zw
door zwangertje Aug 24, 2007 om 22:35
Computers & telefonie

UPC weigert geld terug te betalen

Mijn ouders hebben bij UPC per abuis vanaf januari 2007 betaalt voor een abonnement wat ze niet hebben. Zij zijn gebeld en daarna is er aan de deur een modem aangeboden, dit hebben zij geweigerd. Toch heeft UPC ze belast met een abonnement voor telefonie/internet. Mijn ouders zijn bijna 80 jaar en hebben niet eens een pc. Ik heb gebeld met UPC, zij kunnen zelfs zien dat er nooit gebruik is gemaakt van telefonie, internet en het hele modem. Toch zeggen zij dat het modem in hun bezit moet zijn omdat UPC het nooit terug heeft ontvangen van TNT. Ik heb gezegd dat ze dat dan maar moeten bewijzen, maar dat hoeven ze blijkbaar niet. Ik heb een brief geschreven dat zij het teveel betaalde terug moeten betalen cq moeten verrekenen. Bij UPC zeggen ze gewoon; we zullen het abonnement aanpassen maar het geld is toch al betaald dus krijg je niet terug ! DIT KAN TOCH NIET !!!! ben hiermee naar juridisch loket gegaan, zij hebben een brief geschreven maar krijgen geen reactie, vervolgens heeft juridisch loket een brief naar mijn ouders gestuurd dat ze het geld waarschijnlijk niet terugkrijgen. En daar laten ze het bij. Bij geschillencommissie kan het maanden gaan duren, en als mijn ouders dan niet betalen in de tussentijd, (er liggen herinneringen van het dure abonnement) worden ze misschien wel afgesloten, zover wil ik het niet laten komen. Wie kan me helpen want UPC reageert gewoon niet en ik wil dit voor mijn ouders oplossen. Het kan toch niet zo zijn dat je betaalt voor een abonnement wat je niet hebt, en vervolgens je geld gewoon niet meer terug krijgt. Ik weet niet goed waar ik nu nog voor hulp aan kan kloppen. Graag reacties waar ik verder mee kan.

395 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 24, 2007 om 22:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag zwangertje,

Er is wel degelijk een mogelijkheid om het geld terug te krijgen. Ga naar de bank van je ouders en vraag daar naar het formulier "melding onterechte incasso" vul dat in (zo nodig vul je meerdere formulieren in). Op die manier kun je een jaar lang alle onterechte incasso's via de bank (laten) storneren.

Informatie onterechte incasso:

Een vrijwel onbekende regel is, dat bij een onterechte automatische incasso je 12 maanden lang aan de bank vragen kunt vragen die incasso ongedaan te maken: de 12maandenregel. Je kunt dan een formulier "melding onterechte incasso" invullen. Er is sprake van een onterechte incasso als je aan het betreffende bedrijf nooit schriftelijk toestemming hebt verleend.

Sommige banken hebben de neiging om deze regel zogenaamd niet te kennen. Zij zijn echter wettelijk verplicht hieraan mee te werken!

Laat je dus niet afschepen bij de bank, maar eis dat zij hieraan meewerken!!! Dat zijn ze namelijk wettelijk verplicht!!!

Sukses, groeten, Read2.

ve
door verwijderd - Aug 24, 2007 om 23:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Prima antwoord van Read en het enige dat ik daar nog aan toe zou willen voegen is:

Voor het modem moet worden getekend voor ontvangst. Als het modem gewijgerd is, dan schat ik in dat er niet getekend is. UPC kan dan niet bewijzen dat het modem in bezit is van je ouders en zal zich bij TNT moeten vervoegen voor teruggave.

Waar zouden je ouders van afgesloten moeten worden als ze niet betalen? Kabel-tv? Ik meen te weten dat UPC geen kabel-tv afsluit bij niet betalen van het internet abonnement, maar het lijkt me toch een minder gunstige optie om die weg in te slaan.

ve
door verwijderd - Aug 24, 2007 om 23:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oeps, geweigerd natuurlijk.

ve
door verwijderd - Aug 25, 2007 om 11:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Read,

Ik moet er even bij zeggen dat mijn vader betaalt via acceptgiro. Hij dacht dat het gewoon duurder was geworden en heeft te goeder trouw, braaf betaald. Tot ik erachter kwam dat het niet klopte. Mijn vraag aan jou is dan ook, geldt die regel bij de bank ook als je via acceptgiro betaalt ipv automatische incasso?

