Spontane prijsverhoging!
Gisteren was de prijs van een telefoonhoesje bij bol.com 12.88. Vandaag 15.87. Na het verwijderen van cookies op de computer was de prijs weer 12.88. Oplichting?? Hoe kan dit en wat kunnen we als consument hieraan doen??
Een prijsverhoging is nooit spontaan. Ga daar maar eerst vanuit. En om direct over oplichting te schrijven gaat me ook wat ver. Als consument kan er wat aan "gedaan" worden door het niet te kopen, of om €3,00 meer te betalen. We hebben immers allemaal een brein, mag ik hopen?
Heb jij dan de BREIN om een cookie te verwijderen?
Een koekje wel, een cookie niet. ☻
Geinig ;-) Maar hoe zou je het vinden als ik tegen jou zou zeggen, we hebben immers allemaal de brein om een cookie te verwijderen, mag ik hopen?
Dan zou ik zeggen: leer jij het me maar. Je hebt me al meerdere dingen geleerd, dus...
En ik zie eerlijk gezegd niet in wat er fout is om dat te schrijven: praktische zaken daar ben ik gewoon praktisch in. PC zaken, daar ontbreekt wel het brein, maar dat is niet nieuw, toch.
Je kan ook gewoon in incognito kopen, dat is het allerbeste. Geen tijdelijke bestanden op je pc, dan weet je dat je altijd de normale prijs hebt.
Handig verkooptrucje toch? Het is een markt van vraag en aanbod. Een telefoonhoesje heeft geen intrensieke waarde. De prijs is "wat de gek er voor geeft" . Met cookies ziet men dat u er belangstelling voor heeft en door meerdere keren terug te komen, misschien wel erg veel. Dan vragen ze meer en wie weet trapt er wel iemand in. U kunt ook bij Aliexpress kijken of die iets heeft...
wat kunnen we als consument hieraan doen??
misschien wat vaker de cookies verwijderen, scheelt toch weer € 2,99
"We"? Spreek svp niet ook voor mij want ik kan me daar niet druk over maken, en zou er beslist geen account voor aanmaken op een of ander forum.
Dat van die cookies is bekend en had u ook kunnen weten. Voor mij hoeft daar dus helemaal niets aan gedaan worden.
Hoesjes koop ik trouwens niet via internet maar koop ik bij de Action voor bijna gratis.
Maar er was toch ook weer een spontane prijsverlaging? Waarom stelt u dat niet aan de orde. Arme BOL verdient ineens weer bijna €3 minder. Ontslagronde volgt vast.
Als u niet weet wat oplichting is, moet u een bedrijf daar ook niet van beschuldigen. Bol.com mag zelf weten welke prijs ze van u vraagt. Al zouden ze € 10.000 vragen voor zo'n hoesje, het staat hen als verkoper vrij dat te doen. Daar staat tegenover dat u als koper niet elk aanbod hoeft te accepteren. Dus als u vindt dat zo'n hoesje niet meer dan € 13 waard is, verplicht niemand u om het dan voor meer te gaan kopen. Dat heet marktwerking. En daar kunt u niets tegen doen.
Kan me niet voorstellen dat prijs aangepast wordt via een cookie.
Artikelen worden ook wel via bol.com door derden aangeboden.
Laat eens weten om welk artikel het gaat dan is er wat te controleren, nu moeten we u maar op uw woord geloven.
Ik wel. Bol.com werkt namelijk ook met de zogenoemde verlanglijstjes, er is mij bekend dat als je een product op een verlanglijstje zet, degene die het verlanglijstje ontvangt opeens een hogere prijs betaalt dat dat het artikel op de site staat.... Bijzondere manier van werken bij bol.com
@pino123
Als dat zo zou zijn is dat toch binnen de kortste keren bekend.
Dat is toch allang bekend? En bol.com is echt niet de enige. Er zijn tankstations die hun prijs aanpassen aan de hand van de verkeersintensiteit. Tanken op een ongebruikelijk tijdstip kan dan soms enkele centen per liter voordeel opleveren.
@janf43
Dit is toch iets anders, iedereen betaalt op dat moment dezelfde literprijs voor de benzine.
