qu
door quixote Jun 13, 2007 om 17:29
Computers & telefonie

Waar is het Ram gebleven?

ik heb een videokaart gekocht, en hoef dus niet meer de interne video chip te gebruiken en ook niet meer het shared geheugen 100Mb van de 1 gb Ram). Maar mij geheugenbeheerder ziet niet meer ram!

graag reactie

615 24 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 13, 2007 om 17:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

welke kaart heeft u precies gekocht ?

type ?

labswans

ve
door verwijderd - Jun 13, 2007 om 17:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

een agp 8speed GForce 6200 met 256 DDR2 Ram

ve
door verwijderd - Jun 13, 2007 om 17:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Via geheugenbeheer wordt alleen de DDR ram die op het moederboard zit getoond en niet dat van je videokaart.

ve
door verwijderd - Jun 13, 2007 om 17:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

maar waarom zie ik bij de geheugenbeheerder nu niet meer Ram, incluis de ram die nu vrijgekomen is doordat de interne videochip het shared geheugen niet meer nodig heeft

ve
door verwijderd - Jun 13, 2007 om 17:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Omdat er niet meer ramgeheugen in uw computer is gegaan, alleen is er 100mb meer ramgeheugen vrijbeschikbaar, maar dit kan al weer ingebruik genomen zijn door een andere aplicatie.

ve
door verwijderd - Jun 13, 2007 om 18:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

is die on-board video chip wel uitgeschakeld in de BIOS?? hoeveel intern geheugen geeft de BIOS op?

zolang je dat niet gedaan hebt zal ie de kaart actief laten zijn zodat je 2 adapters hebt waar je meerdere monitors op kan aansluiten.

groetend,

Richard Faas

ve
door verwijderd - Jun 13, 2007 om 18:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

deze HP signaleert zelf de nieuwe kaart en schakeld dan de interne chip uit. in de bios is ook geen optie om deze uit te schakelen. Vind het gewoon vreemd dat de geheugenbeheerder dezelfde hoeveelheid Ram aangeeft als voor de nieuwe kaart. die 100mb ram moet toch zijn vrijgekomen voor het systeem en de software en dat moet dan te zien zijn in de geheugenbeheer: zoveel gebruikt, zoveel vrij

ve
door verwijderd - Jun 13, 2007 om 18:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik denk dat je het allemaal doorelkaar haal wat u te zien krijgt

ik vermoed dat u het gebruikte geheugen oplees en niet de totale capaciteit van het geheugen

Ctrl + alt  + delete  en klik op prestaties

kijk bij fysiek geheugen en lees dat getal eens op van totaal ( in kB )

ik vermoed dat u bij kernel geheugen heeft gekeken ( kB totaal )

labswans

ve
door verwijderd - Jun 13, 2007 om 19:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Officieel zou je genoeg geheugen op de videokaart zelf moeten hebben, maar zet in de BIOS toch maar even de AGP aperture size op 128 Mb
Wie weet hoe een koe een haas vangt :-)

ve
door verwijderd - Jun 13, 2007 om 20:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

sorry, maar waarom op 128Mb? ik kan kiezen uit 4-8... 64-128-256Mb. en dit zou toch helemaal niet meer mogen werken, door het systeem uitgeschakeld!

Maar ik snap nog steeds waarom ik voor het plaatsen van de kaart en nu, dezelfde hoeveelheid Ram zie voor het systeem en de software. de geheugenbeheerder van tuneup utilities ziet hetzelfde als 'prestaties', en dat is na de nieuwe kaart niet veranderd. de onboard grafische chip vroeg vroeger toch een deel van dit geheugen (shared)

ve
door verwijderd - Jun 13, 2007 om 20:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

geef me eens een typenr van die hp pc van je, dan zal ik er eens induiken.

ve
door verwijderd - Jun 13, 2007 om 20:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

het gaat om de HP Compaq HP d530 desktop-slimline / SFF (DL819A)

dat laatste stond erbij!

Alsvast vriendelijk bedankt

ve
door verwijderd - Jun 13, 2007 om 20:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

en als je nou naar:

rechtsklik op mijn computer, kies eigenschappen

gaat, hoeveel systeem geheugen wordt er dan aangegeven? (staat gelijk rechtsonder in het venster)

ve
door verwijderd - Jun 13, 2007 om 20:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

En wat geeft de geheugenbeheerder dan aan voor waardes, en onder welke benamingen, want ik vermoed toch dat  er een aantal dingen door elkaar worden gegooid.
Die gedeelde ram zat nl. al in de computer  er is dus geen geheugen bijgeplaatst.
Video geheugen wordt weer op een andere plaats aangegeven, nl. bij de eigenschappen van de videokaart.

ve
door verwijderd - Jun 13, 2007 om 20:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

1,00 Gb staat daar

dat is ook niet veranderd, en idd gaf de grafische chip 100Mb aan.

