ti
door timmer77 Sep 30, 2015 om 10:52
Computers & telefonie

Virusscanner

ik gebruik avast premier ben zeer tevreden maar een kennis zij me je kan er beter een twede virusscananner bij zetten maar gaan elkaar tegen werken??
vrgr pim

6953 39 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Sep 30, 2015 om 10:56
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo timmer77,

NIET doen!!!
Twee virusscanners zitten elkaar in de weg en kan problemen geven.
Die kennis heeft dus geen kennis van computers. ;-)
Avast is prima.

Met vr.gr.

ja
door janf43 - Sep 30, 2015 om 12:03
733 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt Adaware installeren als 2e scanner. Deze wordt als "second line of defence" geinstalleerd en zit Avast niet in de weg. De focus ligt op wat andere zaken dan Avast en het is een goede aanvulling. Verder adviseer ik MBAM om bv een keer per maand een scan te doen.

edrick3
door edrick3 - Sep 30, 2015 om 12:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@janf43,

Maar dat is géén virusscanner!

Ad-Aware is een anti-spywareprogramma dat software detecteert en verwijdert van een computer, die vallen onder spyware en adware. Het detecteert ook andere software die de computer beschadigen zoals trojans en tracking cookies.
(Bron)

Als je deze gebruikt is MBAM eigenlijk niet nodig; doet hetzelfde.

Met vr.gr.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 30, 2015 om 13:00
16869 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd neen Sterker nog, zou u avast installeren en er is al een andere virusscanner zal avast die eerst verwijderen. Geldt ook voor o.a. Norton, mac Afee etc.

edrick3
door edrick3 - Sep 30, 2015 om 13:01
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@gerritaltena,

Avast is al geïnstalleerd!!

hereistom
door hereistom - Sep 30, 2015 om 13:45
736 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad geen twee kapiteins op één schip, dat geeft problemen!
Avast is een prima virusscanner en voldoed goed!

marita567
door marita567 - Sep 30, 2015 om 15:02
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Hallo timmer77,

Zoals eerder vermeld Nooit 2 virusscanners gebruiken dit geeft problemen .
Ik had AVG als virusscanner maar per 15 oktober worden de voorwaarden van AVG veranderd , zeer privacy gevoelig .
Om deze reden heb ik AVG verwijderd en Avast erop gezet maar mijn Internet was behoorlijk traag , ook Avast heb ik verwijderd en heb nu Avira erop staan en dit gaat goed .

vr.gr.

tot15karakters
door tot15karakters - Sep 30, 2015 om 17:05
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Linux Ubuntu of Lubuntu en zo 8 computers thuis zonder enige beveiliging voor Anti Virus.

Ja, het is leverbaar maar niet nodig als je de commerciële Windows het raam uit gooide!

hereistom
door hereistom - Sep 30, 2015 om 18:04
736 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=marita567 schreef op woensdag 30 sep 2015, 15:02]Hallo timmer77,

Avast erop gezet maar mijn Internet was behoorlijk traag

vr.gr.
Vreemd, bij mij werkt Avast perfect en de computer is sneller dan met AVG of Avira, dus waarschijnlijk is er iets niet goed gegaan bij je installatie!

marita567
door marita567 - Sep 30, 2015 om 18:34
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@hereistom ,

Ik heb al zo vaak avast geïnstalleerd en weer verwijderd , mijn internet blijft traag , geen idee wat er mis gaat .
Als ik bij avast forum kijk blijkt dit een voorkomend probleem te zijn .

vr. gr.

aurora1
door aurora1 - Sep 30, 2015 om 18:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=marita567 schreef op woensdag 30 sep 2015, 18:34]@hereistom ,

Ik heb al zo vaak avast geïnstalleerd en weer verwijderd , mijn internet blijft traag , geen idee wat er mis gaat .
Als ik bij avast forum kijk blijkt dit een voorkomend probleem te zijn .

vr. gr.

Ik heb langer geleden met Avast ook traag internet gehad en vervolgens de WebRep add-on van Avast uitgeschakeld en daarmee was het probleem opgelost.
Lees anders ook eens klik hier.

ja
door janf43 - Sep 30, 2015 om 21:08
733 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=edrick3 schreef op woensdag 30 sep 2015, 12:57]@janf43,

Maar dat is géén virusscanner!

Ad-Aware is een anti-spywareprogramma dat software detecteert en verwijdert van een computer, die vallen onder spyware en adware. Het detecteert ook andere software die de computer beschadigen zoals trojans en tracking cookies.
(Bron)

Als je deze gebruikt is MBAM eigenlijk niet nodig; doet hetzelfde.

