remi
door remi May 11, 2012 om 05:38
Computers & telefonie

Speettest

Ik heb pas glasvezel en wilde wel eens nagaan of de snelheid wel goed is.

Ik heb via verschillende site`s de test gedaan.
Hier het resultaat:

speettest.nl

1918.7 KByte/sec (=15350 kbps)
Upload
76.7 KByte/sec (=614 kbps)

Breedbandwinkel

38,5 Mb down en upload 25.78

speettest.net 47.28 Mbps upload 19.60 Mbps

ziggo download 50,1 mbits upload 18,7 mbits

Zo te zien zijn er verschillen, dus heb ik dit gemeld bij mijn provider. Die melde dat ik een andere site moest nemen om het te testen. Dus ik dit gedaan, en dit was het resultaat.

http://speedtest.reggefiber.nl/beta/

49.Mbit upload 40 mbit.

Niks aan de hand dus..maar ja dat was dus via mijn provider. Hoe betrouwbaar is dit?
Ik denk (ik weet het wel zeker) dat dit natuurlijk niet betrouwbaar is.
Mijn vraag: hoe kunnen de verschillen zo groot zijn?
En welke site is wel goed om dit te testen.
Ik heb glasvezel 50Mbit en 50Mbit
Nu weet ik wel dat ik dit nooit zal halen, maar hoe kan ik dit resultaat zo dicht mogenlijk benaderen.
Ik heb het modem in de meterkast staan, moet deze verhuizen tot bij mn pc om het optimale resultaat te krijgen?
Ook weet ik dat als een pc wat ouder is dat de snelheid wat af kan nemen.

3360 18 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 07:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan ergens een groot bestanden down- en uploaden, en zelf timen hoe lang dat duurt.

Bijvoorbeeld een bestand van 2GB op je PC zoeken en die eerst via WeTransfer uploaden en daarna weer downloaden.

Verder is zo'n snelheid natuurlijk ook 'beleving', voor het normale surfen heb je deze snelheid niet nodig, het is pas handig bij down- en uploaden.

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 09:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn vraag is meer klopt het wel dat ik 50/50 Mbit heb? en hoe kan ik de pc zo veranderen tot ik deze 50/50 Mbit kan krijgen. Ik weet wel voor de volle 100% zal dit niet lukken. Maar ik verbaas me dat de verschillen van speettestten zo groot zijn.

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 09:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met de metingen die je via sites als speedtest doet, kan je helemaal niet richting je provider. Een groot deel van de infrastructuur valt immers buiten de verantwoordelijkheid van de provider. Het enige waar je iets mee kunt zijn de meettools die de provider zelf aanbiedt. Het feit dat de meetresultaten daarvan lager zijn dan 50/50 lijkt erop dat het betrouwbaar is. Als het gefaked zou zijn dan hadden ze wel 50.1/49.8 of iets dergelijks gepresenteerd.

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 12:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

[edit redactie]

Aan die tests te zien klopt je snelheid wel. Zeker waar het de downloadsnelheid betreft.Upload is een ander verhaal. 50MB up is belachelijk snel. Dat zal de andere kant zelden aankunnen, dus dat valt niet echt goed te meten, naar ik denk niet dat jij hoeft te klagen waar het je snelheid betreft. Je krijgt echt wel waar je voor betaald.

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 12:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

groot bestand downloaden
bijvoorbeeld op BBned op http://www.bbned.nl/speedtest/

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 13:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een speedtest is heel relatief en soms gesponsord door louche speed up pc, sloop progjes. Als bij benadering de down/upload snelheid behaald wordt moet je niet gaan prutsen.

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 15:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Doe de test nog eens op www.speedtest.net. In mijn ervaring is de speedtest.nl pagina totaal niet betrouwbaar bij de hoge internetsnelheden van tegenwoordig.

