lu
door luckeyluc Dec 27, 2013 om 17:55
Computers & telefonie

Vervangen laptop

Hallo, ongeveer 2 jaar geleden heb ik een laptop gekocht bij dell, betreffende een XPS l502x.
Met deze laptop heb ik veel problemen gehad en na deze 3 keer te hebben terug gestuurd en na lang aanhouden heb ik uiteindelijk een nieuwe laptop gekregen.
Ik ben opgebeld en de nieuwe specificaties van de laptop zijn mij doorgegeven, althans bijna alle specificaties.
Ik heb een ander XPS model gekregen met mindere boxjes, terwijl dit juist een van de redenen was waarom ik de vorige laptop heb gekocht. Volgens Dell zijn alle specificaties beter.
Hoe zou ik dit kunnen oplossen?

Verder is er ook na een week de laptop te hebben een barst in mijn scherm ontstaan. Dit is gebeurt wanneer de laptop dicht zat. Ik ben er zeker van dat het niet door stoten is gebeurt. Nou heb ik op internet gelezen dat het scherm te strak kan zijn gemonteerd en dat door de spanning er een barst kan ontstaan. Hierbij geeft Dell als antwoord dat het mijn eigen schuld is.
Ik kan het scherm laten maken voor 637 euro wat ik ook een absurd bedrag vind.
Ook hier is de vraag welke stappen ik het best kan nemen?

Ik hoop dat het bericht duidelijk genoeg is en dat iemand mij kan helpen.

Alvast bedankt!

Luc

2015 20 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Dec 27, 2013 om 18:00
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Dit wordt heel lastig, want de bewijslast ligt bij jou, met andere woorden, jij moet bewijzen dat die barst door een fout in het product komt en niet door jou toedoen. Hoeveel heeft die pc gekost? Kan me bij die hoge reparatiekosten niets voorstellen.

Dell staat overigens niet zo best bekend, volgende keer een beter merk nemen.
En voor nu zou ik de reparatie ergens anders laten doen. Dat kan vast wel goedkoper.

lu
door luckeyluc - Dec 27, 2013 om 18:06
8 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb op internet juist gelezen dat in het eerste half jaar de fabrikant/verkoper moet aantonen dat ik degene ben die het defect heeft veroorzaakt
(http://www.consuwijzer.nl/thema/garantie)

De nieuw prijs van mijn eerste laptop was 800 euro

diumenge
door diumenge - Dec 27, 2013 om 18:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=luckeyluc schreef op vrijdag 27 dec 2013, 18:06]Ik heb op internet juist gelezen dat in het eerste half jaar de fabrikant/verkoper moet aantonen dat ik degene ben die het defect heeft veroorzaakt
(http://www.consuwijzer.nl/thema/garantie)

De nieuw prijs van mijn eerste laptop was 800 euroMaar je zit allang niet meer in het eerste half jaar, de garantie gaat niet op opnieuw in bij het ontvangen van de nieuwe laptop namelijk.

zoekster
door zoekster - Dec 27, 2013 om 18:50
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Dat is best wel een lastige, het is 6 maanden na aflevering van het gekochte. Of dat nu ook geldt bij 6 maanden na de vervanger is iets waar de meningen over verschillen.
Bel anders maandag (als ze dan open zijn) met het juridisch loket 0900 8020
Die 6 maanden gaan overigens niet over de fabrieksgarantie, maar of het product non-conform blijkt te zijn.

Als je Dell wilt aanvechten is het wel handig als je een rechtsbijstandverzekering hebt, want je zult Dell voor de rechter moeten slepen als ze niet willen meewerken.
Die kosten voor een nieuw scherm zijn volslagen absurd, dat is gewoon de inkoopsprijs van die laptop, als het al niet meer is.

daf-truckie
door daf-truckie - Dec 29, 2013 om 13:18
28 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 27 dec 2013, 18:00]Dell staat overigens niet zo best bekend, volgende keer een beter merk nemen.
En voor nu zou ik de reparatie ergens anders laten doen. Dat kan vast wel goedkoper.En waar baseer je dit op ik heb jaren met Dell computers gewerkt en nooit geen problemen met Dell gehad.

Deze laptop`s kunnen worden voorzien van Full-HD scherm waardoor de laptop 200,- duurder wordt, dus waardoor een reparatie ook duurder zal uit vallen als men voor dit type gekozen heeft. Gezien hier nergens geen specificaties staan van de nieuwe laptop is een bedrag noemen dus erg moeilijk mi.

