qiofanny
door qiofanny Feb 19, 2005 om 14:41
Computers & telefonie

ViresScan & Firewall is geen optie voor een goed werkend internet op mijn PC

Hallo,

Mijn computer op het internet, werkt absoluut niet als ik Norton of McAvie b.v. zou installeren (virusScan & Firewall) Dat klinkt gek, maar dit is helaas de praktijk. Ook met SpyBot en Ad-Aware SE personal moet ik oppassen, dat ik niet de gescande onderdelen verwijder; ook dan is mijn internetgebruik passé; in qarantaine zetten of imunizeren is al ik kan doen; Hoe zou dit alles ondervangen kunnen worden???

705 7 Rapporteer

ja
door jahewi - Feb 19, 2005 om 14:55
4 Antwoorden / 0 Vragen

Zo te zien heb je last van een LSP-hijacker en waarschijnlijk nog wel wat meer malware dat de werking van je scanners tegenhoud.

Om te kunnen zien wat er allemaal gaande is in je computer, zou ik eigenlijk hier een HijackThis-log vragen ...

Maar omdat dat hier problemen en onoverzichtelijkheid zou kunnen
veroorzaken, moet ik je daarvoor doorsturen naar het
Antivirus-prikbord:
http://www.prikpagina.nl/list.php?f=123&collapse=1

Voer daar de instrukties uit van "Lees dit eerst" en wacht op hulp ;-)

Suk6, Jahewi :-)

qiofanny
door qiofanny - Feb 19, 2005 om 17:14
8 Antwoorden / 5 Vragen

Hallo Jahewi,

Bedankt voor je deskundige aanpak en ga ik er zeer binnenkort eens goed voor zitten, want zo te zien krijg ik het er behoorlijk druk mee!

Groet Qiofanny.

a2i
door a2i - Feb 19, 2005 om 17:52
407 Antwoorden / 14 Vragen

qiofanny als je het zelf wilt oplossen blijf vooral hier posten.

zo niet suc6 op die andere pagina.

Voor het beschermen van uw privacy op uw eigen pc.

Past u hierbij zelf als Thuis Expert de volgende programma's toe.

Het belangrijkste is dat u eerst een positieve indicatie maakt welk spyware/malware zich op uw pc bevind.

dit kun je doen door eerst via Configuratiescherm/Software te zoeken naar programma's
Die beginnen met bv search*, *bar, *web, *tool, *net deze malware spyware installers zijn vaker niet groter dan 1mb.

Verwijder eerst al deze software install links. (dit gaat vaak niet vanzelf lees dus eerst wat de opties zijn, of probeer een andere volgorde.)

zorg dat je de spy software zorgvuldig uninstalled.

Belangrijk: Reboot door eerst uit te loggen (afmelden), daarna opnieuw opstarten.

Run met Ad-aware Se 1.05, Webroot Spy Sweeper of Microsoft Antispyware zorg dat je scanned met de laatste update definities,

Selecteer alle items die je vind met je malware/spyware scanners quarantine deze items.

Scan met update virusscanner Norton 2004 of hoger, TrendMicro 2004 of hoger (Spyware detectie op enable).
evt andere up-to-date virusscanners ook goed.

Start met tools als Security Taskmanager 1.6E, en bv. Process Explorer.

Met Security Taskmanager zet je de afloop op beoordeling.

Alles wat je niet herkent (gebruik je rechtse muisklik beide progjes werken met google.)

Als je geinteresseert bent in het lezen van alle nietzichtbare items in winxp Gebruik dan bv. winNC

Alle spy/mal/scum/dial/thief/grayware IE activeX installs komen binnen op je

C:\Documents and Settings\%user%\Local Settings\Temporary Internet Files
C:\Documents and Settings\%user%\Local Settings\Temp

of verplaatst in

C:\WINDOWS\Downloaded Program Files

Deze mappen kun je evt leegmaken.

Clean up Register scanners bv. System Mechanic 5, Regsupreme 1.2, of Registry Mechanic.

Er zijn genoeg andere virusscanners en of spyware removers. (als je niet zeker bent dat je huidige virusscanner alles detect probeer het dan met een andere online virus scanner.)

gebruik geen onnodige installs die je aangeboden krijgt via onbekende sites, of onbekende certificaten (dat wordt vermeldt in IE voordat je op OK klikt).
Let voortaan op bij installs dat je alleen het programma installeert en alle andere freeware uitvinkt tijdens de installs.
Spyware komt niet vanzelf op uw pc de handeling moet eerst door de gebruiker uitgevoert worden.

Zijn er nog andere vragen post u aanvullende vraag gerust.

ja
door jahewi - Feb 19, 2005 om 18:03
4 Antwoorden / 0 Vragen

Graag gedaan, Qiofanny

Het zal je inderdaad best wat werk geven, maar het resultaat zal zijn, dat je weer een gezonde en probleemloze computer hebt :-)

gr. Jahewi :-)

qiofanny
door qiofanny - Feb 19, 2005 om 18:28
8 Antwoorden / 5 Vragen

Phoe Hé, Bedankt a2i;

Ik wist niet toen ik de vraag stelde, dat er zoveel aanvast zat en ben ik dus met mijn computertje nog best wel even onder de pannen.

Maar a2i, SpyBot en Ad-Aware SE zijn er niet vanzelf op gekomen en heb ik ze zeer bewust geinstalleerd en vallen deze dan niet onder "spy-ware" i.v.m. de 'uninstal' van deze?

Groet Qiofanny

a2i
door a2i - Feb 19, 2005 om 19:34
407 Antwoorden / 14 Vragen

Nee dat klopt dat zijn je spyware scanners maar voordat je daarmee scanned is het ook healthy om te kijken in je software Configuratie scherm of je die files niet zelf ziet staan.

Na uninstall via Conf. Soft. runned u uw spyware scanners dat is een betere volgorde en werkt ook nog een computer vriendelijker.

Ook leer jezelf je pc van binnen en buiten welke software erop staat, wat ook alleen maar ten goede komt aan u eigen privacy gebruik.

Vaak zie je dat mensen meteen naar een spyware scanner grijpen terwijl dat niet meteen de eerste stap zou moeten zijn.

suc6

NatureTravel
door NatureTravel - Feb 20, 2005 om 17:04
646 Antwoorden / 8 Vragen

Ik denk dat het handig is om je PC eens goed op te ruimen. Om dat te doen zonder alteveel last te hebben van eventueel aktieve virussen of Spyware, moet je opstarten in veilige modus (dat doe je door tijdens het opstarten van je PC F8 ingedrukt te blijven houden) en dan Norton, AdAware en evt andere anti-ditjes en datjes uit te voeren.

Als dat niet afdoende is, dan kun je het best je PC opnieuw installeren en direct daarna Norton en AdAware (e.d.) installeren en uitvoeren.