door wilter Jan 21, 2016 om 17:44
Computers & telefonie

Vista updates

Nadat ik google chrome had bijgewerkt kreeg ik de volgende melding. Ontvang géén updates meer daat windows vista niet meer word ondersteund. Mijn vraag is, kan ik nu nog veilig kan internetten. Wellicht ontvang ik nergens meer updates van en weet niet wat de gevolgen zijn. Weet iemand wat ik het beste kan doen. Heb weinig verstand van deze zaken. Mijn laptop is zes jaar oud maar werkt nog naar alle tevredenheid. Graag een reactie, bij voorbaad mijn hartelijke dank. Willem Terpstra / Groningen

27049 23 Rapporteer

akkerdistel
door akkerdistel - Jan 21, 2016 om 17:49
1790 Antwoorden / 3 Vragen

FireFox gebruiken.

diumenge
door diumenge - Jan 21, 2016 om 17:57
11969 Antwoorden / 15 Vragen

De uitgebreide ondersteuning loopt voor Vista tot 11 april 2017. Dus als Chrome geen updates krijgt onder Vista dan is het inderdaad tijd voor een andere browser, dan kan je nog ruim een jaar vooruit.

Cookies
door Cookies - Jan 21, 2016 om 18:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Firefox is er nog wel voor Vista, die dan maar downloaden, dat kan hier https://www.mozilla.org/nl/firefox/new/

pi
door pieterwolters - Jan 21, 2016 om 22:11
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Veilig internetten begint bij jezelf. Software houdt slechts een deel van de gevaren tegen. Je kunt met een ouder systeem prima veilig internetten als je maar geen gekke dingen doet.

crewmember
door crewmember Jan 25, 2016 om 22:05
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Ookal doe je geen gekke dingen dan heb je nog steeds een virusscanner nodig. Windows defender of Windows security essentials zijn niet genoeg.

Het komt helaas nog te vaak voor dat doodnormale sites (Facebook, Nu.nl)  reclame's met malware er in laten zien.

ds
door dschaap - Jan 22, 2016 om 11:37
18 Antwoorden / 2 Vragen

Het internetbankieren zou ik zeer afraden omdat het besturingsysteem toch eenvoudig te manipuleren is van buitenaf. Voor overige surfactiviteiten toch maar FireFox gebruiken, maar verwacht geen wonderen

gamy
door gamy - Jan 22, 2016 om 11:42
13 Antwoorden / 4 Vragen

Opera is de beste, werkt voor alle Windows! Waar ik nu gebruik is Opera.
Kijk maar bij www.opera.com

tolsma1945
door tolsma1945 - Jan 22, 2016 om 11:50
229 Antwoorden / 6 Vragen

Er zijn nog meer browsers dan Firefox,Opera is er ook nog,en als je zoekt nog veel meer.Maar Vista is wel oud,verder niets mis mee natuurlijk,het is nu wel tijd om te overwegen deze PC te vervangen,nodig is het echter niet als je de zaak up to date houd,vanwege eventueel girale betalingen,je hebt nog de veilige tijd tot volgend jaar.

we
door weethet - Jan 22, 2016 om 13:12
107 Antwoorden / 2 Vragen

Mag ik vragen warom u Vista wil blijven gebruiken ipv naar 10 te updaten wat veilig en veel sneller is?

Cookies
door Cookies - Jan 22, 2016 om 13:26
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Hoezo Vista updaten naar Win10? Ten 1e kan er niet gratis ge-update worden van Vista naar W10 en ten 2e is het systeem waarschijnlijk veel te oud en dus ongeschikt voor Win10.

DOOR WEETHET - 22 JAN 2016 OM 13:12
0 ANTWOORDEN / 0 VRAGEN

Mag ik vragen warom u Vista wil blijven gebruiken ipv naar 10 te updaten wat veilig en veel sneller is?

ko
door koos suijker - Jan 22, 2016 om 15:22
4 Antwoorden / Vragen
wi
door wilter - Jan 22, 2016 om 15:29
20 Antwoorden / 14 Vragen

Wil een ieder bedanken voor de aan gedragen oplossingen.

jokeromy
door jokeromy - Jan 22, 2016 om 16:23
32 Antwoorden / 3 Vragen

mijn PC is 11 jaar oud en draait nog op XP maar wel met fireFox  en Norton 360 als beveiliging  heb nooit een probleem en alles werk prima

fotoflex
door fotoflex - Jan 22, 2016 om 18:20
67 Antwoorden / 6 Vragen

Als je graag Chrome wilt blijven gebruiken, kun je ook Chromium proberen.
Dat is dezelfde browser, maar dan zonder Google.
Bij installatie worden zelfs je instellingen meegenomen.
Ik kreeg vanmiddag dezelfde melding en ben meteen overgestapt.

ho
door honza23 - Jan 22, 2016 om 18:25
261 Antwoorden / 3 Vragen

Onzin, ik heb ook Vista en gebruik ook Chrome en nergens last van.

ps: via neverware.com kan je van iedere oude computer simpel een Chroombook maken, kost niets en ben je altijd geupdate.