Met vr.gr.

U weet, gezien uw vele reacties op allerlei onderwerpen, ongetwijfeld veel meer dan ik. Maar ik citeer van de makers van Adaware:
[quote]Combining our legendary anti-spyware with a powerful antivirus, Ad-Aware Free Antivirus+ enhances them with real-time protection, download protection and continuously updated filters against malicious URLs, providing top-of-the-line anti-malware protection for the casual computer user.
Die hebben het natuurlijk helemaal mis.
Uit eigen ervaring weet ik dat Lavasoft accepteert dat er een hoofdvirusscanner aanwezig is, en Adaware als 2e lijnsverdediging installleert. Is er geen virusscanner dan wordt de scanner van Adaware geactiveerd.

MBAM doet hetzelfde, inderdaad, maar geen enkele scanner spoort 100% van de bedreigingen op. Een second opinion is soms nuttig en wenselijk bij hardnekkige problemen, Op dat gebied heeft MBAM een goede reputatie. Mijn ervaring van een aantal jaren vertelt mij dat dit een goede combinatie is. Maar er zijn andere en iedereen heeft zijn eigen voorkeur.

marita567
door marita567 - Sep 30, 2015 om 21:59
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@aurora1 ,

Bedankt voor de link , ik heb avast opnieuw geïnstalleerd maar bij de laatste versie kan ik webrep niet vinden .
Het beste is om webrep te verwijderen via avast zelf en niet via de browser , ook deze keer was mijn Internet traag .

vr, gr .

aurora1
door aurora1 - Oct 1, 2015 om 01:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=marita567 schreef op woensdag 30 sep 2015, 21:59]@aurora1 ,

Bedankt voor de link , ik heb avast opnieuw geïnstalleerd maar bij de laatste versie kan ik webrep niet vinden .
Het beste is om webrep te verwijderen via avast zelf en niet via de browser , ook deze keer was mijn Internet traag .

vr, gr .

Kan het dan misschien aan uw browser liggen?
Ik werk met Firefox.
Als u bovenaan deze pagina in het zoekvakje intikt Webrep vindt u nog wat vragen erover.

zw
door zwaardvis - Oct 1, 2015 om 09:28
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Bij Avast installeer ik alleen de echt nodige onderdelen, alle randzooi, laat ik weg. Probeer dat maar eens: Kies aangepaste installatie en installeer alleen Bestandsschild en Nederlandse taal. De rest uitvinken.

zw
door zwaardvis - Oct 1, 2015 om 09:31
1525 Antwoorden / 51 Vragen

En Avast eerst op deze wijze verwijderen: Met Avastclear.
https://www.avast.com/nl-nl/uninstall-utility

edrick3
door edrick3 - Oct 1, 2015 om 10:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@janf43,

Je zult wel gelijk hebben.
Maar Adaware komt bv. niet voor in het testoverzicht van de Consumentenbond: klik
En ook niet in dit overzicht.
Ook in de test van Kassa werd deze niet meegenomen.: klik

Met vr.gr.

macwouter
door macwouter - Oct 1, 2015 om 13:54
825 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op woensdag 30 sep 2015, 17:05]Linux Ubuntu of Lubuntu en zo 8 computers thuis zonder enige beveiliging voor Anti Virus.

Ja, het is leverbaar maar niet nodig als je de commerciële Windows het raam uit gooide!

Een virusscanner ? Is dat zo,n programma dat op zoek gaat naar virussen of zoiets ? Nooit van gehoord en ik ken het niet. Laatste keer dat ik voor een Windows PC (XP) zat was in 2007 en daar stond toen zoiets van een gratis AVG, waarom er dat op stond heb geen flauw idee.

zw
door zwaardvis - Oct 1, 2015 om 14:11
1525 Antwoorden / 51 Vragen

@macwouter. Virusschrijvers richten zich dan ook vooral op populaire en meestverkochte computers. Niet op niche-apparaten, die markt is te klein.

macwouter
door macwouter - Oct 1, 2015 om 14:35
825 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op donderdag 1 okt 2015, 14:11]@macwouter. Virusschrijvers richten zich dan ook vooral op populaire en meestverkochte computers. Niet op niche-apparaten, die markt is te klein.

Binnen 90 dagen. Een citaat van de site MobileMac.

Eerder op de avond maakte Apple de kwartaalcijfers bekend over Q2 2015, ofterwijl de maanden januari, februari en maart. In deze maanden verkocht Apple 61,2 miljoen iPhones, 12,6 miljoen iPads en 4,6 miljoen Macs. De omzet bedroeg 58 miljard dollar met een winst van 12,5 miljard dollar. Daarmee is het aantal verkochte iPhones wederom enorm gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2014.

