isah
door isah Jul 31, 2011 om 21:39
Computers & telefonie

Vanzelf typende laptop?

Mijn Acer laptop typt ineens alleen maar gggggggggggg in zoekmachinevakjes en username vakjes. Zonder dat het toetsenbord wordt aangeraakt.
Wie weet wat het probleem kan zijn? De laptop is van okt. 2010

Bvd, Isah

22563 26 Rapporteer

laaglander
door laaglander - Jul 31, 2011 om 21:48
473 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Isah,

Uhmm dat het toetsje G vast zit?? druk er eens een paar keer hard op misschien is die losgeschoten uit zijn bevestiging..

Laaglander

su
door susannef - Aug 1, 2011 om 01:38
303 Antwoorden / 9 Vragen

Voorzichtig met een klein borsteltje aan alle kanten onder de toets gaan? Zo heb ik bij mijn laptop een keer een letter weer goed gekregen.

ja
door jank - Aug 1, 2011 om 11:49
168 Antwoorden / 8 Vragen

Iets met automatisch aanvullen? Opvallend, dat er schijnbaar alleen in de specifieke velden wat getypt wordt.
Wat als je in WORD typt? Ook problemen met de g?

natuurmens
door natuurmens - Aug 1, 2011 om 12:24
158 Antwoorden / 4 Vragen

Dit kan veel oorzaken die dit probleem kunnen veroorzaken zijn maar de meest voorlichtende is de accu of de condensator in de transformator. Computer is gelijkstroom en door dat de spanning veranderen kan dit soort verschijningen voorkomen. Ik zeg kan, ook het vuil in het toetsenbord zijn. Dat kan je oplossen door de toetsenbord op zijn kop en even kloppen of zijn rug meestal komt hierdoor een hoop vuil los. En lost het probleem op.

rj
door rjw - Aug 1, 2011 om 13:44
3268 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=natuurmens schreef op maandag 1 aug 2011, 12:24]Dit kan veel oorzaken die dit probleem kunnen veroorzaken zijn maar de meest voorlichtende is de accu of de condensator in de transformator. Computer is gelijkstroom en door dat de spanning veranderen kan dit soort verschijningen voorkomen. Ik zeg kan, ook het vuil in het toetsenbord zijn. Dat kan je oplossen door de toetsenbord op zijn kop en even kloppen of zijn rug meestal komt hierdoor een hoop vuil los. En lost het probleem op.

Een condensator IN de transformator? Dat vind ik knap.

ka
door kama - Aug 1, 2011 om 14:47
161 Antwoorden / 19 Vragen

Toen ik eens een paar drupjes koffie over mijn toetsenbord had gemorst had ik hier ook last van.
Dit is niet meer goed gekomen. En het waren echt maar een paar drupjes .....

edrick3
door edrick3 - Aug 1, 2011 om 14:58
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=kama schreef op maandag 1 aug 2011, 14:47]Toen ik eens een paar drupjes koffie over mijn toetsenbord had gemorst had ik hier ook last van.
Dit is niet meer goed gekomen. En het waren echt maar een paar drupjes .....

Kijk, aan zo'n 'antwoord' heeft vraagsteller nog eens iets. ;-)

edrick3
door edrick3 - Aug 1, 2011 om 15:04
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo isah,

Zoals al door anderen ook is aangegeven: het zou wel eens vervuiling kunnen zijn.
Waag er eens een spuitbus perslucht aan en blaas het toetsenbord schoon.

Suc6

ma
door mars - Aug 1, 2011 om 15:52
6 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een Asus Eepc , gekocht in NL in januari 2010, en ik kreeg dat probleem met de letter "s".
Dan opende ik "kladblok" en dan werden er zo nu en dan rijen/pagina's vol met ss'en "geschreven" . Drukte ik zelf op de "s" dan gebeurde er niets ! Ik heb uiteindelijk het toetsenbord gedemonteerd en voorzichtig de toets verwijderd maar je komt nergens bij.
Geloof dat ik 'm met water heb gespoeld (we hebben hier heel zacht water) dus als je dat ook wilt doen adviseer ik gedestilleerd water te gebruiken, maar nog beter kan je aanspraak op je garantie doen. Ik woon ver weg van NL dus garantie was voor mij geen optie. Daar ik weet wat ik doe heb ik het met water gedaan en waarschijnlijk voorzichtig met perslucht drooggeblazen. Bij mij is het probleem met de "s" over. Gisteren na het opstarten, na ruim een maand niet gebruikt, werden opeens alle icoontjes op het bureaublad geselecteerd..... weer een ander vreemd verschijnsel wat uiteindelijk uit zichzelf verdween.

