ge
door gertvalk Nov 20, 2008 om 21:56
Computers & telefonie

Uitbreiden geheugen

ik wil het geheugen van mijn computer upgraden. Gegevens moederbord Asus A7V8X-MX, thans zit er 768mb in en ik wil dit upgraden naar 1GB of meer. memory clock geeft aan DDR 333, kan er dan toch een geheugenkaart in van 400mHz? verder zou ik ook graag het verschil willen weten tussen PC2100, PC2700, PC3200, is het zo hoe hoger het getal hoe meer snelheid je hebt? en als laatste vraag: wat is het verschil tussen DDR, DDR1, DDR2 en DDR#?

764 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 20, 2008 om 23:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je 400Mhz geheugen (lees: pc3200) plaatst in een systeem dat op 333MHz werkt, draait het in de regel gewoon, het snelste geheugen werkt dan gewoon op een lagere snelheid. Omgekeerd kan niet.

Het belangrijkste verschil tussen DDR (=DDR1), DDR2 en DDR3 is, behalve de snelheid en de prijs, dat het fysiek niet uitwisselbaar is. Je moet dus echt het juiste soort geheugen kopen, anders past het gewoon niet. Het is dus niet zo dat je kunt zeggen: ach DDR2 is toch sneller en goedkoper ook nog, dan kies ik dat wel. Nee dus.

Je moederbord heb ik niet gegoogled, maar het is ook mogelijk dat het ook op 400MHz kan draaien, in dat geval zou het interessant kunnen zijn om alle pc2700 (333MHz) eruit te gooien en pc3200 (400MHz) aan te schaffen.

Kijk vooral ook even hoeveel geheugenbanken er totaal in je computer kunnen. Er zijn ook moederborden die alleen maar dubbelzijdige reepjes lusten, let daar op.

ve
door verwijderd - Nov 21, 2008 om 14:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb wel even naar dat mobo gekeken en het lijkt op 333 als top te
hebben. Er kan ook 400 in, maar die zal terugschakelen. Mijn advies:
als je het zelf kan; memory eruit halen en met mobo-manual naar goede
PC-handelaar . Anders de kast even onder je arm. Elk
PC-bedrijf zet ze zo voor je in. (Oh ja, en als je met kast gaat, bel
zeker van te voren of ze het memory in voorraad hebben, anders sjouw je voor niks)

De verschillen tussen ddr-versies hebben betrekking op o.a. snelheid en
voltjes en voetjes.  En daar zijn de diverse googlepages heel duidelijk over.

Verder is het antwoord van Edwardus erg duidelijk.

ve
door verwijderd - Nov 21, 2008 om 17:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

om percies te weten welk soort er in moet kun het beste je pc even los kopelen en dan de pc even open maken.haal dan voorzichtig een geheugen plaatje er uit en met de gegevens die er op staan kun mee naar de winkel en als er niet veel op staat neem hem mee naar de winkel daar weten er alles van.moet je er wel bij waarschuwen dat je wel aan de zijkanten moet vast paken en niet aan de kant van de zwarte plaatjes

ve
door verwijderd - Nov 22, 2008 om 02:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt een wat "ouder" type geheugen Dit is helaas wat duurder dan het huidige DDR2 geheugen, maar kost ongeveer 35 euro voor 512 MB en 60 euro voor 1 GB.

Je kunt zoals gezegt WEL SNELLER geheugen plaatsen b.v. 400 Mhz

en zelfs 333 MHZ + 400 Mhz , maar deze draaien dan beide gewoon op 333 Mhz.

Suc6

Groetjes Keessie

ve
door verwijderd - Nov 22, 2008 om 02:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou Keessie ik weet niet waar jij koopt, maar je bent ongeveer 2x te duur uit! Dan heb ik het over de gewone merken zoals Dane-Elec, Transcend, Corsair, Kingston.

ve
door verwijderd - Nov 22, 2008 om 11:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik ben laatst ook op zoek geweest naar extra geheugen.
ik wilde een kitje van 2 reepjes van 1 GB per stuk kopen.

voor een kitje van 2 X 1 GB ddr 400Mhz pc3200 was ik tussen de 55 euro (a-data) en 85 euro (dane-elec) kwijt.
maar ik heb ook (internet)winkels gezien,waar ze 2 tientjes meer vroegen.

een tip:
google je moederbord en kijk wat voor geheugen ondersteund wordt.
ik wist ook van de hoed noch de rand van geheugen.
door te googlen op ddr geheugen en werk geheugen e.d,kwam ik op verschillende fora en product pagina's.
daar ben ik een stuk wijzer van geworden.

door op sites als bv www.hardware.info verschillende winkels te vergelijken,kan je zien waar je het voordeligst uit bent.