@diumenge: Waarom niet? Bij Black en Decker destijds een schroefboormachine gekocht welke gebreken had na een aantal maanden na opsturen hebben zij besloten dat ik een compleet nieuwe kreeg. Waarbij de winkel mij vertelde toe ik deze ging ophalen dat ik de nieuwe bon moest bewaren voor de garantie van weer gewoon 2jaar.

diumenge
door diumenge - Dec 29, 2013 om 14:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=daf-truckie schreef op zondag 29 dec 2013, 13:18]
@diumenge: Waarom niet? Bij Black en Decker destijds een schroefboormachine gekocht welke gebreken had na een aantal maanden na opsturen hebben zij besloten dat ik een compleet nieuwe kreeg. Waarbij de winkel mij vertelde toe ik deze ging ophalen dat ik de nieuwe bon moest bewaren voor de garantie van weer gewoon 2jaar.Dat is dan een gunst, en dat is natuurlijk prima. Maar daartoe zijn ze normaliter niet verplicht. Goede service, dat is zeker.

lu
door luckeyluc - Dec 29, 2013 om 15:33
8 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ga morgen even bellen met de juridisch loket, kijken wat die er van zeggen.

Qua boxjes die in de vervanging zitten die minder van kwaliteit zijn ga ik mij beroepen op dat in een non-conform product heb gekregen.
Dit gaat alleen lastig worden omdat er geen andere boxjes in deze laptop passen, Dell zal me dus tegemoet moeten komen met een setje boxjes(ook dit is eigenlijk niet helemaal wat ik wil want deze kan ik niet overal mee naar toe nemen), of ze moeten een andere behuizing voor de laptop regelen.

Het probleem is dan wel dat er een barst in het scherm zit van de oude behuizing, kan Dell dan mij alsnog die 637 euro moeten laten betalen?

lu
door luckeyluc - Dec 30, 2013 om 17:15
8 Antwoorden / 1 Vragen

Vandaag het juridisch loket gebeld, omdat het een compleet nieuwe laptop is die ik heb gekregen en omdat dit ook geen tijdelijke vervanging is heb ik volgens het juridische loket gewoon weer volledige garantie op mijn laptop.

Het is dus aan Dell om aan te tonen dat de barst in het scherm geen fabrieksfout is.

Wat is nu de beste manier om dit aan te pakken?

Als ik mijn laptop nu laat repareren en daarna om het technische rapport ga vragen hebben ze geen poot meer om op te staan, dit is alleen niet helemaal correct naar mijn mening.

Welke andere mogelijkheden heb ik?

daf-truckie
door daf-truckie - Dec 30, 2013 om 19:44
28 Antwoorden / 1 Vragen

Waaruit blijkt dat er een fabrieksfout zit in de laptop? Alleen om dat u dat ergens op internet gelezen zou hebben geeft niet aan dat deze laptop daar ook last van heeft.

Dit zult u dan denk ik ook moeten bewijzen aan de hand van misschien een second opinion? Hier staat u dan sterker naar Dell toe als er echt sprake is van een fabrieksfout.

Wat betreft de garantie vermoede ik al gezien ik dit zelf ook meegemaakt heb alleen diumenge dacht hier anders over.

lu
door luckeyluc - Dec 30, 2013 om 19:48
8 Antwoorden / 1 Vragen

Omdat de garantie dus opnieuw in is gegaan is het dus aan Dell om te bewijzen dat het geen fabrieksfout is.
Of zit ik nou fout?

daf-truckie
door daf-truckie - Dec 30, 2013 om 20:01
28 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft Dell de Laptop met de barst gezien om te beoordelen of dit een fout is of door uw schuld?

Bewijslast: fabricagefout of oneigenlijk gebruik?
Het niet conform functioneren van een product kan het gevolg zijn van of een fabricagefout of een verkeerd gebruik aan uw zijde.

Eerste zes maanden na aankoop

Als het product binnen zes maanden na aflevering kapot gaat of een mankement vertoont, wordt op grond van de wet vermoed dat het product al bij aflevering niet aan het conformiteitsvereiste voldeed. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het product niet door een fabricagefout, maar door verkeerd, abnormaal of onkundig gebruik van uw kant kapot is gegaan (artikel 7:18 lid 2 Burgerlijk Wetboek).

lu
door luckeyluc - Dec 30, 2013 om 20:18
8 Antwoorden / 1 Vragen

het gaat dus om de eerste 6 maanden na aankoop.

Ik heb een foto opgestuurd en op grond hiervan hebben ze gezegd dat het door eigen schuld kwam.
Hier neem ik sowieso niet genoegen mee aangezien dat wel heel makkelijk gezegd is.
Dus ik verwacht minstens een rapport door een deskundige of ze repareren de laptop gewoon.

diumenge
door diumenge - Dec 30, 2013 om 20:34
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=daf-truckie schreef op maandag 30 dec 2013, 19:44]
Wat betreft de garantie vermoede ik al gezien ik dit zelf ook meegemaakt heb alleen diumenge dacht hier anders over. Klopt ja, ik denk dat overigens nog steeds. Maar als ik ongelijk heb, best mogelijk, en de garantie inderdaad opnieuw is ingegaan dan is het nu inderdaad aan Dell om te bewijzen dat het uw schuld is.

alfatrion
door alfatrion - Dec 31, 2013 om 21:40
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote="art. 7:9 lid 2 BW"]Onder aflevering wordt verstaan het stellen van de zaak in het bezit van de koper.
Het vervangende product wordt in bezit gebracht van de koper, dus is er juridisch gezien spraken van een aflevering.

