door wilemijn Jul 25, 2023 om 15:02
Computers & telefonie

Telefoon abonnement Ben 2g gestopt

Ben mijn telefoon provider is vorige week gestopt met 2 g.
Mijn in mei gekochte simpele ( voor noodgevallen ) toestel kan alleen 2 g ontvangen
Ik heb een abonnement bij BEN dat nog loopt tot februari 2024. Ik moet dit blijven betalen.
Ik moet nu dus mijn telefoon weggooien, maar wel 9,25 per maand betalen. Of gedwongen een veel duurdere tel te kopen.
 Dat heb ik toen niet gedaan en ben ik nu bijn noodgedwongen ook niet van plan.
Argument van BEN dit mag opdat het gaat om kwaliteisverbetering.
Welke kwaliteit. Ik heb geen werkende telefoon meer.
Wat te doen..Zijn er meer mensen hier de dupe van?
Graag advies.

7012 25 Rapporteer
sjjoppy
door sjjoppy - Jul 25, 2023 om 15:14
7195 Antwoorden / 3 Vragen
Mabelle
door Mabelle Jul 25, 2023 om 23:24
427 Antwoorden / 1 Vragen

Je geeft 2 jaar oude informatie. Ben is pas recent gestopt, dat schrijft TS al en ook @Marita.

sira
door sira - Jul 25, 2023 om 15:18
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Dit is al langer bekend en ook behandeld in de media en op forums.
https://www.adesys.nl/nl/uitzetten-2g-3g-netwerk-gevolgen-alarmering

Dat heet vooruitgang. De eerste mobiele telefoons die op de markt werden gebracht, worden ook niet meer gebruikt.
Ga zoeken op Google en voor een paar tientjes heeft u een telefoon die 4 of 5G heeft.

PE
door PEC312 Aug 30, 2023 om 20:59
1 Antwoorden / Vragen

Dat dit al langer bekend zou zijn, is natuurlijk te vaag. Klanten moeten persoonlijk op de hoogte gebracht worden van wijzigingen in het contract (zie Telecommunicatiewet artikel 7.2 lid 1b en Staatscourant 2016 45817, Toelichting bij artikel 2, lid 2, informeren op individuele wijze)
Bovendien, stel dat het abonnement in dit geval tegelijk met het toestel is aangeschaft, dan had Ben haar op dat moment moeten inlichten over de op handen zijnde wijziging.

Waar het Willemijn volgens mij om gaat is onder andere dat zij nog geld moet betalen tot februari 2024 maar er nu niets voor terugkrijgt.
Dat is geen kwaliteitsverbetering voor haar en het argument van Ben is natuurlijk onzin.
Willemijn heeft duidelijk niets meer aan dit contract. Het is een negatieve verandering en de telecomaanbieder moet daarom de mogelijkheid bieden het contract kosteloos op te zeggen.

marita5
door marita5 - Jul 25, 2023 om 15:26
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Wilemijn ,

Ik heb opzegrecht .

Met het uitzetten van het 2G-netwerk zijn wij niet in strijd met onze algemene voorwaarden.  Het is dus niet mogelijk om je contract op te zeggen.

Voor verdere informatie , zie deze link , klik op de rode regel .

https://community.ben.nl/nieuws-117/2g-gaat-nu-echt-uit-de-lucht-23973

PE
door PEC312 Aug 30, 2023 om 17:19
1 Antwoorden / Vragen

@marita5 Zou u deze reactie wellicht willen aanpassen (als dat überhaupt nog mogelijk is)?
Het is een verwijzing naar een opmerking van Ben zelf maar deze opmerking van Ben klopt helaas niet. Het is in strijd met de Telecommunicatiewet en ook niet overeenkomstig de zienswijze van de ACM (zie mijn opmerking hierover verderop in dit topic). Ook de juridische afdeling van de Consumentenbond heeft me verteld dat het wel degelijk mogelijk is om het contract op te zeggen door het stopzetten van 2G.
Nu uw reactie in het groen staat, denken mensen die met hetzelfde probleem zitten en op het internet/dit forum zoeken naar hulp, onterecht dat ze dan maar het contract moeten uitzitten.

marita5
door marita5 Aug 31, 2023 om 09:31
11519 Antwoorden / 15 Vragen

@pec312 , Ik kan de reactie niet meer aanpassen , kan alleen nog 1 uur naar plaatsing . We zijn inmiddels een paar dagen verder .

