alk
door alk Aug 23, 2011 om 16:04
Computers & telefonie

Verticale strepen op beeldscherm laptop

Ik heb een HP Pavilion DV8288EA laptop aangeschaft op 10-5-2006. Dit is een 17 inch model.

Sinds een maand lopen een lichte heldere baan en aansluitend een iets mindere lichtere baan vertikaal over mijn beeldscherm.
Deze banen zijn 3 cm breed en vertonen een flikkerend beeld.
De lichte baan begint op 12 cm vanaf de linker kant van mijn beeldscherm, de iets mindere lichtere baan aansluitend op 15 cm vanaf de linkerkant.
Sinds enkele dagen zijn er twee dunne verticale lijnen bijgekomen.
De eerste zit op 5,5 cm vanaf de linkerkant, de tweede zit op 21,5 cm vanaf de linkerkant. Dit is ongeveer 3 cm rechts vanaf de iets mindere lichtere baan.

Het valt mij op dat de banen 3 cm breed zijn en de losse dunne lijnen zich ongeveer op een veelvoud van 3 cm bevinden.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zij en hoe dit opgelost kan worden.

13160 18 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Aug 23, 2011 om 16:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo alk,

Heb je de mogelijkheid om een externe monitor aan te sluiten.
Zo ja, even proberen om te zien of het aan de monitor zou kunnen liggen.
Denk echter dat het aan je grafische kaart ligt.

freya
door freya - Aug 23, 2011 om 16:20
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo alk,

Een typisch videokaartprobleem. Als er een apart videokaartje in de laptop zit, zou je kunnen kijken of je nog ergens nog een exemplaar zou kunnen scoren. Als het videogedeelte op het moederbord zit wordt het een nieuw moederbord, maar dat lijkt me niet meer rendabel voor een laptop van ruim 5 jaar oud....

m.vr.gr. Freya

birdies
door birdies - Aug 23, 2011 om 16:26
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......Als er een apart videokaartje in de laptop zit.......... Nee, onboard, dus over en uit.

alk
door alk - Aug 23, 2011 om 16:27
86 Antwoorden / 9 Vragen

Ik heb geen idee of er een losse videokaart in deze laptop zit. Ik kan volgende week een losse pc monitor van iemand lenen om de tip van edrick3 uit te proberen.

Kan iemand met kennis van zaken achterhalen of er een losse kaart in zit?
Het serienummer is CND61431CZ en p/n: EW936EA#ABH

edrick3
door edrick3 - Aug 23, 2011 om 16:34
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@alk,

Volgens de specificaties zit er een Nvidia GeForce Go 7400 4 x AGP Enhanced Video met 3D-prestaties kaart in.
Weet niet of deze 'los' is. Volgens birdies dus blijkbaar niet.

birdies
door birdies - Aug 23, 2011 om 16:39
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=edrick3 schreef op dinsdag 23 aug 2011, 16:34]@alk,

Weet niet of deze 'los' is. Volgens birdies dus blijkbaar niet.

Zie hier *klik*

birdies
door birdies - Aug 23, 2011 om 16:42
6104 Antwoorden / 31 Vragen

......Kan iemand met kennis van zaken achterhalen of er een losse kaart in zit?..........

Dat had ik natuurlijk al gedaan voordat ik op freya reageerde.

edrick3
door edrick3 - Aug 23, 2011 om 16:46
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@birdies,

Ok. Gezien.

freya
door freya - Aug 23, 2011 om 16:52
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=birdies schreef op dinsdag 23 aug 2011, 16:39]....
Zie hier *klik*
Euhh... dat zijn toch losse videokaartjes?

Freya

birdies
door birdies - Aug 23, 2011 om 16:56
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=freya schreef op dinsdag 23 aug 2011, 16:52][quote=birdies schreef op dinsdag 23 aug 2011, 16:39]....
Zie hier *klik*
Euhh... dat zijn toch losse videokaartjes?

