sloterdijk
door sloterdijk Nov 16, 2010 om 21:47
Computers & telefonie

Temperatuur loopt op

L.S.

Sinds kort gebruik ik naast Wi 7 ook Office 2010 voor thuisgebruik en studenten.
Zo nu en dan krijg ik rechts onderin het scherm een rolmenu met de tekst "proces temperatuur is verhoogd".
De temperatuur van de processor loopt op en ligt bij 70°.
Moet ik mij zorgen maken?
Mvg
Sloterdijk

1060 8 Rapporteer

an
door anicu - Nov 16, 2010 om 22:05
110 Antwoorden / 0 Vragen

Enige zorg is wel op zijn plaats. Zo te lezen wordt de processor gewoon te heet.
Je kunt, als je een beetje handig bent, de binnenkant van de computer eens stofvrij maken. Dan kunnen de ventilatoren weer lucht blazen langs en door alle koellichamen van je processor en de voeding en videokaart.
Het zal zeker helpen.

sloterdijk
door sloterdijk - Nov 16, 2010 om 22:46
40 Antwoorden / 38 Vragen

Anicu,

Bedankt voor je vlotte antwoord. De PC staat 3 jaar onder het bureau. Ik heb deze nog nooit stofvrij gemaakt. Waarom niet? Ik durf de PC niet te openen.
Maar nu zal ik de stoute schoenen moeten aantrekken.
Nogmaals bedankt. Ik hou de temperatuur in de gaten!
Mvg.
Sloterdijk

iv
door ivanvliet - Nov 16, 2010 om 23:01
32 Antwoorden / 3 Vragen

ik ben een vrouw van 57 en kan/durft dat nog wel zeg
gewoon openmaken bij mij is dat aan de achterkant 4 schroefjes
en je schuift zo de kap[omhulsel]naar voren
doe hem 1x per jaar uitzuigen met de stofzuiger met een tuitje er op
je weet niet wat voor stof er in zit
dat is ook het geval met de wasdroger
daar zit zoveel pluis in kan je een dekbed mee vullen!!!!

freya
door freya - Nov 16, 2010 om 23:16
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo sloterdijk,

Ook al ben je misschien niet zo handig met computers, een beetje schoonmaken kan iedereen wel hoor. En inderdaad, onder het bureau kan de computer veel stof verzamelen.

Voor de schoonmaak kun je op twee manieten te werk gaan.

1. Grondig, maar dat is voor de handige computeraar. Bij deze methode demonteer je de diverse koelblokken en ventilatoren en monteer je ze na de schoonmaak weer (al dan niet voorzien van nieuwe koelpasta).

Ben je wat minder handig, dan doe je de tweede manier:

2. Oppervlakkig, en hierbij maak je gebruik van een kwast met, bij voorkeur, lange haren.

Ga hierbij als volgt te werk:
1. Schakel de computer uit en neem de 230V kabel los.
2. Kast openmaken.
3. Onderdelen schoonkwasten en let daarbij vooral op de ventilatie openingen in de kast en de voeding.
4. Schoonkwasten van de ventilator en het koelblok op de processor. Deze kun je niet missen, het is het grote blok met ventilator op het moederbord. Gewoon het stof wegkwasten en, als het even kan, ook tussen de koelribben het stof wegkwasten.
5. Daarna de kast weer dichtdoen en de 230V kabel aansluiten.

Ook een oppervlakkige schoonmaakbeurt zal er voor zorgen dat de temperatuur van de computer minder snel oploopt.

m.vr.gr. Freya

.

edwardus
door edwardus - Nov 17, 2010 om 00:28
6844 Antwoorden / 14 Vragen

@ivanvliet: pas wel op met die stofzuiger, want de statische elektriciteit die op de slang en het mondstuk zit kan funest zijn voor de micro-elektronica in je pc. Zorg ervoor dat de slang en mondstuk geen componenten aanraken, want als het verkeerd gaat ben je nog verder van huis. Zoals Freya aangeeft kun je met een kwast alle stof richting stofzuigermond vegen, dat is veiliger

sloterdijk
door sloterdijk - Nov 17, 2010 om 11:34
40 Antwoorden / 38 Vragen

Aan anuci, ivanvliet, freya en eduardus,

Ik dank jullie hartelijk voor de duidelijke wijze hoe ik het stofvrij maken van mijn pc moet aanpakken.
Ik ga met vertrouwen de "klus"aanpakken.
Nogmaals allen en Kassa, hartelijk bedankt voor jullie adviezen.

Met vriendelijke groet,

Sloterdijk

pino123
door pino123 - Nov 19, 2010 om 08:42
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Sloterdijk,

Daarnaast hebben ze in een reguliere computerwinkel een spuitbus met perslucht. Hieraan zit een klein blaaspijpje om bij de moeilijke hoeken te komen. Dit werkt zeer goed, alleen heb je wel de stof in je kamer liggen i.p.v. in de stofzuiger.
Stofzuiger wordt inderdaad statisch, wat kan leiden tot storingen en aangezien computers veel kwetsbare onderdelen heeft, zal ik je dit niet aanraden.

Succes ermee!

edwardus
door edwardus - Nov 19, 2010 om 09:30
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Perslucht is ook prima, als je daarmee het stof richting stofzuigermond blaast heb je er geen last van.