barnhoorn
door barnhoorn Oct 30, 2016 om 15:48
Computers & telefonie

Videocamera via HDMI aansluiten op PC tbv stream

Ik heb een videocamera met een hdmi uitgang en die zou ik graag op mijn PC aansluiten om de camera voor een livestream te gebruiken.

wat heb ik nodig om de koppeling tussen de camera en de PC te kunnen maken?

25208 10 Rapporteer

eclipse
door eclipse - Oct 30, 2016 om 16:36
1561 Antwoorden / 370 Vragen

een hdmi aansluiting, op de pc  of een verloopstekker ervan. even naar energie beheer en laten detecteren, gaat meestal vanzelf. win 10 ..klik    of   https://www.vixyvideo.com/nl/features/live-streaming/, daar ik er zelf  geen ervaring  mee heb, hierbij een ik help je er wel doorheen link  :-)

gerbera
door gerbera - Oct 30, 2016 om 22:48
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Heeft u geen HDMI uitgang op uw pc dan is deze adapter mogelijk een oplossing.

http://www.hdmi-vga.nl/

eclipse
door eclipse Oct 30, 2016 om 23:01
1561 Antwoorden / 370 Vragen

heeft misschien wel een divx ?? mja geen terugmelding,

dirck
door dirck Oct 30, 2016 om 23:06
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Vraag me af hoe je dit wilt aansluiten, daar de HDMI, DVI en VGA aansluitingen op een PC uitgangen zijn en geen ingangen.

gerbera
door gerbera Oct 30, 2016 om 23:11
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Denk het haast van niet, zou die aansluiting, overigens DVI, er zijn dan is er vast ook wel een HDMI aansluiting.
Hiervoor bestaan wel verloopstekkers HDMI > DVI

gerbera
door gerbera Oct 30, 2016 om 23:18
7364 Antwoorden / 14 Vragen

@dirck waar staat dat deze op de Pc aangesloten moet worden, deze sluit je aan op de monitor. En ja foutje mijnerzijds had moeten staan HDMI uitgang (naar de monitor) zal het nog ff aanpassen.

dirck
door dirck Oct 30, 2016 om 23:28
3201 Antwoorden / 3 Vragen

[i]@dirck waar staat dat deze op de Pc aangesloten moet worden, deze sluit je aan op de monitor.[/i] Je zegt toch zelf "Heeft u geen HDMI uitgang op uw pc dan is deze adapter mogelijk een oplossing." En TS zegt "Ik heb een videocamera met een hdmi uitgang en die zou ik graag op mijn PC aansluiten" en dit "wat heb ik nodig om de koppeling tussen de camera en de PC te kunnen maken? " Nergens wordt melding gemaakt over een monitor. Maar goed, als de PC geen TV-kaart heeft, dan sluit je de camera aan via IEEE-1394 of USB.

dirck
door dirck - Oct 30, 2016 om 23:08
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Als je camera een USB of Firewire aansluiting heeft, dan moet je die gebruiken. De HDMI is bedoeld voor aansluiting op een monitor of TV.

barnhoorn
door barnhoorn - Oct 31, 2016 om 08:19
336 Antwoorden / 288 Vragen

Er wordt denk ik niet goed begrepen wat mijn doel is.

Gerbera heeft het over een uitgang op de PC en die heb ik inderdaad. Maar in mijn geval moet het een ingang zijn, want de beelden gaan van de camera naar e PC!

Dirck schrijft over usb maar dat is alleen voor data-overdracht. Mijn doel is om direct beelden over te brengen en dat gaat niet via usb. Firewire heeft mijn camera niet en mijn pc ook niet. Volgens mij is dat een verouderd systeem?!

gerbera
door gerbera Oct 31, 2016 om 11:12
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Dirck heeft mij een beetje in verwarring gebracht. In sommige gevallen o.a. bij Acer pc, schakeld de HDMI uitgang over op ingang. Lees even hier; http://acer-nl.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/7840/~/een-pc-instellen-om-video-via-hdmi-te-sturen mogelijk werkt dit ook op uw Pc

barnhoorn
door barnhoorn Oct 31, 2016 om 11:27
336 Antwoorden / 288 Vragen

Bedankt voor je reactie Gerbera, maar ook dit gaat over het uitsturen vanuit de PC van videobeelden via HDMI en niet wat ik zoek!

gerbera
door gerbera Nov 1, 2016 om 12:02
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Ja dan weet ik het ook niet meer. Dit onderwerp gaat echt over het gebruik van de camera op de computer. U moet uw monitor instellen als hoofdscherm. In dat geval zullen de beelden op uw monitor zichtbaar zijn. Om de beelden van uw camera op de Pc op te nemen heeft u de nodige software nodig. O.a MAXIC zou een mogelijkheid zijn. Ikzelf werk met Firewire aansluiting (dus vergelijkbaar) en dat werkt prima.

dirck
door dirck - Nov 1, 2016 om 00:17
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Ik weet heel goed wat je doel is, maar als ik jou was zou ik eerst eens de handleiding van je camera raadplegen om te checken of je camera uberhaupt wel geschikt is om als webcam te gebruiken.

