st
door street53345256 May 9, 2017 om 04:39
Computers & telefonie

Stichting Brein

Hallo,

Ik was naar aanleiding van dit Youtube filmpje aan het kijken op deze site.Heb dat ook onder het filmpje aangegeven
dat als ik thuiskopie heffing moet betalen op alles wat gegevensdragers bevat ik ook gewoon films,boeken en muziek
mag downloaden aangezien dat geld naar de auteurs en artiesten gaat.Sterker nog,ik zou wel gek zijn om dat niet te
doen omdat ik anders die artiesten sponsor zonder er iets voor terug te zien.Daarom is die heffing toch ook ingevoerd?
Als het Europees hof het daar niet mee eens is dan moeten ze toch niet bij de betalende Nederlandse consument zijn?
Dan moeten ze het maar verder met onze regering uitzoeken.Die kunnen eventueel die heffing afschaffen en het
strafbaar maken.Of zie ik dit toch verkeerd?Als ik een spindel koop van 100 dvd's ben €2 aan die heffing kwijt.Als ik
die vol zet met zelfgemaakte 4k filmpjes en verder nooit iets met muziek of films doe betaal ik dat dus om niks.In die
zin is het in mijn ogen dan ook toegestaan om uit illegale bronnen te downloaden.Zo is die heffing ook tot stand gekomen.
Wat ik niet snap is welk recht stichting Brein dan heeft om consumenten aan te vallen en proberen te beboeten?

Groeten Noah.

7020 13 Rapporteer

ti
door tilpend - May 9, 2017 om 06:44
134 Antwoorden / 0 Vragen

Leuke redenatie maar hij klopt niet: De thuiskopieheffing is niet ter compensatie van illegale kopieën maar van legale kopieën.

Zie voor een uitleg:
https://blog.iusmentis.com/2015/03/27/waarom-betalen-we-ook-weer-een-thuiskopieheffing/

Het was nooit toegestaan om iets te kopieëren of downloaden van/uit illegale bron maar de wettekst was niet duidelijk genoeg. Inmiddels is na een uitspraak van het Europese Hof van Justitie duidelijk dat de thuiskopieheffing alleen ter compensatie van legale kopieën geldt.

Zie:
https://ictrecht.nl/2014/04/22/aanpassing-auteurswet-niet-nodig-om-downloadverbod-te-realiseren/
en
https://ictrecht.nl/2014/04/22/aanpassing-auteurswet-niet-nodig-om-downloadverbod-te-realiseren/

De stichting Brein heeft dan ook het volste recht om namens de belanghebbenden die zij vertegenwoordigd verspreiders van illegaal materiaal tegen te gaan en nee, u heeft geen enkel recht om te downloaden uit illegale bron. De thuiskopieheffing die u betaalt staat daar volkomen los van.

ficus
door ficus - May 9, 2017 om 07:12
147 Antwoorden / 2 Vragen

Die heffing is vergelijkbaar met de heffing die in de goede oude tijd op onbespeelde muziekcassettes zat. Juist omdat personen massaal de onbespeelde muziekcassettes volzetten met muziek waar men geen auteursrechten overbetaalde werd die heffing ingesteld.
Nu weer. De thuiskopie heffing zit op de apparaten omdat mensen illegaal thuiskopieen maken. Dus het geldgaat ook naar artiesten die ik echt niet om aan te horen vind. Dat maakt het illegaal downloaden nog niet legaal en voor legaal downloaden kan men geld vragen. Ondanks de thuiskopie heffing koop ik als ik een cd echt heel goed vind nog steeds de CD. Dan verdient exclusief de artiest er aan die ik het ook echt gun.

redfloor
door redfloor May 10, 2017 om 15:29
166 Antwoorden / 21 Vragen

Vooral de platenmaatschappij... De artiest krijgt maar een kleine fractie van wat jij voor die cd betaalt...

audb
door audb May 10, 2017 om 18:43
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Een CD of DVD kost gemiddeld zo €30 daar gaat 90% naar de productie bedrijf en van de 10 % die er over blijft gaat ook nog eens de belasting af.

Artiesten willen dan ook liever veel optreden dan cd`s verkopen al is grote verkoop wel een stimulans om iemand in te huren.

Maar ook een boekings kantoor vraagt soms 50 %  vandaar dat o.a. Frans Bauwer dit in eigen hand heeft gehouden.

Ge
door Genee - May 9, 2017 om 09:00
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Die thuiskopieheffing voor componisten en tekstschrijvers is nog niet alles.
Daarnaast moet ook nog betaald worden aan Sena, vergoeding voor muzikanten en producenten.
Wordt betaald door radio/tv zenders en bedrijven welke o.a. achtergrondmuziek laten horen maar uiteindelijk betalen wij als klant natuurlijk.
Sena betaalde in 2016, 56 miljoen euro uit aan zo'n 12000 muzikanten.
56 miljoen is ruim €3 per Nederlander.

simon55
door simon55 May 10, 2017 om 12:59
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb me suf zitten rekenen waar ik nou die € 3 aan uitgegeven had, maar bedankt voor de uitleg nu kan ik tenminste weer rustig slapen

redfloor
door redfloor May 10, 2017 om 15:24
166 Antwoorden / 21 Vragen

Vergeet de Norma niet;)

audb
door audb May 10, 2017 om 18:50
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Bumra Stemra niet te vergeten

Maar tekstschrijvers  verkopen soms aan meerderen een nummer en dan maar hopen dat het een sucses wordt.

