igmelig
door igmelig Nov 26, 2015 om 21:10
Computers & telefonie

Tele 2 beboet €500 na internet activatie door eigen SMS

Brief aan Tele2 na valsstrik met 3G activiatie SMS...

Beste Tele2 Nederland, Beste Thomas Wolters,

Toen onze zoon 12 jaar werd en naar het voortgezet onderwijs is gegaan, hebben wij in juli 2014 een mobiel abonnement bij u afgenomen voor €2 per maand. Een goed instap abonnement, waarmee hij bereikbaar voor was voor thuis en vice versa. De keuze voor een aanvullende databundel hebben wij vooralsnog uitgesteld, maar lag op termijn voor de hand.

Om eveneens voor de hand liggende redenen, hebben wij de mogelijkheid tot mobiel internet direct uitgezet, conform uw suggestie: https://www.tele2.nl/klante…/…/abonnement/tips-dataverbruik/ (direct vanuit hoofdmenu bereikbaar)

Precies een jaar later ontvangt onze zoon een SMS waarin hij in 2 stappen direct terug online is. Aangezien Tele2 dit zo gemakkelijk maakt, zult u begrijpen dat onze zoon dit ook heeft uitgevoerd. Daarop is per direct data gaan lopen. Vervolgens heeft u per SMS geadverteerd voor databundels, gewaarschuwd voor kosten en afsluiting en aangegeven dat het krediet limiet is bereikt. Onze zoon, noch wij zelf zijn niet akkoord gegaan met kosten hoger dan €2 per maand. Eventuele aanvullende kosten werden ook tijdens de bestelling niet duidelijk gemaakt, in tegenstelling tot de track-n-trace code en de App, welke wel aanvullend per e-mail aandacht kregen.

Zo transparant als de aanbiedingen zijn, zo ondoorzichtig was het kredietlimiet waarover (enkel!) in de SMS werd gesproken. In een tijd waarin ook u klantgerichte proposities maakt en dingen makkelijk maakt voor uw gebruikers, is het niet verkoopbaar dat niet ten minste één van de door u per SMS voorgestelde bundels per direct werd geactiveerd. Tevens zijn de kosten dusdanig exorbitant, dat wij aan uw klantenservice per klacht al de vraag heb gesteld of er sprake is van een foutieve factuur.

Terwijl wij meerdere malen aangeven teleurgesteld te zijn in uw dienstverlening en misleidende proposities, ontvangen wij op 12 november een kleurrijke e-mail waarin ik volgens u “te gek ben”, dat u “blij bent met mij als trouwe klant” en ik mijn brievenbus in de gaten moet houden. Daar valt een dag later de aanmaning voor oktober ad €286,32 incl. de dreiging van incassokosten op de mat. Wij hebben dit bedrag namelijk teruggestort. Helaas is juli 2015 ad €107,03 en september 2015 ad €86,29 aan onze aandacht ontsnapt, ook deze bedragen heeft Tele2 zonder enige melding doodleuk van onze rekening afgeschreven.

We maken derhalve bezwaar voor de factuur ad. €286,32 te voldoen en stellen de facturen van juli en september 2015 eveneens ter discussie. Totdat u aangeeft inderdaad niet transparant te zijn geweest over de, klaarblijkelijk rechtsgeldig verhaalbare kosten en ons een redelijkerwijs aanneembaar voorstel doet, conform uw datapaketten. Met dit intussen oncomfortabel transparant dossier, heb ik de hoop dat u uw woorden uit uw e-mail campagne ook zult invullen met de opvolging waarover zij spreekt.

Beste groet,

Imre Gmelig Meijling
Trouwe klant voor trouwe leveranciers

Visuals: https://www.facebook.com/imregmelig/posts/10207832503187361?pnref=story

2302 30 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Nov 26, 2015 om 22:22
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Precies een jaar later ontvangt onze zoon een SMS waarin hij in 2 stappen direct terug online is. Aangezien Tele2 dit zo gemakkelijk maakt, zult u begrijpen dat onze zoon dit ook heeft uitgevoerd.

Heeft uw zoon dat ook aan u of uw partner verteld? Ik denk van niet, anders had u het wel weer gestopt in juli 2015.

Cookies
door Cookies - Nov 26, 2015 om 22:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

....... Aangezien Tele2 dit zo gemakkelijk maakt, zult u begrijpen dat onze zoon dit ook heeft uitgevoerd.......

En je zoon heeft blijkbaar ook zijn mond gehouden tegen zijn ouders dat hij lekker aan het internetten was gegaan. Een kind van 13 weet donders goed waar hij mee bezig is.