pl
door ploeff - Aug 1, 2011 om 16:01
54 Antwoorden / 2 Vragen

Rommel onder de toetskapjes of een loszittend veertje onder de toets-schakelaar zijn de meest voor-de-hand-liggende oorzaken.
Dat laatste kan je niet zelf repareren, daarvoor moet die toetsschakelaar los-gesoldeerd worden en da's niet makkelijk zonder heel veel soldeer-ervaring.
Maar het eerste is goed te verhelpen:
a) spuit met een perslucht-bus (veel goede computerwinkels verkopen die, of als je een compressor hebt (de garage, of de gevorderde hobbyist)) en aan de andere kant een stofzuiger. Als je 'n beetje een slangenmens bent (of met behulp van een ander, doe je dit terwijl je het toetsenbord op-z'n-kop houdt. Je ziet niet wat er allemaal uitkomt, maar àls je 't zou zien, dan schrik je.
Als het koffie of andere vloeistof is, dat de oorzaak is, dan helpt dat niet. Je zou kunnen proberen (garantie t/m eergisteren! Eigen risico) voorzichtig de procedure ven hierboven met wat schoon water te herhalen, en dan met een föhn droogblazen.
b) Ook een "paardenmiddel", voor de handige DHZ-er, haal de toetskapjes er voorzichtig af: RECHT omhoogtrekken, werkt bij mij in èlk geval bij de desktop-toetsenborden heel goed. (daarna gaan al die kapjes in een dichtgenaaid washandje in de wasmachine op lage temperatuur - mee met de andere was, dus mèt wasmiddel. Het terugzetten gaat 't beste als je een fotocopie van het toetsenbord gemaakt hebt. Mensen vragen mij weleens of ik maandelijks een nieuw toetsenbord koop. Niet, dus, gewoon in de wasmachine!
Voor de "g" moet je enkele toetsen lostrekken rondom de "g" Maar je kunt ook alles in een keer schoonmaken: in de wasmachien. En dus: als die kapjes eraf zijn, weer met perslucht en stofzuiger èn een kwast, oude tandeborstel o.i.d. de plaat onder de kapjes schoonmaken. Ev., waar nodig, met een wattenstaafje en wat schoon water, aangekoekte koffie e.d. weghalen. En Uw toetsenbord is weer als nieuw - behoudens dat er toetsschakelaars losgebroken zijn: dan helpt alleen een deskundige reparatie of een vervangend toetsenbord.
Maar dan heb je er zelf al het mogelijke aan gedaan!

isah
door isah - Aug 1, 2011 om 17:04
11 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor alle reakties. Ik had al moeite om in te logggen, de gggggg's zijn me zelfs gnu ik dgit aan ghet ggtyggpen begn gggebegurt er dit!
Laat het maar aan de garantie over

Isahgg

isah
door isah - Aug 1, 2011 om 17:05
11 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor alle reakties. Ik had al moeite om in te logggen, de gggggg's zijn me zelfs gnu ik dgit aan ghet ggtyggpen begn gggebegurt er dit!
Laat het maar aan de garantie over

Isah

ma
door mars - Aug 1, 2011 om 17:11
6 Antwoorden / 0 Vragen

"toetsschakelaar los-gesoldeerd worden" Pardon ??? Zeker weten dat er in een toetsenbord van een laptop niets gesoldeerd is. Jouw "schakelaars" zijn vaak niets meer dan 2 vellen folie waarop de "printbanen" lopen met de contactvlakjes, met daartussen een vel neutrale folie met openingen er in, zodat op die plaatsen het contact op het bovenste vel het onderste vel kan raken met als gevolg een letter/cijfer/commando naar het moederbord.

pe
door pennendopje - Aug 1, 2011 om 20:43
1 Antwoorden / 1 Vragen

Om het toetsenbord schoon- en stofvrij te houden, gebruik ik een powderkwast, een goedkope van de h....a. Werkt uitstekend. Deze is zacht, kost weinig en de haartjes kunnen door de toetsen heen.

