ri
door riavaningen May 14, 2006 om 22:44
Computers & telefonie

TFT scherm - het beeld trilt

Hallo,

Sinds ik mijn TFT-scherm (17" MyCOM) op een andere computer aangesloten heb, trilt het beeld enorm. Op mijn oude computer werkte het scherm prima, maar op deze computer niet dus. Ik heb de kabel tussen de kast en de monitor al losgemaakt en opnieuw geplaatst. Geen verbetering. Iemand tips??

Groeten Ria

4991 13 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 15, 2006 om 00:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je zou het stuurprogramma van de monitor kunnen weggooien, of beter nog de goede installeren.

ve
door verwijderd - May 15, 2006 om 00:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk ook even of, behalve de juiste driver, ook de juiste resolutie (aantal pixels) en de juiste refresh-rate (beeldverversingssnelheid in Hz) is ingesteld.

ve
door verwijderd - May 15, 2006 om 08:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Ria,
In aanvulling op de voorgaande antwoorden, hierbij een gedetailleerde beschrijving. Er zijn een paar instellingen die erg belangrijk zijn:

1) Beeldresolutie.
Klik met de rechter muisknop op een lege plek ergens op het bureaublad.
Klik op Eigenschappen.
In Eigenschappen voor Beeldscherm het tabblad Instellingen kiezen.
Stel het schuifje voor Beeldschermresoluite in op 1280x1024.
Klik op Toepassen en ga naar stap 2.

2) Beeldfrequentie
Klik in het tabblad Instellingen op de knop Geavanceerd.
Kies tabblad Beeldscherm
Bij Type monitor moet staan:
  Plug en Play-monitor, of anders het juiste type van het LCD scherm.
Stel de vernieuwingsfrequentie in op 75 Hertz of, als dat niet kan, minimaal op 70 Hertz. Haal desnoods het V-teken weg bij Modi verbergen die dit beeldscherm niet kan weergeven.

Soms is het ook mogelijk om deze laatste instelling te kiezen op het tabblad Adapter.
Klik dan op Alle modi weergeven en kies de gewenste instelling.

Groet,
GSM

ve
door verwijderd - May 20, 2006 om 20:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo GSM,

Als ik de beeldresolutie wil wijzigen, krijg ik niet 1280x1024 als optie, maar 1280x960. Het beeldscherm wordt genoemd als een "Plug en Play-monitor op Intel(R) 82810 Graphics Controller (Microsoft Corporation). Bij kleurkwaliteit kan ik alleen kiezen uit hoog (24bits) of gemiddeld (16bits).

De beeldfrequentie stond al ingesteld op 75Hz.

Ik weet dat ik een CD bij de monitor gekregen had bij aankoop, maar ik kan deze nergens meer vinden! Is het mogelijk deze info op internet te vinden en zo als nog te installeren op deze computer???

Ik hoop dat iemand me kan helpen, want zo'n trillend beeld is behoorlijk irritant. Mijn ouders zeggen dat ze er niks van merken, maar mijn zusje en ik zeker wel.

ve
door verwijderd - May 20, 2006 om 20:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo GSM en andere,

Als ik de beeldresolutie wil wijzigen, krijg ik niet 1280x1024 als optie, maar 1280x960. Het beeldscherm wordt genoemd als een "Plug en Play-monitor op Intel(R) 82810 Graphics Controller (Microsoft Corporation). Bij kleurkwaliteit kan ik alleen kiezen uit hoog (24bits) of gemiddeld (16bits).

De beeldfrequentie stond al ingesteld op 75Hz.

Ik weet dat ik een CD bij de monitor gekregen had bij aankoop, maar ik kan deze nergens meer vinden! Is het mogelijk deze info op internet te vinden en zo als nog te installeren op deze computer???

Ik hoop dat iemand me kan helpen, want zo'n trillend beeld is behoorlijk irritant. Mijn ouders zeggen dat ze er niks van merken, maar mijn zusje en ik zeker wel.

Ria

ve
door verwijderd - May 20, 2006 om 21:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Ria,

Weet je zeker dat je een gewoon 17" TFT-scherm hebt? Deze hebben namelijk een resolutie van 1280x1024. Als jouw scherm een resolutie heeft van 1280x960, dan zou dat wijzen op een breedbeeld scherm. Als je het merk en typenummer kunt vinden en dat hier even post, kunnen we je misschien aan de juiste drivers helpen.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - May 25, 2006 om 13:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

nee het is echt een 17" TFT beeldscherm. Geen breedbeeld. Het is een MyCOM TFT beeldscherm, gekocht bij MyCOM :S. Maar ik heb scherm nu aangesloten op de computer van mijn ouders, omdat ik zelf een laptop gekocht heb en dus geen TFT scherm meer nodig heb. Mijn ouders hadden nog zo'n groot scherm en dus daarom dit scherm aangesloten op hun computer. Maar het beeld trilt dus enorm en de instellingen kloppen niet volgens mij. Maar het is een plug and play scherm dus je verwacht dat het gewoon werkt. Maar te naief dus!

Ik hoop dat je me kan helpen!

Groetjes Ria

ve
door verwijderd - May 25, 2006 om 14:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het geen breedbeeld is, probeer dan 1024x768 (of 1280x1024). De resolutie van 1280x960 is hier niet geschikt voor, logisch dat het beeld niet goed is.

Haal het vinkje weg bij 'resoluties verbergen die de monitor niet aankan', dan kun je wel 1024x768 kiezen (of 1280x1024).

Overigens wist ik niet dat MyCom ook een eigen merk scherm had; is dit wel zo? Kijk eens op de achterkant op het typeplaatje. Anders zou je bij MyCom toch wel een CD met de juiste driver kunnen krijgen lijkt mij,

ve
door verwijderd - May 25, 2006 om 14:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vergeet ik nog te vermelden dat je misschien zelfs wel 60Hz moet kiezen.

ve
door verwijderd - May 28, 2006 om 21:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nu ik de monitor ingesteld heb op 60 Hz trilt het beeld niet meer. Dus dat is mooi! Het is misschien niet de beste instelling, maar werkt ok voor nu. Ik ga later wel weer op zoek naar de cd, maar ben voor nu erg blij!

Thanx voor deze tip.

ve
door verwijderd - May 28, 2006 om 22:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mycom staat redelijk goed bekend om de service.
Vraag daar een CD of kopie. Noteer wel eerst het type TFT scherm.
Is de juiste driver voor de videokaart of videochip wel geinstalleerd?
Klik anders in de Geavanceerde opties bij Adapter, Stuurprogramma op Bijwerken en sta toe (voor deze ene keer) dat op internet naar een betere versie wordt gezocht..

Groet,
GSM

ve
door verwijderd - May 28, 2006 om 22:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

De beste instellingen voor een 17" TFT zijn 1280*1024 bij 60Hz.

Bij een CRT monitor kreeg je bij 60Hz na een tijdje koppijn, dus kon je hem beter op 70 of 75Hz zetten, maar bij een TFT monitor heb je daar geen last meer van.

Die hoofdpijn werd veroorzaakt door het aantal trillingen per seconde van het beeldscherm, dit kun je met het blote oog niet waarnemen maar dit kun je wel heel mooi met een digitale fotocamera bekijken.
Bij een CRT zie je dan allemaal horizontale strepen in beeld lopen, bij 60Hz is dit het ergst, vandaar de hoofdpijn. Bij 85Hz zie je veel minder strepen.
Bij een TFT heb je hier geen last meer van, vandaar dat 60Hz hier prima geschikt voor is.

Vriendelijke groeten, Dirck

ve
door verwijderd - May 28, 2006 om 23:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt! 60Hz is meestal in orde voor TFT's. Bij de meeste huidige TFT's is de reactietijd niet veel sneller dan 16 msec (voor 60 Hz). Bovendien licht een pixel veel langer dan bij de CRT (of zolang als nodig is) op. Daarom is het beeld inderdaad ook bij 60Hz nog voldoende stabiel voor de meeste TFT's.  Snel bewegende beelden kunnen dan wel weer problemen geven, maar dat is hier niet aan de orde.

Bij CRT's is 70Hz de ondergrens.

Groet,
GSM