Dergelijke sms'jes stuurt iedere provider, niet alleen Tele2.

tijger1
door tijger1 - Nov 26, 2015 om 23:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U had ook simpel prepaid voor het zoontje kunnen nemen, want dan was op is op.

Dus gewoon die nota betalen en telefoon innemen.

En blijkbaar bent u ook niet zo zorgvuldig dat twee flinke telefoonnota's aan uw "aandacht" zijn obtsnapt.

aurora1
door aurora1 - Nov 27, 2015 om 01:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Rekening betalen om hogere kosten te voorkomen, dit abonnement opzeggen, prepaid ergens nemen (een versie die niet elk half jaar opgewaardeerd hoeft te worden), internet bij de provider ook uitschakelen, en zoon eventueel (een deel) van deze uitstaande rekeningen af laten betalen. Doet hij dat braaf, dan misschien na een tijdje de rest kwijtschelden (genade voor recht).
Geef hem desnoods voor bereikbaarheid een oude nog in een la liggende gsm zonder internet. Voor bereikbaarheid is immers geen smartphone nodig.

igmelig
door igmelig - Nov 27, 2015 om 10:20
11 Antwoorden / 1 Vragen

@Carola en @tijger1
Helaas ja. Er worden SMSen verstuurd met het automatisch aanzetten van internet (stond uit), aanbiedingen van databundels en waarschuwing bij €15. Maar dan houdt het op. Alles is "makkelijk" en "eenvoudig". Maar het afschrijven van €500 op een abbo van €2 is een maf science fiction verhaal en met geen argument goed te praten.

tijger1
door tijger1 - Nov 27, 2015 om 10:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Door die mobiel met die mogelijkheden in handen te geven van een kind en dat abonnement niet te controleren, hebt u dat over uzelf afgeroepen.

Ook zou de schade beperkt gebleven zijn als u uw bankrekening regelmatig had gecontroleerd.

igmelig
door igmelig - Nov 27, 2015 om 10:29
11 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 27 nov 2015, 10:26]
Ook zou de schade beperkt gebleven zijn als u uw bankrekening regelmatig had gecontroleerd.

Nee, bij het downloaden van een spel van 70MB staat de teller al in 1x op een blijkbaar absurd bedrag. Het ligt niet aan de controle, het ligt aan een valsstrik van telco's, in dit geval Tele2. Zeker dat er veel mensen zijn die 'daarin tuinen'. En dat is een schande, in deze tijd.

tijger1
door tijger1 - Nov 27, 2015 om 10:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als uw rekening had gecontroleerd, was u in juli al op de hoogte geweest. Vervelend, maar te overzien.
En gewoon prepaid had alles voorkomen.

igmelig
door igmelig - Nov 27, 2015 om 10:38
11 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 27 nov 2015, 10:32]Als uw rekening had gecontroleerd, was u in juli al op de hoogte geweest. Vervelend, maar te overzien.
En gewoon prepaid had alles voorkomen.

Dank. Maar niet eens. Een net abbo van €2 per maand was prima keuze. Komt binnen in mooi cellofaan. Netjes via homepage (!) Tele2 data uitgezet. Alles gaat automatisch, behalve upgrade wanneer data verbruik gaat lopen. Dat is dus
een valsstrik om (blijkbaar legaal??) ongemerkt (!) naar honderden euro's op te voeren. Kan gewoon echt niet. Werd pas einde maand zichtbaar.

igmelig
door igmelig - Nov 27, 2015 om 10:39
11 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 27 nov 2015, 10:32]Als uw rekening had gecontroleerd, was u in juli al op de hoogte geweest. Vervelend, maar te overzien.
En gewoon prepaid had alles voorkomen.

Ben bereid om data bundel te betalen (Waarvoor NB ook via SMS is geadverteerd). Eerlijk verbruik. Maar geen honderden euro's. Dat lijkt een bug in de software....

Cookies
door Cookies - Nov 27, 2015 om 10:48
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 27 nov 2015, 10:32]Als uw rekening had gecontroleerd, was u in juli al op de hoogte geweest. Vervelend, maar te overzien.
En gewoon prepaid had alles voorkomen.

Prepaid nemen, is helemaal niet nodig. Zijn genoeg providers (w.o. Simyo) waar je in je account het internet helemaal kunt uitschakelen/blokkeren. Dan kom je ook door het klikken op zo'n sms'je echt niet het internet op.

igmelig
door igmelig - Nov 27, 2015 om 10:53
11 Antwoorden / 1 Vragen

@carola.83 Dank. Gaat ook zoiets worden.

tijger1
door tijger1 - Nov 27, 2015 om 10:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, u blijft de schuld bij anderen leggen, terwijl het echt uw eigen schuld en die van uw zoon is, omdat u geen toezicht hebt gehouden.

