ekiem
door ekiem Aug 20, 2013 om 20:23
Computers & telefonie

Virtueel geheugen

Weten jullie wat het volgende betekent.........op de p.c verschijnt de laatste tijd regelmatig de tekst " te weinig virtueel geheugen " .

Mijn vraag is : wat betekent dit en wat kan ik eraan doen ?

Alvast bedankt, Ekiem

3939 21 Rapporteer

gsm
door gsm - Aug 20, 2013 om 20:46
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Het betekent waarschijnlijk dat je ondeugdelijke software hebt geïnstalleerd.
Deze software houdt teveel geheugen vast (geheugenlekkage).

Het virtuele geheugen is een werkgeheugen (op chips) dat op de harde schijf wordt uitgebreid tot een bepaalde maximale grootte.
Het echte werkgeheugen is (veel) kleiner en is uitsluitend gebouwd met snelle geheugenchips.

ph
door philip36 - Aug 21, 2013 om 00:09
2275 Antwoorden / 4 Vragen

http://www.goeievraag.nl/vraag/computers-internet/software/betekent-melding-onvoldoende-virtueel-geheugen.29428

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 21, 2013 om 08:49
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Ekiem,
u kunt het RAM geheugen laten uitbreiden tot 3 MB
ga naar het configuratiescherm
systeem en onderhoud
bij systeem op hoeveelheid RAMgeheugen weergeven klikken.
Z.n uitbreiden.

Vr. gr. sjoppie.

laaglander
door laaglander - Aug 21, 2013 om 09:27
473 Antwoorden / 1 Vragen

@sjoppie.. ik hoop dat je dit niet meent

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 21, 2013 om 09:32
7195 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=laaglander schreef op woensdag 21 aug 2013, 09:27]@sjoppie.. ik hoop dat je dit niet meent

Wat is er mis mee dan?

laaglander
door laaglander - Aug 21, 2013 om 09:35
473 Antwoorden / 1 Vragen

Ram geheugen wordt tegenwoordig gemeten in GB en niet meer in MB.. 3 MB is niets en daarbij .. je kunt RAM geheugen alleen uitbreiden door het erbij te zetten, maar dit heeft dan weer niets met het virtuele geheugen te maken

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 21, 2013 om 09:40
7195 Antwoorden / 3 Vragen

@ Laaglander,
je hebt gelijk, ik bedoelde ook GB.
Bedankt voor de correctie.
Groet, sjoppie

laaglander
door laaglander - Aug 21, 2013 om 09:47
473 Antwoorden / 1 Vragen

@sjoppie .. gelukkig ik keek ervan op .. vandaar meen je niet ;-)

zw
door zwaardvis - Aug 21, 2013 om 11:24
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Bij mijn weten is het virtueel geheugen ongeveer even groot als het echte RAM geheugen. Verdubbel je het RAM, verdubbel je (in principe) ook het virtueel geheugen.
Het virtuele geheugen wordt afgebeeld op de harde schijf. Maar als de harde schijf te weinig ruimte over heeft, moet noodgedwongen het virtueel geheugen kleiner worden gemaakt dan idealiter nodig zou zijn.
Ws. slaat daar de waarschuwing op.
Je kunt via Deze Computer, rechtsklik, Eigenschappen,Geavanceerd, Prestaties, geavanceerd.... de omvang v.h. virtuele geheugen bekijken en aanpassen.

ro
door ron530 - Aug 21, 2013 om 11:31
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het virtueel geheugen heeft niets met de hoeveelheid ram geheugen van doen. Virtueel geheugen is eigenlijk niets meer dan een wisselbestand op de harde schijf, actuele data wordt daar tijdelijk in weggeschreven om de pc te versnellen, als deze data weer nodig is wordt het uit het wisselbestand gehaald. Mogelijke oorzaken van de melding, de harde schijf is bijna vol of er is een wijziging in de grootte van het wisselbestand aangebracht. Om wijzigingen te doen is er wel kennis van het systeem nodig, voor het gemak ga ik daar niet van uit dus blijft schijfruimte vrij maken over.

frederikjp
door frederikjp - Aug 21, 2013 om 11:41
47 Antwoorden / 6 Vragen

Het virtueel drie maal verdubbelen. Voorbeeld: heb je 1GB aan werkgeheugen dan is het gewenste viruteel 3GB. Heb je 4GB aan werkgeheugen dan wordt het virtueel geheugen ingesteld op 12GB.

edrick3
door edrick3 - Aug 21, 2013 om 14:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo ekiem,

Welke windowsversie gebruik je?

Je kunt de grootte van je virtuele geheugen op de volgende manier vergroten (voor W7):
klik hier.

Voor Vista klik hier.