Groet pennendopje

pl
door ploeff - Aug 1, 2011 om 22:35
54 Antwoorden / 2 Vragen

@isah: als er nog garantie op zit, sla dan al mijn hierboven gegeven aanbevelingen in de wind: daarbij zou de garantie vervallen! Alleen doen als de garantie al verlopen is.
Ieder zijn vak. Laat ook de garantieboer maar wat doen voor de kost!
@mars: in jouw advies hoor ik ervaringen doorklinken, die ik had met mijn ZX81: dat was 30 jaar geleden.
Tegenwoordig worden de toetsenborden ècht gemaakt met gesoldeerde toetsschakelaars.
Maar een goed historisch geluid is ook nooit weg! Alleen : 't slaat niet op de huidige technologie.

bo
door boxtelnaartje - Aug 1, 2011 om 22:52
6 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo dat is inderdaad een zeer vervelend probleem.
Ik heb hetzelfde een keer gehad, en heb met een busje perslucht de boel schoon gespoten. Ik zou niet met water of een andere vloeistof aan de gang gaan, dit i.v.m. met het moederbord en alle andere componenten daar direct onder. Lijkt me niet goed voor de werking. Als aller laatste optie zonder de boel open te hoeven maken, zou je contactspray kunnen gebruiken. Deze spray maakt schoon en zorgt dat contacten en schakelaars e.d. weer gaan werken. Ik gebruik deze spray ook altijd bij stereotorens e.d., heb het nog nooit gebruikt op een laptop, maar ik denk omdat dit spul voor elektrische aparaten is dat het bij gewoon gebruik volgens de gebruiksaanwijzing weinig kwaad kan. Gewoon een beetje onder de toets spuiten als perslucht e.d. niet werken, proberen kan altijd toch?? Het is gewoon te verkrijgen bij gamma en bij alle andere bouwmarkten.
Ik hoop dat je met dit antwoord iets kan?
Heel veel succes ermee!!

pl
door ploeff - Aug 1, 2011 om 23:13
54 Antwoorden / 2 Vragen

NEVER! contactspray als je niet (precies en zeker) weet waar die spray terechtkomt.

wimmi20
door wimmi20 - Aug 2, 2011 om 04:02
2154 Antwoorden / 7 Vragen

ikkkkkkkk bennnn ennnnnormm benieuwwwwwdd wat hhhhhettt iss.
Ikkk hhhhebbb errr zzzzelffff oookkkk eeennn bbbeetjjjje lassssst vvvann.

bosbess
door bosbess - Aug 2, 2011 om 07:34
354 Antwoorden / 40 Vragen

Onze huiskomiek levert ook weer een constructieve bijdrage.

mvanessen
door mvanessen - Aug 2, 2011 om 11:11
26 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op dinsdag 2 aug 2011, 04:02]ikkkkkkkk bennnn ennnnnormm benieuwwwwwdd wat hhhhhettt iss.
Ikkk hhhhebbb errr zzzzelffff oookkkk eeennn bbbeetjjjje lassssst vvvann.

wat bij jij toch een zielig figuur om zo'n reactie te geven.

ma
door mars - Aug 2, 2011 om 16:02
6 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ploeff schreef op maandag 1 aug 2011, 22:35]
@mars: in jouw advies hoor ik ervaringen doorklinken, die ik had met mijn ZX81: dat was 30 jaar geleden.
Tegenwoordig worden de toetsenborden ècht gemaakt met gesoldeerde toetsschakelaars.
Maar een goed historisch geluid is ook nooit weg! Alleen : 't slaat niet op de huidige technologie. Gisteren heb ik opnieuw het toetsenbord uit mijn Eepc uit 2010 losgehaald om het schoon te maken, ivm kuren met letters, en daar zitten toch echt 0,0 soldeerverbindingen op. Dus een technologie van niet 30 maar slechts 1 1/2 jaar geleden. Toetsenborden voor pc's, waarvan ik er velen in de laatste 4 jaar helemaal uit elkaar heb gehaald om een goede sopbeurt te geven, waren opgebouwd uit de diverse lagen folie zoals ik eerder beschreef. Dat is mijn recente ervaring.