Het overkomt niet alleen u, maar vele anderen die zich niet voldoende op de hoogte stellen van de mogelijkheden van hun mobiel iof abonnement.

Maar u kunt een klacht indienen bij de geschillencommissie. Wens u succes, maar denk persoonlijk dat u geen kans maakt.

curly
door curly - Nov 27, 2015 om 11:12
162 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=igmelig schreef op donderdag 26 nov 2015, 21:10]Brief aan Tele2 na valsstrik met 3G activiatie SMS...

Beste Tele2 Nederland, Beste Thomas Wolters,

Toen onze zoon 12 jaar werd en naar het voortgezet onderwijs is gegaan, hebben wij in juli 2014 een mobiel abonnement bij u afgenomen voor €2 per maand.

Beste groet,

Imre Gmelig Meijling
Trouwe klant voor trouwe leveranciers

Visuals: https://www.facebook.com/imregmelig/posts/10207832503187361?pnref=story

Op de eerste plaats, een goed geschreven brief. Proficiat. Hoop dat u succes heeft !

Op de tweede plaats, uw zoon zoekt per direct een (extra) bijbaan om de schade aan u terug te verdienen. Hij heeft kennelijk geprofiteerd van de situatie dat er sprake was van abonnement i.p.v. prepaid. Volgende keer beter.

Cookies
door Cookies - Nov 27, 2015 om 12:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=igmelig schreef op vrijdag 27 nov 2015, 10:53]@carola.83 Dank. Gaat ook zoiets worden.

Net even gekeken op 'mijn simyo'. Onderstaande zaken kun je aan/uitzetten:

-Bellen in en naar het buitenland
-Bellen naar informatienummers
-Internet op je mobiel in het buitenland
-Internet op je mobiel in Nederland

mahadma
door mahadma - Nov 27, 2015 om 12:29
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Even totaal los van alles, zoon heeft dus nooit iets tegen pa of ma gezegd en is internet gaan gebruiken. En het is nooit gecontroleerd. Ik neem even aan dat hij daar inmiddels over de financiële consequenties op de hoogte is. En de gevolgen.

Wat ik jammer vind, is dat er door de vraagsteller steeds gewezen wordt naar iemand anders, te weten tele2 en de telefoonproviders. Je kan altijd proberen "iemand anders" de schuld te geven, maar dat is in dit geval duidelijk onterecht.

Een geadviseerd simyo abo'tje is de beste oplossing. Maar een jonger iemand een (mogelijk) dure smartphone te geven is ook niet bepaald het beste, denk even aan schade, diefstal enz. Een fatsoenlijk "noodtelefoontje" zonder internet en met bellen en sms'sen had ook een optie geweest.

Wij hebben dit bedrag namelijk teruggestort. Helaas is juli 2015 ad €107,03 en september 2015 ad €86,29 aan onze aandacht ontsnapt, ook deze bedragen heeft Tele2 zonder enige melding doodleuk van onze rekening afgeschreven. Niet echt vreemd, u heeft daar toestemming voor gegeven, bij het aangaan van het abo. En als u pas nu ontdekt dat er in juli 2015 € 107,03 wordt afgeschreven, controleer eens vaker uw bankrekening. Dan had u toen al kunnen reageren.

aurora1
door aurora1 - Nov 27, 2015 om 12:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

De link naar facebook: klik hier.
Volgens de ontvangen sms'jes die u op FB heeft geplaatst moest uw zoon enige handelingen verrichten om internet te kunnen gebruiken. Kennelijk heeft hij dat gedaan en niet aan zijn ouders gemeld en u heeft verder geen controle uitgeoefend, uw afschrijvingen gecontroleerd en/of in het account gekeken.
I.c. is internet niet die smartphone komen binnenwaaien.

igmelig
door igmelig - Nov 27, 2015 om 15:25
11 Antwoorden / 1 Vragen

@Mahadma Heb geen toestemming gegeven. Heb abbo aangegaan van €2 per maand.

igmelig
door igmelig - Nov 27, 2015 om 15:26
11 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=carola.83 schreef op vrijdag 27 nov 2015, 12:09][quote=igmelig schreef op vrijdag 27 nov 2015, 10:53]@carola.83 Dank. Gaat ook zoiets worden.