[quote="art. 7:18 lid 2 BW"]Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.
De eerste zes maanden na aflevering geldt er een soepeler regiem voor wat betreft de bewijslast.

fl
door flessebon - Jan 1, 2014 om 10:47
418 Antwoorden / 7 Vragen

Heeft u hulp nodig bij het schrijven van een brief?
Als gezocht naar voorbeeldbrieven met een zoekmachine?

lu
door luckeyluc - Jan 13, 2014 om 15:12
8 Antwoorden / 1 Vragen

Nog steeds geen succes helaas, Dell legt alle schuld bij mij.

Voor het probleem met de boxjes krijg ik deze reactie:
Over het akkoord gaan -> Als u voor de machine betaalt en als u het systeem in ontvangst neemt accepteert u de computer. U accepteert dan hoe het systeem op dat moment is. Zoals mijn colega Rob ook reeds eerder vermeld heeft is hier niet iets aan te doen.

Ook bij de barst blijven ze volhouden:
Over de Barst -> De materialen van een laptop worden zo gebouwd dat ze tegen behoorlijk gebruik bestand zijn. Vanuit zichzelf zal er in het materiaal van een scherm niet zelf een scheur kunnen onstaan. Dit houd in dat een scheur door een externe factor beinvloed is. Ik heb de foto nogmaals door een leidinggevende laten bekijken en nogmaals was het antwoord hetzelfde.

Ik ben het met beide nogsteeds niet eens.
Toen ik de doos met de laptop aan nam was ik nog niet op de hoogte dat er een ander model in de doos zat, als ik dit had geweten was ik bij het weten van de verschillen hier ook niet bij akkoord gegaan.

Ook bij de barst blijf ik alleen een "het is jouw schuld" krijgen van een medewerker. In hoeverre kan ik er van uit gaan dat dit betrouwbaar is er professioneel is naar gekeken?

Bedankt!

daf-truckie
door daf-truckie - Jan 13, 2014 om 19:58
28 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=luckeyluc schreef op maandag 13 jan 2014, 15:12]
Ik ben het met beide nogsteeds niet eens.
Toen ik de doos met de laptop aan nam was ik nog niet op de hoogte dat er een ander model in de doos zat, als ik dit had geweten was ik bij het weten van de verschillen hier ook niet bij akkoord gegaan.
Bedankt!

[quote=luckeyluc]
Ik ben opgebeld en de nieuwe specificaties van de laptop zijn mij doorgegeven, althans bijna alle specificaties.

Er is u toen toch al verteld dat u een een ander model zou krijgen volgens uw eigen verhaal. Dat hierbij de boxjes niet vermeld zijn? Maar u kon aan de hand van de nieuwe specificaties weten dat er een andere laptop voor terug kreeg m.i.

Welk model heeft u nu?

Wat betreft de barst zou u via een second opinion kunnen laten beoordelen of ze gelijk hebben?

lu
door luckeyluc - Jan 13, 2014 om 21:47
8 Antwoorden / 1 Vragen

Aangezien dell alle laptops zelf bouwt verwachte ik dezelfde laptop met alleen andere hardware aan de binnenkant.
Ik had eerst een l502x en daarvoor terug heb ik de l521x gekregen. Dat het dus om een ander model ging is mij nooit door gegeven.

Hoe gaat zo'n second opinion in zn werk? zitten hier kosten aan verbonden en zo ja zijn die voor mij?

daf-truckie
door daf-truckie - Jan 14, 2014 om 13:23
28 Antwoorden / 1 Vragen

Dat men de laptops zelf bouwt wil niet zegen dat men na 1 a 2 jaar deze nog steeds bouwen, u zult dan inderdaad zoals ook bij anderen leveranciers een soort gelijk product krijgen. Waarbij je er meestal op vooruitgaat vanwege modernere hardware e.d.

second opinion: Dan zult u bij een andere reparateur moeten laten nagaan hoe en waarom de scheur is ontstaan. De kosten zullen inderdaad voor uw rekening komen, maar als de uitslag positief is kunt u daarmee naar Dell.
En de gemaakte kosten kunnen dan misschien verhaald worden?
Maar dan zal er wel bewezen moeten worden m.i. dat Dell in gebreken blijft.

En ik ken de barst niet maar vrees dat het een moeilijk verhaal gaat worden.

jpm
door jpm - Jan 14, 2014 om 13:42
822 Antwoorden / 28 Vragen

U hebt hierover contact gehad met het juridisch loket. U weet nu dat u opnieuw garantie hebt. Waarom ook niet even gevraagd hoe u verder moet handelen? Toch maar even een telefoontje aan wagen lijkt me.