PE
door PEC312 Aug 31, 2023 om 10:15
1 Antwoorden / Vragen

Bedankt voor uw reactie! Ik had dat ook al in de gaten toen ik een reactie van mezelf wilde aanpassen. Weer wat geleerd;)

ne
door neodutchio - Jul 25, 2023 om 17:34
5157 Antwoorden / 12 Vragen

2G is in 1991 de lucht in gegaan. 3G sinds 2001. Dat u een telefoon koopt voor een netwerk dat al 22 jaar geleden een opvolger kende is enkel uzelf aan te rekenen. Dat 2G zou stoppen is ook al jaren bekend.
Er zit dus niets anders op dan een nieuwe telefoon te kopen.

ro
door ronny530 - Jul 25, 2023 om 17:40
2785 Antwoorden / 41 Vragen

[edit redactie, houd het inhoudelijk en beleefd graag]
2G het gsm netwerk werd al in 2021 uitgefaseerd en daar komt u nu pas achter??.
Helaas worden simpele 2G telefoons nog wel verkocht maar niet door BEN zelf maar zijn simlockvrij bij verkopers nog wel te koop.
Loop eens bij een telefoon reparatie winkel binnen die hebben ook goedkope 4G telefoons voor een appel en een ei te koop of vraag iemand in uw kennissenkring of daar nog een mobiele telefoon ligt te verstoffen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jul 25, 2023 om 20:28
2071 Antwoorden / Vragen

Ja, u zult moeten blijven betalen en de enige optie is een beroep op coulance. Mijn moeder had ook nog een 2G toestel en dat heb ik nu vervangen door een Nokia 2660. Kijk aub heel goed uit m.n. op BOL.com want daar wemelt het van de oude 2G toestellen zonder dat het er duidelijk bijstaat.

mahadma
door mahadma - Jul 25, 2023 om 21:16
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Xiaomi Redmi 9A 16,6 cm (6.53'') 2 GB 32 GB Dual SIM 4G Micro-USB Blauw 5000 mAh € 95,00.
U zal voor een mobiele telefoon gewoon een 100 euro moeten uitgeven en weer voor vele jare bij blijven, met uw huidige simkaart. Kijk eens bij Media Markt en of Bol.com voor info. Bedenk dat niet alles voor altijd is, vroeger waren er alleen stoom loc's, tegenwoordig alleen zeldzaam te zien rijden.

me
door mein33 - Jul 25, 2023 om 22:14
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Doro 5860 is een simpele, maar prima werkende, 4G mobiele telefoon voor wie alleen wil kunnen bellen of gebeld kan worden.

rj
door rjw - Jul 25, 2023 om 22:30
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Kwaliteitsverbetering is logisch: de beschikbare capaciteit "in de lucht" wordt nu beschikbaar gesteld voor 4G en 5G. Dus de rest van Nederland ervaart wel degelijk een betere kwaliteit. Daarnaast is 2G naar huidige maatstaven vreselijk onveilig. Destijds was het prima, maar door de tijd ingehaald.

Mabelle
door Mabelle - Jul 25, 2023 om 23:33
427 Antwoorden / 1 Vragen

Advies? Nieuwe mobiel kopen. De Nokia 8210 4G is te koop voor zo'n 75/80 euro. Als het nog goedkoper moet een Nokia 110 4G kost zo'n 40 euro.

Als je de gsm in een winkel hebt gekocht, vind ik het wel vreemd dat de verkoper je niet gewaarschuwd heeft.

atlas1302
door atlas1302 Aug 27, 2023 om 15:10
341 Antwoorden / 13 Vragen

Wat ik wel opmerkzaam vind is dat als @mabelle reageert, @wilhelmina59 nergens te bekennen is, omgekeerd van hetzelfde pak een laken. De syntax en woordenkeus van deze dames zijn ook altijd hetzelfde, welke altijd erg interessant zijn, ik zal me waarschijnlijk sterk vergissen mijn escuus daar dan voor.

Vind het wel jammer, ik had graag het advies van beide hier willen horen want ik moet mijn 2G mobieltje ook nog eens omwisselen. Ik denk meer aan een Samsung Galaxy S23 Ultra. Is dat wat dames?

