Vodafone Data spookverbruik en torenhoge rekening
Jep, en ook hier is het prijs!
Vorig jaar met beide partners een Vodafone Web Smart abonnement afgesloten en beiden dezelfde Samsung Galaxy S2 erbij.
Beide toestellen worden indentiek geconfigureerd en vergelijkbaar gebruikt. Nooit een probleem. Tot in februari.
De uitzending van Kassa laat ons schrikken.
Gelukkig hebben we allebei "Mijn Vodafone" geinstalleerd én data-app met ingestelde limieten. Voorts beginnen we wellicht met android de boot een beetje te missen, dus zijn we altijd superconservatief geweest met het installeren van apps. Enkel uit betrouwbare bron, met héél veel gebruikers voor ons, hele goeie feedback en controleren we trouw de rechten die een app meent nodig te hebben. "de goede huisvader" bij uitstek!
Meteen gecontroleerd: "Hoeveel heb jij?" "Ik zit keurig netjes op regulier verbruik, en jij?" "Ik ook".
Wellicht woordje van uitleg: we hebben een hele vette 2Gb aan data beschikbaar, maar komen zelden tot nooit over de 300MB heen per maand.
Volgende avond een feestje bij ons thuis. Schoonbroer die bij vodafone werkt ook erbij. Issue komt ter tafel en hij neemt het op voor zijn baas:"allemaal onnozele gebruikersfouten van mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn".
Bij de uitleg aan wederzijdse ouders komt het verbruiks-appje weer boven. We laten het meteen even zien.
WHAA! Verbuiksappje zegt "safe", máár mijn vodafone zegt dat mijn vrouw ineens gigabytes teveel buiten tegoed heeft verbruikt?
Accuut alle datacommunicatie uitgeschakeld. Kut, dit gaat geld kosten. Maar het kán gewoon niet! Toestel houdt zelf intern bij welke app hoeveel data verbruikt heeft. Nergens is deze data verdwenen! Appje idem. Enkel vodafone geeft hoge verbruik aan.
We hebben dus géén waarschuwings-smsje ontvangen van vodafone, conform hun eigen gedragscode van nederlandse telecomboeren.
Ook is het abonnement niet automatisch afgesloten als de rekening boven de €65,= uitkomt, zoals de europese regels voorschrijven.
Schoonbroer is volgende dag accuut intern gaan navragen. Vodafone weet precies wie wanneer met welke app data verbruikt heeft. Echter ze willen het niet zeggen. "Privacy!". Natuurlijk volkomen bullshit, want privacy-wetgeving beschermd mijn informatie jegens anderen. Het ís mijn informatie, daar heb ik volgens alle wetgeving én jurisprudentie recht op! Klinkt dus heel erg als een nonsense-argument. Lijkt meer op "we weten het zelf niet maar doen maar ongeveer een gooi en kunnen niet aangeven dat we het niet exact kunnen verantwoorden".
Ook de argumenten van de kassa-uitzending even aangehaald (waarschuwings-sms-je en automatische afsluiting). Schoonbroer gaf ons weinig kans, maar heeft het zo intern doorgeleid.
Toen de automatische incasso: Keurig netjes binnen tegoed! Blijkbaar waren we door het oog van de naald gekropen, maar had men het gecorrigeerd.
Fout! Vandaag de nieuwe factuur afgeschreven: De data van februari wordt nu in maart mee afgerekend. Dik €100,= afgeschreven!
Voor alle duidelijkheid: de data is volgens de vodafone-factuur ineens in de nacht van 8 op 9 februari afgeschreven in enkele rondes van zo'n 300-500Mb per keer, beginnende om 22:00 uur 's nachts met een piek om exact 0:00 uur. Tijden dat wij zeker weten (remember, avond vóór het feestje? We weten exáct wat wij die avond gedaan hebben!) in bed lagen en het toestel onbediend op het nachtkastje aan de lader hangt.
Mijn persoonlijke overtuiging is dat vodafone intern een storing heeft.
Gaan we de klachten bundelen?
Samen sterker!
Beste elmecky,
Dat is natuurlijk geen fijne ervaring. Ik hoop dat we je kunnen helpen.
Ik wil je er graag op wijzen dat het ons wettelijk niet toegestaan is om inhoudelijke informatie over je dataverbruik te registreren. Dat lijkt me ook een prima uitgangspunt. Het gaat niemand iets aan en is net zo privacygevoelig als inhoud van je telefoongesprekken en Sms'jes. Die kunnen we natuurlijk ook niet beluisteren of inzien
Kunt je ons een email sturen met je mobiele nummer, naam, adres, geboortedatum, klantnummer en laatste 4 cijfers van uw bankrekeningnummer. De email mag gestuurd worden naar webcare.nl@vodafone.com. Vermeld in het onderwerp veld: Kassa | woensdag 27 mrt 2013 | qelmecky.
We zullen zo snel mogelijk op je email antwoorden.
Met vriendelijke groet,
Eric
Vodafone 24/7 Web Crew
Beste Eric van de Vodafone 24/7 Web Crew,
Bedankt voor je sympathieke reactie hier op het forum. Echter, mijn klacht ís éérst naar het door jou opgegeven email-adres gestuurd, mét identificeerbare informatie gespecificeerd.
Het typeert de firma om éérst publiekelijk op het forum niet-specifiek en niet-inhoudelijk te reageren (imago-schade beperken?) terwijl rechtstreeks er nog geen ontvangstbevestiging vanaf kan. Maakt het bij Vodafone echt zoveel uit of ik "Kassa" in het onderwerpveld vermeld?