En verder: de acceptgiro's die hij moet betalen is voor TV, telefonie en internet, dus wanneer hij niet zou betalen, betaalt hij dus ook niet voor TV, met als risoco dat ze dan misschien toch afsluiten.

Alvast bedankt

ve
door verwijderd - Aug 25, 2007 om 11:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ze kunnen dus evt. overwegen het bedrag te verminderen met de bedragen voor internet en telefonie door zelf het geld over te maken met de betreffende betalingskenmerken en na UPC een brief gestuurd te hebben dit te zullen doen onder verlmelding van de reden waarom.

Zoals ik al eerder schreef is dit wel een risico dat ze bewust moeten nemen.

ve
door verwijderd - Aug 25, 2007 om 13:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals dag zwangertje,

Je schrijft: geldt die regel bij de bank ook als je via acceptgiro betaalt ipv automatische incasso?

Het antwoord op deze vraag is: nee. Storneren kun je alleen maar bij automatische incasso's. Dat zij beweren dat zij de mediabox niet terug gekregen hebben is natuurlijk schandalig. Zij hebben zelf "ongevraagd" die box aan jouw ouders gestuurd die hem vervolgens hebben geweigerd aan te nemen. De bewijslast ligt dus bij UPC. Wie eist, bewijst!!! Ik zou dus vanaf nu geen cent meer betalen dan alleen het vroeger abonnementsgeld voor tv. Dit moet je wel even schriftelijk, aangetekend en met bewijs van ontvangst aan UPC meedelen. Eis in die brief ook het teveel betaalde nogmaals terug. Dreig met het inschakelen van een incassoburo als zij weigeren mee te werken. T.z.t. heb ik wel een betrouwbaar adres voor jou van een incassobureau dat (vrijwel gratis) ook voor particulieren werkt. Geef dan maar even een seintje.

Sukses, groeten, Read2.

ve
door verwijderd - Aug 28, 2007 om 16:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Read,

Inmiddels hebben mijn ouders weer een herinnering ontvangen met daarin de dreiging: bij niet betalen € 15.00 herinneringskosten erbij en het afsluiten/opschorten van de diensten van UPC.

Ik heb je advies opgevolgd en het normale standaard bedrag overgemaakt (mijn ouders natuurlijk)

Vervolgens heb ik een aangetekende brief gestuurd met jouw advies (incasso) Dus ik zou graag van jou dat adres van dat incassobureau willen ontvangen, zodat ik snel stappen kan ondernemen en dit hele idiote gedoe ten einde is.

Alvast bedankt.

ve
door verwijderd - Sep 5, 2007 om 19:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Read,

Nogmaals mijn verzoek voor het adres enz. van dat incasso bureau, dan kan ik hiermee verder, want inmiddels hebben mijn ouders alweer een rekening ontvangen. Het bedrag is alweer verhoogd. En dit terwijl ze inmiddels een gedeelte betaald hebben.Zij worden er stapelgek van.

Dus bij deze alsjeblieft de gegevens van het incassobureau dat jij aanbeveelt.

Alvast bedankt

groetjes

ve
door verwijderd - Sep 5, 2007 om 20:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Contactgegevens Nedincasso

Nedincasso

Postbus 95

6800 AB

Arnhem

Bezoekadres:

Cronjéstraat 10

6814 AH Arnhem

Algemeen tel: +31 (0) 26 - 3724 404

Fax: +31 (0) 26 - 3723 360

Verkoop +31 (0) 26 - 3724 508

Email: info@nedincasso.nl

Ik zou dit per e-mail doen in 1-e instantie.

Vraag dan ook naar de Sommatieservice.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Sep 24, 2007 om 22:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

allemaal bedankt voor jullie reactie,

ik heb het incassobureau ingeschakeld en die hebben alles meteen in werking gezet. ik heb contact met een zeer gedreven medewerker die er bovenop zit. Zij heten nu trouwens direct incasso.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp, ik ben er zeer mee geholpen.

vele groeten,

zwangertje

ve
door verwijderd - Sep 24, 2007 om 22:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag zwangertje,

Een prima zaak dat je niet over je heen laat lopen door zo'n ******** bedrijf als UPC. Ik hoop dat het inschakelen van dit incassobureau sukses zal brengen.

Vriendelijke groet, Read2.