Re
door Reinier182 - Jul 26, 2023 om 10:35
163 Antwoorden / Vragen

Er zijn genoeg 4G toestellen te koop voor een redelijke prijs. Geen smartphones maar kunnen wel bellen en sms'en. Kijk bij Nokia die heeft leuke en goed geprijste toestellen ga daar naar kijken dan kan je weer bellen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 26, 2023 om 11:41
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Wie is hier de dupe? U zelf denk ik door deze telefoon nog aan te schaffen.
Ik sluit niet uit dat een kringloop winkel voor u ook een zeer goedkoper 3 g 'in de aanbieding'heeft die door iemand anders is  afgedankt. .

rj
door rjw Jul 26, 2023 om 12:47
3268 Antwoorden / 5 Vragen

3G werkt alleen nog bij T-Mobile / Ben. TS kan dan niet overstappen naar een andere provider. KPN en Vodafone hebben al een tijdje geen 3G meer. Beter om nu gewoon een 4G toestel te kopen. Daar kan TS nog jaren mee vooruit.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 26, 2023 om 12:54
16867 Antwoorden / 202 Vragen

OK! Bij KPN is men inderdaad al meer dan 1 jaar geleden met 3G gestopt.

Jeannetims
door Jeannetims - Jul 26, 2023 om 12:01
51 Antwoorden / 3 Vragen

Lijkt me sterk, dat je in mei nog een toestel kon kopen die alleen 2G aan kan... Ergens een setting gemist? Waarom heb je een 2G telefoon gekocht, terwijl bekend is dat dit niet meer ondersteund gaat worden?

rj
door rjw Jul 26, 2023 om 12:49
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Via Ali Express (en vergelijkbare verkopers) zijn nog wel 2G only telefoons te koop. Spotgoedkoop, maar dat is dan ook alles.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 27, 2023 om 01:55
2071 Antwoorden / Vragen

Sterk? Bol.com staat er vol mee, overigens zonder dat heel duidelijk aan te geven, het sleutelwoord is "met een Lebara kaart", dat werkt nog.

mo
door mof - Jul 26, 2023 om 12:43
3619 Antwoorden / 3 Vragen

[edit redactie, houd het inhoudelijk en beleefd graag] Het is al meer dan drie jaar bekend dat 2g eruit gaat.

vi
door viezeluchtkwaliteit - Jul 26, 2023 om 13:07
6 Antwoorden / 4 Vragen

Bij T-Mobile kun je Alcatel kopen voor 13 euro. Andere providers ondersteunen nog wel 2G maar daar heeft u niets aan. Ik denk dat er hier geen regels voor zijn en zit er niets anders op om een andere telefoon te gaan kopen dat minimaal 3G ondersteunt.

wa
door wallenburg - Jul 26, 2023 om 16:04
6 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien in de familie of buurman die ergens nog een toestel heeft liggen. Probeer ook gelijk een 4G toestel aangezien bij sommige providers de 3G ook al uitgefaseerd is in iedergeval al bij Simyo.
Ook in een 2e de hands winkel heb je voor enkele tientjes al een 4G toestel. Of via Marktplaats. De huidige toestellen die bijv. nieuw € 150,- hebben gekost kunt u na 3 a 4 jaar nu echt wel voor € 50,- op de 2e hands markt kopen.

ja
door jannekeje - Jul 26, 2023 om 16:32
28 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Willemijn,

Misschien heb je ook nog iets aan deze pagina: Welk mobiel netwerk gebruikt mijn provider? | Bellen.com. Hier wordt uitgelegd wanneer én waarom providers met 2G stoppen. Ook wat je dan kunt doen als je een telefoon hebt die alleen geschikt is voor 2G. Hopelijk heb je wat aan dat advies.

fr
door fred_a - Jul 26, 2023 om 19:21
124 Antwoorden / 20 Vragen

Praktisch advies: een simpele, goedkope 4G smartphone aanschaffen en die (laten) koppelen aan het nog lopende abonnement bij Ben. Als dat abonnement afloopt kan je die natuurlijk verlengen, maar als de telefoon voor noodgevallen bedoeld is, kan je beter voor prepaid gaan. Ik weet overigens niet of dat abonnement naar prepaid om te zetten is, misschien dat iemand anders dat weet.

Valt de verkoper nog iets te verwijten? Ja en nee, de verkoper had wel moeten melden dat een 2G telefoon nog maar beperkt te gebruiken is, maar de telefoon is nog wel te gebruiken, niet via Ben, maar wel via KPN. Dus de telefoon op zich is niet een onbruikbaar apparaat. Je zou met je huidige 2G telefoon kunnen overstappen naar KPN, maar dat is niet aan te raden, omdat 2G (ook bij KPN) een aflopende zaak is, en omdat het zonde is om niet gebruik te maken van je abonnement bij Ben.

