erasares
door erasares Feb 19, 2011 om 14:37
Computers & telefonie

Vista boot manager

ik gebruik al enige tijd het programma VistaBootPRO 3.3 (de betaalde versie) waarmee ik WinVista en Win XP kan aansturen.
Het is in principe altijd goed gegaan maar na een herinstallatie van XP krijg ik de instellingen van de bootmanager maar niet in orde.
Er komt in eerste instantie wel een scherm met de beide OS-en wat ik met 10 seconden laat aftellen om een van de twee te laten starten maar daarna
komt er nog een scherm met 2 opties (w.o XP maar geen vista) waarop 25 seconden moet worden gewacht (of ik geef een van de 2 opties aan om te starten)
Dat tweede scherm is helemaal niet van toepassing maar ik krijg het ook niet weg. Wat kan ik er aan doen omdat tweede scherm kwijt te zijn?

722 6 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Feb 19, 2011 om 18:11
27632 Antwoorden / 85 Vragen

hallo erasares,

Misschien heb je iets aan deze uitleg.

Suc6

erasares
door erasares - Feb 20, 2011 om 16:00
82 Antwoorden / 41 Vragen

@edrick3
Bedankt voor je mooie en uitgebreide uitleg...maar dit is niet echt helemaal wat ik wil en bedoel. En al helemaal niet het formatteren van welke partitie dan ook om danwel XP danwel Vista te wissen. Er lopen nogal wat programma's onder de beide OS-en. Van wissen van welke partitie dan ook kan dan ook geen sprake zijn. Wat ik wil is dat ná het eerste normale opstart menu waarin VIsta en XP en een herstel optie voor Vista staan, er geen tweede meer verschijnt waarin 1) XP (plus een 2) hersteloptie staan) staat die er dan ook nog 25 seconden over doet om op te starten..
Op de c schijf is er een map 0boot bij gekomen. Als ik die hernoem (want wissen kan altijd nog) .. dan start er helemaal niets meer op... Dan moet ik met een ultimate boot cd de boel herstellen...
Het probleem is dus eigenlijk het tweede bootmenu....Dat is overbodig en kan dus "gewoon" weg.

Mvrgr

dobby
door dobby - Feb 20, 2011 om 16:55
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=erasares schreef op zaterdag 19 feb 2011, 14:37]ik gebruik al enige tijd het programma VistaBootPRO 3.3 (de betaalde versie) waarmee ik WinVista en Win XP kan aansturen.
Het is in principe altijd goed gegaan maar na een herinstallatie van XP krijg ik de instellingen van de bootmanager maar niet in orde.
Er komt in eerste instantie wel een scherm met de beide OS-en wat ik met 10 seconden laat aftellen om een van de twee te laten starten maar daarna
komt er nog een scherm met 2 opties (w.o XP maar geen vista) waarop 25 seconden moet worden gewacht (of ik geef een van de 2 opties aan om te starten)
Dat tweede scherm is helemaal niet van toepassing maar ik krijg het ook niet weg. Wat kan ik er aan doen omdat tweede scherm kwijt te zijn?

Een herinstallatie van XP zal de XP bootloader (of meer belangrijk in dit geval de bootsector) weer teruggezet hebben.

Je zal dus met jouw bootmanager er voor moeten zorgen dat die zijn eigen bootsector weer wegschrijft... Ik ken die specifieke bootmanager niet, maar de praktijk zal wel ongeveer zijn dat jouw bootmaneger door de bootsector van de "eerste disk" geladen zal worden en dat deze daarna uit een config file met een paar bootsector-images jou laat kiezen en dat hij daarna dan de juiste sector uitvoert..

Overigens: grub is voor windows mensen ook zeer accetaptabel, en volledig gratis (en met source).. maar vooralsnog is er voor jou geen reden om over te stappen want als jouw bootmanager gewerkt heeft moet hij dat weer doen.. gewoon weer opnieuw installeren (of een "repair bootsector" optie kiezen ofzo...)

erasares
door erasares - Feb 21, 2011 om 14:29
82 Antwoorden / 41 Vragen

@dobby

Vroeger kon je de bootsector met fdisk/mbr 'resetten'. Is dat nu ook nog mogelijk of zal mijn VistaBootPRO 3.3 dan de beide besturingssystemen niet meer vinden?

of)

Als ik VistaBootPRO nu eens dé-installeer... kan ik dan ook van dit specifieke probleem 'verlost' zijn??

