijk en betreft alleen maar ongewenste reclame voor wat dan ook. Phishing daarentegen is niet ongevaarlijk en kan, als je er op ingaat, handen vol geld kosten.....
...
Dat is waar ja.

dirck
door dirck - Jul 17, 2012 om 21:34
3201 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=freya schreef op dinsdag 17 jul 2012, 21:04]
Mijn phishingmail oogst van vandaag:

2x ICS
4x ABN/AMRO
1x SNS bank
1x ING

Gelukkig komen ze allemaal in de spambox en zijn ze met 2 muisklikken weer opgeruimd.....

Freya

@Freya, ik zit ook bij XS4ALL (zoals je weet), maar heb nog nooit deze spam gehad en ik maak ook geen gebruik van een spambox.
Ik dacht altijd dat XS4ALL deze mailtjes misschien tegenhield, maar jij krijgt ze dus wel, vreemd.
Heb vandaag wel 2 andere spammailtjes gehad:
viaqrra professiionnal - token of your perfect sejx
en how much sense in viaqrra professiionnal plills!

Ze weten niet eens hoe ze dat moeten schrijven ???
Dat soort mailtjes krijg ik wel ongeveer 4 keer per week, maar nog nooit phishing mailtjes.

Groet, Dirck

diumenge
door diumenge - Jul 17, 2012 om 21:54
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ze schrijven dat met opzet verkeerd, in de hoop dat je spamfilter het niet oppakt. Zo te zien werkt het...

dirck
door dirck - Jul 17, 2012 om 22:14
3201 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=diumenge schreef op dinsdag 17 jul 2012, 21:54]Ze schrijven dat met opzet verkeerd, in de hoop dat je spamfilter het niet oppakt. Zo te zien werkt het...
Ik weet dat ze het verkeerd schrijven, vandaar ook die 3 ???
En dat het werkt is ook niet zo vreemd, ik maak geen gebruik van een spamfilter.

Ik zal ze even een mailtje terugsturen dat ze beter weer naar school kunnen gaan om hun Engels wat op te halen, want dit lijkt nergens naar.

freya
door freya - Jul 17, 2012 om 22:17
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@dirck:

Ze worden ook door xs4all tegengehouden. De spambox bestaat ook alleen op de mailserver en die kijk ik af en toe in via webmail. Ik haal die mailtjes dus niet op met m'n emailprogramma en ze komen dus ook niet via mijn reguliere emailadressen binnen. Wat dat betreft werkt het spamfilter van xs4all prima.

En ja, ik gebruik verschillende emailadressen bij xs4all, dus dan krijg je ook méér spam binnen dan wanneer je b.v. maar één emailadres gebruikt.

Freya

dirck
door dirck - Jul 17, 2012 om 22:59
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Die spambox van xs4all heb ik zo ingesteld dat ik alle mailtjes gewoon binnen wil krijgen. Dus die spambox op de webmail is altijd leeg.
Met Vista kwamen die mailtjes dan in de Ongewenste mail map binnen, maar de Vista computer is stuk, dus gebruik weer XP met OE.

Dirck

hanedorp
door hanedorp - Jul 17, 2012 om 23:05
38 Antwoorden / 16 Vragen

Veel reacties op mijn vraag ( @ miffy verkeerd gekozen naam v.d. topic )
Als ik alles zou weten zou ik geen vragen hoeven stellen.
Uiteraard open ik deze phishing mails niet en verwijder ze meteen.
Overigens, wat is eigenlijk het verschil tussen spam en phishing.
Komen ze binnen als ( ING ) , dan stuur ik ze door naar ING.
Dank aan ieder die hebben gereageerd.

freya
door freya - Jul 17, 2012 om 23:20
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hanedorp schreef op dinsdag 17 jul 2012, 23:05]....
Overigens, wat is eigenlijk het verschil tussen spam en phishing.
....
Heel simpel, 'spam' is niets anders dan 'ongevraagde reclame'. Dus mailtjes die je pillen, viagra, onderbroeken, enz. willen verkopen is 'spam'.
Phishingmailtjes zijn mailtjes, afkomstig van criminelen. die je naar gegevens vragen, met duistere bedoelingen. Mailtjes van ICS-cards, ABN/AMRO , ING met z.g.n beveiligingsupdates die je dan zou moeten bevestigen via één of andere duistere 'link' zijn dus 'phishingmails'. (phishing = hengelen naar gegevens).

