muzicaro
door muzicaro Sep 23, 2012 om 20:02
Computers & telefonie

Verhogong btwtarief in boekhoudpakket aanpassen

Ik heb al een aantal jaar voor mijn bedrijfje het Davilex Account basic boekhoudpakket. Nu wordt het btw-tarief verhoogd en moet dit aangepast worden in mijn software. Ik blijk een oudere versie te hebben (920501) en Davilex laat weten dat ze alleen een handleiding leveren voor het handmatig aanpassen van het btw-tarief voor een nieuwere versie. Kortom, jammer. Ik mag wel een upgrade aanschaffen voor 129,- ex btw. Ik vind dat erg duur. Ik heb geen nieuwere versie nodig, alleen maar een aanpassing van het btw-tarief. Weet iemand misschien hoe ik dit handmatig kan aanpassen in mijn oudere versie van Davilex Account Basic?

2674 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 23, 2012 om 21:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb geen antwoord op uw vraag, maar wel een opmerking.
Wat heeft u voor bedrijf dat 129 euro al een te grote investering is ?
Erg serieus kan ik zo'n bedrijf niet noemen.

ve
door verwijderd - Sep 23, 2012 om 21:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is geen forum voor bedrijven, maar een forum voor consumenten. Dan wil je ook nog eens weten hoe je een aanpassing van een software pakket kan doen zonder daarvoor te betalen?
Maar goed dat je de naam van je bedrijf niet noemt. Dat zou wel heel slechte reclame zijn.

ve
door verwijderd - Sep 23, 2012 om 21:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Enne....920501, als in 01 mei 1992?
Dan zou ik maar héél gauw naar iets nieuws uitkijken. Als er iets met je huidige (waarschijnlijk verouderde) computer gebeurt en je hebt een nieuwe computer nodig, dan heb je grote kans dat je die oude software op je nieuwe computer niet aan de praat krijgt. Je bent dan nog veel verder van huis.....

Freya

ve
door verwijderd - Sep 23, 2012 om 22:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen die gereageerd hebben op mijn vraag: misschien leven jullie op een andere planeet dan ik of lezen jullie geen kranten...maar ik ben een zzp'er die al 7 maanden geen werk meer heeft en dus geen inkomen heeft en dus niet in staat meer is grote investeringen te doen. En nee, het boekhoudprogramma is niet zo oud en is jarenlang gewoon geupdate, maar niet meer na 2009. En dat is blijkbaar te oud voor Davilex om me nog te helpen.
Ik ben gewoon een consument en heb dus ook een klein eenmanszaakje als zzp'er en vraag gewoon om hulp. En het zou heel fijn zijn als er mensen zijn die me kunnen helpen met mijn vraag zonder mij direct te veroordelen.

ve
door verwijderd - Sep 23, 2012 om 22:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je bent geen consument. Je bent zelfstandige. Je hebt bedrijfsmatige hulp nodig en daarvoor ben je hier aan het verkeerde adres. Updates zijn er niet meer. Een upgrade wel en net als ieder ander mag jij daar gewoon voor gaan betalen.

ve
door verwijderd - Sep 24, 2012 om 00:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag muzicaro,

Misschien ben je KLIK EVEN HIER mee geholpen? Als je op downloaden van enig programma van het overzicht klikt vind je eerst nog verdere informatie erover en ervaring van gebruikers. Pas na het nog eens klikken op downloaden wordt dat via de website van de ontwerpers uitgevoerd.

vr.gr.

ve
door verwijderd - Sep 24, 2012 om 08:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je al ZZP-er weinig tot geen werk hebt kan je je boekhouding toch ook tijdelijk handmatig doen (eventueel met Excel). Zodra de zaken weer aantrekken koop je een upgrade van het boekhoudpakket.

ve
door verwijderd - Sep 24, 2012 om 14:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tipje van de sluier: nieuwe administratie aanmaken, baseren op je bestaande administratie, dan vraagt-ie je vanzelf om de btw-tarieven.

ve
door verwijderd - Sep 24, 2012 om 14:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

holpen schreef op maandag 24 sep 2012, 14:16: Tipje van de sluier: nieuwe administratie aanmaken, baseren op je bestaande administratie, dan vraagt-ie je vanzelf om de btw-tarieven.

Mijns inziens wijst dit erop dat die BTW-waarden kennelijk in één of ander configuratiebestand of tabel wordt opgeslagen. Met een beetje zoeken is dit bestand/tabel wellicht te vinden en zijn die waarden eenvoudig aan te passen.

Freya

ve
door verwijderd - Oct 3, 2012 om 16:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben zelf ondernemer en snap het probleem zeer goed.

Maak eerst twee nieuwe grootboekrekeningen aan onder Onderdelen => Boekhouding => Boekhoudstructuur => Grootboekrekeningen
- BTW Verkoop Hoog 21%
- BTW Inkoop Hoog 21%

Daarna kan je een nieuw BTW-tarief aanmaken onder Onderdelen => Boekhouding => Basisgegevens => BTW-tarieven.

Daarna kan je deze o.a. aan je artikelen toewijzen.

@Winterman, als je geen nuttige reactie kunt plaatsen, kan je de volgende keer beter niks plaatsen.

Dit programma wordt ook door veel consumenten gebruikt, dus lijkt mij deze vraag hier goed op zijn plaats.

ve
door verwijderd - Oct 3, 2012 om 16:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

fenici schreef op woensdag 3 okt 2012, 16:26:
Dit programma wordt ook door veel consumenten gebruikt, dus lijkt mij deze vraag hier goed op zijn plaats.

In dat geval is het een consumentenzaak. Nu niet.

ve
door verwijderd - Oct 3, 2012 om 16:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hartelijk dank voor de serieuze antwoorden. Inmiddels heb ik een oplossing gevonden.

ve
door verwijderd - Oct 3, 2012 om 16:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

muzicaro schreef op woensdag 3 okt 2012, 16:45: Hartelijk dank voor de serieuze antwoorden. Inmiddels heb ik een oplossing gevonden.

Misschien ook handig om die hier even te delen? Dan heeft een ander er wellicht ook nog iets aan.....

Freya

ve
door verwijderd - Oct 21, 2012 om 11:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp deze DAVILEX vraag over BTW tarief aanpassen ook heel goed! Je kunt het zelf handmatig aanpassen!:
1. Bij boekhoudstructuur: nieuwe grootboekrekeningen aanmaken, bijvoorbeeld nummer 1502 (BTW verkoop hoog 21%) en 1522 (BTW inkoop hoog 21%)
2. Bij basisgegevens: BTW tarieven: een BTW tarief "toevoegen" voor 21%
3. Bij boekhoudstructuur: alle grootboekrekeningen die je afgelopen jaar hebt gebruikt en waar het 21% BTW voor geldt (verkoop + inkoop) aanpassen. Dit zijn er meestal niet zo veel bij kleine bedrijfjes, zoals ZZP.

Veel succes. Ben benieuwd of iemand iets kan met deze informatie.....

ve
door verwijderd - Oct 21, 2012 om 11:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

@r.vandalen:

Lijkt me hele nuttige informatie voor Davilex-gebruikers....

En als het inderdaad zo 'simpel' is (je moet het natuurlijk wel even weten), dan is het toch wel schandalig te noemen dat Davilex die informatie aan een (oude) klant niet wil verstrekken en die dan maar het advies geeft om een nieuw pakket aan te schaffen.....

Freya