Ik haal op een 50/50 (=Megabit/seconde up en down) glasvezelabbo zonder problemen snelheden van 48/80 (provider XMSnet)

Andere tips over het downloaden van een groot bestand werken natuurlijk ook, maar vereisen wat meer rekenwerk.

Enige overgebleven tip als je problemen blijft houden: wat is de leeftijd van je router? Als deze namelijk wat ouder is, zal het goed mogelijk zijn dat je WAN poort (die waar je je internetaansluiting op aansluit) geen hogere snelheid aankan. Heb dit probleem zelf gehad toen ik naar 50Mbit overstapte (Linksys WRT54G router kwam niet verder dan 25Mbit)

Succes

ve
door verwijderd - May 11, 2012 om 18:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Speedtest.net heeft hij al gedaan...

remi schreef op vrijdag 11 mei 2012, 05:38: ...
speettest.net 47.28 Mbps upload 19.60 Mbps
...

ve
door verwijderd - May 12, 2012 om 00:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deze drie testen zijn behoorlijk nauwkeurig.

speedtest.gebruikers.eu

speedtest.ziggo.nl

speedtest.upc.nl

ve
door verwijderd - May 12, 2012 om 01:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Begrijp je vraag wel,maar niet waarom. Wat maakt het voor je uit waarom speedtesten belangrijk.

ve
door verwijderd - May 12, 2012 om 01:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo remi,

Hoe hoger de snelheid, des te eerder heb je 'een probleem' met het behalen van die snelheid, wanneer de betreffende server verder weg staat. Kortom, als je de test uitvoert op een server die het dichtst bij jou in de buurt zit (lees: je provider) dan zul je dus ook de hoogst mogelijke snelheid meten. En ongetwijfeld zal het tijdstip op de dag ook van invloed zijn op het testresultaat.

En verder, vergeet ook niet dat jij wel een supersnelle verbinding kunt hebben, de andere kant van de lijn moet dat dan ook hebben, wil je die maximale snelheid ook kunnen halen. In de praktijk zal het dus vaak tegenvallen, omdat 'de andere kant' de snelheid b.v. beperkt tot een bepaald maximum (of domweg niet sneller kan).

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - May 12, 2012 om 07:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

@freya bedankt voor je uitgebreide antwoord.
@jwrodenhuis ik heb de test nog eens gedaan op de site, en ik kwam bij het volgende resultaat

download 41.77Mbps upload 15.55 Mbps

En ik heb geen router geplaatst De aansluiting zit meteen aan het modem. En het modem hebben ze me 2 weken geleden geplaatst in de meterkast. En ik neem aan dat deze nieuw is

@festinger De rede is dat ik wel waar voor mm geld wil hebben. Als een provider zegt dat je deze snelheid krijgt en het niet waarmaakt, heb ik het gevoel dat ik een kat in de zak heb gekocht.
Nu weet ik wel dat zo`n test een momentopname is, en dat je niet echt de snelheid krijgt wat ze beloven. Maar wil toch wel dat de snelheid een beetje klopt.

@ron530 Dat idee heb ik ook, dat zulke site`s gesponsord worden. En gezien de test die ik gedaan heb, is de upload snelheid na mijn mening veels te langzaam.

ve
door verwijderd - May 12, 2012 om 09:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

@remi, heb je meerdere servers geprobeerd op speedtest.net? Je kunt deze wisselen, zelf ook gemerkt dat up naar sommige servers minder snel gaat.