Suc6

ja
door jankoll - Aug 21, 2013 om 14:45
17 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk eens hoeveel ruimte er beschikbaar is op je harde schijf. Als dat te weinig is krijg je die melding. Daar is soms wel iets aan te doen, namelijk opruimen. Erg handig om mee te beginnen is dan Ccleaner. Soms, zeker als je nog nooit hebt opgeruimd, is dat voldoende om de zaak vlot te trekken zonder kosten en gedoe zo is mijn ervaring. Meer weten over Ccleaner en het gebruik? Download lees en gebruik dan dit pamfletje.

ekiem
door ekiem - Aug 21, 2013 om 15:11
676 Antwoorden / 100 Vragen

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. De Cleaner gebruik ik regelmatig en daarnaast dat defragmenteren.
Maar ik ben erachter gekomen dat er enorm veel Windows XP en Windows Explorer 8 beveiligings updates op zitten. Heb geen idee of dit nodig of wenselijk is. Zou zeggen dat een update van ieder voldoende moet zijn maar durf ze niet allemaal te deleten. Ik zag dit toen ik ging kijken bij "programma toegang en instellingen " . Weet niet of deze veel ruimte in beslag nemen.

edrick3
door edrick3 - Aug 21, 2013 om 17:48
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@ekiem,

Blijkbaar heb je XP?

Updates NIET verwijderen. Die zijn allemaal nuttig en nemen weinig ruimte in beslag.

Virtueel geheugen XP aanpassen: klik hier.

Suc6

gompy2
door gompy2 - Aug 21, 2013 om 20:11
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ekiem schreef op woensdag 21 aug 2013, 15:11]Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. De Cleaner gebruik ik regelmatig en daarnaast dat defragmenteren.
Maar ik ben erachter gekomen dat er enorm veel Windows XP en Windows Explorer 8 beveiligings updates op zitten. Heb geen idee of dit nodig of wenselijk is. Zou zeggen dat een update van ieder voldoende moet zijn maar durf ze niet allemaal te deleten. Ik zag dit toen ik ging kijken bij "programma toegang en instellingen " . Weet niet of deze veel ruimte in beslag nemen.
In CCleaner kun je, als je de door Microsoft geïnstalleerde hotfixes niet meer terug wilt draaien, en waarom zou je, ongestraft in de optie 'Geavanceerd'een vinkje zetten bij de term "Hotfix deïnstalatieprogramma's ", en dan CCleaner de hele handel nog een keer laten analyseren, kijken hoeveel je daar mee op kunt ruimen.

In je Windows-map, waarschijnlijk In C:\Windows zitten een heleboel verborgen/gecomprimeerde mappen die de deïnstallatieinformatie bevatten van de hotfixes:
Die mappen beginnen meestal met:
$NtUninstall**enz enz, en zijn meestal blauw gekleurd, die kun je ook verwijderen, desnoods zet je ze ,voor je eigen veilig gevoel, even een poosje in de Prullenbak.

De map $hf_mig$ mag je niet mee verwijderen, inhoud wel.

Zoals anderen al eerder melden, virtueel geheugen toewijzing vergroten, of het systeem zelf de geheugentoewijzing laten regelen, is denk ik de beste optie.
Maar dan moet er, zoals anderen ook al schreven, wel voldoende ruimte zijn op de schijf waar je systeem software is geïnstalleerd, denk ik C.

Configuratiescherm -> Systeem -> Geavanceerd -> , bij "prestaties" klik je op Instellingen -> Geavanceerd onderin staat "Virtueel geheugen" , daar klik je op "Wijzigen" , en zet je een vinkje bij " Door het systeem beheerde grootte", rechts daarvan klik je op "Instellen", dan OK en Windows vraagt je dan de computer opnieuw op te starten of zoiets.
Het gevolg van deze handeling is, dat Windows wel drukker bezig is met het virtuele geheugen te regelen, maar ook dat het zoveel virtueel geheugen neemt als dat het systeem nodig is.
Maar zoals ik eerder schreef, je moet wel genoeg ruimte op je systeemschijf hebben, maar je kunt, als je meerdere schijven hebt, het virtuele geheugen ook op een andere schijf toewijzen. Onnodig veel geheugen bijplaatsen heeft weinig zin bij Win XP

ekiem
door ekiem - Aug 21, 2013 om 20:29
676 Antwoorden / 100 Vragen

Avond iedereen,

Heb jullie advies opgevolgd en de hele riedel van configuratie scherm> geavanceerd enz uitgevoerd, ben benieuwd.

Heb voor de rest niets verwijderd.

Gr. EKiem

br
door brui0929 - Aug 21, 2013 om 20:30
635 Antwoorden / 10 Vragen

Het virtueel geheugen is een deel van de harddisk dit wordt gebruikt om gegevens tijdelijk op te slaan er weer terug naar het RAM te sturen.
Dit merk je door dat je de harddisk steeds leest of schrijft het virtueel geheugen kan groter worden.
Dit is te voorkomen door het RAM geheugen uit te breiden.
Defragmenteren wil ook helpen of gebruik tune up.

gompy2
door gompy2 - Aug 21, 2013 om 20:40
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie net dat ik me eigenlijk voor jan joker uit heb zitten sloven ;-)
Zwaardvis had het riedeltje over hoe het virtuele geheugen aan te passen al beschreven, helemaal overheen gelezen.
Sorry Zwaardvis...

Jammer, wéér geen ster er bij... :-(

ekiem
door ekiem - Aug 21, 2013 om 21:26
676 Antwoorden / 100 Vragen

Ha ha,

Die ster krijgen jullie anders wel van mij.

Gr Ekiem

ad
door advroed - Aug 30, 2013 om 01:12
13 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien heb je teveel programma's te lang open staan, indien je dan ook nog eens je pc dag en nacht laat openstaan kan je deze foutmelding ontvangen.