maryvon
door maryvon Dec 8, 2005 om 11:07
Computers & telefonie

Uitschakelen computer

Ik heb nu 2 keer meegemaakt dat de computer zichzelf uitschakeld, de eerste keer is het gebeurt terwijl ik in een andere kamer zat, ik heb hier dus niets van meegekregen, de 2e keer is nu net geweest.

Ik zit achter de computer iets op de schrijven en hij gaat gewoon spontaan uit.

Hij is niet warm, de koeling werkt goed, hij maakt geen gekke geluiden, dus ik vind dit erg vreemd, iemand een idee wat dit kan zijn.

5367 36 Rapporteer

wouteroud
door wouteroud - Dec 8, 2005 om 11:56
45 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je je pc al op virussen gescant?

ijzerbroot
door ijzerbroot - Dec 8, 2005 om 14:42
460 Antwoorden / 6 Vragen

Beste maryvon,

schakelt uw computer zich uit (inclusief afsluiten van windows), of valt deze uit (bij her-opstarten wordt eerst een schijfcontrole uitgevoerd), of staat íe dan in de "slaapstand" (bij bv toetsdruk doet ‘ie het weer)?

IJzerbroot

maryvon
door maryvon - Dec 8, 2005 om 15:52
99 Antwoorden / 44 Vragen

Hij valt echt uit, dus zonder eerst alles af te sluiten.

Ik moet dan weer op de aan knop drukken om weer te starten. Ik krijg dan weer gewoon het opstart scherm, geen bijz.

Ik heb inmiddels ook even een scan gedaan, niets gevonden.

ijzerbroot
door ijzerbroot - Dec 8, 2005 om 16:26
460 Antwoorden / 6 Vragen

Beste maryvon,

voor zover ik weet komt windows steeds met een schijf-controle scherm (blauw, met voorgangsbalk), wanneer de pc is uitgezet/ gegaan zonder dat windows ook werd afgesloten. U geeft aan dat u, na het uitvallen, weer op de "aan" knop moet drukken en dat u dan gewoon het oude vertrouwde opstartscherm krijgt? Dan is mijn conclusie dat windows dus wel degelijk is afgesloten bij het uitschakelen... (U kunt dit controleren door gewoon de stekker er uit te halen of door op een "uit" knop te drukken -indien aanwezig-. Bij opnieuw opstarten zult u dan een andere opstart zien - eerst de scan, dan pas de opstart- dan u gewend was).

Graag iets meer info over de pc, besturingssysteem en de gebruikte scanners.

Heef u ooit iets gedaan met de energie-beheer opties op die pc en/ of heeft u recent nieuwe hardware geïnstalleerd of laten installeren? Hebben anderen toegang tot uw pc?

IJzerbroot

ro
door ronny530 - Dec 8, 2005 om 16:35
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Als het systeem op xp draait en de schijf is ingesteld op ntfs dan vind er bij opstarten geen schijfcontrole plaats. Dit is wel handmatig te doen. Een oplossing is het niet maar een aanvulling.

Ronny.

maryvon
door maryvon - Dec 8, 2005 om 21:48
99 Antwoorden / 44 Vragen

Graag iets meer info over de pc, besturingssysteem en de gebruikte scanners.

AMD Athlon(TM)Xp 2200+

home edition 2002 XP.

SP2 geinstalleerd.

Norton 2005 anti virus.

Geen nieuwe programma,s geinstalleerd de laatste tijd.

De computer gaat direct uit, dus niet zoals het normaal gaat als je zelf afsluit, dus stap voor stap, maar boem uit.

Ik heb zelf ook al gekeken bij energiebeheer, maar volgens mij staat alles goed.

ijzerbroot
door ijzerbroot - Dec 8, 2005 om 23:13
460 Antwoorden / 6 Vragen

Dan ga ik echt denken aan een probleem met de voeding. Controleer alle electriciteitsdraden naar en in de pc eens, mogelijk zit er één niet echt goed.

Maar: mocht u nog garantie op die pc hebben, dan lijkt dit me een goed moment om daar op terug te vallen...