Zo is het ooit zo geweest dat Peter Blanker - Het is moeilijk bescheiden te blijven eerder was opgenomen door Rita Corita maar door dat de laatste op vakantie was en de producer van Peter Blanker het heel snel uit bracht was dat een domper voor Rita Corita.

En Sena is vooral gericht op radio zenders en web radio wat ik heb begrepen.

Voor €125 per maand mag je dan muziek "Draaien" op internet.

st
door street53345256 - May 9, 2017 om 17:21
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is de omgedraaide wereld!Als ik mediadragers koop om eigengemaakte filmpjes en muziek op te zetten
dan betaal ik voor artiesten en auteurs waar ik niks mee te maken heb.Dat is als een heffing vragen op een
pot bonen omdat ik daar een plantje in kan zetten en zo de bloempotten industrie geld misloopt.

En dan nog,als je een cd koopt mag je toch lekker zelf weten of je hem op een mediaplayer zet?Als ik een
plant koop bij de bloemist mag ik daar toch ook gewoon stekjes van maken?Dit is gewoon diefstal.

ti
door tilpend May 9, 2017 om 18:47
134 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad, als jij een cd koopt dan mag je daar een kopie van maken en op je mediaplayer zetten. En daarom betaal je ook een thuiskopieheffing als je de mediaplayer koopt. Want dat is precies waar die heffing voor is: een legale thuiskopie.

Maar nogmaals, het feit dat je de heffing betaalt over lege mediadragers (of dat nou cd's, dvd's of harde schijven zijn) geeft je niet het recht om te downloaden uit illegale bron.

Je wilt toch niet serieus beweren dat je het recht zou hebben om dvd's illegaal te kopieëren omdat je wel 2 hele centen per dvd betaalt??

simon55
door simon55 May 10, 2017 om 13:01
1556 Antwoorden / 5 Vragen

@street53345256

Ik heb nog wel n paar lege potjes voor U ,kunt U mooi plantjes stekken

st
door street53345256 May 10, 2017 om 21:37
2 Antwoorden / 1 Vragen

Tilpend,dat klopt toch niet?Als ik een cd koop om gewoon te draaien.En daarnaast koop ik  lege media om mijn eigen gemaakte filmpjes op te zetten.

macfreak
door macfreak - May 10, 2017 om 00:22
11 Antwoorden / Vragen

Beste mijnheer Street met nog een aantal getallekes erachteraan. Ik vind dat u teveel nadenkt over al die onzinnige dingen en dat u beter gewoon uw energie kunt steken in het downloaden van films en muziek. Een beetje burgelijke ongehoorzaamheid is niet zo erg als je weet hoe je zelf genaaid word door Den Haag en de artiest zelf.

redfloor
door redfloor May 10, 2017 om 15:26
166 Antwoorden / 21 Vragen

Genaaid door de artiest? Maar hoe dan?

macfreak
door macfreak May 11, 2017 om 00:31
11 Antwoorden / Vragen

Er zijn artiesten die het nodig vinden om zich te mengen in maatschappelijke discussie,s zoals bijv die meeloper Jeroen van de Boom die het lef had om tijdens een interview te verkondigen dat Zwarte Piet racisme was en dat het verboden moest zijn. Neem het koningslied dat belangeloos werd opgenomen wat uiteindelijk de belastingbetaler 500,000 euro kostte. Ook die blonde Anita,s uit de RTL stal van de Mol die stichtingen opzetten om jouw de centen uit je zak te trekken. Nog een voorbeeld een beetje verder buiten Nederland. De duur betaalde boeken van Roald Dahl. Zijn dochter erfde miljoenen toen hij overleed. Toen het tuinhuisje van de schrijver in verval raakte presteerde die dochter een geldinzameling te houden voor het op te knappen. Dan heb ik het nog niet over de pretentie,s die sommige artiesten hebben. Neem nou Krakras (Jamai Loman) die het aardig vond de begravenis bij te wonen van Kitty Courbois. God dat mens werd beroemd tijdens de opkomst van de zwart-wit TV en die Jamay stond daar te janken. Zo zijn er meer voorbeelden maar de batterijen van mijn toetsenbord raken leeg dus hier heb je dan het antwoord.

ti
door tilpend - May 10, 2017 om 07:44
134 Antwoorden / 0 Vragen

Het is niet "burgerlijke ongehoorzaamheid" maar "diefstal".