Mvrgr

gsm
door gsm - Feb 21, 2011 om 18:09
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=erasares schreef op maandag 21 feb 2011, 14:29]@dobby

Vroeger kon je de bootsector met fdisk/mbr 'resetten'. Is dat nu ook nog mogelijk of zal mijn VistaBootPRO 3.3 dan de beide besturingssystemen niet meer vinden?

of)

Als ik VistaBootPRO nu eens dé-installeer... kan ik dan ook van dit specifieke probleem 'verlost' zijn??

Mvrgr
Het commando fdisk /mbr kun je hier niet voor gebruiken en ook het verwijderen van BootVistaPRO zal geen oplossing zijn.
De bootvolgorde is beschreven in de BCD (Boot Configuration Data) en boot.ini is hiermee Voor Windows Vista en Windows 7 komen te vervallen.
De BCD is op dezelfde manier ingericht als het normale Windows register, maar dient uitsluitend om het bootproces te beschrijven.

Om de BCD in te kunnen stellen heb je een hulpprogramma nodig.
In principe wordt BCDedit gebruikt via de commando prompt.
BCDedit is echter ingewikkeld in het gebruik en er zijn daarom enkele grafische schil programma's ontworpen.
VistaBootPRO is zo'n programma, maar je kunt ook het gratis EasyBCD eens proberen. Dat kun je naast VistaBootPRO gebruiken.

Verder kun je het opstarten altijd nog weer herstellen met een Vista setup DVD.

dobby
door dobby - Feb 21, 2011 om 21:25
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=erasares schreef op maandag 21 feb 2011, 14:29]@dobby

Vroeger kon je de bootsector met fdisk/mbr 'resetten'. Is dat nu ook nog mogelijk of zal mijn VistaBootPRO 3.3 dan de beide besturingssystemen niet meer vinden?

of)

Als ik VistaBootPRO nu eens dé-installeer... kan ik dan ook van dit specifieke probleem 'verlost' zijn??

Mvrgr
Eerst even de makkelijke/snelle antwoorden:

fdisk /mbr gaat niet werken.

VistaBootPRO deinstallen *zou* kunnen werken: het lijkt mij aannemelijk (en daar zit dus ook gelijk de catch) dat dit programma tijdens de installatie een backup heeft gemaakt van de toenmalige bootsector. Daarop doordenken zou die dan bij een uninstall teruggezet kunnen worden. Ook zou als er geen backup was een standaard bootsector gebruikt kunnen worden die NTLDR (voor XP) of BOOTMGR (Vista+) probeert te laden..

De oude NTLDR gebruikte een plain text file (boot.ini), terwijl de nieuwere BOOTMGR een soort database gebruikt. De boot.ini was gewoon nog te editen, voor de BCD (Boot Configuration Database) is er wel een BCDEDIT, maar hoewel het wel te doen is, zou ik toch niet zonder meer iemand aanraden om daar in te gaan zitten rommelen als je niet precies weet wat je doet, en heel goed bent in foutloos overtypen. (of stiekem een soort GUI gebruiken of in elk geval flink wat copy and paste).. (voor een idee: deze werkt met GUIDs ..een letter fout is dan niet acceptabel, maar ook niet makkelijk met het blote ook te vinden).

Voor XP was er nog wel het commando bootfix om een bootsector terug te zetten.

Maar er is hoop: elke bootable W7/VIsta (en zelfs in beperkte mate XP) DVD/CD heeft wel een soort recovery ongeving (recovery console, WINPE 2.0, ...) en deze hebben buiten menugestuurde "startup recovery" options altijd ook nog een command prompt met zinnige utils.

Eventueel zou je met diskedit (van de XP reskit) een copy kunnen maken van je bootsector voordat je gaat proberen.

Maar meest makkelijke / veilige manier (IMO!) :

1: doe een repair install of een uninstall/reinstall cycle van jouw BootmanagerPro

2: Start je PC van de XP cd en/of de Vista DVD en doe een repair "startup problem diagnostic" (als je ze allebei zou willen proberen dan eerste de oudste, dus XP, en daarna de Vista).

EN anders gaan we er nog even voor zitten om met de hand desnoods wat te freubelen zodat je je multiboot weer terug hebt..