uw
door uwebekor Feb 10, 2004 om 09:09
Computers & telefonie

Spamfilter

De mail gericht aan mijn kennissen met een Belgische provider krijg ik steeds terug als zijnde spam. Na een klacht bij mijn provider, UPC - Chello, kwamen zij met de mededeling dat niet mijn IPadres maar het IPadres van hun mailserver als spam word geblokkeerd. Ik kreeg van hun het advies om bij de Belgische (Advalvas) te verzoeken de blokkade van het IPadres van hun mailserver op te heffen. Leuk: Mijn mail aan de Belgische provider krijg ik steeds retour als zijnde spam. Het is trouwens toch niet mijn taak om dit probleem op te lossen? Wat kan ik nog doen om zover te komen dat ik mijn Belgische kennissen weer zonder problemen per mail kan bereiken?

2916 13 Rapporteer

gery
door gery - Apr 16, 2004 om 12:37
504 Antwoorden / 8 Vragen

Chello kan hier ook weinig aan doen, om spam zoveel mogelijk te sturen worden de afzenders steeds slimmer en hebben het ipadres van 1 van de chello mail servers gebruikt, endeze wordt dan geblokkerd door in dit geval Advalas, dit gebeurdt alleen als er veel klachte gekomen zijn dat er via deze mailserver spam wordt verstuurd.
Daarom zou het een goede zaak zijn als ook in Nederland een anti spam wet komt, zodat de veroorzakers hiervan kunnen worden gestraft.
Misschien kunt u een account bij bv dolfijn.nl nemen deze zijn gratis en misschien werkt dit wel.
ook kunt u uw kennisen verzoeken contact op te nemen met hun provider Advalas om van dit ip adres de blokkade op te heffen, als zij dit doen heb je meer kans dat dit ook werkelijk zal gebeuren.
Groeten: Gery

ce
door celestion68 - Apr 16, 2004 om 12:37
21 Antwoorden / 2 Vragen

Vraag me nu af waar nu de fout zit. Staat die belgische mailserver op de zwarte lijst dan is toch Chello weer die dit probleem veroorzaakt. Chello hanteert namelijk Spamcop. Heel ideaal maar niet heus. Of een adres geblokkeerd is kan je checken via http://openrbl.org/ . Heb af en toe dit probleem nu met een vriendin die woont in Zuid Afrika. 1 server van haar provider stond op de zwarte lijst. Is er inmiddels weer van af. Maar er hoeft maar weer 1 melding binnen te komen en hij wordt weer geblokkeert voor 48 uur. Vind het idioot dat ze gelijk een hele mail server blokkeren!!!

ce
door celestion68 - Apr 16, 2004 om 12:37
21 Antwoorden / 2 Vragen

En het leuke is dat er nog geen eens heel veel meldingen nodig zijn om een adres op de zwarte lijst te krijgen schijnt het. Since SpamCop started counting, this system has been reported less than 10 times by less than 10 users. It has been sending mail consistently for at least 52.8 days. In the past 3.3 days, it has been listed 2 times for a total of 36 hours.
Straks krijg je nog alleen maar spam en de gewone e-mails worden geblokkeerd. Heb ook gehoord dat Chello nog een andere lijst hanteert, maar of dat waar is weet ik niet. Als je adres daar op staat mag je 50$ betalen om je adres er weer af te halen. Ik vraag me af waarom Chello zelf geen zwarte lijst hanteert. Overigens heb ik ergens een artikel gelezen waarin een medewerker zelf mail providers afwijst om hun lijst te gebruiken.

ce
door celestion68 - Apr 16, 2004 om 12:37
21 Antwoorden / 2 Vragen

Ook andere providers hebben te kampen met dit probleem. Lees volgende artikel.
http://www.spammen.nl/nieuws.php?item=101
Daar is een mail server van planet op de zwarte lijst terecht gekomen.

uw
door uwebekor - Apr 16, 2004 om 12:37
3 Antwoorden / 1 Vragen

Na mijn klacht bij UPC gedeponeerd te hebben dit antwoord:
Uw IP-Adres wordt niet geblokkeerd door dnsbl.sorbs.net, maar het ip-adres van onze mailserver. Het enige wat u kunt doen is een verzoek indienen bij
postmaster@advalvas.be om onze mailserver vrij te geven.

Nadat ik chello heb gemaild dat ik niet via de normale mail advalvas.be kon bereiken daar ik mijn mail steeds als spam retour kreeg dit antwoord

U kunt via de webmail inloggen op uw emailbox van chello. Via daar kunt u een email versturen naar postmaster@advalvas.be. Deze zal gewoon aankomen, omdat het niet via
de door Advalvas geblokkeerde SMTP verstuurd wordt. U dient zelf de aanvraag te doen voor deblokkade met de melding dat u uw pc heeft gecontroleerd op virussen, spyware
en trojans die ongemerkt spam kunnen versturen vanaf uw ipadres. Wij kunnen de deblokkade niet aanvragen, omdat de spam vanaf het ipadres dat door uw pc wordt gebruikt,
verstuurd is.

ce
door celestion68 - Apr 16, 2004 om 12:37
21 Antwoorden / 2 Vragen

Dit is wel leuk stukje van spamcop zelf om te lezen. www.spamcop.net/bl Daarin raadt Spampcop het af om e-mail providers hun lijst te gebruiken omdat deze nog in de expirimentele fase zit. Wat ik niet begrijp overigens is dat Chello nu zegt dat Chello's mailserver op de zwarte lijst staat? Maar vervolgens beweert men dat jij spam hebt verstuurt? Kan dan even goed iemand anders zijn geweest!!!! Want Chello geeft toe dat het niet jouw IP adres is wat geblokeert is. Wel een kromme redenering weer van Chello. Als hun iets blokkeren via die spamcop lijst doen ze niets!!!! Maar als jij geblokkeert wordt ergens anders mag je er zelf achteraan gaan en doen ze dus ook niks!!!

