heerenbeest
door heerenbeest Oct 15, 2006 om 21:32
Computers & telefonie

Verbinding valt errug vaak weg...

Hallo allemaal,
Ik heb weer eens een internet vraagje. Wij wonen in een studentenhuis met 6 personen en hebben dus 6 computers op onze router aangesloten. We krijgen internet via de kabel van Chello.

In het verleden viel de verbinding ook wel eens weg en daar heb ik toen, met hulp van hier (!), oplossingen voor gevonden. Zo heeft nu elke computer zijn eigen IP adres en resetten we regelmatig de router (stroom eraf) als ie het niet doet.

Een andere oplossing is geweest het reconnecten van de router. Door via de computer in het router programma in te loggen, kunnen we de internet connectie 'renewen'. Dat werkt ook altijd, dus gelukkig krijgen we wel weer een verbinding, maar het is nu zo dat ik elke twee dagen ongeveer dit moet doen... dat zou niet moeten hoeven, de verbinding moet gewoon werken!

De vraag is dus... wie weet aan wie dit ligt?? Kan ik Chello hier op aanspreken? Ligt het aan onze computers? Iets anders?
Bedankt alvast en groetjes.

216 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 15, 2006 om 21:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Chello zal het probleem niet vormen waarschijnlijk. Al sluit je 1 computer aan op hun kabelmodem werkt dat gewoon constant door waarschijnlijk.

Wat wel goed mogelijk is dat de router die jullie gebruiken niet geschikt is voor de hoeveelheid verbindingen die jullie tegelijk opzetten. Als er peer2peer software zoals bittorrent of emule gebruikt wordt willen sommige routers nog wel eens 'vastlopen' en moet je ze herstarten inderdaad.

Grote kans dat iemand daar mee bezig is met zulke applicaties voor het downloaden van dingen in huis. Of meerdere kan natuurlijk ook, het verklaart misschien ook waarom het nu vaker is dan vroeger.

Je kan ook bij de fabrikant/leverancier kijken of er voor het type router dat je gebruikt nieuwe software is wat misschien dingen verhelpt waar je hinder van hebt.

ve
door verwijderd - Oct 15, 2006 om 22:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is juist wel mogelijk dat Chello hier iets ter verwijten valt. Een kennis van mij heeft Chello dat in feite 24x7 aan staat en dat ging heel lang goed. Sinds kort (enkele weken) valt de verbinding spontaan weg (ook als er op dat moment helemaal geen computer aan was), op te lossen door het modem uit en aan te zetten. Het klinkt mij in de oren dat hier een patroon aan het ontstaan is.

Wat je voorlopig kunt doen is: zet indien mogelijk alle logging aan in het modem en/of router, soms is hier iets zinnigs uit af te leiden. Verder kun je noteren welk IP adres het modem krijgt uitgedeeld. Is dit steeds dezelfde of steeds een ander?

ve
door verwijderd - Oct 15, 2006 om 23:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een modem met ingebouwde router is altijd betrouwbaarder, nu dus een modem en router, en 2 apparaten dat is vragen om problemen, en wat is het Chello modem?  als een uitgang is het verouderd!

de moderne kabel modems hebben standaard 4 uitgangen, en dus 2 tekort, maar 3 direkt, en 3 via de 4e en router, die 3 zouden dan wel en de rest geen problemen hebben....

Losse Routers, kunnen conflikten krijgen met de modem, die ook een IP nummer heeft, dus daar zit vermoedelijk het probleem, zowel de modem als de router updaten indien mogelijk, en alle instellingen controleren, maar wel lastig klusje, en je moet wel meer weten als gemiddeld!

Er zijn ook draadloze modems, en die kunnen onbeperkt aantal, hoe meer hoe trager aan, en dan kun je dus 4x met kabel en 2 via Wifi..

ve
door verwijderd - Oct 16, 2006 om 16:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er kunnen meerdere redenen zijn, maar een van de meest voorkomende is vaak een defecte router. Vaak is bij een router goedkoop duurkoop. Routers doen het in het begin allemaal meestal goed maar op een of andere wijze slijten de goedkopere veel harder dan de duurdere. Bij de D-Link D604 is een perfecte router maar heeft als nadeel dat vaak binnen 2 jaar de losse voeding defect gaat waardoor het lijkt of als er poortje voor poortje defect gaat. Zo heb je nog meerdere goedkopere routers die op den duur dit soort mankementen vertonen. Als ik het goed begrijp hebben jullie een 8 poorts router of 2 routers doorgelust. Ik zou het probleem in de router zoeken, het zou bij Chello kunnen liggen maar dan zou je het aan de status van je modem moeten kunnen zien. Succes ermee.

ve
door verwijderd - Oct 16, 2006 om 18:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voordat je alles gaat herconfigureren en vernieuwen: kijk eens of je in de logging van het modem iets kunt vinden.

Zelf heb ik het @home een tijdje vergelijkbare problemen gehad, en uit de log van het modem bleek dat de verbinding telkens wegviel. Dit gebeurde ook als de PC uit stond, bijv. tijdens het telefoneren.

Na het nodige op en neer gebel met @home bleek er uiteindelijk een probleem te zitten in de signaalsterkte tussen de wijkcentrale en één van de andere knooppunten van @home. Daardoor zakte het signaal te ver in, en vond het modem het signaal niet meer betrouwbaar, met als gevolg dat de verbinding (tijdelijk) onderbroken werd.

Kortom, het kan wel degelijk aan chello liggen.

ve
door verwijderd - Oct 16, 2006 om 19:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

ikzelf heb het probleem ook gehad. het ligt wel degelijk aan Chello. op hubn website is een router te koop welke dit probleem niet heeft.  Overigens moet je de hele aanmedling van je account opnieuw doen als je een router aansluit.

maar terijde:  Chello adverteert graag dat meerdere pc op hun aanlsuiting kunnen, maar geven geen support erop.

Oplossing:   Chello eruit gooien, maar ok, dat is een hele andere optie