2g
door 2greyrooms Aug 1, 2023 om 17:38
Computers & telefonie

Verschil aanbod e-books KOBO en BOL

Beste mensen, weet iemand of het aanbod e-books bij BOL en KOBO gelijk is, of is er verschil?

Binnenkort ga ik met/voor iemand een e-reader (KOBO) instellen en ik vraag me af wat handig is; als ik het goed begrijp kan je op de e-reader zowel met een BOL-account als een KOBO-account inloggen. (Misschien met beiden en afwisselen?).

Voor mij is een e-reader nieuw, zelf lees ik in android apps (Google en Bol).

Om het eenvoudig te houden lijkt me een (1) account verstandig en zou daarom willen kiezen voor de winkel met het grootste aanbod (als er verschil is).

Heeft iemand een idee? Alvast bedankt voor het meedenken!

1647 4 Rapporteer

Topantwoord

sira
door sira - Aug 1, 2023 om 18:04
2340 Antwoorden / 24 Vragen

Ik kan het me niet goed meer herinneren, maar ik dacht dat mijn KOBO-account automatisch werd gekoppeld aan het Bol.com account.

Het account van Kobo heb ik uitgeschakeld, omdat Kobo meteen alle gekochte boeken op de e-reader plaatst.
Ik download de boeken liever bij Bol download, ik bewaar namelijk al mijn originele gedownloade boeken op een usb-stick. Die usb-stick is onderverdeeld in nog niet gelezen boeken, aan het lezen, te lezen boeken en gelezen boeken. De te lezen boeken heb ik vast in een mapje geplaatst, zodat ik snel die boeken op de e-reader kan zetten. Ik bepaal zelf in welke volgorde ik de boeken lees, daar bedoel ik mee dat ik veel boeken koop, maar niet alles direct lees. Ik maak een keuze uit een hoeveelheid boeken op de usb-stick en die kopieer ik via de laptop naar de e-reader en heb ik die gelezen, gooi ik ze weg op mijn e-reader en de originelen op de usb-stick verplaats ik naar gelezen boeken.
Zo voorkom ik het risico dat ik dubbele boeken koop, want ik kan altijd op de usb-stick nakijken welke ik al in mijn bezit heb.

Het klinkt misschien allemaal omslachtig, maar het werkt als een tierelier.

Het aanbod is hetzelfde, alle papieren of digitale boeken, maar ook de KOBO e-reader, komen allemaal uit Culemborg, bij het CB (= Centraal Boekhuis) vandaan.

2g
door 2greyrooms Aug 1, 2023 om 18:23
41 Antwoorden / 8 Vragen

Bedankt! Als het aanbod gelijk is - en er al een Bol-account is- lijkt me dat handig en goed.
Jouw informatie over het al-dan-niet automatisch lokaal (op de reader) opslaan ga ik nog overdenken - of dat voor mijn vriendin wel/niet handig is - , dank.

sira
door sira Aug 1, 2023 om 19:01
2340 Antwoorden / 24 Vragen

Als zij de boeken wil bewaren, moet zij ze niet op de e-reader bewaren, want als er iets gebeurt (stuk gaan of verliezen), is ze alle boeken kwijt.
Bovendien blijft het niet bij 10 boeken, ik heb er inmiddels al een paar duizend.
De reden dat ik aangaf om een kopie op de e-reader te zetten en niet het origineel, is omdat de meeste boeken tegenwoordig beveiligd zijn. Stel dat een huisgenoot ook een e-reader neemt, kunt u de boeken nooit uitwisselen. Dat kan wel als u het origineel intact houdt en uitsluitend een kopie daarvan op de e-reader zet.

2g
door 2greyrooms Aug 1, 2023 om 20:03
41 Antwoorden / 8 Vragen

@sira: Blijven de boeken niet downloadbaar bij Bol?
Het probleem van niet kunnen delen van boeken ken ik, dat is de ellende tegenwoordig: je bezit ze niet echt, je hebt alleen een soort gebruiksrecht, zeker bij Google-books waar ik mijn meeste boeken heb. Het is niet anders.

sira
door sira Aug 1, 2023 om 20:16
2340 Antwoorden / 24 Vragen

Vooralsnog in principe wel, maar je weet nooit in de toekomst. Bol kan in andere handen komen o.d., niemand kan in de toekomst kijken.
Ik neem altijd liever het zekere voor het onzekere.

2g
door 2greyrooms Aug 1, 2023 om 20:35
41 Antwoorden / 8 Vragen

@sira: Dat laatste ken ik, maar bij e-books ga ik ervan uit dat ik ze niet allen opnieuw wil lezen. Als alles fout gaat en ik wil toch dat ene boek opnieuw lezen, zal ik het opnieuw moeten "kopen"/huren :-)

sira
door sira Aug 1, 2023 om 20:54
2340 Antwoorden / 24 Vragen

Nee, maar het is wel makkelijk als je wilt nakijken of je een specifiek boek al hebt gelezen. Op de USB staan ze op alfabetische volgorden en als een boek alleen een nummer heeft dan wijzig ik dat in: achternaam schrijver, voornaam _ titel boek.

redfloor
door redfloor Aug 2, 2023 om 09:07
166 Antwoorden / 21 Vragen

Je kunt zowel bij Bol als bij Kobo boeken die op je account staan opnieuw downloaden. En met een beetje handigheid ook als epub die dan ook weer door iemand anders gelezen kan worden.

sira
door sira Aug 2, 2023 om 09:18
2340 Antwoorden / 24 Vragen

Dat weet ik

redfloor
door redfloor - Aug 2, 2023 om 09:05
166 Antwoorden / 21 Vragen

Vroeger was Bol.com heel handig voor ebooks. Je kocht ze in de app en kon ze dan gelijk op je account lezen. Dat kan, vanwege een of andere regeling niet meer. Nu is de Kobo-app hiervoor veel handiger. Koop je daar een boek, dan hoef je alleen maar je ereader te synchroniseren en het boek staat er op. De Kobo-app is wel veel brakker dan die van Bol.com helaas. Voor mijn gevoel is het aanbod exact gelijk. Zelfs de aanbiedingen zijn hetzelfde.

2g
door 2greyrooms Aug 2, 2023 om 09:11
41 Antwoorden / 8 Vragen

Bedankt voor de info!

sa
door sabel - Aug 2, 2023 om 12:20
13 Antwoorden / 7 Vragen

Als je het e-boek abonnement bedoeld. Dan is het aanbod gelijk. Of je nu via Kobo of Bol com doet mbt de software ook met Calibre de kan je ook de boeken lezen en bij houden daarnaast zijn er bij Calibre verschillende plugins te installeren zodat je ze ook op een kijken kunt laden of op meerdere e-readers.

2g
door 2greyrooms Aug 2, 2023 om 12:26
41 Antwoorden / 8 Vragen

Bedankt voor je reactie. Ik bedoelde echter niet het abonnement, maar de omvang van het "normale" koop-assortiment en ik begrijp dat dat ook gelijk is.