ch
door chriscorry Jun 28, 2009 om 19:08
Computers & telefonie

Video

Ik heb mijn fotocamera een filmpje gemaakt maar als ik hem op computer heb gezet staat het op zijn kop hoe kan ik hem draaien dat hij wel goeg afspeelt

1337 18 Rapporteer

labswans
door labswans - Jun 28, 2009 om 19:18
1918 Antwoorden / 10 Vragen

met welk programma heeft u het uitgevoerd ? Vermeld dit svp

Vermoed dat een instelling foutief is.

labswans

freya
door freya - Jun 28, 2009 om 20:11
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo chriscorry,

Dat is echt niet zo moeilijk hoor. Waarschijnlijk heb je Windows MovieMaker al op de PC staan? Start dit dan en volg onderstaande stappen:

  1.  Importeer het filmpje via Bestand -> importeren in collecties.
  2. Sleep het filmpje naar het storyboard onderaan het scherm.
  3. Klik met de rechter muisknop op het filmpje in het storyboard en kies Video-effecten.
  4. Dubbelklik op Draaien 180 en klik <Ok>
  5. Sla vervolgens het bestand onder een nieuwe naam op en klaar is klara.

m.vr.gr. Freya

ch
door chriscorry - Jun 28, 2009 om 20:13
1 Antwoorden / 3 Vragen

freya,

dank je wel voor de perfecte uitleg.

chriscorry

fi
door fia2008 - Jun 29, 2009 om 13:11
4 Antwoorden / 0 Vragen

er is al een oplossing, niks fout aan....

cv
door cvp - Jun 30, 2009 om 11:12
5 Antwoorden / 0 Vragen

freya,

Ik had hetzelfde probleem en door jou antwoord is het gelukt het filmpje te draaien, mijn dank daar voor,  alleen als ik hem dan opsla onder een andere naam kan ik hem niet meer afspelen.

Wat is daar aan te doen?

Het lukt ook niet via Windows Mediaplayer.

m.vr. gr.

cvp

freya
door freya - Jun 30, 2009 om 11:44
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@cvp:

Geef je soms een vreemde 'extensie' (laatste drie letters achter de punt) aan de bestandsnaam? Wat is de naam van het oorspronkelijke bestand en welke naam geef je er aan bij het opslaan? Zijn beide bestanden wel ongeveer even groot?

Freya

cv
door cvp - Jun 30, 2009 om 12:07
5 Antwoorden / 0 Vragen

freya,

Ik geef er zelf geen extensie aan.

De oorspronkelijke naam is SN200597 en toen hij gedraaid was heb ik hem opgeslagen als Naamloos en een keer als Test film.

Als ik hem opsla dan geeft hij zelf aan aan opslaan als Windows Moviemaker Projecten (*.MSWMN) daar kan ik niets aan veranderen : het is de enige mogelijkheid.

gr. cvp

cv
door cvp - Jun 30, 2009 om 12:17
5 Antwoorden / 0 Vragen

freya,

Vergat er nog even bij te zetten dat de bestanden idd NIET even groot zijn, het is nogal een verschil.

De originele is 7.03 MB en de opgelagen bestanden zijn beide maar 26 KB.

Gr. cvp

freya
door freya - Jun 30, 2009 om 12:23
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Oké, duidelijk. Wat je dus eigenlijk hebt opgeslagen, is het 'werkproject' van Windows Moviemaker en niet het resultaat van de gedraaide film.

Sla dus niet op via Bestand -> Project opslaan, maar doe dat via Bestand -> Filmbestand publiceren en kies dan in het volgende scherm voor Deze computer. Je kunt dan een map selekteren en vervolgens wordt daar het filmbestand opgeslagen.

Freya

ee
door eenweet - Jun 30, 2009 om 12:24
5 Antwoorden / 8 Vragen

hallo freija
ook bedankt voor die tip; ik heb het ook uitgevoerd; mijn vraag is

; is er ook een mogelijkheid op 45 graden te draaien??

bedankt
leo

cv
door cvp - Jun 30, 2009 om 12:40
5 Antwoorden / 0 Vragen

freya,

FANTASTISCH !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

HET IS GELUKT.

