forever-nl
door forever-nl Aug 1, 2014 om 22:55
Computers & telefonie

Telecomproviders en fouten in datavebruik

Regelmatig komen er mensen in de vraag en antwoord rubriek met onderwerpen rond vermeende verkeerde berekening van dataverbruik.

Situaties als honderden euro's extra dataverbruik komen regelmatig voor, klant vraagt zich af of het wel klopt, provider geeft aan dat het altijd klopt.... Sommige providers bieden dan nog coulance, andere doen daar niet aan en rekenen gewoon het exorbitant hoge datatarief.

Dat het toch niet altijd hoeft te kloppen komt nu (bij mijn weten voor het eerst) aan het licht:

Ik citeer de volkskrant van vandaag:
[quote]De klanten worden niet per sms gewaarschuwd als ze 80 of 100 procent van hun maandelijkse databundel hebben verbruikt. En in de My Vodafone-app staat dat ze minder data hebben verbruikt dan werkelijk het geval is. Pas als klanten meer dan 100 procent van hun databundel hebben verbruikt, krijgen ze een berichtje van Vodafone. (bron)

Vodafone kan nu lijkt mij niet langer claimen dat ze nooit iets verkeerd doen en hun berekeningen altijd kloppen of hun systeem foutloos werkt (of wat voor standaard antwoorden het ook mogen zijn).

Dit topic maak ik met name aan om naar te verwijzen mochten dergelijke situaties als die in de tweede alinea gerapporteerd blijven worden in de vraag en antwoord rubriek.

Discussie uiteraard prima :-)

675 8 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

tijger1
door tijger1 - Aug 2, 2014 om 00:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Discussie prima, maar zinloos. Klant moet gewoon betalen. Bij vervaldag gewoon overstappen naar een normale provider waar dit niet voorkomt.

forever-nl
door forever-nl - Aug 2, 2014 om 00:18
400 Antwoorden / 11 Vragen
0

Punt is dat de provider enige discussie rond problemen aan hun kant bij berekening verbruik altijd afkapt met het argument dat het altijd klopt. Er lijkt nu toch wat fout te gaan in hun systemen, op relatief grote schaal ook (tienduizenden tot honderdduizend klanten). Dus als Vodafone blijft claimen dat het allemaal feilloos werkt kan klant hier op wijzen met er aan gekoppeld de vraag coulance toe te passen en niet het extreme buiten de bundel tarief.

wi
door wilhelmina59 - Aug 3, 2014 om 17:17
519 Antwoorden / 0 Vragen
0

Er wordt alleen maar niet gemeld dat de databundel overschreden is
Spookdata nog steeds niet bewezen.

19
door 1953 - Aug 4, 2014 om 00:17
3725 Antwoorden / 95 Vragen
0

Je hebt ook providers die het datagebruik reduceren naar 64 Kb/s download en 32 Kb/s upload na verbruik van de databundel.

lu
door luprisaf - Aug 10, 2014 om 23:21
3 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ik heb ook problemen met de alles in 1 reisbundel. Volgens Vodafone hebben zij op tijd de sms 100% gewoon netjes verstuurd. Op een dag heb ik die sms helemaal niet ontvangen, en de andere dagen maken ze het heel bont.

Als ik kijk naar mijn rekening en de details van mijn ontvangen smsjes valt me namelijk iets heel vreemds op. Ik heb bijvoorbeeld op een bepaalde dag om 22:17 volgens Vodafone voor €4 (ex BTW) buiten de bundel verbruikt. Maar nu komt het, de sms van 100% verbruik heb ik pas daarna ontvangen!! En zo is het (goh wat toevallig) op meerdere dagen gegaan, waardoor mijn rekening ruim €30 te hoog is. Vodafone verschuilt zich achter het feit dat zij het op tijd hebben verstuurd en niet verantwoordelijk zijn voor het te laat ontvangen....

Ik wil wel eens hun lijst zien, hoe laat zij die smsjes verstuurd hebben!

kl
door klaag_meneer - Aug 11, 2014 om 14:56
26 Antwoorden / 0 Vragen
0

Stel je hebt een data limiet van 1000MB. Je hebt nog 250MB over (75%) je start een download van 300MB dan weet de ISP pas na de download dat je 110% hebt gebruikt en dan ben je dus over je data limiet heen.

Het data verbruik en de controle op je abonnement zijn twee losse systemen die tijdens vaste intervallen met elkaar communiceren. Tussen die interval kun je dus over je data limiet heen gaan.

Enkel de consument kan op zijn eigen toestel een limiet instellen die dan internet blokkeert (Android heeft hier standaard een optie voor).

Spookdataverbruik is nooit bewezen en dit is relatief makkelijk aan te tonen. Je hebt als consument zelf de verantwoordelijkheid om je verbruikt te controleren naar mijn mening.

pi
door pieterwolters - Aug 11, 2014 om 18:20
3610 Antwoorden / 0 Vragen
0

Zolang de hoeveelheid verbruikte data die op de rekening staat klopt is er niets aan de hand. Je hebt dat immers gebruikt. Het is hoogstens niet leuk dat er geen waarschuwing komt. Maar van een moderne consument die het altijd beter meent te weten dan aanbieders mag je toch verwachten dat ze voldoende kennis hebben om te kunnen inschatten hoeveel ze gebruiken. Iedereen weet dat een uur Youtube filmpjes kijken meer data kost dan af en toe Twitter bekijken.

lu
door luprisaf - Aug 25, 2014 om 11:43
3 Antwoorden / 0 Vragen
0

Die apps die ik had werkten niet. Ik heb alleen Facebook, Wordfeud en Whatsapp gebruikt en een enkele keer iets op internet opgezocht. Ik weet ook wel dat filmpjes MB vreters zijn. Daarom staat automatisch afspelen in Facebook ook uit.

Ik vind het gewoon niet kloppen dat ik éérst €4 moet betalen en pas twintig minuten later de sms krijg dat ik 100% heb verbruikt. In hun voorwaarden staat dat je een sms krijgt bij 80% en 100%. Ná het behalen van de daglimiet ga je per MB betalen. Ik ga er dan als klant van uit dat dat ná de sms van 100% is. Op deze manier ben je altijd te laat!! Je krijgt de sms dus niet bij 100% maar bij 130%.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

kasper1961
kasper1961 - Apr 24, 2024 om 15:33
Voeding & gezondheid

Zero sugar jumbo

tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer

Ro
Rob30-06 - May 8, 2024 om 21:03
Huishouden & energie

Oude stroom meter verplicht vervangen ?

Ik heb een oude elektrischiteitsmeter die volgens Liander vervangen moet worden omdat hij niet meer zou voldoen aan de wettelijke eisen ivm met onnauwkeurigheid.
De meter heeft mij nog nooit in d steek gelaten en werkt perfect , met de zonnepanelen op dak draait hij vrolijk achteruit tot grootgenoegen van ons.
maar met de nieuwe "betere" slimme meter zal ik straks verplicht worden om gel ... Lees meer

Mikske10
Mikske10 - May 15, 2024 om 16:07
Winkels & webshops

Webwinkel

Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.

Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden. 
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g ... Lees meer