Cookies
door Cookies - Jan 24, 2016 om 10:31
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@honza23: Vreemd, want je krijgt toch echt een waarschuwing van Chrome dat de ondersteuning in april a.s. stopt http://tweakers.net/nieuws/107479/google-chrome-pusht-update-waarschuwing-naar-windows-xp-en-vista-gebruikers.html

DOOR HONZA23 - 22 JAN 2016 OM 18:25
0 ANTWOORDEN / 0 VRAGEN

Onzin, ik heb ook Vista en gebruik ook Chrome en nergens last van

aurora1
door aurora1 - Jan 24, 2016 om 15:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als de laptop naar volle tevredenheid werkt is het natuurlijk onzin om een nieuwe te kopen.
Met een goed antivirus programma kunt u rustig veilig internetten en als u zelf ook voorzichtig bent met internetten. Verder kunt u nog bijv. Adblock (tegen reclame) en Ghostery (tegen "volgers") installeren. Lees en kijk daarvoor hier: http://www.radartv.nl/uitzending/archief/detail/aflevering/11-01-2016/de-keerzijde-van-adblockers/
Firefox zou, zoals al gemeld, de oplossing kunnen zijn, die staat bekend als zo ongeveer de veiligste browser.
Mocht u de Vista gratis willen upgraden naar W7, lees dan e.e.a. op deze site, en vooral de Upgrade Adviser: http://windows.microsoft.com/nl-NL/windows7/help/upgrading-from-windows-vista-to-windows-7#T1=tab01

diumenge
door diumenge - Jan 24, 2016 om 17:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Gratis upgraden van Vista naar Windows 7 is helemaal niet mogelijk.

En hoeveel AV-sofware, ad-blockers e.d. je ook installeert, een OS en/of browser die geen updates meer krijgt is op den duur onveilig. Immers kwetsbaarheden die worden gevonden en bekend raken worden niet meer gerepareerd door de softwareleverancier. Dus als dan je bankrekening wordt leeggetrokken door internetcriminelen is de kans groot dat de bank je schade niet zal vergoeden.

De stelling "Met een goed antivirus programma kunt u rustig veilig internetten en als u zelf ook voorzichtig bent met internetten. Verder kunt u nog bijv. Adblock (tegen reclame) en Ghostery (tegen "volgers") installeren." is dus slechts gedeeltelijk waar.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 24, 2016 om 17:50
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Vista wordt nog wel ondersteund! Het bericht heeft het vermoeden van phishing!!! Maar hoezo/waarom Chrome bijgewerkt? Was dat Door Google gevraagd?

Cookies
door Cookies - Jan 24, 2016 om 17:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@aurora1: dat is inmiddels al lang achterhaald en niet meer mogelijk.

Cookies
door Cookies - Jan 24, 2016 om 17:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Helemaal NIKS met phishing te doen; klik maar eens op mijn link van 10.31 uur! Het bericht klopt gewoon!

DOOR GERRITALTENA - 24 JAN 2016 OM 17:50
0 ANTWOORDEN / 0 VRAGEN

Vista wordt nog wel ondersteund! Het bericht heeft het vermoeden van phishing!!! Maar hoezo/waarom Chrome bijgewerkt? Was dat Door Google gevraagd?

diumenge
door diumenge - Jan 24, 2016 om 17:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dus in 2010 was het in sommige gevallen gratis een upgrade via de fabrikant te krijgen.

"Voor sommige mensen is het mogelijk om deze upgrade naar Windows 7 gratis te bemachtigen, via de fabrikant van hun computer."

In het heden is dat achterhaald en niet meer mogelijk. Sterker nog, het is niet eens meer eenvoudig om aan een legaal exemplaar van Windows 7 te komen.

Cookies
door Cookies Jan 24, 2016 om 18:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ligt hier toevallig een hele legale upgrade naar Win7 op mijn bureau.:-)

diumenge
door diumenge Jan 24, 2016 om 18:07
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het is inderdaad niet onmogelijk :-)

gsm
door gsm - Jan 24, 2016 om 21:36
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Gewoon Firefox of Opera gebruiken en je kunt nog een jaar vooruit. Daarna hoef je de PC niet weg te doen, maar kun je er Ubuntu 16.04 LTS op zetten.
Je zult merken dat voor het gewone werk Ubuntu perfect is.