pl
door ploeff - Aug 2, 2011 om 16:16
54 Antwoorden / 2 Vragen

Als je zo'n toetsenbord hebt als @mars beschrijft, dan is er maar één oplossing: nieuw toetsenbord erin (laten?) zetten.
Wel 'n gepruts hoor: de uitstekende strip met zo'n 10 of meer contactbanen in één keer en op de juiste plaats in een "edge-connector" schuiven.

isah
door isah - Aug 5, 2011 om 13:32
11 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb een tip gekregen die ik jullie niet wilde onthouden.

De laptop uitschakelen en ontladen door de batterij eruit te halen, stekker een paar keer in en uit het stopkontact, aan en uitknop een paar keer 5 sec. indrukken..
Gek genoeg heb ik tot nu toe geen problemen meer :)
Nu maar hopen dat het 'gggggg' gebeuren niet meer terug keert!

Isah

edrick3
door edrick3 - Aug 5, 2011 om 13:47
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@isah,

Dus je bent gelukkig van het probleem af.
Bedankt voor het terugmelden.

ramonnetje
door ramonnetje - Aug 7, 2011 om 14:10
72 Antwoorden / 7 Vragen

Het is al geschreven, de meest voorkomende reden is vuil. Een toetsenbord is een redelijke smerig apparaat dat met enige regelmaat schoongemaakt moet worden om dit soort problemen te voorkomen. Een druppeltje koffie of nog erger: cola (suiker plakt..) kan al genoeg zijn om de zwakstroom electronica in een toetsenbord te laten kortsluiten (een toets indrukken is een open verbinding eventjes sluiten, daar komt een electrische puls doorheen). Water is een uitstekende geleider..

Doorgaans maak ik mijn toetsenborden eens in de 3 maanden rigoureus schoon: uit elkaar schroeven, toetsen gewoon met water en zeep en dan vervolgens goed laten drogen.

Menselijke huid is altijd een beetje vettig (daar heb je talgklieren voor anders zou je een gelooid huidje krijgen) en je vingers laten dus ook een beetje vet achter op het toetsenbord. De meeste toetsenborden zijn plastic en dus enigszins statisch, ze trekken vaak vuil aan..

Een laptop toetsenbord kan je echter niet zomaar eruit wippen om schoon te maken, dat is jammer vind ik.. Ik maak die van mij schoon met een simpele katoenen doek met een desinfecteermiddel. De randen er tussen met een miniborsteltje die je bij een tondeuse of scheerapparaat krijgt. Daarna pak ik een kleine luchtcompressor, zo eentje die je gebruikt om luchtbedden en dergelijke op te blazen en blaas zowel het toetsenbord als ook de warmte-afvoer gaten onder de laptop schoon (belangrijk: de ventilator van de processor moet schoon blijven om zo goed mogelijk warmte af te voeren, je zal zien dat een laptop minder lawaai maakt nadat je dat hebt gedaan). Je kan natuurlijk ook een stofzuiger gebruiken maar dat werkt iets minder goed.

haarp
door haarp - Aug 7, 2011 om 14:53
514 Antwoorden / 62 Vragen

Je zegt dat deze laptop van october 2010 is dan is dit een RMA (Return Merchandise Authorization) gevalletje. Registreer je laptop bij Acer product registratie

Mijn vader had in 2006 een idem probleem met een Acer laptop. In dit geval met de letter "E"

Daar de garantie net verlopen was heeft mijn vader toch nog een gratis reparatie gehad.

Nee heb je, ja kun je krijgen.

Als je de kosten alsnog moet betalen dan is een los keyboard via USB een optie.