Overigens, nogmaals, ik heb intern bij vodafone mensen aan de lijn gehad die kunnen zien dat er toen en toen x aantal foto's geupload zijn via Google+, maar vervolgens niet snappen waar dat dataverbruik vandaan komt. Inzake het exorbitant hoge dataverbruik komt men niet verder dan "toen en toen is volgens óns systeem zóveel en zóveel verbruikt en ons systeem maakt nooit fouten".
Dus nogmaals bedankt voor je beleefde standaard-response op het publiekelijk forum. Als je toch 24/7 bezig bent, zou je meteen even inhoudelijk op de rechtstreekse klacht willen reageren? Een ontvangstbevestiging met termijn waarbinnen je inhoudelijk reageert zou al een begin zijn ;-)
Vriendelijk groetend,
Frank
[quote=elmecky schreef op donderdag 28 mrt 2013, 16:56] Maakt het bij Vodafone echt zoveel uit of ik "Kassa" in het onderwerpveld vermeld?
Dat is een wereld van verschil. Geloof me maar.
P.s.,
Zoals gezegd is die data helemaal niet zo privacy-gevoelig en kan de juiste techneut overal aan.
Maar zónder aan die data te komen zou men alvast eens kunnen aangeven vanuit welke app de data-transmissie geïnitieerd is, zodat we eens kunnen gaan kijken wáár de zwakke schakel in het geheel zit?
Lijkt me uitgelezen kans voor Vodafone om aan te tonen dat het probleem niet bij jullie zit maar in een foutje in die en die app! Of wordt het risico dan te hoog dat één of ander vijftienjarige wizzkid te snel de vinger op de pijnlijke plek weet te leggen?
Dáár kun je nog eens mainstream de media mee halen als je erg technisch bent: Uitzoeken waar het fout gaat en aantonen wat een club als Vodafone niet lukt!
Ík heb er een grote doos bonbons voor over voor degene die dát inzichtelijk kan maken! Beloofd!
@ zoekster:
Tsja, ik vrees van wel, maar dan gaat Vodafone zich dit keer toch in eigen buik bijten, want ik vond het onsportief eerst publiekelijk te klagen en dan pas naar Vodafone. Je moet ze natuurlijk wel een "honest fighting chance" geven, al is het vanaf het begin al David tegen Goliath.
Jammer dat ze die kansen keer op keer weer niet grijpen en pas als iets de media dreigt te raken wakker worden. Als Eric een beetje ballen heeft is ie ondertussen al lang mijn formele klacht erbij aan het zoeken, zodat ie straks kan laten zien dat óók zónder "kassa" in het onderwerp, Vodafone héél serieus en ad rem met klachten omgaat. Beetje het idee wekken dat ze klanten graag zien en niet enkel als automatische incasso-rekeninghouders zien.
ik zou zeggen, Vodafone, grijp je kans!
:-p
(doen ze dat niet, is cc-tje al lang naar de Arag als schademelding. Betaal daar al jaren de volle mep voor hun meest complete dienstverlening, is een mooie kans om hún servicekracht te laten zien. En in België doen ze daar gelukkig nog behoorlijk goed hun best voor ;-)
Als je gewoon mailt naar Vodafone, doen ze hun "best" dat mailtje binnen 30 dagen te beantwoorden. Wel met het standaard verhaal.
Doe je het naar aanleiding van een "uitnodiging" zoals ze dat noemen, dan krijgt je binnen een paar dagen antwoord. Helaas wel het zelfde verhaal, maar ja, wel stukken vlugger.
Hallo Elmecky,
je geeft aan dat je al eerder een e-mail hebt gestuurd met daarin de gevraagde informatie. Als je deze e-mail niet op ons verzoek hebt gestuurd dan zal deze niet worden behandeld. Wij zijn namelijk onderdeel van de 24/7 Web Crew en wij behandelen alleen e-mails als deze op ons verzoek verstuurd worden. Voor algemene e-mails of klachten kun je immers terecht bij onze klantenservice.
Ik zou je in ieder geval toch nogmaals willen vragen om een e-mail met de gevraagde gegevens naar ons toe te sturen. Op die manier kunnen we je zo snel mogelijk helpen en voorkomen dat we berichtjes van je over het hoofd zien (zoals dus nu gebeurd is op Kassa). We zullen dan zo snel mogelijk inhoudelijk reageren op je klacht. Het lijkt me verstandiger dat we dit per e-mail afhandelen omdat we hiervoor jouw gegevens nodig hebben.
Met vriendelijke groet,
Maartje
Vodafone 24/7 Web Crew
Ook mijn zoon is de klos, vorige jaar al rekeningen van 250, 500 , 300 euro
vodafone zegt je hebt teveel data gebruikt, me zoon heeft na veel heen en weer gezeur
zijn abbo verhoogd naar 65 eur p mnd zodat hij zeker genoeg had was t advies van vodafone. Nu werd hij gebeld door vodafone dat hij al meer dan 500 eur had verbruikt
in een tijdsbestek van een paar dagen. Hij krijgt ook als antwoord de privacy smoes.
Daar verschuilt vodafone zich achter. Hij vraagt om zijn eigen gegevens waar die data
vandaan komen. S nachts staat alles uit , thuis heeft hij wifi, en overdag werkt hij en zit
dan echt niet op internet. Hij weigerd pertinent deze rekening te betalen, Hij betaald e abbo kosten en meer niet. Verder overweegt hij aangifte van oplichting, zo voelt t namelijk. Volgens ons is t wettelijk bepaald dat de verkoper moet kunnen specificeren waar je voor betaald. Als je bij de supermarkt wat koopt zie je ook op de kassabon waar je voor betaald. Wij willen graag onze klachten bundelen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kwantum vloer
Hallo,
Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde
...
Lees meer
Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?
Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",
Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.
Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee
...
Lees meer
(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten
Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma
...
Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer