donna53
door donna53 Jun 4, 2014 om 18:33
Computers & telefonie

Tv kijken op smart tv via webstick?

Kun je een webstick aansluiten op een smart tv en dan via internet tv kijken en/of internetten op de Smart tv?
In Duitsland sluit ik nu mijn laptop met Duitse webstick aan op een tv (HDMI) en via de laptop kijk ik dan op de tv bijv. Uitzending gemist of een Live stream
Is dit ook rechtstreeks mogelijk, dus zonder laptop, kabels, etc.?
In de winkel wisten ze het niet en via de Samsung chat konden ze ook geen goed antwoord geven.
Is er iemand die er ervaring mee heeft?
Alvast bedankt!

1601 7 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Jun 4, 2014 om 18:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Met een Chromecast kan zoiets, op je tablet of laptop zoek je dan op bijvoorbeeld YouTube of Netflix op wat je wilt kijken en dan stuur je dat signaal naar de TV met de Chromecast. Volgens mij bestaat er (nog?) geen ondersteuning voor Uitzending gemist. Met een Hdmi Android stick kan iets vergelijkbaars.

donna53
door donna53 - Jun 4, 2014 om 18:54
98 Antwoorden / 10 Vragen

Bedankt voor je antwoord, maar een Android stick en Chromecast,etc. moet, neem ik aan, toch nog wel verbinding maken met het internet. Daar ik geen internet aansluiting in Duitsland heb, gebruik ik dus een webstick.
Via die webstick maak ik wel contact met het internet. Dat gaat prima.
Maar hoe krijgt een Chromecast dan verbinding met die webstick?

valerius-2
door valerius-2 - Jun 4, 2014 om 19:05
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Zoek maar eens op internet naar die functie en er zijn legio apparaten hiervoor te koop.
U heeft alleen een aansluiting via een internet abonnement nodig

donna53
door donna53 - Jun 4, 2014 om 19:11
98 Antwoorden / 10 Vragen

Beste Valerius,
Dat is nu net het punt!
Er is daar geen internet aansluiting en dat moet dus via de webstick. Anders was het helemaal geen probleem. Dan kocht ik gewoon een smart tv en sloot die aan op internet.
Er zijn dus helaas geen legio apparaten want dan had ik ze op internet allang gevonden.
Ik heb bij de Samsung Dongle gelezen dat deze via WIFI gaat, maar Samsung weet niet of de WIFI ook via een webstick internet geeft. Met de Chromecast hetzelfde verhaal. Vandaar de vraag: heeft iemand er ervaring mee?

diumenge
door diumenge - Jun 4, 2014 om 19:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=donna53 schreef op woensdag 4 jun 2014, 18:54]Bedankt voor je antwoord, maar een Android stick en Chromecast,etc. moet, neem ik aan, toch nog wel verbinding maken met het internet. Daar ik geen internet aansluiting in Duitsland heb, gebruik ik dus een webstick.
Via die webstick maak ik wel contact met het internet. Dat gaat prima.
Maar hoe krijgt een Chromecast dan verbinding met die webstick?

Oké, ik had de vraag niet helemaal goed begrepen. Met een webstick gebruik je mobiel internet (3G, of misschien zelfs 4G). Een Chromecast gaat dan niet werken want deze moet van hetzelfde wifi netwerk gebruik maken als de laptop of tablet, en dat is er dan niet.

Enige wat ik mij kan bedenken is dat je inderdaad een Android stick aansluit op de webstick, zodat de Android stick mobiel internet heeft. Maar of je dat werkend krijgt betwijfel ik. Een Android stick is eigenlijk een tablet zonder scherm en accu, maar wel met USB en hdmi aansluiting. Dus in theorie zou het misschien kunnen werken. Je hebt dan ook nog een afstandsbediening/draadloos toetsenbord nodig om e.e.a. te bedienen.

donna53
door donna53 - Jun 5, 2014 om 09:39
98 Antwoorden / 10 Vragen

Beset Diumenge en Endemion,

Bedankt voor de uitleg. Ik ga idd. proberen om de laptop dan als router te laten werken, want ik vrees dan een Androidstick niet met een webstick gecombineerd kan worden (maar dat ga ik nog navragen)
Nu heb ik de laptop bekabeld aan de tv hangen, maar dan moet je dus aldoor opstaan om de tv via laptop te bedienen (of je moet een heeeeeeeel lange HDMI kabel gebruiken)
Als de laptop als router werkt (weet niet of de webstick dat aan kan en niet uitslaat als ik dan inlog via de tv) zou het moeten kunnen.
Ik heb de pagina uitgedraaid en ga het stap voor stap proberen.
Bedankt in ieder geval!

endemion
door endemion - Jun 6, 2014 om 14:01
237 Antwoorden / 3 Vragen

Waarom wil je precies de laptop uit de vergelijking halen? Als het puur een kwestie is dat je de SmartTV via reguliere weg wilt kunnen bedienen dan is het enkel zaak om de TV van internet te voorzien. Dat kan vrij makkelijk door je laptop als router/AP in te zetten.

Zoals het hieronder beschreven staat zou het wel moeten kunnen.
Als je de TV in kwestie bekabeld zou willen verbinden (niet elke smart tv heeft wifi mogelijkheden) gewoon eerst ff je wlan en lan adapter bridgen via de adapter settings in het netwerk centrum van windows (gewoon beide selecteren » rechts klikken » bridge kiezen).
http://www.redmondpie.com/how-to-set-up-wireless-ad-hoc-internet-connection-in-windows-8/