De provider (Ben) dan? Nee, want het abonnement is nog prima inzetbaar, maar dan met een telefoon op 4G.

Welke telefoon het dan zou kunnen worden? Daar zal je je zelf in moeten verdiepen, zoals bij elke aankoop. Maar begin op de site van de consumentenbond, daar kom je een stuk verder mee. Voor een goedkoop exemplaar, kijk hier: https://www.consumentenbond.nl/smartphone/vergelijker?sort=score:aflopend&getest=true&goed_verkrijgbaar=true&prijs=0%3A100 overweeg bijv. de motorola moto e13 - Cosmic Black​ t​e koop bij (de winkels van) Coolblue voor €99.

Succes!

1paul
door 1paul - Jul 27, 2023 om 09:05
3156 Antwoorden / 0 Vragen

koop een simpele telefoon van bijv. Nokia voor 50 euro, voor een simpel abbo trouwens wel veel geld!!!!

u had kunnen weten dat 2G eruit ging, is al een tijdje bekend dus nee, u bent niet de dupe, u heeft niet goed opgelet al is de verkoper, BEN, ook wel iets te verwijten door deze toestellen nog te verkopen terwijl men weet dat het "eruit" gaat!!

PE
door PEC312 - Aug 26, 2023 om 16:27
1 Antwoorden / Vragen

Beste Willemijn,

In tegenstelling tot wat veel forumbezoekers lijken te denken, heeft de consument m.i. in dit geval wel degelijk het recht om het abonnement op te zeggen.

In de Telecommunicatiewet, artikel 7.2, lid 1 staat:

  • Ten minste een maand voordat een voorgenomen wijziging van een beding dat is opgenomen in een overeenkomst van kracht wordt:

    • a. biedt een aanbieder van een openbare elektronische communicatiedienst, niet zijnde een nummeronafhankelijke interpersoonlijke communicatiedienst, de eindgebruiker de mogelijkheid om de tussen hen gesloten overeenkomst kosteloos te beëindigen, en

    • b. stelt de aanbieder de eindgebruiker op genoegzame wijze en op een duurzame drager op de hoogte van de inhoud van de voorgenomen wijziging en van de mogelijkheid om de tussen hen gesloten overeenkomst kosteloos te beëindigen binnen een maand na de kennisgeving.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0009950/2023-06-01#Hoofdstuk7_Artikel7.2

In de Staatscourant 2016 48517 "Beleidsregels kosteloos opzegrecht Telecommunicatiewet, ACM" staat onder "Toelichting bij artikel 6, lid 1, voordelige wijzing valt niet onder de reikwijdte van 7.2 Tw" (bijna onderaan het document):

  • 46. In aanvulling hierop is ACM van oordeel dat een abonnee zijn overeenkomst wel kosteloos moet kunnen beëindigen wanneer een wijziging uit meerdere aanpassingen bestaat en minimaal één (deel) van de wijzigingen als niet aantoonbaar voordelig kan worden beschouwd voor enige abonnee. Hetzelfde geldt naar het oordeel van ACM als de som van de wijzigingen per saldo aantoonbaar in het voordeel zijn van de abonnee; een negatieve wijziging van een beding kan niet worden gecompenseerd door een andere positieve wijziging van een beding.

  • 47. Gezien bovenstaande is ACM van oordeel dat artikel 7.2 van de Tw van toepassing is op iedere wijziging van de voor de abonnee van belang zijnde punten van de overeenkomst die niet aantoonbaar in het voordeel is van de abonnee. Dit betekent dat wanneer een aanbieder een eenzijdige wijziging wil doorvoeren in een beding van de overeenkomst, die niet aantoonbaar in het voordeel is van de abonnee, de abonnee het recht heeft om de overeenkomst te beëindigen. Er wordt hierbij geen onderscheid gemaakt naar de aard of omvang van de voorgenomen wijziging.

