ha
door handigeman007 Feb 24, 2006 om 17:11
Computers & telefonie

Tweede harddisk

Hallo,

Kan ik zomaar een tweede harddisk (western digital caviar 26400, 6,5 GB, IDE Hard Drive) plaatsen in mijn pc (Win XP SP2; Intel Pentium 4, 3 GHz;). Er zit al een 200 GB Seagate harddisk in.

Mocht ik nog meer informatie moeten verstrekken dan moet u dat maar even zeggen...

Met vriendelijke groet,

C. de Zoete

Specificaties 'tweede' harddisk (voor uitgebreide specs: http://www.dealtime.com/xPF-Western_Digital_Caviar_6_4_GB_AC26400):

Western Digital Caviar 26400 Enhanced IDE Drive

Model AC26400-60RN

13325 Cyl - 15 heads - 63 spt - 6448.6 Mb

Specificaties huidige harddisk (voor uitgebreide specs: http://www.seagate.com/cda/products/discsales/marketing/detail/0,1081,613,00.html):

Barracuda 7200.7 Plus

Model Number:ST3200021A
Capacity:200 GB
Speed:7200 rpm
Seek time:11.5 ms avg
Interface:Ultra ATA/100

664 8 Rapporteer

ha
door handigeman007 - Feb 24, 2006 om 17:37
12 Antwoorden / 10 Vragen

Dat Slave en Master doe je toch met zo'n stukje plastic, waarmee je bepaalde pinnetjes afsluit? Mocht het niet duidelijk zijn, dan wil ik wel even een foto publiceren.

C. de Zoete

ha
door handigeman007 - Feb 24, 2006 om 17:38
12 Antwoorden / 10 Vragen

Het maakt dus niet uit dat de ene disk (S)ATA is en de andere IDE?

ph
door phinder - Feb 24, 2006 om 17:46
433 Antwoorden / 4 Vragen

ATA is een nieuwe "variant" van IDE. Het is niet helemaal hetzelfde, maar wel overeenkomstig. Een ATA-schijf op een IDE bus zal niet werken ( of in ieder geval niet optimaal ). Andersom moet kunnen.

Maar nogmaals, ik zou het niet doen. Het produceert alleen maar warmte en de winst is minimaal !

ha
door handigeman007 - Feb 24, 2006 om 17:52
12 Antwoorden / 10 Vragen

Hartelijk dank en ik denk dat ik er inderdaad maar van af zie, er zitten meer nadelen aan dan voordelen, en inderdaad zo als u al zei, zit je met de temperatuur en de ruimte....

C. de Zoete

dirck
door dirck - Feb 24, 2006 om 19:12
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Wat je wel zou kunnen doen, is een USB externe behuizing aan te
schaffen, daar kun je dan de harde schijf in doen en die gebruiken als
verwisselbare schijf binnen Windows.

Daar kun je dan back-up's, mp3 bestanden, foto's, enz... opzetten.

En die behuizing kun je dan heel makkelijk weer op een andere computer aansluiten via de USB poort.

ph
door phinder - Feb 24, 2006 om 20:42
433 Antwoorden / 4 Vragen

ja,

mits U de 2e disk op slave ( switch op hd zelf ) zet en de 1e op master hebt staan kan dit zonder problemen.
Belangrijkere vraag is waarom U een 6,5 Gb HD wilt plaatsen bij een 200 Gb !!!! schijf ..... De toevoeging is minimaal en absoluut niet de moeite waard !

Ik zou zeggen, niet doen !

gr. Niels

ha
door handigeman007 - Feb 24, 2006 om 20:43
12 Antwoorden / 10 Vragen

Hartelijk dank voor uw reactie. Ik zal eens kijken naar zo'n externe behuizing!

C. de Zoete

silly4
door silly4 - Feb 25, 2006 om 17:17
24 Antwoorden / 2 Vragen

Mits de aansluiting op het moederbord ook ATA (=IDE) is wel. ATA  is oude versie. SATA is niuwere versie Wanneer de nieuwe Harde schijf als 2de. komt => 1ste. = master, 2de. = slave. Heeft je moederbord SATA-aansluitingen dan zou je een kaartje kunnen vijplaatsen met IDE- aansluitingen. SATA werkt iets nauwkeuriger maar voor thuisgebruik n(nog) niet zo interresant.