IJzerbroot

ja
door jan61 - Dec 9, 2005 om 15:10
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Maryvon,

Ik heb het zelfde gehad dat tijdens werkzaamheden ineens de laptop er mee ophield zonder waarschuwing. En ook dat ie het daarna wel weer deed, soms ook niet.  Ik ben er door onderzoek achter gekomen dat de middenpin van het zeg maar stopcontact in de laptop, loszat en daardoor slecht contact maakt met de stekker, en het inwendige in de pc natuurlijk. Daardoor laadt ie niet meer op en zo gauw de accu dan leeg is geeft ie geen waarschuwing en is het over en uit. Ik heb de stekker met een stukje zilverfolie opgevuld en het snoer aan de achterzijde van de pc met een paar sluitzakstripjes en tape over de stekker vastgezet. En nu werkt de laptop weer prima, echter niet meer zonder het snoer. Maar dat maakt me niet veel uit. Ikdenk dat de laptop een keer te hard op de stekker is gekomen waardoor deze losgeraakt is.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Gezien de andere antwoorden en jouw reakties denk ik dat het goed mogelijk is dat jij het zelfde probleem heb dan ik had.

succes en vr gr.

ji
door jiggy247 - Dec 9, 2005 om 15:17
4 Antwoorden / 2 Vragen

Hmmm...

Bij mij is dit nu ook al een paar keer gebeurt, heb ook nog zat garantie dus als jij al wat meer weet vertel 't me dan aub.

Zoals altijd met helpdesks en services, los ik 't zelf stukken sneller op! Moet ik wel ff weten wat ik moet fixxen ;)

Gr.

jo
door jolandal - Dec 9, 2005 om 15:42
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb het probleem gehad toen ik een webcam had van trust. en of ie nou aan stond of niet mijn pc ging regelmatig uit. Andere cam gekocht en het probleem is weg. Misschien heeft U ook een nieuw apparaat aan de pc gekoppeld?

ji
door jiggy247 - Dec 9, 2005 om 15:46
4 Antwoorden / 2 Vragen

Gehackte mp3 spelers :)

Zit wel wat in.. dank je.

maryvon
door maryvon - Dec 9, 2005 om 15:52
99 Antwoorden / 44 Vragen

Kiekisier,

Dit vind ik een goed advies, ga ik zeker even doen, als het dus daadwerkelijk zo is, dan zie je dus ook wat de fout is geweest.

Handige tip.

kiekisier
door kiekisier - Dec 9, 2005 om 15:53
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Maryvon,

Wees gerust, hardwarematig is er hoogstwaarschijnlijk niets aan de hand. Vroeger (windows 95/98) crashte de computer ook regelmatig door een bepaalde software fout. Dit is tegenwoordig nog steeds zo, maar om ons niet meer lastig te vallen met een irritant blauw scherm heeft windows XP dit uitgeschakeld.

Oftwel, windows denkt een ernstige fout te ontdekken, hardware danwel softwarematig, stopt er mee en start netjes opnieuw op.

Het blauwe scherm dat, net als vroeger, aangeeft waar precies de fout ligt kan je wel te voorschijn laten komen. Namelijk op de volgende manier:

  1. Klik met de rechtse muisknop op "deze computer"en kies eigenschappen.

  2. Kies tabblad "Geavanceerd"

  3. klik bij Opstart- en herstelinstellingen op instellingen.

  4. Haal het vinkje bij "de computer automatisch opstarten" uit.

Een volgende keer als de computer weer "crashed" komt het blauwe scherm te voorschijn met foutmeldingen. M.b.v. deze foutmelding kan je via het internet verder zoeken.

Succes.

maryvon
door maryvon - Dec 9, 2005 om 16:21
99 Antwoorden / 44 Vragen

Ijzerbroot,

Bedankt voor het meedenken.

Pepe

he
door hencavanhees - Dec 9, 2005 om 16:23
1 Antwoorden / 0 Vragen

Dit lijkt op een virus. Even de p.c. scannen met een goede antiviurs-scan, eventueel in veilige modus.

Helpt dit niet, probeer dan eens met systeem herstel.

S6.

Henc@

ge
door gert949 - Dec 9, 2005 om 16:31
10 Antwoorden / 0 Vragen

heb laatst het zelfde gehad,word ook steeds erger totdat hij helemaal niet meer opstart,het betrefd hier een kapotte voeding.

suc6 gert949

ha
door hansdreve - Dec 9, 2005 om 16:45
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb laatst ook iets dergelijks meegemaakt. Totaal onduidelijk wat er aan de hand was.

Hardwarematig is de beste richting om in te kijken, wat anderen al schrijven mogelijk de voeding. Bij mij bleek de ventilator van de processor niet meer te werken. Dat ding werd dus te heet en schakkelde zichzelf uit. De tussenposen werden steeds korter (als ik de computer na de crash weer opgestart had).

Wellicht ook iets om even naar te kijken.

In elk geval; Succes!

ri
door rijk4sim - Dec 9, 2005 om 16:56
2 Antwoorden / 6 Vragen
ea
door eatrading - Dec 9, 2005 om 16:56
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Maryvon,

Ik heb met mijn Pc hetzelfde probleem gehad. Vaak moest ik de aan/uit knop eerst langere tijd ingedrukt houden waarna het ledje van mijn Pc doofde en daarna kon ik hem weer opnieuw opstarten. Soms kwam er een foutmelding en soms ook weer niet. Op gegeven moment stopte mijn Pc weer spontaan en kon niet meer opgestart worden. Heb hem toen weggebracht naar mijn dealer en die concludeerde dat de voeding defect was. Nieuwe voeding laten plaatsen en de Pc was weer in orde. Echter maar voor twee maanden. Weer hetzelfde. Pc weer weggebracht en er werd een nieuwe maar dan een ander merk voeding in geplaatst die niet zo warm werd en nu draait de Pc weer perfect sinds een half jaar. Tweede voeding krijg ik uit garantie. Dus misschien toch al een begin van een fout / storing in je voeding. De koeling werkte bij mij ook goed, namelijk twee blowers. Misschien verstandig om je dealer te raadplegen dat de voeding niet goed is nu hij nog in de garantie zit. Ik hoop dat je iets aan deze informatie hebt en ik ben benieuwd wat het precies is.

Vriendelijke Groet,

Bert

ri
door rijk4sim - Dec 9, 2005 om 16:58
2 Antwoorden / 6 Vragen

hier sim,

waarschijnlijk een knop die blijft hangen de aan/uitknop of zo

laat me horen als dat zo is

jo
door jora41 - Dec 9, 2005 om 17:14
8 Antwoorden / 11 Vragen

had het ook  maar dat kwam omdat ik sp 2 had geeinstalleerd . ik had een originele cd ervan maar mijn computer ging heel vreemd doen( slecht werkende progamma's uitvallen computer etc etc )

service pack 2 eraf halen en dan automatische updates uitschakelen

gr john

lemmy
door lemmy - Dec 9, 2005 om 17:49
42 Antwoorden / 1 Vragen

Net als een paar andere mensen, denk ik in eerste instantie ook aan de
voeding. Kan dus zijn dat de voeding gewoon 'op' is, of dat er nieuwe
hardware bij is geplaatst waardoor de voeding eigenlijk te licht is (te
weinig watts kan leveren). Wat ook nog kan is dat het simpelweg een
welliswaar nieuwe maar instabiele voeding is (vooral goedkopere
voedingen zijn niet altijd in staat een constante minimaal vermogen te
leveren). Een andere oorzaak kan zijn dat de koeling niet toereikend
is, waardoor de bios op een bepaald moment de pc uitschakeld om schade
te voorkomen.

Een virus tenslotte zou ook nog kunnen hoewel mij geen virussen bekend
zijn die de pc alleen afsluiten. Wel was er behoorlijke tijd geleden
een virus in omloop dat de pc afsluit na het geven van een
waarschuwingsmelding, maar dat zou je dan gezien moeten hebben (melding
lijkt afkomstig van Windows zelf maar is dus van het virus). In eerste
instantie zou ik beginnen met de voeding (ik ga er even van uit dat je
alle aansluitingen hebt nagelopen en dat alle kabels dus goed vast
zitten).

maryvon
door maryvon - Dec 9, 2005 om 18:33
99 Antwoorden / 44 Vragen

De computer is al meer dan 2 jaar oud, dus garantie heb ik allang niet meer.

Het is nu 2 keer gebeurd, zat wel een aantal weken tussen, gebeurt het weer dat laat ik toch even naar de voeding kijken.

ea
door eatrading - Dec 9, 2005 om 19:30
2 Antwoorden / 1 Vragen

Indien er langere tijd tussen zit kan dit ook een mogelijkheid zijn van stof in de Pc zoals eerder door iemand vermeld meen ik. Als ik mijn Pc open maak zit er ook behoorlijk wat stof in dat od de blower e.d. zit gekleeft. Dit kan veroorzaken dat inderdaad de temparatuur te hoog wordt en de beveiliging inderdaad de Pc automatisch uitschakeld. Bij mij is deze storing gekomen nadat SP 2 was geïnstaleerd. Hoewel deze er nu nog opzit natuurlijk, maar ik heb nu dus nergens geen last meer van met mijn nieuwe voeding. Maar ik blaas wel geregeld mijn Pc van binnen schoon op een voorzichtige manier met een busje lucht.

Vriendelijke Groet,

Bert

ar
door arjanovezall - Dec 9, 2005 om 20:00
1 Antwoorden / 0 Vragen

Waarschijnlijk heeft U iemand die erop een of andere manier erin geslaagd is om in uw computer te komen.

Zelf heb ik een goede PC-vriend die op afstand in mijn PC kan komen.
Dit is alleen bij probelmen. Je ziet dan welke handelingen hij
uitvoert, doordat het pijltje door het beeld gaat met de compenenten
die hij aanstuurt.

Nadien moet hij zich weer afmelden en sluit inderdaad de computer.

Met vr.gr. Arjan Ovezall

ah
door ahead - Dec 9, 2005 om 20:11
17 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo

Ik heb hetzelfde probleem meer malen gehad met mijn laptop.

Kreeg van Dell onderstaande optie en was het helemaal over
Betrof dus de update van de BIOS
Succes ermee

Wij raden u aan om uw bios te updaten. Let op, u dient
> de laptop op de stroom aan te sluiten en de batterij
> moet in het systeem zitten. Controleert u versie d.m.v.
> F2 of DELETE of F10 te drukken bij blauwe Dell logo bij
> opstarten van uw system. Meestal staat het versie nummer
> rechtsbovenaan of op eerste scherm onderaan, 'bios
> version A05 bijvoorbeeld'. Let op, soms kunt niet meteen
> update naar de allerlaatste update. Dan zult
> bijvoorbeeld als u a05 heeft, u updaten naar a10 en
> daarna pas naar a12.
>
> U kunt op onze Dell support site, uw updates binnenhalen
> voor uw systeem. Hier onder de link van onze support
> site. U moet dan naar onderdeel 'FlashBIOS Updates'.
>
> http://Support.Dell.com/
>
> Klik op eventueel op usa.
> Onder onderwerp consumer klik op 'home & home office'
> Klik op 'Downloads'
> Vul of uw service tag in of kies u systeem model.
> klik op pijltje er achter, wat u had gekozen.
>
> Select Your Download Category -> all
> Select an Operating System -> Windows XP
> Select an Operating System Language -> English
>
> klik dan op 'submit'
>
> U krijgt nu uw updates te zien voor uw systeem.
> U dient naar onderdeel 'FlashBIOS Updates' te gaan.
> Klikt u op 'previous versions' om eerdere versies te

DAARNA BIJ OPSTART F2 DAN OP !E PAG ALT-F EN TIJD EN DATUM INSTELLEN - ESC
EN SAVE

> zien.
>
> Gebeurd het ook als u alleen de batterij in uw systeem heeft
> zitten?
>
> Gebeurt het ook als u alleen de stroom adapter aansluit op het
> systeem?
>
> Wordt het systeem erg heet?
>
> Kunt het systeem meteen weer aanzetten na de shutdown of dient
> u even te wachten voordat het systeem weer aan wil(mogelijk hitte
> probleem)?
>
> Wij raden u aan om een hardware test uit te voeren op uw system.
> Bij het opstarten van de  pc, drukt bij het blauwe Dell logo
> op
> F12 een paar keer. U kiest nu voor diagnostics, 32 bit Dell diag,
> extended of full Delldiag(lange), express Delldiag(korte).
>
> Het kan zijn dat hij vraagt om de resource cd, u dient deze in
> de cdrom speler te plaatsen. Let op, u dient wel een floppy in
> de diskette drive te  hebben tijdens de test. In cdroms
> speler(s), dient u een cdrom met gegevens te hebben. Mocht er
> een melding optreden tijdens de delldiag test, schrijft u deze
> volledig op en wij willen graag weten bij welke onderdeel het
> mis ging.

ah
door ahead - Dec 9, 2005 om 20:12
17 Antwoorden / 2 Vragen
kiekisier
door kiekisier - Dec 9, 2005 om 20:27
2 Antwoorden / 0 Vragen

Een bios updaten is echt alleen geschikt voor de wat meer ervaren computergebruiker. Het kan natuurlijk wel goed gaan, maar de ervaringen, lees de forums er maar op na, leren dat dit ook zeer regelmatig fout gaat. Als de backup niet goed gemaakt is, is er maar een zeer moeizame weg terug. Ik begrijp niet dat een instantie als Dell dit voorstelt bij een dergelijke foutmelding.