  • https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2016-48517.html
  • Ook heeft de ACM zich specifiek over het stoppen van 2G uitgelaten in de paper "5G en de Autoriteit Consument en Markt". Op de laatste pagina staat: "T-Mobile heeft ervoor gekozen om het 2G netwerk aan het eind van 2020 te stoppen. Dit betekent dat de toestellen die alleen op 2G werken, geen gebruik meer kunnen maken van het netwerk. De consument moet goed geïnformeerd worden door de aanbieders over dergelijke wijzigingen en tijdig worden voorzien van de mogelijkheid om het contract kosteloos te beëindigen. De ACM hecht er belang aan om een soepele overgang van oudere technologie naar 5G voor de consument te ondersteunen. Dit zal de ACM onder meer doen via de gebruikelijke kanalen zoals ConsuWijzer."
  • https://www.acm.nl/sites/default/files/documents/2018-12/5g_en_de_acm.pdf

Telecomaanbieders kunnen volgens mij niet gedwongen worden 2G in stand te houden. Maar zij mogen volgens mij dan niet van u eisen dat u het contract uitzit tot februari 2024.

ne
door neodutchio Aug 30, 2023 om 22:27
5157 Antwoorden / 12 Vragen

In uw verhaal gaat u er van uit dat het een nadeel is om van 2g naar 3g te gaan. Waarom zou een vooruitgang als een nadeel gezien moeten worden? Met 3g kan je veel meer met je mobile telefoon dan met 2g.
Uitgaande van een 1 jaars overeenkomst die TS met Ben gesloten heeft, dan kan je met zekerheid zeggen dat Ben dit jaar geen 2g abonnement verkocht heeft.
3g is in 2003 al in gebruik genomen, wettelijk is het niet mogelijk dat TS al zo lang een vast contract heeft waar enkel 2g in afgesproken is.

PE
door PEC312 Aug 31, 2023 om 09:08
1 Antwoorden / Vragen

Als 3G alle eigenschappen in zich heeft die 2G ook al had en er nog meer positieve aanpassingen aan zijn toegevoegd, dan is het een vooruitgang. Maar dat is niet het geval. 3G kan niet alles wat 2G kan. Daarom is voor sommige klanten het afschaffen van 2G een nadeel.

Voor de meeste mensen geldt inderdaad dat 3G beter is dan 2G; voor Willemijn echter niet: haar telefoon is nu onbruikbaar.

Zo zijn er ook o.a. energiemeters, gps-trackers en alarmsystemen die alleen met 2G werken die nu onbruikbaar zijn geworden.

Indien haar contract bij Ben al liep voordat Willemijn in mei de telefoon kocht, dan had zij denk ik kunnen weten dat 2G de maand erop stopgezet zou worden, aangenomen dat Ben haar tijdig (enkele maanden eerder) persoonlijk heeft geïnformeerd. In dat geval kan zij m.i. Ben niet tot de orde roepen.

Ik denk inderdaad ook dat Ben dit jaar geen specifiek 2G abonnement verkocht heeft. Maar zoals ik begrijp uit haar verhaal, heeft 2G in het begin wel gewerkt met haar mobiel. Het abonnement bevatte waarschijnlijk 2G, 3G en 4G. Nu is 2G weggevallen.

Stel dat zij het abonnement in mei is aangegaan, dan had Ben haar moeten waarschuwen dat 2G niet meer ondersteund zou worden.

ne
door neodutchio Aug 31, 2023 om 10:05
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Het is niet de fout van Ben dat TS een achterhaald toestel gekocht heeft.

Ben adverteert niet met 2G abonnementen en hoeft bij nieuwe klanten dus niet op voorhand te waarschuwen dat wat ze niet aanbieden binnenkort verdwijnt.

Nu word geadverteerd met 4G. Stel dat je een telefoon hebt die alleen maar 3G aan kan, dan werkt dat nu nog, maar dat is ooit ook afgelopen. En ondanks dat er geen 3G in de overeenkomst staat werkt dat wel. En dat is bij TS niet anders. Er word al jarenlang niet meer gesproken over 2G, ondanks dat het nog wel werkt.

PE
door PEC312 Aug 31, 2023 om 11:32
1 Antwoorden / Vragen

Het toestel was bij aanschaf niet achterhaald; het is gedurende de looptijd van het abonnement achterhaald geworden.

Momenteel adverteert Ben inderdaad niet met 2G abonnementen. Maar ze hebben in het verleden wél abonnementen verkocht waar 2G een onderdeel van was. Daarom hebben ze ook klanten persoonlijk laten weten dat dit werd stopgezet (Neem ik aan; ik zit zelf niet bij Ben).

