ke
door keela Dec 5, 2005 om 16:10
Computers & telefonie

UNABLE_BOOT_VOLUME - Packard Bell Laptop

Mijn ouders hebben een BIG problem.

Ze hebben een laptop van Packard Bell. Die is nu 13 maanden.
Sinds gisteren kan hij ineens niet meer opstarten.
Niet in de veilige modus, of de laatst bekende werkende configuratie (of hoe dat ook allemaal heet).

Als we willen opstarten, dan probeert ie het wel...je krijgt eerst een packard bell logo en daarna het Windows XP logo en dan geeft ie in een flits een blauw scherm en dan zegt ie weer dat je kan kiezen uit de veilige modus ............ of opnieuw opstarten.

1x heb ik het blauwe scherm kunnen lezen en het gaat in principe om de foutmelding:

UNABLE_BOOT_VOLUME

Wie o wie weet wat dit inhoudt en kan ons eventueel helpen?

Die laptop zit nu net buiten de garantieperiode en het is hun eerste computer.
Ze zitten nu al dat ze er nooit meer één kopen als ze maar zo kort meegaan.

Hoop dat iemand kan helpen.
Alvast bedankt.

989 4 Rapporteer

chery
door chery - Dec 5, 2005 om 16:24
18 Antwoorden / 1 Vragen

hallo

heeft misschien met u c schijf te maken die kan die waarschijnlijk niet meer vinden hopelijk heeft u overal back ups van gemaakt van belangrijke dingen die op u pc staan probeer met de winkel te bellen en vraag naar oplosing

mvg chery

pr
door prikkie - Dec 5, 2005 om 16:32
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik herken de tekst een beetje, bij mij kwam ook een blauw scherm met daarbij een foutmelding met een hééle boel nullen.

Bij mij stond er "Unmountable_boot_volume. Ik denk dat jij dit ook bedoeld.

Ik ben toen enorm geholpen met onderstaande uitleg.

Krijg je bij het opstarten van Windows XP na korte tijd al een "blue screen" (blauw scherm) met de melding : "Unmountable boot volume", geen paniek dan want met onderstaande hint kan je alles terug vlot laten werken zonder verlies van persoonlijke data.
Wat heb je nodig : jouw WindowsXP-cd

Stap 1)
start op met de WinXP-cd en wanneer je aan het Setup-scherm komt, zie je een mogelijkheid om de letter "r" in te drukken. Doe dit dus.

Stap 2)
Hierdoor krijg je, jawel, een dos-prompt (de "anciens" onder de pc-gebruikers zullen nu waarschijnlijk in tranen uitbarsten en terugdenken aan heerlijke tijden wanneer je nog écht baas was over je pc, droog snel die tranen zodat we kunnen voortgaan).

Stap 3)
Typ in die dos-prompt het volgende : "chkdsk /p" (zonder de aanhalingstekens) en druk op Enter.

Stap 4)
Bevestig indien gevraagd en laat het ding maar zijn werk doen.

Stap 5)
Wanneer dit gedaan is en de dos-prompt terug vrij is, typ dan ook nog es "fixboot" (zonder de aanhalingstekens), bevestig indien nodig en druk terug op Enter.

Mocht dit om de één of andere reden niet werken voor jou, vervang dan stap 3,4 en 5 door in de dos-prompt het volgende commando in te typen :
"chkdsk /r" (zonder de aanhalingstekens).

Wanneer checkdisk of fixboot klaar is, typ dan "exit" (terug zonder...) in het venster van de dos-prompt en druk op Enter. Hierdoor zou de pc terug moeten opstarten, neem er dan best eerst de WindowsXP-cdrom uit of start op langs de harde schijf en niet cd en alles zou terug picobello moeten gaan. Dat deed het toch bij mij...

Ik hoop dat je aan bovenstaand verhaal iets hebt.

bart1979
door bart1979 - Dec 5, 2005 om 16:34
11 Antwoorden / 0 Vragen

idd een BIG problem ja, maar niet onoplosbaar.
Wat er aan de hand is, is dat de pc het boot (opstart) gedeelte van de harde schijf niet meer kan vinden.

Wat kan jij eraan doen?
Ik ga er even vanuit dat je windows XP op de computer hebt staan.

optie 1: neem een windows xp cd-rom en laat de laptop opstarten van deze cd. ga naar de windows xp reparatiemodule (type R in) en kies voor chkdsk/f. Deze optie controleert je harde schijf en repareert hem waar nodig.

optie 2: download knoppix (gratis linux programma, http://www.knoppix.org/) en start hiermee de pc op. Knoppix kan je op je eigen pc downloaden en past op 1 cd-rom. opstarten gebeurt ook van deze cd-rom. brandt alle bestanden die je ouders nog nodig hebben op cd (knoppix heeft een ingebouwd brandprogramma,) en herinstalleer windows xp.

succes

ijzerbroot
door ijzerbroot - Dec 6, 2005 om 09:17
460 Antwoorden / 6 Vragen

Beste keela,

uw ouders hebben niet een cd/ flop in de drive laten zitten, waardoor de laptop probeert te booten van een station zonder opstart-instructies?

In de bios wordt de boot-volgorde vastgelegd. Is die nog steeds correct? (eerst harde schijf, dan pas cd en/ of flop).

Dit is een bekend probleem, oplossingen worden bijvoorbeeld aangegeven op support.gateway.com en computerhope.com.

IJzerbroot