@philips36
Misschien moet je het eens proberen, ik heb het met een CD gehad, die voorafgaande geloof ik tientje was, op de verlanglijst opeens €12,50, zeer bijzonder maar wel gebeurd. Ik heb gewoon een berichtje maar even gestuurd dat ik deze CD wilde hebben... Klinkt flauw, maar waarom €2,50 meer betalen als dit niet nodig is. De ontvanger ziet namelijk alleen mijn lijstje en niet de bedragen die daarbij horen, pas na klikken komen ze op het artikel... Hup en de prijs is veranderd....
Het kan ook zijn dat het telefoonhoesje door meerdere (externe) verkopers wordt aangeboden en daar zit nogal eens prijsverschil tussen. Even zoeken dus. Hetzelfde geldt voor een heleboel andere artikelen.
Ik heb heel veel artikelen op mijn verlanglijstje staan en nog nooit ontdekt dat daar de prijs van verhoogd is. Als ik een artikelen voorbestel en de prijs van dat artikel wordt verlaagd voordat het uitgeleverd wordt, past bol.com de prijs netjes aan en geldt de laagste prijs op het moment van uitlevering, ook als de prijs in de tussentijd verhoogd werd.
Precies, gewoon rects even kijken wie de aanbieder is. Vaak staat de goedkoopste vermeld met de prijs die je dan in je winkelwagentje kan plaatsen, dan heb je altijd nog de keus om een andere verkoper te kiezen als de goedkoopste direct vermeld jou niet bevalt. Misschien wat het hoesje net door een ander 'bovenaan' geplaatsts omdat die net op dat moment goedkoper was tot een volgende hem nog goedkoper in de lijst kon plaatsen. Sommige dingen wijzigen met de minuut vanwege het vele aanbod, andere duren soms maanden voor er eens iemand het goedkoper heeft.
Dit gebeurd bij veel meer bedrijven hoor. Ga maar eens een vakantie of vliegticket boeken. Na het verwijderen van de cookies krijg je 'ineens' lagere prijzen te zien. Niks nieuws onder de zon.
En oplichting? Als u de definitie gaat opzoeken, kijk dan ook even bij laster en smaad, daar kunt u voor aangeklaagd worden als u onterecht en niet onderbouwd het woordje oplichting gebruikt.
Ik vind dat eerlijk gezegd gewoon slim ondernemen. Ieder bedrijf, ook jouw werkgever hoop ik voor je, probeert zoveel mogelijk omzet te draaien. Dat is de reden om een bedrijf te hebben, anders is het een hobby. En bedrijven zijn in Nederland gelukkig vrij om zelf te bepalen wat voor prijzen ze wanneer en voor wie hanteren. Net zoals de consument vrij is om een leverancier te kiezen. Er zijn genoeg landen waar dat niet zo vanzelfsprekend is.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Retourtermijn bij C&A webshop minder dan 28 dagen
C&A adverteert op haar website met een retourtermijn van 28 dagen. Op zich prima, vergelijkbaar met het europese herroepingsrecht - je moet bij een online bestelling binnen 14 dagen na ontvangst schriftelijk melden dat je iets retourneert en hebt dan nog 14 dagen het product te retourneren. Bij elkaar 28 dagen.
C&A hanteert niet 14 dagen voor de herroeping + 14 dagen voor verze
...
Lees meer
Houtworm in TV meubel
Begin dit jaar via een officiële mango houten winkel een tv meubel gekocht van mango hout. Echter merkte ik op dat er elke keer "zaagsel" lag in de binnenkant van het meubel. Eerst niets achter gezocht maar nu ik ook gaatjes opmerkte ben ik er achter gekomen dat er houtworm in het meubel zit. Ik heb met het betreffende bedrijf contact gezocht hierover en zij kwamen met de volgende oplossing - ... Lees meer
Afpo/Feroli WTW/CV Optifor 3.0 zorgt voor tochtoverlast
Ik woon in een appartement met een CV van Feroli dit gekoppeld is aan een WarmteTerugWin unit die de woning ventileert. Om precies 19.00 uur start het ventileren op niveau storm. Je voelt een koude luchtstroom. Dit stop om 23.00uur. De instalateur kan niets vinden. Maar die komt ook niet op het tijdstip dat het gebeurt. Volgens de instalateur zit er geen klok in de WTW en ook buiten de appartement ... Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer