ca
door careon Jan 30, 2008 om 11:10
Computers & telefonie

USB stick problemen

Ik heb een nieuwe USB stick met 1GB capaciteit. Als ik deze aansluit op
mijn computer op de USB poort dan wordt hij niet herkent en start de
Wizard Nieuwe Hardware om de bijbehorende software te zoeken en te
installeren. Natuurlijk is er geen software bij.
Op een andere computer doet hij het wel. Ook heb ik hem al omgeruild voor een nieuwe maar heb daar dezelfde problemen mee.
Een andere USB stick, een externe harde schijf en mijn camera doen het gewoon wel op de USB poorten.
Weet iemand wat er aan de hand is en hoe ik dit kan oplossen?
Alvast bedankt

1664 49 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 11:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een oplossing is omdat het een nieuwe stick is om deze te formateren op de pc waar deze het niet doet

waarschijnlijk zit er een oud besturingsprogramma op en deze herkend deze niet. Na het formateren zal het wel slagen

succes ermee , labswans

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 11:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wil ik graag proberen. Kan je mij vertellen hoe dat gaat? Ik heb windows XP.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 11:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als op met de linkermuistoets op mijn computer drukt dan ziet u de optie beheren weer aantikken dan kunt u de optei schijfbeheren dan ziet u al u schijven u kiest de stick tik hem aan dan kunt u de stick formateren.

Succes Valerius

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 11:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

De eerste mogelijkheid is :

Ga naar start met de muis , kies Deze computer.

Kijk of de usb stick hierbij staat

Is dat zo ? Klik een keer op de rechtermuisknop

Kies formateren.

Volg de instructies

Werkt het bovenstaande niet dan de volgende tweede oplossing

klik met de rechtermuisknop op het icoontje start

Klik op verkenner

Zoek de usb stick op , hier zal hij aan de zijkant wel staan

Klik met de rechtermuisknop een keer en kies formateren

volg de instructie op het scherm

groetjes ,labswans

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 11:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo careon,

Welke Windowsversie gebruik je? Onder windows XP (of Vista) zou het inderdaad zonder verdere installatie moeten werken. Onder een oudere versie van windows kan een driver noodzakelijk zijn.

Staat er nog een merk/type op de USB-stick vermeld?

Labswans schreef:
"Een oplossing is omdat het een nieuwe stick is om deze te formateren op de pc waar deze het niet doet"

Tja.. als er niets door de computer herkend wordt, valt er uiteraard ook niets te formatteren.

En anders zou ik zeggen, terug brengen naar de winkel en omruilen voor een ander merk/type.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 11:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Valerius,

Gedaan wat je zei maar de stick wordt niet herkend/niet weergegeven dus ik kan hem ook niet kiezen om te laten formatteren. Wat nu?

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 11:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook de tweede optie van Labzwans werkt niet helaas. Iemand anders nog een mogelijkheid? (windows XP)

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 11:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Krijg je andere USB-sticks wèl aan de praat?
Hoewel het geen probleem zou mogen zijn, kan het best zo zijn dat de USB-stick van het type USB2.0 (de snelle variant van 'gewoon' USB) is en dat er wellicht 'gewone' USB-poorten op je computer zitten. De oplossing is dan om óf een USB-stick van het gewone, langzame type te zoeken óf een extra PCI-kaartje met USB2.0-poorten te installeren.

Freya

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 12:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

De software die nodig is voor de USB stick staat meestal al in Windows, maar kan ook opgeslagen zijn in de USB stick zelf.
Open, voordat je de USB stick op de PC aansluit, eerst Deze computer.
Sluit dan de USB stick aan en kijk of de USB stick als een verwisselbare schijf tevoorschijn komt.
Kilk dan met de rechter muisknop op de USB stick en klik met de linker muisknop op Formatteren.

Formatteer dus de USB stick en het probleem zou over moeten zijn.

Formatteer de stick desnoods op een andere computer, waar de stick wel goed herkent wordt.

GSM

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 13:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Freya,
Ik heb USB 2.0 poorten op mijn computer.

Hoi GSM,
Via Mijn Computer lukt het niet omdat de stick niet gezien wordt.
Ik ga morgen op een andere computer de stick wel formatteren, kijken of dat helpt.

Groet
Careon

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 13:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je een ander usb apparaat aansluit werkt dat dan wel?

Mogelijk kan je eens kijken bij:

Start - configuratiescherm - systeem - hardware - apparaatbeheer, of mogelijk de usb poort is uitgeschakeld of foutmelding geeft of mogelijk niet werkt wegens defect.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 13:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan heel simpel zijn, soms wil de stick dezelfde schijfletter gebruiken als 1 die al in gebruik is.
Klik rechts op "Mijn Computer"
Kies "Management"
Kies "Schijf management"
Staat hij er hier wel tussen, klik rechts op de schijf en de schijf benaming kan gewijzigd worden

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 13:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gedaan wat je zei en krijg de volgende melding:
"Dit apparaat is niet juist geconfigureerd. (Code 1)
Klik op Stuurprogramma opnieuw installeren om de stuurprogramma's voor dit apparaat opnieuw te installeren."

Als je dan klikt op Stuurprogr opn instal dan start de Wizard nieuwe hardware weer om nieuwe software te installeren (die er niet is)

bedankt voor je reactie

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 13:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gedaan wat je zei mgboom, maar hij staat er niet tussen.
Er is ook geen dubbele naam of iets dergelijks of zelfde lettergebruik want als ik een andere stick gebruik dan wordt die wel herkend.
De nieuwe stick is ook niet kapot want op andere computer doet hij het wel.
Bedankt voor je reactie

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 14:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit probleem kan verschillende oorzaken hebben.

Allereerst zou ik eens kijken of er nieuwe drivers voor het moederbord zijn (chipsetdrivers) en deze installeren.
Daarna zou ik er voor zorgen dat ik ALLE updates van Windows XP heb.
Werkt het dan nog niet, probeer de stick dan eens in de achterzijde van de pc als deze nu in de voorzijde getest is en visa versa.
Nog steeds geen resultaat? Verwijder alle USB-stekkers uit de machine en haal bij de apparatenbeheer ALLES weg wat maar met USB te maken heeft, dus OOK de USB poorten. Start daarna de pc opnieuw op en laat Windows de poorten opnieuw detecteren en installeren. Probeer dan eens de stick als enig USB-apparaat op de achterzijde van de computer (USB-poorten van het moederbord zelf) aan te sluiten.
Werkt het dan nog niet, dan zou het eventueel nog een voedingsprobleem kunnen zijn en anders een 'fout' in de Windows installatie.
Even een algemene opmerking: Koop ALTIJD een USB-stick van een GOED merk!!! Denk hierbij aan OCZ, Kingston, Corsair, G.E.I.L. of van een ander TOP-merk geheugen, De goedkope sticks sticks zijn vaak ZEER slecht en ZEER traag (3MB/s),

Welk merk en type moederbord is het trouwens???
Welk merk en type USB-stick?????

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 14:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

mgboom schreef:

"soms wil de stick dezelfde schijfletter gebruiken als 1 die al in gebruik is"

Een USB-stick heeft niets te willen hoor. Er kan wellicht een voorkeur
zijn voor een driveletter die eerder is gebruikt, maar als die 'bezet'
is wijst Windows de eerstvolgende vrije letter toe. Daar heeft de
USB-stick geen zeggenschap over.

Maar zoals ik het al eerder aangaf, het is zinloos om te proberen om de
USB-stick te formatteren of drive-letters aan te passen of wat dan ook.

Zolang Windows de hardware 'niet herkend' kán Windows er dus ook helemaal niets mee.

Freya

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 14:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je een wel werkende usb-stick of apparaat er op aansluit als welke drive zie je die dan. Heb je al een F:drive in gebruik voor een andere schijf ?  Als je hierop antwoord geeft kan ik je misschien verder helpen

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 14:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Als je een wel werkende usb-stick of apparaat er op aansluit als welke drive zie je die dan. Heb je al een F:drive in gebruik voor een andere schijf ?  Als je hierop antwoord geeft kan ik je misschien verder helpen"

totale onzin..... Het maakt helemaal niets uit welke schijfletter er gebruikt wordt. Zelfs al zouden ALLE letters bezet zijn, dan nog zou Windows het apparaat gewoon moeten herkennen, alleen geen letter toe kunnen wijzen.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 14:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste thvk:

Er zijn diverse usb-sticks die niet herkend worden onder windows xp als er al een f-drive aanwezig is. Dit komt regelmatig voor. Zij nemen dan niet automatisch een andere drive letter aan.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 15:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo jvdorst,
Ik heb een letter D (=partitie van herde schijf), een F (DVD speler) en een G (brander) in gebruik. Bij plaatsen van andere USB apparaten geeft hij die automatisch de letter E. Dus alleen bij deze stick doet hij dat niet.

groet
Careron

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 15:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Er zijn diverse usb-sticks die niet herkend worden onder windows xp als er al een f-drive aanwezig is. Dit komt regelmatig voor. Zij nemen dan niet automatisch een andere drive letter aan."

Ik bouw, repareer, upgrade en verkoop pc's 'for a living', dit sedert 1989 en ik heb dit nog NOOIT meegemaakt en ook nog NOOIT van gehoord... Geloof me, ik heb al duizenden pc's onder mijn handen gehad, dus dit verhaal verwijs ik naar het land der fabelen.......

Buiten dit feit om, dan NOG heeft het niets te maken met het feit dat Windows de USB-stick niet herkend. Dit heeft niets, maar dan ook helemaal niets te maken met het toekennen van een driveletter. Die stap komt pas NA de herkenning van de hardware zelf en DAAR zit nu juist het probleem......

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 16:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Langzaam zijn ze vaak wel als ze goedkoop zijn, maar slecht...heb ik nog maar één keer meegemaakt dat een nieuwe het niet deed.

Een paar zijn er al een paar zonder gevolgen voor de data in de was meegedraaid. Ik koop uitsluitend de alllergoedkoopste. Dan maar (behoorlijk) wat langzamer. Voor back-up is dat geen probleem.

Snelheid kan wel; belangrijk zijn in bepalde gevallen, bijvoorbeeld bij gebruik van een portable e-mail programma.

GSM

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 16:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste careon,

Om geen onzinnige discussies op gang te brengen richt ik me in deze alleen tot u.

Volg de onderstaande handelswijze en laat me weten of het werkt.

Start de PC op zonder usb-stick

-

Ga naar “start”

Daarna “configuratiescherm”

Kies “computerbeheer”

Klik op “schijfbeheer”

Ga op de DvD speler staan en klik op de rechter muisknop

Kies voor “stationsletter en paden wijzigen”

Wijzig de stationsletter naar bijv “Z”

Sluit computerbeheer weer af.

 -

Doe nu de usb-stick in uw PC

-

Als het goed is wordt hij nu herkend en is het schijf  F:

Doe nu voor deze stick hetzelfde als hierboven en noem hem E:

Daarna kan u de DvD speler weer op dezelfde manier hernoemen naar F:

-

Voor de zekerheid de PC opnieuw opstarten en kijken of het werkt.

Succes

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 17:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste jvdorst,

Stick wordt nog steeds niet herkend. Wizard nwe hardware start weer op.
In ieder geval bedankt

careon

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 18:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

ehm, misschien overbodige vraag, maar werkt de usb-poort wel?

Misschien is de poort zelf defect?

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 18:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Beste jvdorst,

Stick wordt nog steeds niet herkend. Wizard nwe hardware start weer op.
In ieder geval bedankt

careon"

....... hoe verrassend.....

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 19:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste verha,

zie bij mijn vraag en eerdere reacties.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 19:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Careon

  1. Misschien helpt dit?, zorg dat de verkenner uit staat, USB stick in de USB poort en dan pas de verkenner openen, eventueel doe je dit twee keer achter elkaar.

gr

coely

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 20:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had het zelfde probleem. Nu ben ik niet technisch dus bij een computerwinkel er na laten kijken Volgens hun lag het aan XP home editie oem versie. Advies aangenomen om er Office profesional 2003 editie erop laten zetten. Ik had 2 nieuwe USB sticks die het nu wel doen.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 20:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Ik had het zelfde probleem. Nu ben ik niet technisch dus bij een computerwinkel er na laten kijken Volgens hun lag het aan XP home editie oem versie. Advies aangenomen om er Office profesional 2003 editie erop laten zetten. Ik had 2 nieuwe USB sticks die het nu wel doen."

???????????????????

ve
door verwijderd - Jan 30, 2008 om 23:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

IK heb een USB stick die je met een wachtwoord kan beveiligen.

Hier voor moest ik de eerste keer een bestandje installeren van de fabrikant van de stick voordat windows XP hem herkende.

Ik kreeg daarna wel de keus of ik die functie wilde gebruiken of niet.

misschien is dat jou probleem?

Groeten en sucses

ve
door verwijderd - Jan 31, 2008 om 07:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ach, laat mij ook even een duit in het zakje doen.
Formatteer de stick EERST op een andere kompjoeter. Kijk of ie dan wel herkend wordt, want je zegt dat je er op een andere komp. geen last van had. Het ligt dus duidelijk aan de komp en NIET aan de stick.
Maar om het jezelf niet te moeilijk te maken: ruil 'm voor een zelfde stick van een ander merk...

ve
door verwijderd - Jan 31, 2008 om 09:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

helpt niet helaas want zo deed ik het al

ve
door verwijderd - Jan 31, 2008 om 09:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

nee, helaas. toch bedankt voor je reactie

ve
door verwijderd - Jan 31, 2008 om 09:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Intrigerende kwestie. Al googlend kwam ik deze, niet bij voorbaat kansloos lijkende, suggestie tegen:

Probeer dit eens: bij het venster "nieuwe hardware gevonden" gebruik je stuurprogramma zelf kiezen en vul je deze lokatie in: C:\WINDOWS\INF

Als het goed is herkent Xp het apparaat dan als externe massaopslag. Hierna volgt meteen weer "nieuwe hardware gevonden", doe nogmaals hetzelfde, dat installeerd dan de externe schijf.

Ik heb op deze manier al een memory-stick, mp3-speler, camera en kaartlezer geïnstalleerd. (De kaartlezer gaf 5x "nieuwe hardware" 1x voor het apparaat en 4x voor de apparte kaart-slots.)

Het kan zijn dat als je de stick daarna op een andere usb-poort aansluit je weer "nieuwe hardware" krijgt, installeer dan nogmaals op dezelfde manier.

------

De reactie van de vraagsteller: "Ik weet niet precies waarom het werkt, maar het belangrijkste is dat ik nu m'n stickkie kan gebruiken.
Geweldig bedankt hoor, ik ben heel blij!!""

(Met dank aan Senior Member "Egel" van www.helpmij.nl)

ve
door verwijderd - Jan 31, 2008 om 22:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deze oplossing heb ik gisteren ook al gegeven, maar waarschijnlijk heeft vragensteller er overheen gelezen.
Er staat in ieder geval nog geen reactie onder!

ve
door verwijderd - Feb 1, 2008 om 08:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

heb nog geen tijd gehad, je hoort

ve
door verwijderd - Feb 1, 2008 om 08:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

heb nog geen tijd gehad, je hoort

ve
door verwijderd - Feb 1, 2008 om 12:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Had je de stick nog op een ander systeem geformatteerd en hem daarbij een naam (label) gegeven?
Ik heb daar al meerdere keren succes mee gehad.

Heb dit ook al eens toegepast met een USB harde schijf:
Schijf uit de externe behuizing gehaald en via de IDE interface gepartitioneerd en geformatteerd. Daarna terug in de behuizing waarna de harde schijf ook weer via de USB aansluiting herkend werd.

GSM

ve
door verwijderd - Feb 1, 2008 om 12:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mocht je bovenstaande al geprobeerd hebben (niet Snelformatteren kiezen!), dan kun je nog alle andere USB apparaten zoveel mogelijk afkoppelen en dan de USB stick uitproberen.
Probeer ook eens de PC te starten terwijl de USB stick er nog in zit.
Als niets helpt is de USB stick toch niet helemaal goed, hoewel hij wel op andere PC's werkt.

GSM

ve
door verwijderd - Feb 1, 2008 om 12:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Service Pack 2?

ve
door verwijderd - Feb 2, 2008 om 13:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Dirck,

Dit was DE oplossing. Heel erg bedankt!!

groetjes
Careon

ve
door verwijderd - Feb 2, 2008 om 13:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deze oplossing heb ik op het Helpmij-forum gevonden:

Probeer dit eens: bij het venster "nieuwe hardware gevonden" gebruik je stuurprogramma zelf kiezen en vul je deze lokatie in: C:\WINDOWS\INF
Als het goed is herkent Xp het apparaat dan als externe massaopslag. Hierna volgt meteen weer "nieuwe hardware gevonden", doe nogmaals hetzelfde, dat installeerd dan de externe schijf.

Het kan zijn dat als je de stick daarna op een andere usb-poort aansluit je weer "nieuwe hardware" krijgt, installeer dan nogmaals op dezelfde manier.

Succes, Dirck

ve
door verwijderd - Feb 2, 2008 om 13:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Goegelx,

Ook dit was DE oplossing. Hij doet het. Erg bedankt.

groetjes
Careon

ve
door verwijderd - Feb 3, 2008 om 11:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer de usb stick eens aan de achterzijde van de pc (ipv voorzijde).

ve
door verwijderd - Feb 3, 2008 om 12:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo careon,

Hartelijk dank voor het vermelden van de juiste oplossing van dit probleem.

GSM

ve
door verwijderd - Feb 3, 2008 om 12:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ GSM:

Hopelijk sprak u net ook namens mij;-)

H.

ve
door verwijderd - Feb 3, 2008 om 20:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook namens mij bedankt voor de terugkoppeling dat het gelukt is.

Groet, Dirck

ve
door verwijderd - Feb 3, 2008 om 22:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is natuurlijk niet alleen voor mij interessant om de werkelijke oplossing te kennen, maar voor iedereen die een goed antwoord probeerde te geven.

Nog belangrijker is dat ook de vele andere bezoekers van deze site er hun voordeel mee kunnen doen. Dat vooral wil ik hierbij duidelijk maken.
Dus vragenstellers.., als een juiste oplossing werd gegeven, laat dan nog even weten wat de echte oplossing precies was a.u.b!

GSM