Freya

Sh*t, wat stom van me!!!!

birdies
door birdies - Aug 23, 2011 om 16:59
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......Sh*t, wat stom van me!!!!...... Zo, ff duidelijker. Nou ja, ben ook toe aan een nieuwe bril, zullen we maar zeggen. Slap excuus natuurlijk, gewoon niet goed gekeken.

freya
door freya - Aug 23, 2011 om 17:09
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@alk:

Kortom, kijk of je zo'n videokaartje op de kop kunt tikken of laat het desnoods door één of andere computerboer doen. Geen idee van de kosten, maar als het dan weer werkt kan je laptop nog wel een tijdje mee en zal het de investering wel waard zijn.

Freya

alk
door alk - Aug 23, 2011 om 18:33
86 Antwoorden / 9 Vragen

Bedankt allemaal voor jullie inbreng.
Nog even wat nadere uitleg over de historie. Mijn dochter, welke deze pc voor school gebruikt, vertelde mij dat ze vele maanden geleden plotseling voor enkele seconden een zwart scherm kreeg. Hierna functioneerde het beeldscherm weer uitstekend. Dit heeft zich enkele malen met een tussenpoos van enkele weken herhaald.
Als ik het goed begrijp is mijn videokaart bezig kapot te gaan en kan ik kijken of ik er eentje op de kop kan tikken en deze vervangen.
Nu heb ik totaal geen verstand van hardware dus hoe en op welke wijze ik dit moet aanpakken weet ik nog niet.
Is er misschien iemand in West-Friesland of de Kop van Noord-Holland die mij hier tegen betaling mee kan helpen of een betrouwbaar adres weet?

edrick3
door edrick3 - Aug 23, 2011 om 19:19
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@alk,

Zit er geen computerzaakje in de buurt?
Kun je daar altijd even vragen of ze zo'n kaart kunnen leveren en wat de kosten zijn om die te plaatsen.

alk
door alk - Sep 6, 2011 om 22:02
86 Antwoorden / 9 Vragen

Ik ben gisteren langs een computerzaak geweest. Die stelde voor om de pc op te blazen. Ik vroeg wat ze daaronder verstonden. Dat was met een grote stroomstoot de electronica verhitten en gelijk weer af te koelen waardoor de contacten schoon geblazen zouden worden.
Ik heb hier nog nooit van gehoord. Lijkt mij als leek niet zo'n goed idee.
Hoe denken jullie hier over?

freya
door freya - Sep 6, 2011 om 22:26
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=alk schreef op dinsdag 6 sep 2011, 22:02]....
met een grote stroomstoot de electronica verhitten
...
Nou, ik weet niet wat ik me daar nu bij voor moet stellen. Neem maar van mij aan dat het klinkklare onzin is....
Zoals ik al eerder aangaf, als het een los videokaartje is, kun je die eventueel nog vervangen en anders moet je de laptop gewoon afschrijven en naar iets nieuws uitkijken.

Freya

alk
door alk - Sep 7, 2011 om 20:20
86 Antwoorden / 9 Vragen

Een via via ingeschakelde systeem beheerder dacht dat het ook nog aan het geheugen kon liggen. Hij heeft de twee geheugen banken één voor één verwijderd en de pc uitgeprobeerd maar het probleem bleef bestaan.
Vandaag kon ik een Dell E176FP monitor lenen. Toen ik deze via de optie KLOON had aangesloten (ik draai op XP) was er geen streep te zien op de monitor. Op het scherm van de laptop waren de strepen wel zichtbaar. Het lijkt mij dus dat het beeldscherm het probleem is.
Ook dit lijkt mij niet echt rendabel om te vervangen.
Of zou het ook in de overdracht van gegevens tussen scherm en laptop kunnen liggen. Hoe komt deze overdracht tot stand, ik zie nergens een verbinding, behalve via de scharnieren.

freya
door freya - Sep 7, 2011 om 20:33
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@alk:

Als het probleem in de overdracht tussen videokaart en scherm zou zitten, dan zou je last hebben van andere verschijnselen (scherm uitvallen, kleuren die verkeerd worden weergegeven, e.d.). Een 'lokaal' verschijsel (vertikale strepen), duidt toch op een defect in de videokaart (geheugen, GPU, aansturing) of misschien het scherm zelf. Zelf denk ik nog steeds aan een defecte videokaart, maar daar kom je alleen achter door te testen met een ander videokaartje.

Freya