Ik download zelf ook wel eens uit illegale bron maar ben tenminste niet zo hyprocriet om te doen alsof ik er al voor betaalt zou hebben via de thuiskopieheffing of dat het geen diefstal is.

ha
door halex - May 10, 2017 om 08:03
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Beste Street, omdat het niet te doen is om per verkochte blanco cd uit te zoeken of iemand er eigen materiaal of gekocht materiaal voor thuisgebruik (waar je dus voor moet betalen) op gaat zetten, betaalt iedereen die een blanco cd koopt een klein beetje mee aan de toelage voor de artiesten. Dus als je auteursrechtelijk materiaal op een cd (of wat dan ook) zet, dan betaal je niet de volle mep. Als je ze alleen gebruikt voor thuisgebruik, dan betaal je mee met anderen. Zo werkt dat met heel veel zaken. Dat is een vorm van collectief de lasten dragen. En heeft niets met illegaliteit of zo te maken.
Overigens snapt u dat natuurlijk best, maar wilt u gewoon zeuren om 't zeuren. Maar dat terzijde.

newmikey
door newmikey - May 10, 2017 om 08:05
830 Antwoorden / 0 Vragen

De enige vraag die ik in deze hele tirade kan zien is "welk recht stichting Brein dan heeft om consumenten aan te vallen en proberen te beboeten?" en die vraag heeft u zelf al beantwoord.

Wat wilt u dan nu nog met dit gezwets en geraas? Laat me raden: mediakastje besteld en betaald maar niet gekregen? Gewoon door gaan met ademhalen, shit happens.

st
door street53345256 - May 10, 2017 om 14:49
2 Antwoorden / 1 Vragen

Gezwets en geraas?Een tirade?Mijn vraag is wel relevant gezien de  moderne tijd?Opnemen in 4k is heel gewoon tegenwoordig.
Dan heb je wel een minuut of 10 per dvd als je alles zo wil bewaren.En als je alles goed wil doen wat betreft films en muziek
betaal je een bedrag per maand en je hebt toegang tot alles wat je maar wil.Waarom die heffing dan nog?En als het Europees
hof het eerdere gedoogbeleid verwerpt,waarom gaat Nederland dan gewoon door met,gedeeltelijk,te heffen?Is het mogelijk die
heffing terug te vragen via de belasting?Kan de staat aangeklaagt worden voor diefstal omdat je immers al netjes betaalt voor een
legale streamingsdienst en je veel dvd's verbruikt voor andere doeleinden.Dat de heffing met 30% is teruggebracht is me wel.
Het zou nu weer in balans moeten zijn net als in de tijd van de cassette.Maar het verschil  met toen is dat je door het streamen
niks meer hoeft op te nemen.Dus die heffing is uit de tijd.Mijn nieuwe vraag is deze;
Kan een verbond van legale streamers de staat aanklagen voor diefstal vanwege die onterechte heffing?

Groeten Noah.

newmikey
door newmikey May 10, 2017 om 15:26
830 Antwoorden / 0 Vragen

Kort antwoord: nee

tijger1
door tijger1 May 10, 2017 om 15:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Aanklagen kan altijd. Maar u bent een beetje Don Quichotte.

johanv1100
door johanv1100 May 10, 2017 om 17:50
63 Antwoorden / Vragen

Dat is kort en bondig en juist Tijger1

st
door street53345256 May 10, 2017 om 18:50
2 Antwoorden / 1 Vragen

Je bent op die manier tegen de trage mallemolen van wetgeving aan het vechten.Dit speelt al vele jaren.Auteursrecht is er al vanaf het jaar 600 ongeveer.Nu komt de industrie met een goede oplossing door voor een schappelijke prijs alles vrij te geven.Je kan tegenwoordig alles legaal bekijken,luisteren en lezen voor een vast bedrag.Waarom dan nog die heffing?Voor die paar piraten die er nog geen geld voor over hebben?De tijden zijn veranderd.Vroeger had je kijk en luister geld.Nu betaal je voor een streaming dienst.Als je niet wil betalen mag van mij de overheid het monster Brein op je loslaten.Maar niet een heffing heffen en dan verwachten dat mensen niet uit andere bronnen gaan downloaden.

costnix
door costnix May 11, 2017 om 15:22
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, de wet Auteursrecht dateert van 1912
U bent net een wolk, u drijft over. U maakt van een virus een blauwe vinvis.

johanv1100
door johanv1100 - May 10, 2017 om 15:34
63 Antwoorden / Vragen

Die heffing is door de regering ingesteld.Fred Teven is de boosdoener.

ha
door halex - May 10, 2017 om 17:42
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U hebt zeker een hoop vrije tijd dat u zich hier druk over maakt en blijft maken. En u bent al helemaal niet op zoek naar een correcte reactie op uw vraag 'of zie ik dit toch verkeerd'. Zoek een hobby of zo.

Gerry1969
door Gerry1969 - May 10, 2017 om 20:44
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Beste Noah,
De stichting heeft het wel en u gezien uw redenatie een stuk minder.......... BREIN!

tonny1946
door tonny1946 - May 11, 2017 om 07:38
14 Antwoorden / 4 Vragen

stichting brein is gewoon een boevenbende

costnix
door costnix May 11, 2017 om 15:24
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dan zou ik gauw maar aangifte doen bij de politie. Dan hebben die weer iets om smakelijk over te lachen.