Als je dan bekijkt van wat er dan de laatste jaren verkocht is dan is die markt niet zo klein meer.

marita567
door marita567 - Oct 1, 2015 om 17:05
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@aurora1 , @zwaardvis ,

Ik heb Panda antivirus geïnstalleerd en dit is goed mijn internet is niet meer langzaam .
Om constant Avast te installeren en te verwijderen , zet echt geen zoden aan de dijk .

Bedankt voor het meedenken ,

vr. gr .

f.weele
door f.weele - Oct 1, 2015 om 20:56
1085 Antwoorden / 27 Vragen

probeer eens een chinees: klik hier

marita567
door marita567 - Oct 1, 2015 om 22:21
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Hallo f.weele ,

Deze is alleen in het Engels .

vr.gr.

f.weele
door f.weele - Oct 2, 2015 om 10:38
1085 Antwoorden / 27 Vragen

@marita567, ja helaas niet in de ned. taal beschikbaar, maar wel een goede virusscanner zonder reclame. Je zou dan Panda eens kunnen proberen. Deze komt regelmatig als de beste gratis antivirusscanner uit een test. Ook met weinig of geen reclame.

m.vr.gr.

f.weele
door f.weele - Oct 2, 2015 om 10:40
1085 Antwoorden / 27 Vragen

@marita567, ik zie nu dat je al Panda hebt geïnstalleerd. Bekijk eens even of deze bevalt en probeer eventueel een andere virusscanner uit.

m.vr.gr.

marita567
door marita567 - Oct 2, 2015 om 10:45
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Hallo f.weele ,

Panda is goed , en op een andere laptop heb ik Avira staan ook deze is goed .

vr, gr.

f.weele
door f.weele - Oct 2, 2015 om 10:46
1085 Antwoorden / 27 Vragen

@Marita567, bedankt voor het terugmelden. Als het bevalt, dan houden zo.

m.vr.gr.

klm086
door klm086 - Oct 2, 2015 om 13:21
14 Antwoorden / 1 Vragen

Gewoon een paar euro's neertellen en ESET smart security 8 installeren moet je niet op bezuinigen,
dit is een goed en gebruiksvriendelijk programma ik heb het op 3 comp. geinstalleerd zeer goed!!!!

wimmi20
door wimmi20 - Oct 2, 2015 om 14:54
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Kijk,
het antwoord is heel simpel.
Als 2 scanners beter zou zijn, dan zou 3 scanners nog beter zijn.
En 10 scanners nog veeel beterderer..

audb
door audb - Oct 2, 2015 om 16:55
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Meer dan één virus scanner is niet nodig maar hoewel er tiental virus scanners zijn er blijkt niet één 100 goed te zijn.
Maar nu komt de grap als 10 verschillende site scanners gaan testen dan is de kans groot dat 8 er van een andere virus scanner aanbeveelt en dat komt voornamelijk omdat ze allemaal verschillend testen.
De een op virussen die veel voorkomen en de ander juist op niet echt bekende virussen.
Echter bestaan er naast virussen, spyware en adware ook nog eens trojans die vaak verstop zitten in emails en juist die worden bijna nooit gescand door een virus checker of pas als het al te laat is.

Maar de grootste gevaar is niet eens een virus maar verouderde software juist daardoor kunnen black heat hackers(*) zich toegang verschaften op een computer.
Ook het openen van emails met een bijlage van een onbekende of een met scrijvouten (als voorbeeld bedoeld) is iets waar veel mensen intrappen net als mails van de bank die worden geopend.
Maar op deze website is veel software te vinden om te helpen en tegen te gaan van spyware, trojans en adware http://www.bleepingcomputer.com/download/windows/security/

* Black heat hakers zijn in tegenstelling tot normale hackers criminelen

jo
door jorisw - Oct 2, 2015 om 17:24
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=macwouter schreef op donderdag 1 okt 2015, 14:35][quote=zwaardvis schreef op donderdag 1 okt 2015, 14:11]@macwouter. Virusschrijvers richten zich dan ook vooral op populaire en meestverkochte computers. Niet op niche-apparaten, die markt is te klein.

Binnen 90 dagen. Een citaat van de site MobileMac.

Eerder op de avond maakte Apple de kwartaalcijfers bekend over Q2 2015, ofterwijl de maanden januari, februari en maart. In deze maanden verkocht Apple 61,2 miljoen iPhones, 12,6 miljoen iPads en 4,6 miljoen Macs. De omzet bedroeg 58 miljard dollar met een winst van 12,5 miljard dollar. Daarmee is het aantal verkochte iPhones wederom enorm gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2014.