uw
door uwebekor - Apr 16, 2004 om 12:37
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb het advies van chello (lees UPC) opgevolgd en contact gezocht met de belgische provider. Ik kan hun echter enkel verzoeken mijn IPadres te deblokkeren. Het (de) IPadres(sen) van de mailserver van chello weet ik niet.
Ik kan nu enkel maar wachten op een reactie van de belgische provider. UPC schijnt er niet zo mee te zitten dat hun IPadres van een van hun mailservers in de blacklist van een spamfilter staat

ce
door celestion68 - Apr 16, 2004 om 12:37
21 Antwoorden / 2 Vragen

Hoezo klant vriendelijk? Volgens mij helpt het weinig om jouw Ip adres te deblokkeren, aangezien deze niet op de zwarte lijst staat. Uit jouw e-mail van Chello maak ik op dat Chello ook de zwarte lijst van SORBS gebruikt. Er hoeft maar 1 gek te zijn geweest die naar een SoRBS spamtrap een e-mail heeft gestuurd door een virus en hup heel die server staat op de zwarte lijst. Deze wordt pas verwijderd na betaling van 50$. En in geval van een mail server is het gelloof ik gratis, maar dan moeten wel 1ste de spammer verwijderd worden. SORBS will not delist you without paying the 'fine' for any of these reasons.

¹ If you are part of a wider netblock that is blocked you are not required to pay the SORBS 'fine' as the entry was not generated because of your actions, however your netblock will not be removed until your upstream removes the spammers.

ce
door celestion68 - Apr 16, 2004 om 12:37
21 Antwoorden / 2 Vragen

Inmiddels al 4 servers gevonden die op de zwarte lijst van SORBS staan. Heb ff zelf een adres aangemaakt bij advalvas.be, van 9 verzonden e-mail kreeg ik er 8 gelijk terug. Met als reden: Reason: Spam Received See: http://www.dnsbl.sorbs.net/cgi-bin/lookup?IP=213.46.243.20
Wil nu toch wel is weten of Chello voor inkomend ook deze achterlijke Sorbs lijst hanteert. Die belgische site denk ik wel.

ce
door celestion68 - Apr 16, 2004 om 12:37
21 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb inmiddels een oplossing voor mijn probleem gevonden, aangezien Chello zelf toch niks onderneemt. Ik heb een forward account gemaakt bij: http://www.ulimit.com/en/ . Ik geef haar het adres wat ik daar heb aangemaakt aan haar, zodra ze dat adres gebruikt wordt alle post netsjes naar mijn postvak van Chello gestuurd. Je kan gelloof ik tot 30 van die adressen daar aanmaken. Is ook makkelijk voor als je ergens iets wil posten , want krijg je teveel spam op 1 adres dan haal je dat adres gewoon weer weg en maakt een nieuwe. In jouw geval kan je een forward adres naar hun maken, niet als 1st maar als extra adres dus, enigste is dan dat hun dat account dat 1st moeten activeren omdat het forward adres aan hun gericht zal zijn. als adres zou je dan het volgende krijgen. hun_naam@jouw_naam.mailme.org overigens kan je voor mailme.org ook nog andere variaties kiezen. s6 als je dit nog leest. :)
Oh ja heb in mijn reply box nu ook dat adres gezet, dus als ze replied op een e-mail van mij wordt het ook via datzelfde adres weer terug gestuurd. Dit geld natuurlijk niet in jouw situtie omdat zij weer geen problemen hebben om jou te bereiken neem ik aan.

uw
door uwebekor - Apr 16, 2004 om 12:37
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb gelukkig nog een andere oplossing die mij ter beschikking staat. Ik verstuur de mail nu via de mailserver van mijn eigen domein. Ik ben echter wel van mening dat Chello (lees UPC) mij als klant weer in de kou laat staan. Immers hun IPadres(sen) van de mailserver zijn geblacklisted en heel arrogant vinden zij dat ik er maar voor moet zorgen dat dit weer wordt opgeheven.Het wordt hoog tijd dat er in de kabelproviders ook eens (gezonde) concurrentie komt. Misschien dat er dan op een andere manier met klanten wordt omgegaan.

si
door sidkl301 - Apr 16, 2004 om 12:37
3 Antwoorden / 0 Vragen

de fout zit bij chello
chello ondersteunt nog steeds relay email
dit heeft tot gevlog dat je via chello makkelijk kan spammen. Chello moet eens leren hoe internet hoort te werken enzo, ben blij dat ik er vanaf ben en adsl beschikbaar werd.

ti
door tiemen - Apr 16, 2004 om 12:37
13 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt het beste bij die oplichters weg gaan!!!Als het jaar van je kontract om is ,en naar een ander gaan .bijvoorbeeld naar hccnet.nl.daar heb je al die ellende niet.want het word bij upc me de dag erger.bij hccnet.nl werkt men nog met vrijwilligers,en als je lid word krijg je elke maand een gratis computerblad toe gestuurd,en je hebt gratis toegang tot computerbeursen,en de snelheid is hoger bij adsl hccnet.nl veel plezier