Freya

dirck
door dirck - Jul 17, 2012 om 23:24
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo hanedorp,

Kijk maar eens op deze website: www.spamsquad.be/nl

Daar wordt mooi uitgelegd wat nou precies wat is en wat je wel en niet moet doen.

Bijvoorbeeld hier ***www.spamsquad.be/nl/fiches/00.html*** kun je door op de verschillende cijfers te klikken wat nou precies wat is. Wat is Spam, wat is Phishing en niet te vergeten de SCAM mailtjes. Scam mailtjes zijn de mailtjes waar je zogenaamd een prijs hebt gewonnen in een loterij.

Groet, Dirck

trend spray
door trend spray - Jul 17, 2012 om 23:26
217 Antwoorden / 5 Vragen

SPAM is ongewenste e mail reklame, is irritant maar kost in principe geen geld.

Phishing kan je geld kosten .als het ze lukt de juiste gegevens van je los te krijgen en dat betekent dat je een hoop ellende ervan krijgt.

Ik ben geen "expert", dus kan het fout hebben.( heb het ook pas geleerd) :-)

trend spray
door trend spray - Jul 17, 2012 om 23:30
217 Antwoorden / 5 Vragen

Phishing betekent toch "vissen naar je gegevens"?

Cookies
door Cookies - Jul 17, 2012 om 23:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

........En ja, ik gebruik verschillende emailadressen bij xs4all, dus dan krijg je ook méér spam binnen dan wanneer je b.v. maar één emailadres gebruikt......

Dat ben ik niet met je eens. Ik gebruik al jaren 4 @live en 3 @gmail adressen, gebruik geen spamfilter en krijg echt nooit spam.

dirck
door dirck - Jul 17, 2012 om 23:58
3201 Antwoorden / 3 Vragen

@Carola, goed dat je dat even zegt. Sinds mijn Vista computer stuk is, heb ik helemaal niet meer op mijn Hotmail account gekeken. Op die computer had ik namelijk Live Messenger standaard aan staan en op de XP computers heb ik geen MSN of Live Messenger zitten.
Zal meteen even kijken hoeveel rotzooi daar opstaat.

Ook weer wat nieuws zeker:
Voeg enkele beveiligingsgegevens toe voor je account

Valt mee, 11 ongewenste en maar 18 normale mailtjes, nou ja, normaal, allemaal van de Vriendenloterij, Postcode loterij en Bankgiro loterij. Stelletje spammers!

Groet, Dirck

Cookies
door Cookies - Jul 18, 2012 om 00:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......@Carola, goed dat je dat even zegt........

Als ik iets lees, wat niet klopt, zeg ik dat, ja. Maar je hoeft me niet te geloven hoor, whatever! Ik heb trouwens nooit MSN / Live Messenger gebruikt, interesseert me geen bal.

dirck
door dirck - Jul 18, 2012 om 00:24
3201 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=carola.83 schreef op woensdag 18 jul 2012, 00:09]......@Carola, goed dat je dat even zegt........

Als ik iets lees, wat niet klopt, zeg ik dat, ja. Maar je hoeft me niet te geloven hoor, whatever! Ik heb trouwens nooit MSN / Live Messenger gebruikt, interesseert me geen bal.
Beste Carola, ik denk dat je even in de war bent want ik snap niet waarom je ineens zo snibbig tegen mij doet?

Jij had het over @live adressen en toen schoot het mij ineens te binnen dat ik ook nog een Hotmail account heb waar ik al zeker 4 maanden niet meer naar omgekeken had.
Vandaar dat ik zei: goed dat je dat even zegt.

Dirck

trend spray
door trend spray - Jul 18, 2012 om 08:51
217 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=hanedorp schreef op dinsdag 17 jul 2012, 23:05].
Komen ze binnen als ( ING ) , dan stuur ik ze door naar ING.
Dank aan ieder die hebben gereageerd.

Geachte meneer of mevrouw Hanedorp,

Volgens mij is het doorsturen van een mail die overduidelijk niet van ING (of een andere bank) afkomstig is, of waar iemand zijn vaagtekens bij zet, zeer verstandig en attent van U.

Ik denk dat door de ING (of een andere bank) op de hoogte te stellen dat er weer een phishing mail in hun naam in omloop is, zij wel weten wat ze ermee kunnen doen.