Nogmaals, schakel het automatisch opstarten uit en kijk met welke foutmelding hij komt. Op die manier ben ik er eens achtergekomen dat bijvoorbeeld twee geheugenbankjes van verschillende merken met elkaar een conflict vormden.

Met de voeding is niets mis, nieuwe hardware zou een mogelijk oorzaak kunnen zijn.

Succes.

va
door vauxhall22 - Dec 10, 2005 om 00:07
7 Antwoorden / 0 Vragen

hey ijzerbrood,

denk dat je gelijk hebt en dat de voeding voor de accute stops zorgt,controleer ook of het niet de videokaart is of andere apparaten die voor kortsluiting zorgen.

met vriendelijke groet,

linkerbeeldscherm

va
door vauxhall22 - Dec 10, 2005 om 00:09
7 Antwoorden / 0 Vragen

hey ijzerbrood,

denk dat je gelijk hebt en dat de voeding voor de accute stops zorgt,controleer ook of het niet de videokaart is of andere apparaten die voor kortsluiting zorgen.

met vriendelijke groet,

linkerbeeldscherm

al
door alzapua1 - Dec 10, 2005 om 09:28
2 Antwoorden / 0 Vragen

Klik op Start; klik op Configuratiescherm; klik op Energiebeheer: er verschijnt een scherm. Klik daar zonodig op Energiebeheerschema's (links boven). Er verschijnen 4 omlaaggerichte pijltjes Keuzemenu).

Zet het eerste pijltje op "Altijd aan" en de andere 3 pijltjes op "Altijd aan". Klik daarna op OK (onderaan). De xomputer zal daarna niet meer onverwacht in de slaapstand springen of op zwart gaan.

Succes!

al
door alzapua1 - Dec 10, 2005 om 09:34
2 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry, in mijn reactie is een foutje geslopen. In de laatste zin moet staan: zet de laatste 3 pijltjes op "Nooit".

That should do it. Bye

en
door ennovyenkids - Dec 10, 2005 om 14:14
1 Antwoorden / 0 Vragen

wij hebben het met verschillende apparaten gehad op een bepaald stop contact dat bleek dus niet geaard te zijn misschien bij jou ook het probleem

hdubois
door hdubois - Dec 10, 2005 om 16:52
15 Antwoorden / 8 Vragen

Heb ik ook eens meegemaakt.Heb daarna de onderste handelingen vericht.En de voedingskabel verwijderd en opnieuw bevestigd "de zekerheid dat hij goed zat" toen was het probleem verholpen.

succes.hdubois

Klik met de rechtse muisknop op "deze computer"en kies eigenschappen.

Kies tabblad "Geavanceerd"

klik bij Opstart- en herstelinstellingen op instellingen.

Haal het vinkje bij "de computer automatisch opstarten" uit

ne
door newbees - Dec 11, 2005 om 12:29
1 Antwoorden / 0 Vragen

maryvon

Ik heb dit probleem ook meegemaakt. Bij mij was het oververhitting waardoor de PC automatisch stopte. Na enkele minuten ging het weer. Oorzaak: op ventilatoren (3 stuks) in de PC (afhankelijk van de ruimte waar deze staat / geberuikt wordt) was stof / vuil afgezet waardoor de koeling onvoldoende was. Oplossing: PC uitzetten, kast open maken (denk aan de statische electriciteit; even contact maken met de kast en een metalen voorwerp; buis van verwarming). Met een klein penseeltje de fan schoonmaken en met een spuitbus met perslucht dit wegblazen. Heb je een laptop, ga naar een goede computerzaak en laat dit doen. Kost wel een paar centen maar je kunt in een laptop er veel moeilijker bij.

ve
door verkouteren - Dec 12, 2005 om 18:10
1 Antwoorden / 0 Vragen

SASSER virus ?

Nl. ca.2 jaar gEleden was er veel gedoe omdat bedrijven plat gingen wegens afsluiten computers door SASSER virus