Uw voorbeeld geeft eigenlijk precies mijn punt weer. Daarom zal Ben klanten weer waarschuwen als Ben 3G niet meer gaat ondersteunen. En ook daarom moet Ben klanten dan de mogelijkheid bieden om hun contract kosteloos te beëindigen. Immers, een belangrijk onderdeel van de overeenkomst wordt aangepast.

Omdat we de details over dit specifieke probleem van Willemijn niet weten, heeft het weinig zin allerlei mogelijke situaties te beschrijven die op haar van toepassing zouden kunnen zijn. En omdat zij op dit forum ook niet meer gereageerd heeft, denk ik dat we er al lang genoeg over nagedacht hebben;)

Met mijn bijdrage wil ik slechts de aandacht vestigen op de Telecommunicatiewet, de visie van de ACM en de rechten die de consument heeft waar het gaat om het stopzetten van 2G.

ne
door neodutchio Aug 31, 2023 om 12:26
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Ergens 15 tot 20 jaar geleden is er geadverteerd me 2G, daar gaat u het niet mee winnen.

4g bestaat al sinds 2013, je kan dus met zekerheid zeggen dat Ben in 2023 niet adverteerde met 2G abonnementen. Dat het oude systeem nog werkte en gebruik van kon maken wil niet zeggen dat de overeenkomst enkel 2G is.

br
door brui0929 - Aug 26, 2023 om 17:17
635 Antwoorden / 10 Vragen

Zet als het mogelijk is en uw telefoon niet te oud is deze op 3G 4G of 5G.
Dit gaat als volgt tik op instellingen verbindingen 4G/3G/5G automatisch verbinden.
nu maakt uw telefoon weer contact met het netwerk van uw provider.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Aug 27, 2023 om 14:40
2071 Antwoorden / Vragen

Hahahahaha, zo simpel, dat niemand daar nou aan gedacht geeft. ;-)

Re
door Reinier182 - Aug 26, 2023 om 21:51
163 Antwoorden / Vragen

Koop een Nokia 4G en opgelost. Kosten een paar tientjes klaar.

ro
door ronny530 - Aug 27, 2023 om 10:12
2785 Antwoorden / 41 Vragen

Toch een kantekening op het antwoord van PEC312, de telefoon is niet door Ben geleverd behoort dus niet bij de abonnementsvorm en dat maakt dat Ben niet kan garanderen dat die telefoon tot einde abonnement blijft werken.
In dit geval blijft het abonnement van kracht maar de telefoon die door de koper elders is aangeschaft is niet geschikt voor 3 of het 4 g netwerk.
De verkoper van de telefoon had kunnen weten dat het g2 netwerk uitgefaseerd zou worden en had kopers daar ook voor moeten waarschuwen blijkbaar is dat niet het geval geweest en dat maakt dat de verkoper van de telefoon een wanprestatie heeft gelevert want de telefoon is onbruikbaar geworden.
Vraagsteller is door de verkoper van de telefoon misleid en zal zich daar op kunnen beroepen omdat de verkoper voorkennis had en toch door ging met de verkoop van deze telefoons.

PE
door PEC312 Aug 27, 2023 om 10:54
1 Antwoorden / Vragen

Met de eerste zin ben ik het volledig eens. Maar volgens mij (ik ben in leek in deze) betekent dat niet dat daarom het abonnement van kracht blijft.
Ben stopt met 2G. Dat is (flinke) verandering van de service en zoals de ACM het ziet, is dat een reden om het contract kosteloos te beëindigen.

Verder ben ik het met u eens dat de verkoper had moeten waarschuwen dat het 2G-netwerk stopt. Of op zijn minst moeten vragen met welke provider de telefoon gebruikt zou gaan worden (KPN en Vodafone ondersteunen 2G tot december 2025, meen ik).

1paul
door 1paul - Aug 31, 2023 om 10:00
3156 Antwoorden / 0 Vragen

het is al lange tijd bekend dat 2G uitgefaseerd word, u had uzelf kunnen en misschien wel moeten informeren hieromtrent, u kunt BEN niet verantwoordelijk houden hiervoor.

bovendien informeert BEn je ook hierover mits je even zoekt natuurlijk!

https://community.ben.nl/nieuws-117/2g-gaat-nu-echt-uit-de-lucht-23973

wi
door wimsw - Sep 22, 2023 om 13:51
1 Antwoorden / Vragen

KPN heeft nog 2g t/m eind 2025! Koop simkaartje!