jv
door jvk Mar 2, 2010 om 16:52
Computers & telefonie

Stroomverbruik computer ?

Tot voor kort zette ik altijd mijn computer uit door zowel de pc zelf uit te zetten als de stekker er uit te trekken. Met mijn tv doe ik dat ook altijd. Maar wat betreft de pc vraag ik mij af of dat nou echt wel scheelt in het stroomverbruik. Weet iemand dat ?

5693 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 2, 2010 om 17:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

PC, Beeldscherm en Printer gebruiken allemaal nog een klein beetje stroom in de Uit stand. Je kunt dus wel iets stroom besparen.

Het is zeker een goede gewoonte om apparaten steeds stroomloos (spanningsloos) te maken, wanneer ze niet direct meer gebruikt worden.

ve
door verwijderd - Mar 2, 2010 om 17:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

jvk

Het gebruik bij niet geheel afsluiten is minimaal. Ik heb wel eens berekend dat het niet meer dan 2 euro op jaarbasis is.

Met vriendelijke groet, Read.

ve
door verwijderd - Mar 2, 2010 om 17:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

@

Om het precies te weten, kun je wellicht even naar de energieleverancier bellen en daar de vraag stellen. Die hebben vaak tabellen die ze vaak gebruiken in verband met hun bezuinigingstips.

Groeten, ReadAC.

ve
door verwijderd - Mar 2, 2010 om 17:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo jvk,

Alle beetjes helpen, dus sluit je computerapparatuur op een stekkerdoos met schakelaar en haal de schakelaar om als je de computer hebt afgesloten. Alles in één keer spanningsloos. Zo doe ik het al jaren.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Mar 2, 2010 om 17:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mijn heb ik pc en randapparatuur met een tafelcontaktdoos met hoofdschakelaar en gaat allemaal uit als ik niet gebruik .
Het zelfde gebeurd ook bij tv en audio behalve dvdrecorder al die sluip stromen bij elkaar kan best wel wat schelen.

Mvrgrt Nico

ve
door verwijderd - Mar 2, 2010 om 18:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is altijd slim om bij electrische apparaten de stekker eruit te trekken.
wij hadden hier in Januari een stroomstoring in de Bollenstreek.
veel computers werken nu langzamer, stekker eruit, weet je zeker dat er niks fout kan gaan.

p.s. als je de stekker laat zitten met een stroomstoring,
kan het zijn dat als er weer stroom is, je PC een " stoot " energie krijgt,
is ook niet echt goed voor je pc.

ve
door verwijderd - Mar 3, 2010 om 14:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, kan wel zijn, maar mijn huistelefoon is ook aangesloten met de computer, dus hier kan het niet.

ve
door verwijderd - Mar 3, 2010 om 14:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja Pc gebruikt altijd stroom, de schakelaar schakelt geen 220v op de pc, maar schakelt een 3 of 5 v leiding in de voeding van de pc.
Dus een deel vd voeding is altijd aan. Dit is denk ik zeer weinig .

ve
door verwijderd - Mar 3, 2010 om 14:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alle apparatuur aansluiten op een stekkerdoos (dozen) die je met één knop uit kunt zetten. Veiliger en geen stroomverbruik.

ve
door verwijderd - Mar 3, 2010 om 14:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

vlindertje2 schreef op woensdag 3 mrt 2010, 14:06: Ja, kan wel zijn, maar mijn huistelefoon is ook aangesloten met de computer, dus hier kan het niet.

Bedoel je hier "kunnen" of "willen".
Vroeger kon men ook al bellen zonder PC, en dat kan nog steeds. Ik denk dat je voor de stroomkosten rustig een ander telefoontje aan kan schaffen.

ve
door verwijderd - Mar 3, 2010 om 14:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het verbruik van pc's en aangesloten apparatuur wordt nogal eens onderschat. Ik heb dit weekend een meting gedaan en bij werd er 95W gebruikt. Dat is een dikke 2,2kWh per dag. Verbruik door PC'tje, printertje, luidsprekertjes, scanner, routertje, modempje. Allemaal "kleine" dingetjes maar samen vreten ze behoorlijk stroom.
Daarom heb ik er een "master-slave" stekkerdoos tussen gezet: zodra de PC uit gaat, schakelt de master/slave stekkerdoos de overige apparatuur volledig spanningsloos als ware de stekker er uit.
Nog een instelling in de BIOS veranderd (opties van inschakelen met toetsenbord e.d.) uitgezet, waardoor er nu nog "maar" 15W gebruikt wordt.
Is nog redelijk veel, dus in eerdere post genoemde aan/uit is beter.

