mv
door mvdmaat Nov 12, 2003 om 13:29
Computers & telefonie

T68i en zogenaamde waterschade (geef me raad!)

Hallo, Ik heb in juli een T861 aangeschaft in combinatie met een Orange (30) abon. Maar na ongeveer een maand kreeg ik al problemen. Hij liep steeds vast en ik kon hem op een gegeven moment niet meer aankrijgen. Daarop ben ik naar de winkel waar ik hem heb gekocht gegaan om hem te laten repareren. Dit is de t-for-telecom. De reparatie duurde meer dan 3 weken. Toen mijn telefoon terug kwam werd enkel verteld dat er een onderdeel vervangen was. Niet welke. Gelukkig viel het onder de garantie en kon ik eindelijk weer bellen. Maar niet voor lang! Na minder dan 2 weken kreeg hij weer dezelfde problemen. Ik ben toen weer terug gegaan naar de zaak om te vragen of ik hem nog een keer moest opsturen. De verkoper zei dat het waarschijnlijk software problemen waren en dat ik het echt moest proberen. Maar nu werd is er bij het reparatiebedrijf (ze besteden dit uit..) waterschade geconstateerd. En nu heb ik 2 keuzes: ik laat hem daar vernietigen of ik betaal 25 euro om hem ongerepareerd terug te krijgen. Ik weet 100 procent zeker dat de waterschade niet door mij veroozaakt kan worden. Maar welke rechten heb ik...Ik kan dit niet aantonen, kortom het is hun woord tegen het mijne.
Iets wat ik er nog wel bij moet vertellen is dat de verkoper het ook erg vreemd vond. Hij heeft er dan ook gelijk achteraan gebeld. Het reparatiebedrijf zou foto's opsturen van mijn toestel. Ik wacht hier nog steeds op. Maar hoe tonen ze aan dat het daadwerkelijk mijn toestel is. En hoe betrouwbaar zijn de foto's??
Ik ben ten einde raad!!
Heeft iemand tips?

1166 10 Rapporteer

po
door poelmanh - Apr 16, 2004 om 11:57
13 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb het al 2 keer meegemaakt beide keren met een nokia toestel.
Ik weet ook zeker dat het geen waterschade was.
Heb van alles geprobeerd. Ook deze kwestie voorgelegd aan kassa die wilden er nog een keer in een uitzending op ingaan dus schrijf ook even want er zijn veel mensen met dit probleem.
Ik kan je alleen maar het advier geven verleng je contract steeds per jaar met een nieuw toestel leg dan het oude toestel op reserve voor als er wat gebeurt anders moet je of je abbonement verlengen of een duur toestel kopen.Kijk anders eens op marktplaats voor een ander toestel er staan goede toestellen op voor een redelijke prijs.wat je ook kunt doen is een prepaid toestel kopen bij van de zelfde provaider of een toestel waar geen simlock opzit gebruik dan dat toestel en verkoop je de kaart weer welke daar bijhoorde.

mv
door mvdmaat - Apr 16, 2004 om 11:57
1 Antwoorden / 2 Vragen

Maar wat je zegt is dat ik voor een ander toestel moet zorgen. Is het niet zo dat de consument in Nederland altijd beschermd wordt? Op dit moment lijkt het wel of ik geen rechten meer heb. Ik kan niets aantonen.

ri
door richardg - Apr 16, 2004 om 11:57
3 Antwoorden / 0 Vragen

Veel reparatiebedrijven gooien het al gauw op 'waterschade' als ze het toestel niet (makkelijk) kunnen repareren of er geen zin in hebben. Zolang het garantiewerk is, heeft de winkel waar je het toestel gekocht hebt de plicht om kosteloos je toestel te repareren of te vervangen door een vergelijkbaar exemplaar, dit ter beoordeling van de leverancier. Of, als het euvel al een keer gerepareerd is, mag je verwachten dat je garantie op de reparatie hebt en heeft het reparatiebedrijf ook een zekere plicht tegenover jou wat betreft het blijven werken van je toestel. Zeker omdat het toestel al een keer gerepareerd is en het euvel binnen korte tijd weer optrad, staat het reparatiebedrijf juridisch vrij zwak als ze niet écht hard kunnen maken dat de 'waterschade' door jou is veroorzaakt. Die 25 euro 'onderzoekskosten' (want daar gooien ze het waarschijnlijk op) lijkt mij ook aanvechtbaar, al is het de vraag of het de kosten en de moeite waard is om dit juridisch te gaan uitvechten.

Of het écht jouw toestel is, kun je zien aan het IMEI-nummer, als je dat tenminste ooit hebt opgeschreven (meestal staat het ook op die stickertjes die je bij een nieuw toestel krijgt meegeleverd en waarvan er in ieder geval ééntje op de doos van het toestel geplakt zit/zat). Het IMEI-nummer staat bij de meeste toestellen ook op een sticker onder de batterij. Als deze nummers overeenkomen, is het zeker jouw toestel.