Wie weet met redelijke zekerheid te zeggen of het waar is, wat ik denk?

diumenge
door diumenge - Jul 18, 2012 om 09:21
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=trend spray schreef op woensdag 18 jul 2012, 08:51]...
Wie weet met redelijke zekerheid te zeggen of het waar is, wat ik denk?

Maar het is wel met heel veel zekerheid te zeggen of iets niet waar is.

trend spray
door trend spray - Jul 18, 2012 om 10:28
217 Antwoorden / 5 Vragen

Vraag:

Het doorsturen van een phisng mail van b.v. bekende banken zoals ING,
ABN Amro is dat goed of fout?

freya
door freya - Jul 18, 2012 om 10:35
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=carola.83 schreef op dinsdag 17 jul 2012, 23:32]........En ja, ik gebruik verschillende emailadressen bij xs4all, dus dan krijg je ook méér spam binnen dan wanneer je b.v. maar één emailadres gebruikt......

Dat ben ik niet met je eens. Ik gebruik al jaren 4 @live en 3 @gmail adressen, gebruik geen spamfilter en krijg echt nooit spam.
Dat valt nog maar te bezien. Wellicht filtert je provider die mailtjes en gooit ze dan meteen weg. Of ze worden in één of andere spambox gekieperd, die jij verder niet raadpleegt. Dan zie je die mailtjes inderdaad niet, maar dat wil dus niet zeggen dat je ze niet op je emailadres binnenkrijgt.
Als ik mijn spambox nooit zou inkijken, zou ik ook kunnen zeggen dat ik nooit spam ontvang.....

Hoe het ook zij, vroeg of laat komt je emailadres in dat duistere circuit terecht (daar doe je helemaal niets aan) en ga je die rommel op je emailadres ontvangen. Het hangt van het betreffende spamfilter af of je die mailtjes ook daadwerkelijk te zien krijgt.

Freya

gsm
door gsm - Jul 18, 2012 om 23:28
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=dirck schreef op dinsdag 17 jul 2012, 22:59]
Met Vista kwamen die mailtjes dan in de Ongewenste mail map binnen, maar de Vista computer is stuk, dus gebruik weer XP met OE.

Dirck
Wanneer je een map voor Ongewenste mail wil, met XP, dan kun je dacht ik
OE upgraden naar Windows Live Mail.

kl
door klaasie - Jul 18, 2012 om 23:32
7 Antwoorden / 0 Vragen

Je moet het zelf in hotmail, als je een hotmail account heb aangeven dat het spam is, of in je gmail account. Anders via je antivirus filter op je computer.

Aangeven via Thunderbird of Windos Live Mail helpt niet. Je moet dus echt voor inloggen. Anders blijf je het ontvangen.

trend spray
door trend spray - Jul 19, 2012 om 07:36
217 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb net gelezen dat je mails die niet afkomstig zijn van ING naar een e mail adres kunt sturen van de ING, maar ik zou als ik een bank was maar helemaal geen e mails naar de klanten sturen. Dus ook geen algemene mails.

Dan weet iedereen dat er een mail komt van een bank, dat hij/zij die ongeopend kan verwijderen.

clijnmarijne
door clijnmarijne - Jul 23, 2012 om 13:15
134 Antwoorden / 46 Vragen

Hallo,
ik krijg ook nogal wat van die "namaak" ICS International Card Services, vanuit 3 of 4 verschillende providers. Terwijl ik geen klant ben bij hen.
Ik heb telefonisch kontakt opgenomen met de "echte" ICS en zij gaven mij een emailadres waarnaar ik de valse emails kan zenden.
Dat is: valse-email@icscards.nl Dat wordt op prijs gesteld, je krijgt ook een bevestiging terug met een bedankje. Zij gaan er wel degelijk achteraan..
M.vr.gr.
Clijnmarijne

hanedorp
door hanedorp - Jul 23, 2012 om 21:03
38 Antwoorden / 16 Vragen

Ben een aantal dagen zonder laptop geweest. Moederbord kapot en werk nu met een nieuwe laptop en Windows 7. Allemaal anders en het is wennen. Zie nu dat er nog een flink aantal reacties zijn bijgekomen. Ik ben een ieder geval wijzer geworden van een aantal antwoorden en reacties. De laatste van @clijnmarijne is een goed advies en dit zal ik zeker gaan gebruiken.
Mvg.
Hanedorp