Ik neem dan aan dat die 100Mb niet voor het andere syteem gebruikt wodt, of bij behoefte.. maar er moet toch iets veranderd zijn, want die 100Mb is nu vrijgekomen.. maar de geheugenbeheerder geeft nog steeds 63% vrij, en niets is meer geladen dan vroeger, op de nieuwe videodriver na dan, maar dat mag nooit 100Mb kosten, toch?

ve
door verwijderd - Jun 13, 2007 om 20:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

dan heb je daar je antwoord... dát is de hoeveelheid intern geheugen die windows gedecteerd heeft, en in gebruik heeft. in het verleden stond daar 0,9 GB, nu 1GB.

wat je geheugen-analyse progje zegt is niet van belang...

die neemt zelf alleen maar geheugen in beslag ;)

groetend,

Richard Faas

ve
door verwijderd - Jun 13, 2007 om 20:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

nee sorry, vroeger stond er ook 1.00 Gb

ve
door verwijderd - Jun 13, 2007 om 20:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die 100 mb zal je niet terug vinden, de waardes kloppen 1 gb.
Die honderd mb worden gebruikt door je systeem, hoe meer ramgeheugen hoe kleiner het virtuele geheugen, dit is de swapfile op je harde schijf, deze is een stuk trager dan je ramgeheugen.
Met andere woorden je systeem is sneller geworden omdat er meer ramgeheugen beschikbaar is voor je programma's en systeem

ve
door verwijderd - Jun 13, 2007 om 20:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

het gaat me even om het fysiek geheugen, niet het virtueel geheugen of samengesteld fysiek/virtueel geheugen

ve
door verwijderd - Jun 13, 2007 om 20:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt er geen geheugen bijgeplaatst dus deze zal niet vanzelf meer worden.
1GB zoals je aangaf blijft een 1GB, en je videokaart beschikt over 256Mb maar dit staat los van elkaar.
De 100mb gedeelde ram is nog steeds aanwezig maar nu beschikbaar voor je systeem.

ve
door verwijderd - Jun 13, 2007 om 20:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

dank je, snap ik het goed dat die 100Mb gewoon mee zijn gezien door de geheugenbeheerder?

Maar dat verklaard niet waarom het vrijegeheugen nu niet meer is geworden, immers die 100Mb is niet meer nodig voor de grafische chip onboard

ve
door verwijderd - Jun 13, 2007 om 20:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op je harde schijf staat een swapfile, dit is virtueel geheugen, en veel trager dan je ramgeheugen.
Deze wordt kleiner bij meer ramgeheugen, je systeem wordt dus bij veel ramgeheugen en een kleine swapfile veel sneller.

ve
door verwijderd - Jun 13, 2007 om 21:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

quixote,

je hebt een goeie kans, dat je systeem bij het gebruiken van de onboard video het grafische geheugen dynamisch toewijst, dus alleen "indien nodig".

om gewoon  je desktop te tonen, een filmpje te draaien enzo, heeft je grafische kaart nauwelijks tot geen geheugen nodig, dat heeft ie pas als je een spel start, en dat zie je niet omdat je dan in je spel zit ;)

mijn  laptop doet dat ook: hij gebruikt zoveel intern geheugen als grafisch geheugen als nodig. nu gebruikt ie helemaal niks, als ik een spel start TOT 256MB.

uiteindelijk is het, met virtueel geheugen, dynamisch toegewezen grafisch geheugen enzovoorts enzovoorts erg lastig voor een memory manager om goed weer te kunnen geven wat er precies gebeurt.

ga er maar van uit dat je geheugen gewoon volledig beschikbaar is voor je, en er niks aan de hand is.

alleen je geheugenbeheerder geeft je niet geheel accurate info, of heeft je die in het verleden niet gegeven, of beide.

daarbij heb je nu in plaats van de bij je intel chipset horende videodriver, de (zeer uitgebreide) nvidia drivers, control panel en hotkey services enzo draaien.

en dan kan het best lijken dat er niks is veranderd ;)

maar ga er maar vanuit dat het allemaal wel snor zit...

enneh; gooi die geheugenbeheerder eraf, neemt alleen maar systeembronnen in beslag, en uiteindelijk heb je vrijwel niks aan de info. in dit geval doet ie je zelfs denken dat er iets misgaat terwijl er waarschijnlijk helemaal niks misgaat.

groetend,

Richard Faas

ve
door verwijderd - Jun 13, 2007 om 21:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

ok, dat snap ik! Bedankt!

je ziet alleen wat gebruikt wordt! swapfile verandert na installeren van kaart..