Zou er overigens niet van uitgaan dat jouw leverancier je bewust niet levert waar je voor betaalt. Wel is het zo dat de snelheid altijd relatief is en afhankelijk van de andere kant van de verbinding. Maar dat is al eerder geroepen in deze thread. Gek genoeg is de test bij hun eigen server waarschijnlijk de meest veelzeggende, was dat reggefiber? Richting hun eigen servers zou je een directe verbinding moeten hebben die je laat zien wat de maximale snelheid is die je kunt halen zonder last te hebben van alle andere vertragingen die het internet met zich meebrengt. Houd ook rekening met het tijdstip waarop je test. Downloaden van sites in de VS als ze daar wakker zijn kan dramatisch veel langzamer zijn vergeleken met wanneer ze daar slapen. Voor nl servers geldt hetzelfde, tests tussen 15:00 en 22:00 uur op doordeweekse dagen naar servers in NL leveren vrij structureel lagere performance op door de drukte.

ve
door verwijderd - May 12, 2012 om 11:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

remi schreef op zaterdag 12 mei 2012, 07:03:
@ron530 Dat idee heb ik ook, dat zulke site`s gesponsord worden. En gezien de test die ik gedaan heb, is de upload snelheid na mijn mening veels te langzaam.

Misschien moet jij even oplettend lezen. Je geeft freya toptantwoord, terwijl die slechts herhaald wat naitsoezn schreef.

Je downloadsnelheid is zoals opgegeven. Niks mis mee. Zal je alleen met een speedtest halen en verder nooit. Upload is moeilijker te bepalen en zinloos. Ik weet niet of jij van plan bent om veel te uploaden, maar je zal geen website, nieuwsgroep of FTP server tegenkomen die je met die snelheid laat uploaden. Ze zouden het niet aankunnen. Er wordt veel meer gedownload, dan dat men upload, dus de nadruk ligt op downloaden.

ve
door verwijderd - May 12, 2012 om 11:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Factoren kunnen zijn:
- (verouderde) modem;
- afstand (wifi) binnenshuis en obstakels die wifi doen belemmeren;
- gebruik kabels en lengte daarvan.

Speedtest is een indicatie van de snelheid, m.a.w. niet echt betrouwbaar voor de volle 100%!

ve
door verwijderd - May 12, 2012 om 12:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Internet is iets wat twee kanten op werkt: aan de ene kant wil jij iets binnenhalen, maar aan de andere kant moet de versturende kant natuurlijk wel in staat zijn om iets sneller dan snel te versturen. Vanuit dat oogpunt zou het kunnen dat een bepaalde website een lagere snelheid geeft. Dit hoeft dan niet per se door jouw verbinding te komen, maar kan ook liggen aan de maximum snelheid van de meetwebsite...

Wat je zou kunnen proberen is om een aantal grote bestanden via verschillende kanalen (totaal verschillende websites) binnenhalen, en dan kijken of de snelheid van het ene bestand beïnvloed wordt wanneer je een volgend bestand begint binnen te halen...

ve
door verwijderd - May 12, 2012 om 12:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

winterman schreef op zaterdag 12 mei 2012, 11:13:
remi schreef op zaterdag 12 mei 2012, 07:03:
@ron530 Dat idee heb ik ook, dat zulke site`s gesponsord worden. En gezien de test die ik gedaan heb, is de upload snelheid na mijn mening veels te langzaam.

Misschien moet jij even oplettend lezen. Je geeft freya toptantwoord, terwijl die slechts herhaald wat naitsoezn schreef.

Je downloadsnelheid is zoals opgegeven. Niks mis mee. Zal je alleen met een speedtest halen en verder nooit. Upload is moeilijker te bepalen en zinloos. Ik weet niet of jij van plan bent om veel te uploaden, maar je zal geen website, nieuwsgroep of FTP server tegenkomen die je met die snelheid laat uploaden. Ze zouden het niet aankunnen. Er wordt veel meer gedownload, dan dat men upload, dus de nadruk ligt op downloaden.

zo tevreden?

ve
door verwijderd - May 12, 2012 om 12:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Stuk beter :)

En maak je geen zorgen. Je krijgt waar voor je geld. Downloadsnelheid is het belangrijkste en die heb je.

Je hebt trouwens geen 50/50MB, maar TOT 50/50MB.

Een wezenlijk verschil. KPN garandeert die snelheid niet.