Als je dan bekijkt van wat er dan de laatste jaren verkocht is dan is die markt niet zo klein meer.

En dit toont ook nog een keer aan dat het bij Apple kennelijk wel goed zit: http://www.automatiseringgids.nl/nieuws/2015/39/1miljoen-dollar-voor-ios-hack

Ik draai overigens op mijn Windows PC's ook geen virusscanners en heb nog nooit virussen gehad. Gezond verstand gebruiken en je krijgt er gratis behoorlijk wat performance bij.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 2, 2015 om 17:33
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Jorisw draait geen virusscanner.
Joris heeft nog nooit een virus binnengehaald, zegt hij.
Dat is knap, Joris kan ruiken of er een virus op zijn pc aanwezig is.
Joris, als je een virus op je pc binnenhaalt komt er geen schermpje met :
dag Joris, ik ben de nieuwe besmetting.

ar
door aram - Oct 2, 2015 om 21:23
136 Antwoorden / 1 Vragen

Twijfel je er zijn er ook bij die je op een USB stick kunt zetten en dan de pc opstarten met de stick erin .
Als het goed gaat start de pc dan van de USB en niet van je harddisk .
Nadat het programma zich heeft bijgewerkt de pc scannen .
Voordeel is sommige kwaadaardige software is lastig te verwijderen als bv. Windows actief is .
Het is een extraatje naast je bestaande virusscanner Als je klaar bent pc uit de stick verwijderen en dan de pc normaal opstarten zonder die stick erin

ar
door aram - Oct 2, 2015 om 21:34
136 Antwoorden / 1 Vragen

Met Linux en dat van Apple schijn je minder last te hebben van virussen .
Vraag me af of je dan geen drager ervan kan , zijn zelf geen last ervan maar je kan dan een heleboel anderen besmetten .
Las ergens dat zodra je in die Windows modus zit ook besmet kan raken .

marita567
door marita567 - Oct 2, 2015 om 21:58
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Ongelofelijk , hoe de vraag van timmer77 zo`n uitloop kan hebben .
Het word nog een encyclopedie .

er
door erky - Oct 2, 2015 om 22:28
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Timmer77,
Als je een betaalde versie hebt van een virusscanner heb je al veel 'accessoires' ofwel meer dan alleen een virusscanner. Vaak zit er een goede firewall in en wordt de firewall van Windows uitgeschakeld. Dat is op zich allemaal winst. Je kan naast een virusscanner wel een adware scanner installeren, maar waarom? In de betaalde versies zit meestal ook al een adware scanner.

Als je twee virusscanner tegelijk op een computer installeert krijg je de volgende problemen. Een virusscanner moet weten waar hij naar moet zoeken, dus zijn er ergens op jouw computer de virushandtekeningen opgeslagen. Als de tweede scanner die van de eerste vindt en opruimt heb je een probleem. Virusscanners vertragen een computer ook en soms wel met 10%! Dan wil je er toch al geen twee meer?

Nee, het is gevaarlijk omdat je systeem er door kan crashen, onhandig omdat het ernstig vertraagd. Ja, theoretisch zou je een betere bescherming willen, maar dat zal slechts 1 of 2 procent beter zijn. Niet doen dus en die kennis zou ik niet hoog aanslaan als het over computers gaat.

Succes,
Erky

tolsma1945
door tolsma1945 - Oct 3, 2015 om 19:16
229 Antwoorden / 6 Vragen

tot 15 karakters.
Heel de wereld gebruikt Windows, en u bent 1 van de weinige dieLinux gebruikt ,voor de doorsnee gebruiker absoluut niet handig, gelukkig voor u zonder anti virus,zeff heb ik 4 pc,s draaien op Windows 10 en met anti virus gewoon perfect en wat belangrijk is, eenvoudig in gebruik voor de doorsnee gebruiker.

tolsma1945
door tolsma1945 - Oct 3, 2015 om 19:33
229 Antwoorden / 6 Vragen

Macwouter
Tuurlijk is Apple een grote speler, maar je moet ervan houden, heb een iPad gehad, iedere keer, safari kan dit bestand niet openen, balen, plus dat Apple een SEKTE is, geef mij maar al die andere merken, veel meer vrijheid, binnen een maand de iPad snel verkocht, zal niets over de kwaliteit zeggen, die is goed.

labren
door labren - Oct 3, 2015 om 21:55
862 Antwoorden / 0 Vragen

2 gaan elkaar tegenwerken