Wat de betrouwbaarheid van reparatiebedrijfjes betreft: je moet er maar vanuit gaan dat ze betrouwbaar zijn, want echt controleren kun je dat niet. Al zou ik in jouw geval zeggen dat ze het voordeel van de twijfel al ruim verspeeld hebben...

be
door belgje - Apr 16, 2004 om 11:57
2 Antwoorden / 1 Vragen

Als een reparatie bedrijf zegt dat het waterschade is is dat ook wel zo, ze kunnen dan hun reparatie nl. niet declareren bij een leverancier en vandaar de onderzoekskosten. Het beste om je hier tegen te dekken is een verzekering af te sluiten voor je toestel. Waterschade kan ook komen door in de regen gelopen te hebben met bv je toestel in je jaszak, transpiratie e.d.

markie024
door markie024 - Apr 16, 2004 om 11:57
25 Antwoorden / 0 Vragen

Deze foto´s zijn 100% betrouwbaar ! Alle merken laten hun reparaties uitvoeren door onafhankelijk reperateur. Zo´n reperateur krijgt alleen een vergoeding van het merk voor een reparatie, als het toestel gerepareerd is. Heeft hij waterschade of is hij onherstelbaar, dan krijgt de reperateur alleen de verzend kosten vergoed. Dus een reperateur probeerd altijd een toestel te repareren, zodat zij hier geld voor krijgen. Echter moet T For Telecom jou een nieuw toestel vergoeden, tenzij zij kunnen aantonen dat die waterschade niet in het toestel zat toen jij hem kocht ! (de gevolgen van waterschade zijn pas na ongeveer 1 maand te zien) Je kunt hiervoor het beste contact opnemen met het hoofdkantoor van T4T ! Succes

wi
door wild - Apr 16, 2004 om 11:57
1 Antwoorden / 0 Vragen

koop een nokia ben je van het probleem af

co
door corbar - Apr 16, 2004 om 11:57
1 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb hetzelfde met een nokia 3310 van tele2 deed ook raar geheugenverlies niet goed opladen bij tele 2 zeiden ze wij geven geen garantie moet je bij nokia zin en vice versa toen bij nokiastore gebracht nagekeken was condens zeiden ze tel. was niet voor buiten maar voor binnen, toestel is nooit buiten geweest. of 25 euro of vernietigen en dat voor een tel. van 69 euro en een half jaar oud.

ba
door barthammer - Apr 16, 2004 om 11:57
1 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een bekend verhaal! mijn T68i heeft een vergelijkbaar probleem. Echter was mijn eerste probleem volgens opgaaf een los contactje wat gesoldeerd is. bij ontvangst was het eerste probleem verholpen echter een nieuw probleem had zich voorgedaan! ik kan wel bellen maar wanneer ik gebeld wordt doet de ringtoon het niet meer (heel zacht). Na 2 maanden bellen en schrijven ben ik nog steeds niets opgeschoten! ook bij mij wordt waterschade gezegd! mijn abbonoment loopt overigens via Telfort maar de reparatie centra zijn hetzelfde geloof ik! wat ik kan aanraden is te bellen met Ericsson zelf, hebben een goed helpdesk! ze hebben vorige week voor mij een eigen onderzoek gestart naar de toedracht heb nog geen resultaat kunnen boeken maar ik blijf hopen! Op de site van de consumenten bond staat geschreven dat wanneer de telefoon nog binnen de garantie zit er een ongekeerde bewijslast van toepassing is! dat houd in dat de leverancier moet bewijzen dat het product goed is gelevert (zonder waterschade) en dat jij het probleem hebt veroorzaakt! dat is voor hun lastig aan te tonen aangezien ze zelf al aangeven dat water schade zich maanden later pas kan openbaren!
Succes! mocht jij een uitkomst hebben laat het even weten!

ko
door ko_1 - Apr 16, 2004 om 11:57
4 Antwoorden / 2 Vragen

ik werk in een gsm repaircentre en weet 100% zeker dat toestellen niet ten onrechte worden afgekeurd op vochtschade ,waar ik nu werk niet en ook bij nokia (waar ik 3 jaar gewrkt heb) wordt hier heel eerlijk mee omgegaan.

succes

mw
door mwango - Apr 16, 2004 om 11:57
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb hetzelfde probleem met een Samsung S500. Ook hier wordt het simpelweg op vochtschade gegooid door de reparateur en weigert Samsung het toestel te vervangen. Het toestel ging na 3 weken al kapot. Van iemand die bij een telecom winkel werkt hebt ik vernomen dat het regelmatig voorkomt dat nieuwe telefoons al worden afgeleverd met vocht en dan heb je als consument dus pech als je zo'n exemplaar koopt want de dealer cq. fabrikant weigeren dan enige coulance omdat volgens hen jij verantwoordelijk bent voor de ontstane schade. Zelfde probleem ooit gehad bij Nokia maar daar het Business Center van KPN coulancehalve het toestel gratis schoongemaakt en functioneert het weer voor 99% terwijl Nokia en The Phonehouse weigerden om het toestel te repareren. Bij The Phonehouse in Emmen moest ik zelfs 25 euro onderzoekskosten betalen waarvoor ze geen rekening wilden afgeven.