Als je camera geen FireWire aansluiting heeft, dan is USB toch de enige mogelijkheid. (een webcam sluit je ook aan via de USB)
Maar niet alle camera's hebben een webcam functie. Je zult toch echt eerst de handleiding moeten lezen.
Als je camera geschikt is voor deze functie, dan sluit je hem aan via de USB en installeer je de juiste drivers en software en kun je hem gebruiken als webcam.

th
door thijs86 - Aug 8, 2017 om 15:25
2 Antwoorden / Vragen

Hallo Barnhoorn,

Je kunt de videocamera indien deze voorzien is van een goede HDMI uitgang rechtstreeks op de PC aansluiten. Hier heb je een snelle computer voor nodig met i5/i7 processor en veel CPU power, aangezien het doorzetten en encoderen van een live stream behoorlijk wat rekenkracht verreist. Ik heb zelf goede ervaringen met Adobe Flash Media Encoder, dat is een gratis tool van Adobe waarmee je de stream kunt opnemen, realtime kunt encoderen en direct via een RTMP live stream kunt aanbieden aan een video platform. Zo'n video streaming dienst kan de RTMP stream vervolgens oppakken en live uitzenden naar kijkers. Een andere optie is om de stream uit te zenden via Youtube, maar hier heb je vaak minder flexibiliteit en is de stream minder betrouwbaar als bij een professionele dienst.

Theoretisch zou je voor het doorzetten van een full HD stream (1080P) een upload verbinding op je PC moeten hebben van 10Mbit/s, oftwel 1,25Mb/s. Houdt daar dus rekening mee met het uitzenden van een live stream op locatie.

Indien je geen snelle computer hebt die aan bovenstaande eisen voldoet raad ik je aan om een betaalbare .H264 encoder te kopen. Zoals de kastjes van Cerevo en dan in het bijzonder de Liveshell Pro EU. Dit is een streaming kastje die rechtstreeks de RTMP stream naar een platform doorzet, zonder tussenkomst van een extra computer. Camera / webcam en geluid moet rechtstreeks op dit streaming-kastje worden aangesloten.

Mocht je vragen hebben, dan kun je me altijd een bericht sturen of reageren op deze post.

Succes!

tijger1
door tijger1 Aug 8, 2017 om 15:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@thijs86

tijger1
door tijger1 - Aug 8, 2017 om 15:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@thijs86

Na negen maanden? De Ts is allang bevallen van een nieuwe camera.

Ge
door Genee - Aug 8, 2017 om 15:45
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Zie nu ook pas dat vraag van 2016 is.

barnhoorn
door barnhoorn - Aug 8, 2017 om 16:20
336 Antwoorden / 288 Vragen

Inderdaad was mijn vraag al wat ouder en is er inmiddels een geheel andere oplossing bedacht. Toch bedankt voor je uitgebreide toelichting. Zekers interessant om in het achterhoofd te houden!

Wat mij nog wel bezighoudt is dat mij verteld wordt dat de hdmi op de PC een uitgang betreft voor een monitor en daardoor geen ingang is voor beelden vanaf een camera. Dat in tegenstelling tot hetgeen jij aangeeft. Hoe kan dat?

th
door thijs86 - Aug 9, 2017 om 11:53
2 Antwoorden / Vragen

Hi Barnhoorn,

Ik had inderdaad niet gezien dat de post al wat ouder was, mooi dat er inmiddels een oplossing voor is gevonden.

Een HDMI poort als uitgang kan in theorie ook gebruikt worden als ingang, maar is geen standaard instelling. Over het algemeen verzorgd de 'video graphics adapter (VGA)' module op je computer de werking van de HDMI poorten, deze adapter kan op sommige PC's ook zo worden ingesteld dat de HDMI poort als ingang kan worden gebruikt. Ik heb dit zelf alleen nog nooit getest, dus daar zou je even verder voor moeten zoeken. Overigens is de term voor live streaming software OBS: open broadcasting software. Daar ook even op zoeken als je hier verder mee wilt gaan.