ro
door rondol Jul 25, 2012 om 11:58
Computers & telefonie

Teveel betaald voor computers

Europese consumenten hebben mogelijk jarenlang te veel betaald voor hun computers en servers. Brussel vermoedt verboden prijsafspraken door 13 fabrikanten die dvd- en cd-drives aan de Europese markt leveren. Deze zogeheten optische diskdrives lezen of schrijven data op cd's en dvd's.

'5 jaar lang prijsafspraken'
De Europese Commissie toonde zich dinsdag bezorgd dat de bedrijven wereldwijd zeker 5 jaar lang prijsafspraken hebben gemaakt. Twee concerns die de drives inbouwen in hun desktops, notebooks en servers, betaalden daardoor waarschijnlijk hogere prijzen dan bij normale concurrentie. Dergelijke prijsafspraken gelden als een van de zwaarste overtredingen van de Europese regels tegen kartelvorming, benadrukt Brussel.

Geen namen onthuld
De 13 bedrijven riskeren een boete tot 10 procent van hun wereldwijde jaaromzet. Zolang het onderzoek loopt, wil de commissie geen namen van ondernemingen noemen.

Brussel stuurde de betrokken firma's een officiële verklaring van bezwaren. Door deze formele stap krijgen de bedrijven de mogelijkheid zich te verdedigen tegen de beschuldiging dat zij Europese regelgeving schenden. ANP

Volgens mij hebben wij, sinds de invoering van de euro, overal teveel voor betaald! Zo hebben wij minimaal €1 te weinig uitbetaald gekregen, voor onze gulden!
Ik weet nog heel goed te herinneren dat een patatje, een dag voor de invoering, 1 gulden 50 kostte. en een dag later al 1 euro 75.

632 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 25, 2012 om 11:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, we zijn echt zo ontzettend zielig en uitgebuit....

ve
door verwijderd - Jul 25, 2012 om 12:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Yep, we leven hier allemaal ver beneden de armoede-grens. In Ethiopië gaan al stemmen op om die arme Hollanders de regenzomer door te helpen.

Wat is het nut van dit topic? Het is sowieso geen vraag; als het al iets is, dan meer voor discussies.

ve
door verwijderd - Jul 25, 2012 om 12:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je dit gaat bijhouden heb je echt geen leven meer. Of vind je het leuk om te doen?

ve
door verwijderd - Jul 25, 2012 om 12:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

rondol schreef op woensdag 25 jul 2012, 11:58: Zo hebben wij minimaal €1 te weinig uitbetaald gekregen, voor onze gulden!

Geef mij een gulden en dan krijg je die €1 alsnog van mij.

Verder kon je de dag na invoering nog gewoon met guldens betalen.

ve
door verwijderd - Jul 25, 2012 om 12:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op zich vind ik de stelling dat consumenten mogelijk te veel hebben betaald voor computers en servers heel zinnig. Door prijsafspraken tussen producenten zijn consumenten de dupe en het is maar goed dat Brussel dit oppikt. Of misschien vind TS de houding van Brussel in deze nog wat te slap...?

Maar dan... gaat het ineens om de invoering van de euro en over het patatje dat duurder is geworden. Twee opzichzelfstaande dingen die aan elkaar worden geplakt. Of vermoed je dat de euro ervoor gezorgd heeft dat er prijsafspraken zijn gemaakt. Nee toch?
Verder hoort deze topic bij discussie en niet bij vraag/antwoord.

ve
door verwijderd - Jul 25, 2012 om 13:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn overgrootvader kocht in 1908 een stadsvilla met 8 kamers voor 9000 gulden.

Tjonge wat zijn we toch belazerd.

En vroeger kostte een VW Kever 8300 gulden.

En een brood was vroeger ook goedkoper dan nu (lijkt het).

Gisteren kocht ik blauwe druiven, 2,99 en vorige week kostten ze maar 1,50....

Hoe krijg je een forum volgeklalkt.

ve
door verwijderd - Jul 25, 2012 om 13:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even de nuchtere kijk. Er is waarschijnlijk een prijsafspraak geweest. Een afspraak over de prijzen van dvd drives in computers.

Die kosten enkele jaren geleden al iets van 10 euri. Dus gemiddeld kun je best stellen dat computerbezitters misschien wel voor een euro getild zijn.

Dit lijkt mij de grootste financiële crisis van de laatste honderd jaar.

ve
door verwijderd - Jul 25, 2012 om 15:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is geen vraag. Discussiëren kan inmiddels ook onder het betreffende artikel: 'Consument dupe door prijsafspraken dvd-drives'