barnhoorn
door barnhoorn Apr 24, 2016 om 20:16
Computers & telefonie

Voeding PC heeft hard zoemend geluid

Vanmorgen gaf onze PC opeens in de voeding een hard zoemend geluid. Als ik op de pc werk (die doet het op zich nog wel ondanks het harde zoemgeluid) veranderd het gezoem alsof het een motortje is dat het zwaar heeft om op krachten te komen.

Wat zou dat kunnen zijn.

Ik heb eventueel nog een paar andere voedingen liggen uit andere PC's maar hoe bepaal ik of die voedingen geschikt zijn voor mijn PC?

De specificaties van mijn huidige voeding zijn:

http://s31.postimg.org/j8xmlwlln/IMG_20160424_173858.jpg

12979 13 Rapporteer

sw
door swat1500 - Apr 24, 2016 om 20:24
3781 Antwoorden / 0 Vragen

Meestal zit in de behuizing een ventilator om de voeding te koelen. Ik denk dat u het daar moet zoeken.

gsm
door gsm - Apr 24, 2016 om 20:28
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Dit komt vaker voor, vooral bij hogere temperaturen. Het geluid komt van de ventilator in de voeding en gaat meestal na enige tijd vanzelf weer weg.
Mijn Medion PC heeft er in de zomer soms ook last van.
Een andere voeding kun je proberen als je handig bent en goed uitkijkt voor statische ontladingen die de PC kunnen vernietigen.
De voeding moet minstens evenveel vermogen (W) en stroom (A) voor de diverse spanningen (V) kunnen leveren. Ook moeten er voldoende stekkers van het juiste type op de voeding zitten.

gompy2
door gompy2 - Apr 24, 2016 om 21:03
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Het brommen komt van de ventilator in de voeding.

Bij goedkopere voedingen/ventilatoren komt er na een bepaald aantal uren gebruik speling op het asje e.d. en krijg je een soort gebrom wat veroorzaakt wordt door een intern vibreren in de ventilator zelf.
Als je geluk hebt kun je een ventilator overzetten vanuit een andere voeding die je hebt maar of dat gaat lukken  moet je maar bekijken, vrees van niet.

Je huidige voeding (PSU-power supply unit) is een 250Watt voeding, die zul je niet meer nieuw kunnen kopen vermoed ik, de huidige voedingen hebben allemaal een hogere wattage maar dat geeft niet.
Ik denk dat je computer al een aantal jaren oud is.

Je hebt meerdere voedingen liggen schrijf je, wel dan zou je eens kunnen kijken of er 1 bijzit die v.w.b. de aansluitingen, de elektrische bedrading, overeen komt met de voeding die nu in je computer zit.
Je kunt dan de bedrading/stekkertjes overzetten en je voeding vastschroeven aan het chassis.

Fluitje van een cent.

gsm
door gsm Apr 24, 2016 om 22:03
5940 Antwoorden / 47 Vragen

@Gompy2. Bij de Fortron voeding in de Medion was het gebrom er al na een paar maanden gebruik van de nieuwe PC. Geleidelijk is de kwaal minder geworden en nu is het brommende geratel al in geen tijden meer voorgekomen. Het is dus niet altijd slijtage.

akkerdistel
door akkerdistel Apr 25, 2016 om 00:50
1790 Antwoorden / 3 Vragen

@GSM kans is dan best groot dat het asje afgebroken is en dan hoor je inderdaad helemaal niets meer. Oja, check voor de zekerheid uw brandverzekering of die nog in orde is.

barnhoorn
door barnhoorn - Apr 24, 2016 om 22:48
336 Antwoorden / 288 Vragen

Dus of een voeding kan heeft naast de aansluiting verder alleen te maken met het aantal Watt en hoe hoger hoe beter.

Dus deze voeding zou ik in mijn geval kunnen gebruiken:

gompy2
door gompy2 Apr 25, 2016 om 07:56
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een slechte foto.
Wat ik zo kan lezen heeft deze voeding een piekvermogen van 400 watt, dit in tegenstelling tot de originele, die maar 300 watt kon leveren als piekvermogen.
Voor wat betreft vermogen kan het dus makkelijk, echter...

Bij je vraag op Tweakers heeft ene Dion B een uitgebreid antwoord gegeven waarop je allemaal moet letten, lees dat maar door.

marita5
door marita5 - Apr 24, 2016 om 23:00
11514 Antwoorden / 15 Vragen

@barnhoorn ,

U heeft deze vraag ook op tweakers geplaatst , heeft u het antwoord van Dion al gelezen ? zie hier klik op de rode regel.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1687339

gompy2
door gompy2 Apr 25, 2016 om 07:49
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Dion heeft het prima uiteengezet op Tweakers, niets meer aan toe te voegen.

Je bent een top opzoekerT Marita5, klasse.

marita5
door marita5 Apr 25, 2016 om 07:54
11514 Antwoorden / 15 Vragen

@gompy2 , dank u voor uw compliment , google is mijn beste vriend ;-) .
Uw antwoord was ook goed , kwam overeen met Dion .

gompy2
door gompy2 - Apr 25, 2016 om 08:59
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@Gsm,

Bij een computer waar een voeding in zit van 250 watt nominaal, kunnen we gevoeglijk aannemen dat die al zo'n respectabele leeftijd heeft dat we er van uit kunnen gaan dat het brommen/zoemen wordt veroorzaakt door slijtage aan het lagertje van de ventilator.

Misschien dat vriend Barnhoorn er uitsluitsel over kan geven maar gezien zijn reactie’s op dit forum verwacht ik daar niet zo veel van.

Die komt meestal alleen maar “halen”.

de
door deja46 - Apr 25, 2016 om 11:08
8 Antwoorden / 6 Vragen

Wel eens gekeken of er stof op de bladen van ventilator zit? Vaak is dat de oorzaak van de geluiden.

danath
door danath Apr 25, 2016 om 11:27
88 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, de pc schoon (laten) maken. Het geluid maakt vaak de ventilator door instabiliteit doordat er teveel stof op zit.

barnhoorn
door barnhoorn - Apr 25, 2016 om 11:46
336 Antwoorden / 288 Vragen

Het probleem ligt inderdaad aan de ventilator!

Verder helemaal schoongemaakt, maar dat verhelpt het probleem niet. Een korte blokkering van de vin wel.

famblack
door famblack - Apr 25, 2016 om 12:16
33 Antwoorden / 22 Vragen

Ik heb hetzelfde euvel af en toe met mijn medion computer.
Mij is verteld door een monteur dat je de aan-uit knop dan even lang moet indrukken.
Als hij dan opnieuw opstart is het weg.
Misschien te proberen? Bij mij helpt het.

ze
door zeiler - Apr 25, 2016 om 12:46
19 Antwoorden / 21 Vragen

je pc zal vol met stof zitten, dus je ventilator heeft het erg moeilijk. Ga je pc eerst eens voorzichtig stofvrij maken

ro
door roelfien 65 - Apr 25, 2016 om 12:46
29 Antwoorden / 0 Vragen

Stof misschien bij mijn Medion precies het zelfde,even voorzichtig schoonmaken met een kwastje geen probleem meer gehad.

OR
door ORBIT - Apr 25, 2016 om 13:12
1 Antwoorden / Vragen

ja dat klopt dat doen mijn pc ook

tolsma1945
door tolsma1945 - Apr 25, 2016 om 13:17
229 Antwoorden / 6 Vragen

Als de pluggen passen,is het geen probleem.