ve
door verwijderd - Mar 3, 2010 om 15:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het verbruik waar u op doeld is lekstroom.
Maar daar hoeft u zich echt niet druk om te maken en het afsluiten van de stroom is pure onzin als u weet dat uw voeding in de computer al meer verbruikt voor ...
WARMTE.
Net als een gloeilamp wordt niet de volle 100% stroom verbuikt voor de computer en kan het zelfs zo zijn dat u maar 70 % effectief gebruikt maakt van uw voeding, de overige 30% is dus gewoon verspilling.
Nu kan u wel in de computer zaak een voeding gaan halen die tot 80% effectief is maar die zijn zeer prijzig.(er bestaan wel green line voedingen die minder gebruiken)
Helaas gebruikt de computer nu eenmaal stroom maar als u hem niet gebruikt dan gewoon afzetten en niet onodig laten draaien.

ve
door verwijderd - Mar 3, 2010 om 15:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

audb schreef op woensdag 3 mrt 2010, 15:07: Het verbruik waar u op doeld is lekstroom.
Maar daar hoeft u zich echt niet druk om te maken

Dat is geen lekstroom, maar sluipverbruik. Dat is echt wat anders.

audb schreef op woensdag 3 mrt 2010, 15:07: en het afsluiten van de stroom is pure onzin als u weet dat uw voeding in de computer al meer verbruikt voor ...
WARMTE.

Dat is ook niet juist. Een voeding gebruikt die stroom niet voor warmte.
Er ontstaat warmte bij het gebruik ervan. Dat is wat anders.
Het is wel zo dat deze warmte ook warmte in je ruimte betekent en dus niet gelijk een verlies is.
Electrisch opgewekte warmte is echter niet zo energievriendelijk als beweerd, aangezien er een groot verlies bij een centrale is (geldt ook voor groene stroom, aangezien er een ondercapaciteit voor groenestroom productie is).

audb schreef op woensdag 3 mrt 2010, 15:07: Net als een gloeilamp wordt niet de volle 100% stroom verbuikt voor de computer en kan het zelfs zo zijn dat u maar 70 % effectief gebruikt maakt van uw voeding, de overige 30% is dus gewoon verspilling.
Nu kan u wel in de computer zaak een voeding gaan halen die tot 80% effectief is maar die zijn zeer prijzig.(er bestaan wel green line voedingen die minder gebruiken)
Helaas gebruikt de computer nu eenmaal stroom maar als u hem niet gebruikt dan gewoon afzetten en niet onodig laten draaien.

Als je hier de arbeidsfactor (phi) bedoelt: een groene voeding heeft weldegelijk zin - afhankelijk van het aantal draaiuren en het opgenomen vermogen van de pc.
Als je nagaat dat een hypermoderne i5 rond de 250 W gebruikt, kan je nagaan wat die 10% winst doet.
Ik heb hem iig er wel in zitten.
En het heeft nog een voordeel: diezelfde 10% winst wordt in mijn kamer omgezet in warmte. Daar heb ik tijdens het stookseizoen dan iig nog plezier van. Heb je een andere met lagere arbeidsfactor, dan gaat die energie als warmte de schoorsteen uit bij de centrale (het opvangen van de blindstromen). Dus kwaliteit loont echt wel, maar dan moet je wel verder kijken dan het kWh-prijsje alleen.

ve
door verwijderd - Mar 3, 2010 om 15:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je moet ver van uit gaan dat het 2 tot 3 Watt aan vermogen kost als de pc uit staat.

0.003X24x365=26,28 kWh per jaar
Bij deze berekening ga ik er van uit dat je de computer nooit gebruikt.

Dus zal het ongeveer €2 per jaar kosten.

ve
door verwijderd - Mar 3, 2010 om 16:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zelf een ACER L 3600 comp. deze werkt met een adapter . in gebruik slechts 55 watt en in standby 3 wat . in de uitstand 0.5 watt , misschien iet voor U ??

ve
door verwijderd - Mar 4, 2010 om 10:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

erik008 schreef op woensdag 3 mrt 2010, 15:56: Je moet ver van uit gaan dat het 2 tot 3 Watt aan vermogen kost als de pc uit staat.

Dat heb ik daarvoor proberen aan te geven: je kan er helemaal niet vanuit gaan. De waarheid kan wel eens heel anders zijn.
Nogal een "gevaarlijke" bewering voor iemand die de installatie niet gezien heeft. Laat staan een meting heeft uitgevoerd..........