Net even gekeken op 'mijn simyo'. Onderstaande zaken kun je aan/uitzetten:

Dat is dus een alternatief. Dank.

mahadma
door mahadma - Nov 27, 2015 om 15:30
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Heb geen toestemming gegeven

Er is door de gebruiker, uw 12/13 jarige zoon op een knop gedrukt waardoor dit ontstaan is. Hij had ook niets kunnen doen, thuis zeggen/vragen: "Pa, Ma, wat moet ik hiermee, ik maar nergens op gedrukt", maar nee, hij heeft het sms geactiveerd en thuis niets gezegd.............

igmelig
door igmelig - Nov 27, 2015 om 16:10
11 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mahadma schreef op vrijdag 27 nov 2015, 15:30]Heb geen toestemming gegeven

Er is door de gebruiker, uw 12/13 jarige zoon op een knop gedrukt waardoor dit ontstaan is. Hij had ook niets kunnen doen, thuis zeggen/vragen: "Pa, Ma, wat moet ik hiermee, ik maar nergens op gedrukt", maar nee, hij heeft het sms geactiveerd en thuis niets gezegd.............

En dat rechtvaardigt een stilte hierover richting de klant en een boete van €500 volgens u.... Ik vrees voor de ik-cultuur...

mahadma
door mahadma - Nov 27, 2015 om 16:12
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Met alle respect, iedereen heeft het gedaan, maar u heeft niets vernomen van uw zoon, geen controle gedaan over de factuur van juli 2015 ad €107,03. Hoe kunt u dan nog een ander de schuld geven?

Cookies
door Cookies - Nov 27, 2015 om 16:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=igmelig schreef op vrijdag 27 nov 2015, 16:10]
En dat rechtvaardigt een stilte hierover richting de klant en een boete van €500 volgens u.... Ik vrees voor de ik-cultuur...

Waar komt die €500,- boete vandaan eigenlijk? Of is dat het naar boven afgeronde bedrag dat betaald moet worden voor datagebruik?

tijger1
door tijger1 - Nov 27, 2015 om 16:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een kind kan geen telefoon abonnement afsluiten. Dat moet dus een ouder op zijn naam doen.
De telecomprovider weet niet wie er aan de knoppen zit.

Dus of nu uw zoon de boel geactiveerd heeft, of u, is voor de telecomprovider om het even.

mahadma
door mahadma - Nov 27, 2015 om 16:23
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Op vrijdag 27 nov 2015, 10:29 spreek de TS al over een spelletje downloaden van 70Mb.
De opgetelde rekeningen zijn € 479,64.
De term "rekening voor data gebruik" en "boete" is natuurlijk ook van toepassing.
Wat datagebruik is noemt de TS boete.

aurora1
door aurora1 - Nov 29, 2015 om 18:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=mahadma schreef op vrijdag 27 nov 2015, 16:23]Op vrijdag 27 nov 2015, 10:29 spreek de TS al over een spelletje downloaden van 70Mb.
De opgetelde rekeningen zijn € 479,64.
De term "rekening voor data gebruik" en "boete" is natuurlijk ook van toepassing.
Wat datagebruik is noemt de TS boete.

Inderdaad, hier is geen sprake van een boete, maar de rekeningen van datagebruik opgeteld.
Ik zou trouwens ook maar controleren of er geen kosten aan dat spelletje van 70 Mb verbonden zijn.

igmelig
door igmelig - Dec 2, 2015 om 09:07
11 Antwoorden / 1 Vragen

Er is sprake van fraude door gebruikers willens en wetens om de tuin te leiden.
De kosten die in rekening worden gebracht staan in geen verhouding tot de geleverde diensten.

mahadma
door mahadma - Dec 2, 2015 om 09:44
11547 Antwoorden / 51 Vragen

De data kost € 1,00 per mb buiten de bundel, staat open en bloot op de site, dus wat is nu fraude? Weet u ook wat smaad betekend? Klik HIER.

igmelig
door igmelig - Dec 9, 2015 om 16:15
11 Antwoorden / 1 Vragen

MAHADMA wordt u betaald om zoveel mogelijk vragen, klachten en observaties van gedupeerden te ontzenuwen?

U heeft al 9 duizend reacties op deze website. Dan gaat het u niet meer om inhoud, maar om de perceptie van anderen om te buigen.

gerbera
door gerbera - Dec 9, 2015 om 16:33
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Ja hoor daar gaan we weer, mahadma wordt betaald door Tele2 en heeft nog tig andere betaalde bijbaantjes net als meerdere vaste forumleden. Probleem is echter dat als een topicstarter niet hoort wat deze wilt horen het dan op een forumlid afreageerd. Zou dat in dit geval dan maar eens op uw zoontje doen. Uiteindelijk is deze verantwoordelijk voor het onstane probleem.