Heel hartelijk bedankt voor je tips.

Gr. cvp

freya
door freya - Jun 30, 2009 om 12:58
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@cvp:

Fijn dat het gelukt is en graag gedaan hoor.

@eenweet:

Ik ben nog niet eerder een programma tegengekomen die 45 graden kon draaien. Lijkt me eerlijk gezegd ook lastig omdat je dan pixels, zowel in de breedte als in de hoogte moet gaan samennemen om nieuwe pixels te gaan berekenen. Bij het draaien van 90, 180 en 270 graden hoeven er alleen pixels gewisseld, dan wel verplaatst te worden en dat is vrij simpel te doen.

Freya

karelstromph
door karelstromph - Jul 3, 2009 om 16:57
95 Antwoorden / 5 Vragen

Als je nu de camer op zijn kop zette bij het overspelen? Wat gebeurt dan?

(geen grap, ik ben oprecht benieuwd naar)

Karel

pondiki
door pondiki - Jul 15, 2009 om 14:55
16 Antwoorden / 4 Vragen

Freya schrijft: "Bij het draaien van 90, 180 en 270 graden hoeven er alleen pixels gewisseld, dan wel verplaatst te worden en dat is vrij simpel te doen".

Maar met welk programma doe je dat?

Ik heb met moviemaker 'n film met formaat 852x480 90 graden gedraaid, maar de verhoudingen zijn nu zoek.

freya
door freya - Jul 15, 2009 om 15:14
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@pondiki:

Welk programma je gebruikt niet zoveel uit, ik heb het over Windows Moviemaker gehad. De beeldverhouding zal door het draaien niet echt veranderen, behalve dan dat horizontaal en vertikaal uiteraard verwisseld worden. Dus, een foto of film met beeldverhouding 4:3 die je 90 graden draait zal als resultaat een beeldverhouding 3:4 worden.

De verhouding van jouw filmpje (852x480) zal dan, neem ik aan, 480x852 worden. Het zal ongetwijfeld anders worden wanneer je verschillende filmpjes met verschillende verhoudingen met Windows Moviemaker gaat samenvoegen tot één presentatie.

Freya

pondiki
door pondiki - Jul 15, 2009 om 15:48
16 Antwoorden / 4 Vragen

@ freya

Bedankt voor de snelle reactie.

Helaas dat is dus niet zo. De verhoudingen zijn nu 720x576(?) geworden, het beeld wordt zeg maar in elkaar gedrukt.

freya
door freya - Jul 15, 2009 om 16:40
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hmm..., ik was toch in de veronderstelling dat Windows Moviemaker de beeldverhouding onveranderd liet, maar dat is kennelijk niet zo. Die resolutie van 720x576 is een 'standaard' DVD-resolutie.
Heb even gekeken in Windows Moviemaker en daar verander je verder niet veel aan. Er zijn een aantal 'standaard' resoluties (b.v. 4:3 en 16:9) en filmpjes worden naar die beeldverhouding teruggerekend.

Je zou een 'gedraaid' filmpje dus achteraf nog een keer door een videoconverter programmaatje moeten halen en daarbij de resolutie moeten aanpassen naar de juiste beeldverhouding. Of een ander videobewerkingsprogramma, welke méér instelmogelijkheden heeft, gaan gebruiken. Ik neem aan dat die mogelijkheden wel zitten in de 'professionelere' software van b.v. Magix, Pinnacle en andere.

Freya

pondiki
door pondiki - Jul 15, 2009 om 17:05
16 Antwoorden / 4 Vragen

Ik kwam er ook niet verder uit met MovieMaker, daarom hoopte ik dat jij met de opmerking: "er hoeven alleen pixels gewisseld, dan wel verplaatst te worden en dat is vrij simpel te doen" een simpele oplossing/programmatje wist.

Maar bedankt voor het uitzoeken tot zover.

Jacqueline